wie heeft zijn eigen paard beleerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

wie heeft zijn eigen paard beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 09:39

Sinds een maand hebben wij een bijna 3 jarige k.w.p.n merrie en zijn haar nu aan het beleren.Ze pakt het goed op loopt nu 3x per week aan de longe dit gaat super ook met zadel en hoofdstel.In het weekend gaat mijn dochter er voor het eerst op(spannend).
Wie heeft ook zijn paard/pony zelf beleerd en wat vonden jullie het moeilijks.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:43

niet helemaal zelf beleerd, want ze was al zadelmak toen ik haar kreeg, maar het moeilijkste om tot nu toe te leren vond ik het sturen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:11

Wij beleren onze eigen paarden. We fokken ze als veulens en verkopen ze als 3jarige beleerde paarden. Ik heb de smaak te pakken en vind het geweldig werk! Je moet vooral veel geduld hebben en het paard veel vertrouwen geven als het goed gaat!
Als ik nu kijk naar Syta vind ik het helemaal geweldig. Van onbeleerd paard naar een paard waar ik lekker mee kan trainen en lekker kan buitenrijden. En misschien een wedstrijdje later....... En wat is dan mooier om te zeggen dat je het paard zelf beleerd hebt?

Wel zou ik een ervaren ruiter/amazone vragen op een gegeven moment het paard/pony even heel goed door te rijden. Zo kun je ook vragen waar precies de zwakke punten zitten en waar je op door moet trainen! En les nemen is ook heel verstandig wil je er voor zorgen dat alles ook goed verloopt.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 09-01-04 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:13

Ik. Ik heb mijn paard al van veulen af aan en het ging eigenlijk allemaal vrij makkelijk. Niet echt problemen tegengekomen oid.


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:13

impact was al grotendeels zadelmak toen we hem kregen (hij vloog er nog geregeld van door als je opstapte en dergelijke kunstjes) maar verder heb ik heb alles geleerd.. leuk werk.. ik vond het nageven het moeilijkst om te leren.. hij snapte de bedoeling maar niet..

euhm.. Scheve mond

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:57

Ik vond het moeilijkste pas komen nadat ik er al op kon zitten en er en stuur en rem op zat. Toen wist ik zelf niet goed meer hoe snel ik nu verder kon/mocht gaan. Heb toen eigenlijk net te lang gewacht met instructie erbij te vragen. Maar ook dat is helemaal goed gekomen.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:01

De goede galop blijf ik moeilijk vinden met jonge paarden....

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:05

Ik heb ook mijn eigen paard zadelmak gemaakt en beleerd (doe ik meestal).
Eigenlijk ging alles (redelijk) makkelijk, alleen als de "indruk" eraf is worden ze nog wel eens lastig.
Het moelijkst vond ik dus ook om het ineens omdraaien, het kijken en het staken eruit te krijgen Schijnheilig Haha!
Maar dat doen veel paarden, uitproberen zodra ze denken dat ze het allemaal wel weten Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:06

Hoihoi,

ik kocht mijn merrie als bijna-2 jarige, totaal groen. Heb haar zelf alles geleerd (halster, meelopen ad hand, borstelen, longeren, bitje, zadel). Toen we zover waren dat we haar zadelmak gingen maken heb ik een ervaren ruiter gevraagd. Hij heeft haar in 4x een kwartier geleerd om te stappen, draven en galopperen onder de man. Daarnaast heeft hij er een lichte rem op weten te krijgen en heeft 'ie het stuur gemonteerd Knipoog
Daarna was het aan mij om de hele boel te verduidelijken en verfijnen... Chubby was een maandje onder het zadel toen we onze eerste buitenrit maakten (een Tinkerrit in de Drunense Duinen), in zo'n grote groep kon ze zich heerlijk optrekken aan de andere brave paarden!

Succes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:10

Ik heb mijn pony ook helemaal groen gekocht als 5jarige! Ik leer haar alles zelf, 1x in de week heb ik les van Debyy (harrilover)... En verder gaat het allemaal goed. Van de zomer ga ik haar uitbrengen op de keuringen e.d. ben benieuwd wat het allemaal gaat doen!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:59

Ik heb mijn pony ook zelf ingereden, wel de hulp van een instructrice natuurlijk. Hij deed gelukkig niet echt moeilijk, maar wat hulp kon ik wel gebruiken. Rechte lijnen rijden was toen behoorlijk lastig.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:07

En niet alleen mijn eigen Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:10

Ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt en tot de M springen en Z dressuur met wp gereden.

Maar dat is niet het eerste paard wat ik zadelmak heb gemaakt en heb ingereden, dus voor mijn eigen paard had ik daar al veel ervaring in.

