Endurance vraagje, kleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Endurance vraagje, kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 00:30

Wie kan me wat vertellen over de kleding, wat mag wel en wat mag niet ?
En hoevaak stap je af tijdens een rit ? Want ik ben krukje gebonden....hihihi......
heb al flink gesnuffeld op www.deronline.nl en een info pakket aangevraagd.
Wie heeft er nog meer nl sites over endurance voor me ? Met verhalen en veeeeel info enz.....

Alvast bedankt !


Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:58

In de huiskamer staat een lange topic: Endurance; wie heeft ervaring..?
Intussen 62 bladzijdes lang dus als je even niks te doen hebt...... Bijna alles is daar wel aan bod gekomen.

In het kort: wat je aan hebt moet je zelf weten. Het enige waar je op moet letten is dat je schoenen met hakje hebt (stal schoenen of jophus of zo) en zo niet (gymschoenen bv) dan moet je dichte beugels hebben. Dit i.v.m. veiligheid.
Maar als jij in rok wilt rijden en zonder BH (ik noem maar wat) dan moet je dat lekker zelf weten!!!
Er zijn wel nog andere sites maar dan moet je even bij "links"kijken op de DER-site.

Welkom bij de groep en succes met het lezen van die 62 bladzijdes!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 01:06

oke thanks !

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:01

Bedenk dat 'comfort' een kernwoord is bij endurance. Dus draag wat jou het lekkerst zit op een lange rit. De een rijdt het fijnst met een spijkerbroek en schoenen in een westernzadel, de ander weer met een rijbroek met leren rijlaarzen in een dressuurzadel.

'Veiligheid' is ook een belangrijk punt, staat zelfs in de reglementen: zoals Jorie zegt, moet je schoenen met een hak dragen, en bij schoenen zonder hak moet je veiligheidsbeugels hebben (dus dicht van voren). En je moet een goedgekeurde helm hebben.

Afstappen tijdens de rit is nog niet aan bod geweest in dat lange topic Knipoog. Afstappen doe je iig bij de P/A (en vetgate in hogere klassen). Veel mensen gaan al 1 of 2 km voor de P/A naast hun paard lopen om de hartslag sneller te laten zakken. Na de veterinaire keuring bij de P/A stijg je weer op. Het is sowieso wel handig om je grooms bij de P/A te laten wachten, aangezien je daar dan even je paard kunt laten drinken. Ze kunnen je dan meteen je krukje aanreiken om weer op te stijgen. Je moet wel te paard over de finish komen, dus als je moeilijk zonder opstapje kunt opstijgen, dan is het niet aan te raden om 1 tot 2 km voor de finish ook weer naast je paard te gaan lopen. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:12

Ik reed altijd met een fijne rijbroek (met leren kont), mountianhorse schoenen, chaps, shirtje en helm. Je moet een geel hesje aan van de DER met een nummer erop, en die zakten altijd af over m'n schouders, dus daar deed ik een speldje in. Ook had ik een buideltasje om met drinken/kaartje.
Ik deed altijd 2 sportbh's over elkaar aan, anders kreeg ik last van m'n borsten Scheve mond Door 2 sportbh's werd alles altijd lekker geplet, en dat was een stuk fijner.

Afstappen deed ik echt heel vaak. Soms wel om de 5 km ofzo! Dan ging ik er vaak even naast rennen, fijn voor het paard, en voor jezelf ook. Maar dat hoeft niet perse in klasse I wedstrijden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:26

Waarom alles in verleden tijd geschreven, Carola???

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:20

Te druk met studie dierengeneeskunde denk ik....

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:31

O ja, dat geloof ik ook.........

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:11

Jorie, ik zie dat jij uit Rotterdam komt... worden er in het Westen ook endurance gehouden of moet je hiervoor altijd richting het Oosten?
Kom n.l. uit Den Haag en zou best eens mee willen doen maar niet te ver hoeven reizen van ter voren...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:47

Katwijk (in oktober) is voor jou dan het dichtst bij.

Verder heb je nog Lage Vuursche (bij Hilversum) en Austerlitz (bij Zeist). Ook nog best te doen vanuit Den Haag. Leersum wordt dit jaar niet gehouden, maar ligt ook aan de A12.

Tja, weinig aanbod in het westen van het land. Maar feit is wel dat je voorbij Utrecht de meeste ruimte hebt voor dit soort wedstrijden... Knipoog

De wedstrijdkalender voor 2004 vind je trouwens op http://www.deronline.nl/wedstrijd/seizoen.asp

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 15:01

hmmm.. ook erg weinig tot geen aanbod in het zuiden van het land.
jammer.....het maakt me niet minder enthousiast hoor, maar het is wel elke keer een eind rijden voor me. Waalre ligt namelijk onder Eindhoven.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:09

Wanroij vorig jaar was wel leuk!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 16:24

ja, wanroij is het enige wat dichbij is... nou ja, dichtbij....66 km

de rest: Kootwijk: ca. 143, Zelhem: ca. 136, Katwijk: ca. 162, Austerlitz: ca. 107......

