Super SLoooooooooooom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Super SLoooooooooooom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 00:48

Ik heb dus een vraag.

Ik rijd nu een jaar voor iemand anders haar paard. Het is een appie die western en engels bereden is. Wanneer ik engels met haar ga rijden dan sjokt ze gewoon maar wat aan (wat ik ook doe wanneer ik de teugels op maar neem dan kan ik drijven wat ik wil maar voorwaarts lopen gaat gewoon niet omdat ze zo zwaar op mijn hand loopt. Meer drijven helpt bij haar ook niet omdat zij western beleert is van nature, dat wil dus zeggen 1 keer een hulp geven en gaan met die banaan, ze reageert gewoon niet op meer kuit...

Ik word er gewoon moedeloos van...Iemand tips?

Ps een goede klets met de zweep ~~}> werkt maar voor erg korte duur.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Genieten van mijn 2 prachtige dochters! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:43

reactie ijsen. Dus been hulp geen reactie, harder met waarschuwing met je stem. Reageerd ze dan nog niet. Een tik en echt even naar voren jagen. Gaat ze direct uit bundig belonen.
Maar zelf ook op je eigen zit. Zit je losjes ontspannen. Of klem je onbewust, of zit met je bovenlichaam iets naar voren enz. Dit zijn dingen die voor het paard heel belangrijk zijn om voorwaats te kunnen wezen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:12

idd een reactie vragen, en veel overgangen en figuren gaan rijden zodat ze op jou moet gaan letten.
Veel afwisseling zodat je paard het leuk blijft vinden, af en toe een buitenrit of een springlesje. Werkt bij mijn paarden tenminste heel erg goed.
Hoe is ze als ze western gereden wordt?? Misschien dat ze dat leuker vindt?

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:12

idd veeeeeeel overgangen en les


golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:24

en als je western rijd is hij wel actief??????????? Dan is het toch meestal een teken van verveling, ik heb ook een soort gelijk probleem gehad, maar bij ons was het dat ik zelf met dressuur niet gemotiveerd was en dat dus overbracht op mijn paard, want mijn zus had dat probleem namelijk niet. De kunst is dus om je paard spelenderwijs te leren dat dressuur ook leuk is, en ook alleen maar lang laag, en veel overgangen te rijden, en veel figuren natuurlijk. SLAAN helpt nooit, dat geeft je paard alleen maar meer het gevoel dat dressuur niet keul is, en dat moet het natuurlijk wel worden. SUCCES

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:35

ik berijd nu ook regelmatig een paard( is niet van mij zelf) die onwijs sloom is, dat komt omdat dat paard vroeger verkeerd beleerd is en dus totaal niet op het been reageert. nou heeft dit paard ook hele ruime gangen, dus je hebt altijd het idee dat je sloom gaat Haha! Maar wat ik in het begin deed is ook heel erg veel drijven, wat was ik aan eht einde van de les moe zeg! bek af. Ik heb nu een instructrice, en die zegt dus dat ik niet al te veel moet drijven. eerst aansporen, reageert hij niet: pats met de zweep. hij ging daarna, net als jou paardje ook na 4 passen weer terug in zijn sjokpatroon, nou weer een flinke aansporing met mijn benen, ging hij niet: pats. rijdt hem nu zo'n 2 week en ik merk nu al vooruit gang. wat ook helpt is met je zweepje je beenhulpen te versterken door met de zweep te tikken waar je aanspoort met je benen. veel overgangen rijden is ook belangrijk. veel korte stukjes middendraf, halt houden en direct weer wegdraven. echt dara heel concequent in zijn, reageert hij niet direct als je weer wilt wegdraven: tik emt de zweep geven. nou kan jou paard ook nog western rijden en als ze daar wel vlot bij is, is het gewoon duidelijk dat ze engels rijden niks aan vindt. leg wat balkjes in de bak om over geen te draaien, zet eens een sprongetje neer. succes! OK dan!


Leven zonder paarden is geen leven...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:11

Je weet zeker dat het geen medisch probleem is?
De tips die Josien geeft zijn ook goed.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:20

wij hebben ook zo'n probeem gehad met een van de paarden... al wij haar reden stond er altijd iemand in het midden van de bak met een longeer zweep... niet om te slaan natuurlijk maar zo bleef ze wel wakker... we zijn zo bezig om haar te leren meteen op je been te reageren en tot nu toe werkt het geweldig!!

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:09

tik achter je kuit wanneer ze niet reageerd en veel overgangen rijden

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:05

sorayalover schreef:
tik achter je kuit wanneer ze niet reageerd en veel overgangen rijden


Mee eens, Reageert ze niet op een druk, hardere hulp, reageert ze nog steeds niet, tik achter je kuit. Dan reageert ze wel. valt ze wederom in haar slof-patroon, opnieuw been+tikje. En idd veel overgangen, dan worden ze veel alerter op je zit en beenhulpen. Succes

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:07

Maar als je verzorgpaard het niet leuk vindt, zou ik het ook niet echt leuk vinden om dan zo te rijden. Dus ik zou in eerste instantie dat probleem gewoon verhelpen door voor veel afwisseling te zorgen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:37

Veel overgangen rijden, tempowisselingen. En - wat ik altijd mag doen tijdens les - letter-letter rijden! Bijvoorbeeld, van M naar B in draf. Op B weer stap, bij F weer draf, etc etc. De kunst is om op een gegeven moment precies op de letter te stappen, draven of galopperen. Geen reactie? Flinke tip met zweep of spoor geven.

Je paard word er beter van aan het been en gaat actiever lopen. Je kunt deze oefening uitbreiden met bijvoorbeeld middendraf-draf-verzamelde draf. Kortom: genoeg variaties te bedenken.
Ik doe het eigenlijk altijd als ik merk dat mijn paard niet goed aan het been is, binnen enkele ronden is hij veel scherper aan de hulpen en kan ik verder met waar ik mee bezig ben.

Suc6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers