de paardenmarkt in Hedel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 13:22

afgelopen maandag ben ik daar dus geweest. Ik heb veel, heel veel shetties gezien, ook hele kleine veulentjes die slechts tot kniehoogte komen en die alleen maar benen van mensen zien. Er waren heel veel ontzettend dikke bij. Heel veel friezen waren er ook. Een veulen met papieren, dat nog niet eens zo heel mooi was vroegen ze al f 4700,- voor, maar goed, uiteraard wordt daar van af gedingd. Er waren ook friezen met wit bij, dus die worden niet per definitie naar de slacht gestuurd, gelukkig. Heel veel jaarlingen met goede papieren te koop. Het was wel typisch om te zien dat bepaalde type mensen op bepaalde type paarden afgingen. Op de rijtypische paarden met papieren komt weer over het algemeen "beschaafder volk" dan op de shetties of de haflingers, tinkers en fjorden, met name die zonder papieren. Voornamelijk rauw volk dat er onnodig lomp mee omgaat. Er waren nauwelijks magere of verwaarloosde dieren te zien. sommigen moesten wel nodig naar de hoefsmid, een enkeling had een beenwond. Er stond een merrie te roepen naar haar veulen dat net verkocht was. voor het eerst gescheiden..... Ik zag ook wel eens hoe een jong paardje gebeten werd door een volwassen paard die er tegenover stond en hij kon geen kant op, niemand die voor hem opkwam. Paardenmensen zijn lang niet altijd paardenliefhebbers.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:33

Brr krijg echt rillingen van dit verhaal.. Dani komt geloof ik ook van die paardenmarkt af. mark heeft er ook 3 merrie hafveulens gekocht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 13:35

dat verbaast me niets. Mark heeft namelijk de koopziekte. Hij koopt van alles maar doet er niets mee. een paard kopen op de markt is niet zo erg, maar ik zou er nooit een paard van mij verkopen, echt nooit!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:44

Ik ook niet maarja..
een jaar of 4/5 geleden ben ik eens met mijn vader naar de paardenmarkt in Den Bosch geweest. De tranen sprongen in mijn ogen. Kleine ponys worden aan hun staart de trailer uitgetrokken. Er stond een klein shetland veulentje, nou ik denk nog niet eens 3 maanden jong. Hij stond te trekken en hing zichzelf op, niemand deed iets. Verdrietig Ook grote paarden die dicht tegen elkaar aan stonden en 1tje gaf een man een trap, slaat die man dat paard met een stok, super hard op zijn kont. Verdrietig Echt zo zielig..
In de hoek stond wel een lief paardje, 2 eigenlijk. Een man met zijn dochtertje stonden erbij (waren de eigenaren) ik was daar gaan kijken en er stonden dus 2 pony's. Een Welsh A'tje en een Welsh C.. die welsh c kostte maar 500.- als we een trailer bij hadden hadden we hem mee genomen Verdrietig Maar nu ben ik wel blij dat we hem niet gekocht hebben, anders zat ik nu met een Welsh C opgescheept..

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:49

Dat is de reden dat ik de afgelopen twee jaar ook niet meer naar Hedel ga gewoonweg omdat ik me er
kapot loop te ergeren.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:59

Ik ben dus 3 jaar geleden in Zuidlaren geweest.
Ik ging daar dus ook alleen heen om een paard te kopen.
Toen viel alle ellende wel mee vond ik.
Daar ik eigenlijk opzoek was naar een 2 jarige kwam ik dus thuis met een veulen van 4 maanden.
Ik zou het zo weer doen , maar ik zou niet zo gauw een volwassen paard daar kopen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:17

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen 'goede', gezonde paarden met papieren op een veemarkt verkopen. Maar gelukkig dat er geen heel erge ellende te zien was.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:08

Ach ja als je ze via advertenties niet kwijt kan..

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:18

wij hebben onze nappie vorig jaar in zuidlaren gekocht er stond een shet die 80 cm hoog was en wel 1,5 meter lang, dat heet een mislukte mini leuk dat fokken naar zo klein mogelijk. Wij gingen daar heen om te kijken maar gingen naar huis met een zwaar mismaakte "fries"hij heeft het typische hoofd van de fries maar is ong. 1m20 hoog en misvormd, maar zo ongelofekijk lief en ondanks alles KERNGEZOND. Maar je snapt wel dat wij niet meer naar de markt gaan, anders kan ik wel een opvang tehuis beginnen.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:38

Ik ben een keer of drie naar de paardenmarkt in Heenvliet geweest en de laatste keer liepen Jessica en ik ons daar zo te ergeren aan alles daar!

Ten eerste begrijp ik niet wie er op het lompe idee is gekomen om tegelijkertijd een kermis pal naast de paardenmarkt te houden. Er liepen allemaal dronken figuren de hele tijd tussen de paarden.

Daarnaast staan de paardjes er belabberd bij. Een keer zag ik een meisje van een jaar of 12 heel hard met d'r puntige vingers op de rug van een shetlandertje prikken om te kijken hoe hij reageerde.
Dan zou je zo'n kind toch een kledder voor d'r kop willen geven.
Of een appaloosa hengstje die enorm wild om zich heen zat te trappen en dan niet een keer, maar de hele dag!
Of veulentjes die zichzelf te met ophangen.
Of shetlandertjes die veel te kort zijn vastgezet aan een te hoge balk waarbij het hoofdje helemaal omhoog getrokken wordt.
Of paarden die kont tegen kont staan en elkaar helemaal verrot trappen.
En het valt me altijd op dat de helft slecht gepoetst is (??). Dat werkt goede verkoop toch ook niet echt in de hand zou ik zeggen maar goed.

Als het aan mij ligt nam ik ze allemaal mee!!

Groetjes van Patricia

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:35

mhhh stonden er leuke shetjes?
Ik ben van plan om ooit een shetje van de markt weg te halen. over het algemeen zijn ze daar goedkoper dan zo van mensen.

Mijn paard zou ook nooit naar een markt gaan ik wil weten hoe ie terecht komt. zodat mocht het me niet bevallen ik 'm zo weer terug naar huis kan slepen Bloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 15:13

je hebt er hele leuke shetties hoor, met papieren, zonder papieren, maakt niet uit. en ook hele goede jaarlingen KWPN-ers. Maar je ziet er ook tussen die al oud zijn, versleten, of niet meer geschikt voor de sport. Tja, ik zou ook nooit een paard van mij daar verkopen hoor.