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:01

Tja, een dressuurwedstrijd heb je elke week op elke hoek van de straat. Voor endurance moet je nu eenmaal wat verder weg. Als het meezit ook nog 1 of 2 nachten overnachten.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:03

Wat dat betreft is het net SGW, daarvoor cross je ook door het hele land en heb je ook niet ieder weekend volop keus. Knipoog

Volgens mij zitten wij in het oosten van het land behoorlijk gunstig, zowel wat endurance betreft als met SGW. Zeker voor SGW hoeven we in het najaar de regio niet eens uit. Je moet zelfs wedstrijden gaan schrappen om te voorkomen dat je te veel van je paard vraagt. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:08

Karin schreef:
Katwijk (in oktober) is voor jou dan het dichtst bij.

Verder heb je nog Lage Vuursche (bij Hilversum) en Austerlitz (bij Zeist). Ook nog best te doen vanuit Den Haag. Leersum wordt dit jaar niet gehouden, maar ligt ook aan de A12.

Tja, weinig aanbod in het westen van het land. Maar feit is wel dat je voorbij Utrecht de meeste ruimte hebt voor dit soort wedstrijden... Knipoog

De wedstrijdkalender voor 2004 vind je trouwens op http://www.deronline.nl/wedstrijd/seizoen.asp



Bedankt! Heb hier echt wat aan...want kan hopelijk na mijn bevalling na 6 weken weer opbouwen met rijden. (Ikzelf bedoel ik dan want mijn paard wordt buitengewoon fijn gereden op dit moment! Dank, dank, dank...) en heb dan ruim 3 maanden de tijd om te oefenen voor de endurance in Katwijk. Echt een heel gaaf vooruitzicht!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 00:45

Nique schreef:

Bedankt! Heb hier echt wat aan...want kan hopelijk na mijn bevalling na 6 weken weer opbouwen met rijden. (Ikzelf bedoel ik dan want mijn paard wordt buitengewoon fijn gereden op dit moment! Dank, dank, dank...) en heb dan ruim 3 maanden de tijd om te oefenen voor de endurance in Katwijk. Echt een heel gaaf vooruitzicht!!!


Wanneer ben je dan uitgerekend ? juli, tel ik dat goed ?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:07

Wat misschien uit te proberen is: zo'n opstapbeugel, daar zit een extra uit te klappen stepje aan waardoor het allemaal lager wordt zonder dat je je beugelriem 3 km hoeft te verlengen (of je verlengt je beugelriem 3 km, wat wel zo'n beetje het langste standje is, en dan krijg je nog eens 15 cm extra Knipoog )

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:30

Maar dan krijg ik m'n been weer niet over het paard! Nee, een opstapje werkt beter voor mij, hoeft maar 15 cm hoog te zijn. M'n voet krijg ik wel in de beugel, maar ik kan gewoon net niet hard genoeg afzetten vanaf de grond, en ik vind het akelig om dat ene moment met m'n volle gewicht aan z'n zijkant te hangen. Paard in een greppeltje zetten werkt ook.

(bovendien heb ik een paard zonder geduld om te wachten tot ik de beugel weer korter heb of dat opstapje ingeklapt heb. Zeker op wedstrijd. "Zit je? Gáán we dan?")

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 23:33

ja, bedankt, maar zo`n opstap beugel is voor mij niet voldoende.
Ik ben te zwaar om mezelf op te hijsen, want mijn been ligt boven het middelpunt als ik opstijg, snapje.... 1.74 is Peru en dat is een hele klim.
Zo`n beugel is dus geen uitkomst voor mij. Met een krukje of paaltje in de buurt zit ik er zo op en belast ik Peru zijn rug niet. Maar toch bedankt !

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 23:34

ArwenLune schreef:
Maar dan krijg ik m'n been weer niet over het paard! Nee, een opstapje werkt beter voor mij, hoeft maar 15 cm hoog te zijn. M'n voet krijg ik wel in de beugel, maar ik kan gewoon net niet hard genoeg afzetten vanaf de grond, en ik vind het akelig om dat ene moment met m'n volle gewicht aan z'n zijkant te hangen.


ja, precies.... ik kan mezelf niet afzetten omdat Peru dus te hoog is.
Mijn been hangt dan als het ware in de beugel en met mijn gewicht...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:39

Sando schreef:
ja, precies.... ik kan mezelf niet afzetten omdat Peru dus te hoog is.


Wees getroost, ik heb dat excuus niet eens - Rowan is maar 1.48 Clown

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 00:58

ArwenLune"]
[quote="Sando schreef:
ja, precies.... ik kan mezelf niet afzetten omdat Peru dus te hoog is.


Wees getroost, ik heb dat excuus niet eens - Rowan is maar 1.48 Clown
[/quote]

hahaha..... Make my day ! Nu ben ik getroost ja...
maar dan nog.. 1.10m, 1.48m, 1.74m.... 40 kg, 70, kg, 100 kg.....opstappen met een krukje is veel beter voor de rug.
Bij ons op stal stappen er veel met een krukje op. Vooral toen we veel Engelsen op stal hadden, waaronder Anneli Drummond-Hay en aanhang.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers