Welke zadeltassen gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Welke zadeltassen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:44

Nou, de vraag staat al in de titel. Ik ben van plan om van te zomer weer een beetje te gaan trekken met mn paard. Vandaar de vraag welke zadeltassen jullie gebruiken. Ze moeten stevig zijn, een goede ligging hebben, makkelijk te bevestigen, redelijk groot (ben nog geen vakantie van plan, maar dagtochten Knipoog en eventueel ook waterdicht, maar dat is geen vereiste. Wat is er verder zoal op de markt voor zadeltassen voor westernzadels?


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:26

Je hebt kunststof en leren, in verschillende prijsklassen en kwaliteiten. Belangrijk is dat de sluiting goed de tas afsluit zodat de boel er niet uithotst onder het rijden. Waterdicht is IMO wel belangrijk, want je weet het maar nooit in Nederland Schijnheilig
Waar je verder naar moet kijken is dat de achterkant van de tassen die je paard raakt geen schuurplekken kan veroorzaken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:31

Hoi, ik heb thuis zadeltassen liggen van divoza. Daar heb ik zelf een aantal dagen een trektocht mee gemaakt. Je komt maar een keer kijken als je het eens van dichtbij wilt zien Lachen

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:37

Wij gebruiken kunststofzadeltassen van hypoplaza (kosten 3 jaar geleden NLG 50,--). Je bevestigt ze achterop je zadel. De tassen raken het paard niet, omdat ze op de pad rusten. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten qua inhoud. Bevestigen lukt niet helemaal met de bijgeleverde riempjes. Wij maken ze aan het zadel vast m.b.v. veters. Als we een buitenrit gaan maken nemen we ze altijd mee. Standaard zit er een hoevenkrabber, zwitsers zakmes, EHBO reiskitje en een halster met touwen in.

Een glimlach kost minder dan electriciteit maar geeft meer licht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:17

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, maar er zullen toch nog wel meer mensen zijn die zadeltassen gebruiken Verward Ik zou graag meer ervaringen horen, dit moet je niet doen, en dat wel...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:07

Mijn voornaamste ervaring is vooral dat je er geen endurance ( kwa tempo) mee kunt rijden. Die tassen vind ik voornamelijk geschikt voor stap, als je harder gaat gaat er van alles klapperen etc. Maar van mijn part leen je een keer mijn zadeltassen voor een rit, ideetje? Het zijn nylon tassen van divoza voor achter het zadel. Ik kon er in elk geval alles in kwijt voor een paar dagen. (dus kleding, handdoeken, toiletspullen etc etc. )

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:42

Mijn voorkeur gaat uit naar Snugpax en Stowaway-tassen ,
zijn echt sportieve tassen die strak om het zadel heen zitten en erop zijn gemaakt om niet te hotsen enzo.

Die Divoza-dingen vind ik maar niks , net wat Cornelie zegt :
daar wil je geen tempo mee maken want dan hotsen ze.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:13

Ik heb suede zadeltassen voor achterop. Die liggen gedeeltelijk over je zadel heen maar raken toch ook aan de achterkant wel je paard. En daar ga je dus de zweetplekken van je paard op zien. Waarschijnlijk is dat bij canvas minder en waarschijnlijk zijn die ook beter waterdicht.
Voor kortere ritjes heb ik een kunstoffen voor op de knop, handig voor wat te drinken (geen blikjes meenemen Knipoog ) een hoevekrabber, mes e.d.
Leer en suede vind ik persoonlijk mooier maar dus minder praktisch.

