waar courtage makelaars vinden bij verkoop?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

waar courtage makelaars vinden bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 10:50

Wij willen graag ons huis verkopen, nou vroeg ik me af of er een site is waar je de makelaars courtages kan vinden.
Zonder dat ik dus 30 makelaars moet gaan bellen. Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:00

Mh dat is per makelaar verschillend meestal ligt het rond de 2% over het verkoop bedrag. Je kan het wel lager krijgen door erover te onderhandel.
Het is ook maar net of je al een band hebt met die makelaar ja of nee.

Ik zou eerder voor een goede makelaar gaan dan vechten om een lage couratage. De service die een makelaar geeft telt ook erg mee dus mooi boekje enz. Vooral het verschil tussen een VBO of een NVM makelaar is groot (NVM is bekender).

Bij de verkoop van mijn eerste huis heb ik 3 makelaars laten komen om het huis te laten bekijken en taxeren. 1ste beviel me qua houding al helemaal niet de 2de wilde er een te lage prijs op zetten en de 3de was super klikte gelijk. Via die makelaar heb ik erna nog een huis gekocht en ook weer verkocht.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 11:04

Ja dat t per makelaar verschillend was ben ik al achter, dat er over te onderhandelen valt ook. Haha! Denk dat t ook scheelt of je bij de betreffende makelaar ook een ander huis koopt? Dan zal hij vast wat meer zakken in prijs.
Ik heb nu 1 makelaar over de vloer gehad, remax. Hij was erg positief en de prijs waar hij t huis voor wilde verkopen klonk ook gunstig. Hij zei dat hij t erg snel verkocht zou hebben.
Ik denk dat ik er dan nog een paar ga uitnodigen. 2% is trouwens best veel, denk dat ik ook makelaar wordt. Schijnheilig

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:43

Moet je courtage vragen bij aankoop van een huis, is zowaar zelfs het dubbele Geld, geld!

Bij verkoop van ons huis was de courtage 1,75%. We kregen 'korting' omdat die makelaar ook heeft kunnen schrijven bij de aangekochte woning. Kostte al met al een vermogen, maar ze heeft het gelukkig wel weer terugverdiend in ons voordeel.

Gek eigenlijk; verkopen is veel meer werk voor de makelaar als aankopen....is mijn ervaring. De percentages zijn juist andersom Verward

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 11:59

Wat is de courtage bij aankoop dan?
Ja verkopen is meer werk denk ik ja. Maar ze verdienen eigenlijk dubbel bij verkoop van een huis dus als ik t goed begrijp?
2% van de verkoper, en nog meer van de koper? Dus als een huis 2 ton kost, verdienen ze 4000 euro aan de verkoper, en het dubbele aan de koper?
Jee hoe word je makelaar... Haha!

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:23

nee dat zie je verkeerd.
jij betaald als verkoper courtage om het huis te verkopen. De makelaar werkt dan voor jou.
Neem jij echter een makelaar in de hand om voor jou naar een huis te gaan kijken dan zijn er voor jou als koper kosten aan verbonden.
Een en dezelfde makelaar mag NOOIT de koper en verkoper vertegenwoordigen.]
Je hebt dus een verschil tussen de verkopende makelaar en de aankopende makelaar. Snappie?

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 15:28

Euh nee eigenlijk niet. Blond
Als ik m'n huis verkoop bij makelaar x, krijgt x van mij zoveel %. En van degene die m'n huis koopt, toch ook? Dat zijn toch de kosten koper?

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:34

Nee kosten koper bevatten geen makelaarskosten.
Zal ik zo uitleggen.
De koper schakelt niet de makelaar in, dat doe jij als verkoper. Jij hebt makelaar X. Makelaar X probeert voor jou een zo hoog mogelijke prijs voor je huis te krijgen uiteraard.
Dan komen er op een dag mensen kijken. Makelaar X geeft die mensen een rondleiding en ze zijn enthousiast over het huis. Ze willen echter wel advies over hoe het precies allemaal gaat. Dus ook de kopers nemen een makelaar in de hand. Makelaar Y. Makelaar Y wil natuurlijk voor de kopers een zo laag mogelijke prijs voor de woning betalen. Logisch toch?
Jij betaald als verkoper alleen makelaar X.
Koper betaald Makelaar Y en kosten koper (hoog aangehouden is dat 10% dat bij de koopsom op komt). Dit bevat 6% overdrachtsbelasting, notariskosten en kadasterkosten.
Dit is wel te drukken door bij de notaris een offerte op te vragen. Die geven vaak nog kortingen weg namelijk.
HEHE wat een verhaal. Ik hoop dat het zo duidelijker is?

