veulen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 12:37

mijn welsh heeft eerste kerstnacht een veulen gekregen. maar hij is op het land geboren en een dag erna naar binnen gezet, maar daardoor is hij dus heel erg verkouden geworden. mijn vraag is nu kan dat kwaad en moet ik er een veearts bijhalen? als jullie een tip hebben pb me dan astjeblieft want het is haar eerste veulentje en het is een schat van een veulen en hij is heel mooi. astjeblieft pb me. Ach gut

als men de mens goed kent houd men groot van dieren en ik was bijna sandy en leny kwijt


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:40

waarom en pb'tje? Kan toch ook hier?

Ik had er allang een DA bijgehaald......beestje is nu al ruim 2 weken oud en nu maak je je pas bezorgd?????? Wil niet erg rottig overkomen hoor maar vind dit wel wat laks van je.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:20

Ik had er ook allang een Veearts naar laten kijken, zeker omdat het om een veulentje gaat, maar als mijn volwassen paard al meer dan twee weken ziek (verkouden) is, zou ik er OOK een DA bijhalen!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:05

Een veulen van 2 weken heeft echt nog maar een weerstand van 0,0
DA erbij halen, is zeker niet goed voor een veulen dat het verkouden is zeker neit met deze koude tijd!

Enne, misschien rare vraag, maar waarom nú een vuelen?!
Een normaal veulen hoort gewoon in de lente/half zomer geboren te worden, daarna word het gewoon te laat.
Ik neem dan aan dat jij de merrie niet hebt laten (heel erg moeilijk woord, sorry voor schrijffouten) insemineren, maar dat jij thuis nog een hengst rond heb lopen.
Vind het iig knap stom om rond deze tijd veulentjes te "nemen"

Iig suc6 met je veulentje...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:22

Ik had er ook allang een DA bij gehaald! Helemaal nu, want ze zijn op deze leeftijd nog zo teer!
Voor de rest ga ik met Ilkkah mee, wat betreft waarom nu een veulen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:24

ik sluit me aan bij de rest en geef je het advies om de dieren in iedergeval snachts binnen te zetten

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:30

ik zou het veulen sowieso de hele winter binnen houden, zo'n klein weerloos beestje kan dit rotweer nog niet aan. En idd dringend een da bellen.
En ik vraag me ook af waarom dat veulen in de winter geboren is, niet echt goed getimed.

[o]

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:55

verootjoo schreef:
ik zou het veulen sowieso de hele winter binnen houden,


een veulen moet lekker kunnen rennen in een weiland, en als die op een normale tijd word geboren heeft het veulen voldoende tijd om weerstand op te bouwen voor de winter.
Wij laten ook het vuelen de eerste winter zonder deken staan alleen maar om hem meer weerstand te geven (of hoe zeg je dat)
Als je een vuelen het eerste jaar zonder deken opzet heeft die daar de rest van zijn leven profeit van...

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:59

ik zou ook allang de dierenarts erbij gehaald hebben hoor!!!

gewoon doen, straks heeft ie droes ofzo, weetikveel, gewoon bellen.

Live your dreams

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:13

als er een veulen geboren wordt, kom de VA toch direct de dag erop voor de veulenprik en kijkt ie meteen het hele veulen (en de merrie) na????

Als een veulen verkouden wordt, zet je hem met dit pokkenweer toch sowieso niet buiten????

Laat je nog ff weten wat de VA gezegd heeft????

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:19

smurf schreef:
als er een veulen geboren wordt, kom de VA toch direct de dag erop voor de veulenprik en kijkt ie meteen het hele veulen (en de merrie) na????

Als een veulen verkouden wordt, zet je hem met dit pokkenweer toch sowieso niet buiten????

Laat je nog ff weten wat de VA gezegd heeft????


Ja, lijkt mij ook, maar kan ook niet uit haar verhaal opmaken dat ie langs is geweest....Scheve mond

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:34

Ff voor de duidelijkheid, de pony's zijn van een heel eigenwijze boer, die pas de dierenarts laat komen als ut te laat is!
veulen was niet in de winter gepland hoor.
Zou later moeten komen. We hebben gister een paar druppers eucalyptus olie in beetje lauw water gedaan, dat dor stal gedruppelt, het was zo licht dat het zelf niet eens rook, hetheeft wel geholpen, het komt nu wel los, maar ik hoop dat die man verstandig is en de dierenarts laat komen
Laatst bijgewerkt door lailapri op 09-01-04 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:56

loveSandy schreef
Citaat:
mijn welsh heeft eerste kerstnacht een veulen gekregen


en later schreef iemand

Citaat:
veulen was niet in de winter


wanneer is dat veulen nou geboren????
met Kerst, in de winter dus, of niet??? Verward
en over welk veulen gaat het hier???
Laatst bijgewerkt door Morrie op 09-01-04 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 18:05

mijn buurman heeft dat welshie vor mij gekocht (dus hij heeft er eigenlijk er alles over te zeggen )maar hij had ook een hengst gekocht voor sandy (die merrie) en die heeft hij er gewoon bijgezet en hij was nog maar een half jaar nu in middels 2-2,5 maar op een gegeven moment zag ze er anders uit dus hadden we er de veearts erbij gehaald en toen werd ze uitgerekend op 18 maart dus wouden we haar eind jan op stal zetten. maar eerste kerstdag kijkt de buurman uit het raam ziet hijeen veulentje lopen dus hij er heen en op stal gezet maar door die temperatuurwisseling is hij verkouden geworden. en toen op eerste kerstdag was ik ook niet thuis was bij me vader en zag hem pas oip de dag naar kerst(vrijdag). en ik zag eergister pas dat hij verkouden was en heb hem met een paar olien behandeld zodat het snot loskwam.maar ik dus tegen de buurman zeggen dat hij ziek is en dat dat heel gavaarlijk is bij pony's onder de 6 maanden. maar omdat hij zo eigen wijs is halt hij geen veearts erbij en anders was die allang al geweest maar nu dus het verhaal en ik hoop dat jullie nu niet meer gaan zeggen dat ik het verkeerd doe want ik doe het wel goed maar de buurman niet dus word astjeblieft niet meer boos op mij Lachen

als men de mens goed kent houd men groot van dieren en ik was bijna sandy en leny kwijt

Heleen007

Berichten: 92
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:10

Ik had gelijk de dierenarts gebeld!

Lovers Marloes Lovers
Check onze site: http://www.fjordmarloes.cjb.net

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:04

In maart uitgerekend ? Dus dan is dat ding ook nog eens veel te vroeg, te klein en onontwikkeld waarschijnlijk, dus nóg minder weerstand,
Of het nou je eigen pony is of niet, ik zou er per direct een DA bij halen.

Zowiezo hoort er een DA te komen als er een veulen is geboren, helemaal als deze in winter is geboren, te vroeg is geboren en in het land is geboren...

Niet nadenken of je het uberhaupt wel of niet moet doen, gewoon doen !

loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 19:20

dag na geboorte:
Afbeelding
Afbeelding

hij is niet te vroeg geboren hoor denk ik die veearts was gewoon dom en als ik de dierenarts bel wie betaalt dat dan ?jij want ik heb geen geld

als men de mens goed kent houd men groot van dieren en ik was bijna sandy en leny kwijt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:23

joh dit is gewoon een grap.......... kan niet echt zijn. Veel te veel tegenstrijdigheden

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:23

Citaat:
In maart uitgerekend ? Dus dan is dat ding ook nog eens veel te vroeg, te klein en onontwikkeld waarschijnlijk, dus nóg minder weerstand

Dat hoeft niet, kan ook misberekening zijn van de DA!!

Maar goed, had idd meteen de DA erbij gehaald...zelfs toen het veulen er net was, al is het maar ter controle...het is en blijft een gure tijd die winter en daar zijn veulens niet echt op berekend!

En snap wel dat je er mee zit....als je dit soort situaties niet kent...tjah dan weet je ook niet goed wat je er mee aan moet!! Maar goed.....je hebt weer wat bijgeleerd niewaar!? Knipoog

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:27

Citaat:
en als ik de dierenarts bel wie betaalt dat dan ?jij want ik heb geen geld

Mmh mensen lief aan kijken (ouders, buurman, andere familie?).....want bij aanhoudende verkoudheid zijn die kleine dingen zo van hun leven ontdaan....dood...en lijkt me niet dat je dat wil....toch!?

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:27

Ilkkah"]
[quote="verootjoo schreef:
ik zou het veulen sowieso de hele winter binnen houden,


een veulen moet lekker kunnen rennen in een weiland, en als die op een normale tijd word geboren heeft het veulen voldoende tijd om weerstand op te bouwen voor de winter.
Wij laten ook het vuelen de eerste winter zonder deken staan alleen maar om hem meer weerstand te geven (of hoe zeg je dat)
Als je een vuelen het eerste jaar zonder deken opzet heeft die daar de rest van zijn leven profeit van...
[/quote]

ja wij ook, maar toch niet als het in de winter wordt geboren? Bij ons worden er elk jaar 2/3 veulens geboren, en die lopen dan ook meteen op het land, maar dan is het veel beter weer. En nou is het vet poedersuiker voor een veulen wat net is geboren en bovendien verkouden is.

[o]


loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 19:29

ik ken wel de dierenarts erbij halen maar die man moet het wel goed vinden en ik ken er wel gewoon een bellenmaar ik heb geen geld en julie willen het vast niet betalen

als men de mens goed kent houd men groot van dieren en ik was bijna sandy en leny kwijt

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:30

loveSandy schreef:
hij is niet te vroeg geboren hoor denk ik die veearts was gewoon dom en als ik de dierenarts bel wie betaalt dat dan ?jij want ik heb geen geld


Ik zeg al niks meer joh, jij vraagt toch om advies of niet dan ? Schijnheilig Scheve mond
Dan moet je naar die kerel gaan en eisen dat hij er een DA bij haalt of je er niet meer mee bemoeien en daar weg gaan als je het niet aan kan zien.
En dan ook niet meer om advies vragen hiero, want dan kun je dit soort reacties verwachten

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:33

gijsenkim schreef:
Veel te veel tegenstrijdigheden


ja idd. Eerst is het haar pony, later weer niet. Het is in maart uitgerekend, met kerst geboren, 3 maanden tevroeg uitgerekend door de da? dan is hij wel heel dom. Gewoon te vroeg geboren lijkt mij. Maar hij leeft nog wel. en nu vraagt ze zich af of ze er een da bij moet halen? Had ik al meteen gedaan bij een veulen, en al helemaal als hij te vroeg geboren is, en nog sneller als zo'n klein beessie verkouden is. Hij is nog nergens voor geënt.

[o]

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:37

verootjoo"]
[quote="Ilkkah"][quote="verootjoo schreef:
ik zou het veulen sowieso de hele winter binnen houden,


een veulen moet lekker kunnen rennen in een weiland, en als die op een normale tijd word geboren heeft het veulen voldoende tijd om weerstand op te bouwen voor de winter.
Wij laten ook het vuelen de eerste winter zonder deken staan alleen maar om hem meer weerstand te geven (of hoe zeg je dat)
Als je een vuelen het eerste jaar zonder deken opzet heeft die daar de rest van zijn leven profeit van...
[/quote]

ja wij ook, maar toch niet als het in de winter wordt geboren? Bij ons worden er elk jaar 2/3 veulens geboren, en die lopen dan ook meteen op het land, maar dan is het veel beter weer. En nou is het vet poedersuikerweer voor een veulen wat net is geboren en bovendien verkouden is.
[/quote]

Ja daarom is het ook stom als een veulen in de winter geboren word....
Ze kunnen het land niet op, zijn heel vatbaar voor ziektes, dus echt stom...
Ilkkah is fokmerrie geweest, en heeft 8 gezonde veulens op de wereld gezet, en mochten ook gewoon lekker de dag na geboorte al het land op.

Als ik eerlijk ben geloof ik niet zo heel veel van het verhaal, ook dat het veulen pas in MAART geboren zou moeten worden.
Dat ding is 3 maanden te vroeg!!!
Echt heel ongeloofwaardig en gewoon ongelofelijk zielig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Jet en 48 bezoekers