En wat moeilijk is, is bij elk paard weer anders.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:16

Ik vond het moeilijkste om het rijden te leren: dat je ze leert alle hulpen te laten snappen.. Daar gingen toch wel een paar weekjes overheen voordat ze snapte dat ze dan de bocht door moest ofzo Lachen De rest was een peuleschil! Het zadel eropleggen ging prima zonder al te veel gedoe. Er voor het eerste opzitten ging super. En ze heeft zich nooit verzet!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:19

ik heb mijn paard ook zelf beleerd, onder deskundige begeleiding van mijn instructeur. Gelukkig was mijn paard niet 1 van de moeilijkste, ze vond het wel prima dat ik er ineens opzat ipv er naast stond.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:19

Ik heb m'n paard gekocht toen het een enter was. Ook alles zelf geleerd, zoals longeren, bit in, zadel op etc. Eén maand laten inrijden door iemand anders, daarna zelf verder doorgereden.
Het moeilijkste vond ik nog wel het voorwaarts krijgen; mijn paard kwam tegen het been en 'kroop' omhoog in plaats van voorwaarts te gaan.
Maar met goede begeleiding zijn we daar ook uit gekomen.
En inderdaad....het is voor elk paard verschillend wat moeilijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:21

Ikke, en daarvoor al heel veel andere paarden en ponies.
Wat ik over het algemeen het moeilijkst vind zit niet in de paarden maar in mezelf: m'n geduld bewaren. Zeker als het lekker en makkelijk gaat, dan is de verleiding zoooooo groot om er vaker of langer op te gaan zitten....

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 13:43

leuk om te horen al die positiefe dingen zoals ik al zij bij ons gaat het ook goed.Ben wel erg benieuwd hoe ze reageer als mijn dochter erop gaat!Maar ook daar heb ik vertrouwen in onze new-forrest van 11jaar hebben we ook zelf gedaan ,en is toch M2 geworden met mijn dochter en natuurlijk veel les.Weet alleen nog dat het sturen moelijk was ,maar kan altijd hulp van instructuur krijgen.Ik rij nu op mijn dochter de pony lekker buiten dit vind ze super, lekker geen wedstrijden meer maar genieten van de natuur.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:45

Bij Par ging alles eigenlijk vrij vlotjes.

Alleen de rem was toch altijd wel moeilijk bij haar te vinden, als we iets moeilijkers gingen doen zetten ze hem gewoon op het lopen Haha!

Dat is ondertussen al veel minder maar moet zeggen dat het 100% meegevallen is, had het veel ergger verwacht Bloos!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 13:46

Sonja wat jij zeg ben ik het mee eens maar die van ons wordt ,aangereden en gaat de hele zomer het land in en daarna na het rustig opgebouwd te hebben het echte werk.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:59

Missouri schreef:
Ik heb ook mijn eigen paard zadelmak gemaakt en beleerd (doe ik meestal).
Eigenlijk ging alles (redelijk) makkelijk, alleen als de "indruk" eraf is worden ze nog wel eens lastig.
Het moelijkst vond ik dus ook om het ineens omdraaien, het kijken en het staken eruit te krijgen Schijnheilig Haha!
Maar dat doen veel paarden, uitproberen zodra ze denken dat ze het allemaal wel weten Haha!



Sultana begint dit ook te ontdekken. Geen zin effe dreigen om te steigeren, niet vooruit willen enzo. Daarom gaat ze voor een tijdje mee op priveles naar mijn instructeur ipv Roxette haar moeder. Aangezien ze nu echt uitgegroeid is en al een tijdje opnieuw aan het werk na haar bevallingsverlof denk ik dat haar conditie nu goed genoeg is daarvoor. Merkte ook dit najaar op dat ze veel sterker is geworden dan in het begin van dit jaar. Het is duidelijk dat ze aan energie gewonnen heeft nu ze is gestopt met veel groeien en haar veulen gespeend is. Dus is bij mij het nieuwe van het rijden erook af en nu begint ze mij uit te proberen. Gelukkig heeft ze nog anti-werk buien zoals haar moeder Clown . Probeer dit dan ook zo te houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:01

O maar ik heb het zelf ook nog nooit overhaast gedaan hoor, maar ik geef grif toe dat het soms wel heel moeilijk is om mezelf in te houden. Dan gaat het zo lekker en zo vlot, dat je er liever vaker mee aan de slag zou gaan. Maar persoonlijk doe ik het gewoon liever rustig aan, om alle pezen en gewrichten rustig de tijd te geven om aan belasting te wennen enzo.

Neem maar lekker de tijd hoor. Wat je in het begin spaart, krijg je aan het eind vaak dubbel terug!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:30

xJustMe schreef:
De goede galop blijf ik moeilijk vinden met jonge paarden....



Dit lossen wij op door altijd in dezelfde hoek (met longeren) aan te springen. En stemhulp geven. Met losrijden op de volte gaan in draf en iemand die in het midden van de volte staat een longeerzweep. Degene die erop zit (meestal ik) geeft stemhulp en beenhulp. Zo hebben alle paarden het bij ons snel en gemakkelijk geleerd! Veel oefenen aan de longe, en bij het ene paard gaat het natuurlijk ook makkelijker dan bij de andere.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:47

Ik heb ook zelf mijn paardje beleerd!! We kochten haar van een fokker dei haar te klein vond voor de fok. Moeilijk karakter bleek achteraf (Elcaro x Pele). Ze deed het heel goed totdat ze iets ouder werd. Maar nu gaat het de ene keer goed en de nadere keer wat minder. Gewoon doorgaan!!!!!! En streng aanpakken!!! En inderdaad het sturen is wel lastig.

Chanel: M1+6 / B+26 en L+2 / B+8
Als je geen fouten maakt, leer je niets nieuws

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:51

cornelie schreef:
Ik. Ik heb mijn paard al van veulen af aan en het ging eigenlijk allemaal vrij makkelijk. Niet echt problemen tegengekomen oid.


ja ik ook,
maar ik had wel een beetje begeleiding toen ik er voor het eerst erop ging


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 116 bezoekers