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 15:37

Euhm een beetje. Haha!
Maar je hoort toch ook vaak dat zowel verkoper als koper dezelfde makelaar hebben?
Ik heb namelijk, toen we dit huis kochten, dezelfde makelaar gehad als de verkoper. Dus de makelaar die ons had rondgeleid en dergelijke. Is dat een hele domme actie geweest dan?

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:39

nee dat kan niet. Dan zou er toch belangenverstrengeling zijn? de verkopende makelaar van een huis wil een zo hoog mogelijke prijs voor zijn verkoper en de aankopende makelaar wil een zo laag mogelijke prijs voor zijn koper. Dat kan dus nooit dezelfde zijn.
OF het moet in de Bilt een corrupte boel zijn Haha! haha
snap je het nu een beetje?

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 15:43

Het was echt dezelfde hoor. Dus als ik t goed begrijp heb ik dan teveel betaald?
Dus, als ik een andere woning ga kopen, heb ik makelaar X( jaja daar is ie weer) waarbij ik m'n huis verkoop, ik ga bij makelaar Y een huis bekijken, en ga met makelaar X onderhandelen over wat ik kan bieden?

En ik maar denken dat ik maar 1 makelaar nodig had, voor verkoop van m'n huis, aankoop van m'n nieuwe huis en onderhandeling over de prijs. Scheve mond

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:51

Je kunt ook zonder makelaar aankopen, dan betaal je geen aankoop-courtage. Makelaar vraagt gewoon geld voor zijn handel. En idd, hij mag niet van zowel koper als verkoper geld vangen, maar verder... makelaars zijn vaak nogal makkelijk met schrijven...

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:11

samantha23 schreef:
Euhm een beetje. Haha!
Maar je hoort toch ook vaak dat zowel verkoper als koper dezelfde makelaar hebben?
Ik heb namelijk, toen we dit huis kochten, dezelfde makelaar gehad als de verkoper. Dus de makelaar die ons had rondgeleid en dergelijke. Is dat een hele domme actie geweest dan?


Als je zelf geen makelaar had was het toch echt de makelaar van de verkopende partij en niet die van jullie. Die maakt dan ook de afspraken met jullie maar altijd vanuit de verkopende partij en die hoef je dus ook niet te betalen.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 18:52

Percy"]
[quote="samantha23 schreef:
Euhm een beetje. Haha!
Maar je hoort toch ook vaak dat zowel verkoper als koper dezelfde makelaar hebben?
Ik heb namelijk, toen we dit huis kochten, dezelfde makelaar gehad als de verkoper. Dus de makelaar die ons had rondgeleid en dergelijke. Is dat een hele domme actie geweest dan?


Als je zelf geen makelaar had was het toch echt de makelaar van de verkopende partij en niet die van jullie. Die maakt dan ook de afspraken met jullie maar altijd vanuit de verkopende partij en die hoef je dus ook niet te betalen.
[/quote]
Ehm jaja.
Maar is dat slim dan? Om t zo te doen?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:17

op nvm.nl kun je de provisie zien, hoewel zoals eerder gezegd, de VBO makelaars meestal goedkoper zijn. Er valt meestal wel te onderhandelen ! Een tip, maak duidelijke afspraken voor de advertentiekosten (stel een bepaald maximum in o.i.d.) want die kunnen nogal eens uit de hand lopen!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:18

Wil je een eerlijk antwoord? Nee, een makelaar is getraind en opgeleid om huizen te bekijken, en de juiste prijs te bepalen! Mijn moeder is bijna 25 jaar makelaar en moet nog steeds enorm veel cursussen doen! Mensen die geen makelaar nemen denken vaak dat ze goedkoper uitzijn, helaas voor hun betalen ze meestal altijd te veel voor een huis!