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:15

Ik heb waterdichte zadeltassen van Ortlieb. Het waren niet de goedkoopste (> 100 Euro maar de exacte prijs ben ik kwijt) maar ze zijn me uitstekend bevallen en ik heb ze bij de horseman outfitter gekocht. Ik heb ze tijdens de veluwetrail gebruikt en je kan er behoorlijk wat bagage in kwijt, dus naast de hoevenkrabber etc ook je lunchpakketje, een regenjas , trui etc. De tassen zijn op vele manieren te verstellen wat maakt dat ze altijd wel goed pas te krijgen zijn al zullen ze niet helemaal stil liggen in een flinke galop. Doordat je op de tassen zelf ook nog sjorbanden heb heb je geen last van loze ruimte als je heel weinig bagage meeneemt omdat je dan via die banden je tas aansjort (volg je me nog). Hier de link naar een plaatje:
http://www.ortlieb.de/_list.php?lang=en ... 20panniers

Veel succes

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:44

Ik heb leren zadeltassen (kleintjes..) die je om de knop kunt hangen..zonder enige extra verbinding met het zadel is er niet mee te rijden in draf en galop..klappert alle kanten op. Heb dat voorkomen door er touwtjes aan te zetten die ik aan de ogen voor mijn borsttuig kan vastknopen..dan blijft het geheel aardig zitten als je ze niet te volstouwt (blikjes zijn geen goed idee..zeker niet als je ze nog open wilt maken daarna!!)

Cowgirls don’t cry

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:30

ik heb zadel tassen van Torsion ze lijken vrij klein maar je kan er veel in kwijt en hebben meerdere vakjes. Ze zijn waterdicht en blijven perfect liggen. Ze worden bevestigd met veters . Mijn paard heeft een vrij grote kont zevoor het mooie vallen ze er niet echt overheen maar ondanks dat blijven ze keurig in alle gangen goed liggen zonder geklapper.

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:31

Heb voor mijn a-pony ook zadeltassen gezocht die niet "klapperen". Niet echt iets goeds gevonden, omdat hij geen zadel heeft (een pakzadel vind ik zo groot)
Ben momenteel uitgekomen bij zadeltassen voor kamelen !! Die waren in een tapijtwinkel afgeprijst en zitten tot nu toe het beste. Heb van onder een gat voor de singel gemaakt en zo klapperen de tassen niet.

Pmarena, waar kun je die zadeltassen kopen??

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:06

Hee , Kokopellie , ligt m'n "oude" tasje goed ? OK dan!

Dizzy : ik ben bezig om ze uit Amerika te halen ,
ik hoop dat het iets voor de Barefoot is

Die Amerikanen zijn alleen erg langzaam in antwoorden dus ik weet nog niet precies wat ze op dit moment allemaal op voorraad hebben.

Is van dezelfde fabrikant als de EZ-endurance-beugels en de Easy Boots ,
zie www.easyboot.com .

Dit zijn voor mij de enige echte tassen die ik echt zou willen gebruiken OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:57

Dat zijn dus die stow-aways? Pmarena? Die heb ik al uitgeprobeerd, en die voor achter het zadel bevallen mij goed, en die wil ik ook wel, die voor het zadel bewegen mij toch net teveel naar mn zin in de draf en galop. Daarom zocht ik meer reacties Lachen
Pmarena, van Snugpax heb ik nog niet gehoord, heb je misschien een link van een site die ze verkoopt?
Dizzy, rijd jij dan zonder zadel? Of heb je een foto van hoe het eruit ziet? Ik kan me niet veel voorstellen bij die tassen...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:26

EasyBoot (ofwel EasyCare) is de fabrikant van de Stowaways.

De Snugpax zijn net zoiets , die zie je vaak bij Torsions ook.
Zie bvb. www.gotreeless.com en bij Buitenzinnig staan er dacht ik ook een paar Lachen

Zadeltassen voor aan de voorkant dat trekt mij sowieso al niet zo ,
ik wil geen rommel aan de voorkant hebben eigenlijk en het lijkt me ook irritant voor je paard , op z'n schouders en nek nog wat meer materiaal.

Achter zit het lekker uit de weg en kun je het lekker strak tegen je zadel aan gespen zodat het niet schudt en je paard niet raakt. Ideaal Lachen

Maarja als je erg veel mee wilt nemen dan is aan de voorkant toch ook een ruimte die je moet benutten denk ik...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:30

ik heb ze gewoon bij Divoza vandaan gehaalt,zwarte nylon waterdichte tassen,en dat klapperen kun je volgens mij toch niet tegen gaan.
Je moet er wel rekening mee houden dat je het gewicht gelijk matig verdeelt anders willen ze wel wat scheef gaan hangen
Maar verder heb ik geen problemen met deze zadeltassen en Minco ook niet Haha! die gallopeerd lekker door ondanks dat ze klapperen OK dan! en mijn spulletjes blijven lekker in de tas zitten

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:24

Maya schreef:
Dizzy, rijd jij dan zonder zadel? Of heb je een foto van hoe het eruit ziet? Ik kan me niet veel voorstellen bij die tassen...


Dizzy is 1.18m en ik 1.78m, dus rijd ik er niet op Haha!
Hij is mijn pakpony (heeft 'ie ook een taakje)

Het is gewoon een langwerpig tapijtje met twee grote tassen. Het past perfect tussen zijn schoft- en bilpartij Knipoog

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:53

Maar goed dat ik deze topic las.
Ga nl. naar de Western Experience deze maand en wou dan zadeltassen aanschaffen die je over de hoorn kan hangen.
Ik zal er nog maar ff flink over nadenken en anders gebruik ik mn andere Nylon zadeltassen wel die voor aan het zadel moet bevestigen.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:37

Wij hebben een week veluwetrail gedaan en hebben kunststof zadeltassen gekocht, zien er uit als zwarte fietstassen en zijn een stuk minder stoer dan alle leren tassen die er zijn maar ZIJN WEL WATERDICHT. En als je na een dag regen je spulletjes nog droog hebt ben je maar wat blij hoor! Ze kosten wel 108 euro per paar weet ik nog (weet het merk niet meer zo, ik onthoud altijd getallen, mijn afwijking.).
Ze hangen achter over het zadel aan mylon banden die je in lengte in kan stellen. De perfecte tassen, kan ik zeggen na een week met niet alleen maar goed weer!!!

Ein Pferd hat vier Beiner. an jeder Ecker einer.
und hat er da mal keiner - umfallt

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:39

PS zag nu pas het bericht van Semmie: ik heb ook Ortlieb. Dat is het merk.

Ein Pferd hat vier Beiner. an jeder Ecker einer.
und hat er da mal keiner - umfallt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:11

ik heb zadeltassen van sablou. Ik ben er al een keer mee op een flinke toch geweest en van het weekend mogen ze weer mee naar de Drunense Duinen. Goed waterdicht en er past een hoop in. Om mijn zadelknop heb ik een kunststof tasje maar daar zit alleen spul in wat nat mag worden want die zijn nl niet waterdicht. Ik zal van het weekend eens een foto maken van mijn pakezel. M'n regenjas gaat meestal in een bananentas achter mijn zadel (kunststof)

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:59

Dat zou zijn wezen Natascha, ben benieuwd Lachen

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:08

Ik zoek ook nog de ideale niet klapperende zadeltas! Een met vakjes voor kleinspul ( mijn portemonee ligt altijd onderin naast de hoevenkrabber en zonnebrand e.d. en dan is het zo een viswerk)
Een met een sluiting die met 1 hand open en dicht te doen is als je op je paard zit!
Ik heb een stel achteropzadel tassen uit mexico, nog van mijn vader, met veel versiering enzo, heel mooi, maar niet echt praktisch.

Misschein ga ik nog eens zelf een goed stel tassen fabriceren voor mijn tink, want die heeft ook nog eens een korte rug!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:18

Hier eenfoto van mijn pakezel met de niet klapperende waterdichte tassen van Sablou:
Afbeelding
Maandag heb ik een flinke bui op m'n dak gehad en de inhoud van de tassen was droog Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:07

Okay, ik zal het zeker onthouden Lachen Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers