Studeren Belgie, iemand informatie voor mij :)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Studeren Belgie, iemand informatie voor mij :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 09:55

Ik wil eens gaan kijken of België een beetje leuke opleidingen biedt. Ik wil of iets met dieren of iets met psychologie.

Ik woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen, dus Breda ed is net zo "ver" voor mij als bijv Gent. Ik kan niet op kamers ivm mijn paard.

Maar.... nu heb ik paar vragen. Hoe zit het met je NL stufi? En met je OV?
Ik weet dat je met je OV niet in België kan reizen.
Waar moet ik me dan registreren? Bij de gewone Nederlandse IB-groep of in België?

Alvast bedankt! Lachen

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:00

Kan je geen informatie vragen aan het CLB op je school? Als je wil t kan ik je wel hun nummer bezorgen. Van een CLB hier in de buurt, die weten je wel raad te geven. Daar zijn ze immers ook voor!

Ik hoor wel wat van je!

xxx

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:08

Ik ben gestopt met mn opleiding afgelopen week aan de HZ in Vlissingen. Dus ik kan geen info vragen op mijn school....
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat CLB is??

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:10

Eventjes op de IBG site gekeken:

Citaat:
In België kun je voor alle opleidingen in het hoger onderwijs in Vlaanderen en het Gewest Brussel voor zover het Nederlandstalig onderwijs betreft, studiefinanciering krijgen. Het gaat dan om opleidingen waarvoor de Belgische overheid ook aan Belgische studenten studiefinanciering geeft.


Citaat:
Als je aan een universiteit of hogeschool in het buitenland staat ingeschreven voor een voltijdstudie, dan krijg je automatisch een OV-vergoeding van 69,92 euro per maand in plaats van de OV-studentenkaart.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:11

Guineverre --> super bedankt!
Daar heb ik wat aan! Lachen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 11:16

Hoe zit het trouwens met je behaalde diploma in België, is dat in Nl ook rechtsgeldig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:43

Pb Carola eens, die heeft een jaar geneeskunde in Gent (weet niet precies wat en waar) gedaan meen ik. Die kan je misschien ook wel helpen. Waar je misschien ook aan kunt denken is dat het in België een heel andere cultuur op school is... Veel succes iig!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:05

SymO schreef:
Hoe zit het trouwens met je behaalde diploma in België, is dat in Nl ook rechtsgeldig?


ja, dat is het zeker wel! is allemaal europees geregeld tegenwoordig! OK dan!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:11

ingeo"]
[quote="SymO schreef:
Hoe zit het trouwens met je behaalde diploma in België, is dat in Nl ook rechtsgeldig?


ja, dat is het zeker wel! is allemaal europees geregeld tegenwoordig! OK dan!
[/quote]

Twee jaar geleden was dit nog niet zo .... Ik had willen meeloten om geneeskunde te studeren in Nederland, maar als ik dan ooit in België aan de slag wilde moest ik voor commisie's verschijnen en nog wel een paar dingen (was niet op een jaar geregeld hebben ze me toen gezegd).

Ook voor psychologie is er een verschil, in België studeer je een jaar langer. Dat diploma zou bij ons dan ook niet volledig als hetzelfde aanzien worden.

Zolang het Ba-Ma-systeem niet volledig ingevoerd is denk ik dat die verschillen wel blijven.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:13

BaMasysteem moet vanaf volgend jaar overal gestart zijn. (of alle hogescholen en universiteiten dan uit de soep zullen zijn is een ander paar mouwen...)

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:21

In Gent zit de RUG, Rijksuniversiteit Gent, daar kan je dierengeneeskunde studeren (er zijn voor die opleiding trouwens redelijk veel Nederlanders ingeschreven, omdat die opleiding in NL niet vrij toegankelijk is), psychologie, en nog veel meer natuurlijk. www.rug.ac.be

In Gent is er ook een hogeschool (niet-universitair dus) en wat je daar allemaal kan studeren vind je terug op www.hogent.be

Citaat:
In België kun je voor alle opleidingen in het hoger onderwijs in Vlaanderen en het Gewest Brussel voor zover het Nederlandstalig onderwijs betreft, studiefinanciering krijgen. Het gaat dan om opleidingen waarvoor de Belgische overheid ook aan Belgische studenten studiefinanciering geeft.


Vraagje: wat bedoelen jullie met studiefinanciering? Een studiebeurs? Of is het meer een lening oid? Als je als Belgische student een studiebeurs wil, moeten je ouders (als je nog ten laste bent) onder een zeer lage inkomensgrens zitten, kans is dus klein dat je daar van kan genieten.

Citaat:
Als je aan een universiteit of hogeschool in het buitenland staat ingeschreven voor een voltijdstudie, dan krijg je automatisch een OV-vergoeding van 69,92 euro per maand in plaats van de OV-studentenkaart.


€ 69,92 per maand? PPffff, en wij mogen alles zelf betalen Boos!

Afin, veel succes met je studiekeuzen!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:58

Maya schreef:
Pb Carola eens, die heeft een jaar geneeskunde in Gent (weet niet precies wat en waar) gedaan meen ik. Die kan je misschien ook wel helpen. Waar je misschien ook aan kunt denken is dat het in België een heel andere cultuur op school is... Veel succes iig!

Ik heb er tegelijkertijd met carola gezeten! Ook een jaar dgk gestudeerd daar. (carola overigens ook diergeneeskunde)
je OV en je stufi behoud je gewoon. In belgie kennen ze dit niet! je kan je OV omruilen voor een OV vergoeding van 68 euro in de maand. Het moet overigens wel een erkende opleiding zijn bij de IBG. als dit niet zo is krijg je geen ov en geen stufi! De opleiding diergeneeskunde valt hier wel onder, deze opleidng is dus ook geldig in nederland.Ib heeft geloof ik een folder waar de opleidingen in staan waarvoor je stufi krijgt
Registreren doe je bij de ib en bij de opleidng naar keuze.
Houd wel rekening met een compleet ander lessysteem (waar veel nl op stranden, zoals ikke ) en met dat Belgen toch wel een beetje anders zijn als nederlanders!
Groot voordeel is dat het collegegeld veel lager ligt. vorig jaar was dit voor een universitaire studie 500 euro!
wil je meer weten pb me maar Lachen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 17:47

Citaat:
Vraagje: wat bedoelen jullie met studiefinanciering? Een studiebeurs? Of is het meer een lening oid? Als je als Belgische student een studiebeurs wil, moeten je ouders (als je nog ten laste bent) onder een zeer lage inkomensgrens zitten, kans is dus klein dat je daar van kan genieten.


Stufi (afkorting van studifinanciering) is een maandelijks bedrag wat je op je rekening gestort krijgt. Er is veel verschil tussen: uitwonend krijgt meer, inwonend krijgt minder. Hoeveel je ouders verdienen ed, hoe meer je ouders verdienen, hoe minder jij krijgt.

Ik heb een opleiding opt oog: Toegepaste Psychologie. Deze opleiding is nog maar nieuw vanaf dit schooljaar. Duurt 3 jaar.
Collegegeld is idd niet veel in België.

Openbaar vervoer in België is toch ook goedkoper dan in NL? Weet iemand daar iets over?

Marina ik pb je even!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:10

Openbaar vervoer neem je dan best gewoon en buzzy pas voor denk ik, als je onbeperkt wil reizen en dat kost je dan 150 euro per jaar.

Toegepaste psychologie ken ik zelf niet, waar wil je dat gaan volgen? Haha! Ik doe nl. gewoon psychologie, maar dan aan de VUB. In Gent zit je dadelijk met extreem grote groepen enz

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:12

Belsje: wat is VUB?
Toegepaste psychologie kan je aan hogeschool Gent volgen.
Is dat echt zo goedkoop? Hele jaar reizen voor 150 euro per jaar???!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:16

Ik heb een jaar in Gent gezeten. Je krijgt gewoon studiefinanciering, en ook een OV (of OV vergoeding, want een OV geldt niet in belgie).
Het collegegeld is daar minder als in nederland, ook een voordeel.

Ik heb wel ervaren dat je echt als 'buitenlander' wordt behandeld, en ik ben heel blij dat ik weer lekker in NL zit!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:17

carola schreef:
Ik heb een jaar in Gent gezeten. Je krijgt gewoon studiefinanciering, en ook een OV (of OV vergoeding, want een OV geldt niet in belgie).
Het collegegeld is daar minder als in nederland, ook een voordeel.

Ik heb wel ervaren dat je echt als 'buitenlander' wordt behandeld, en ik ben heel blij dat ik weer lekker in NL zit!


Ohjee, dat klinkt niet echt opwekkend.....
Was het echt zo erg?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:26

VUB = Vrije Universiteit Brussel

Met een Buzzy Pass kan je enkel met de bus reizen. Als je daar heel het land mee door moet, veel succes Tong uitsteken Ik weet niet hoe duur/goedkoop het OV in NL is... ter illustratie: mijn treinabonnement voor een afstand van 33km kost me 112 EUR per maand. Is toch niet echt goedkoop hé?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:28

Nee, zeker niet goedkoop....
Universiteit kan ik niet, heb maar havo gedaan....

Hogeschool Gent is potentiële kandidaat. Iemand daar ervaring mee?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:53

Eilandje ik ging ervanuit da ze op kot ging ofzo Lachen. Dan heb je meestal genoeg aan "bus" ter plaatse en 1 keer in de week de trein. Als je wil treinen is het inderdaad duurder ... Ik betaal per ritje 4 euro met mijn go-pass.

Eneeuh zelfs met je havo kan je volgens mij naar de Uni hoor. Hier moet je gewoon "een diploma" middelbaar onderwijs hebben; valt havo daar niet onder.
Bij ons zit een Nederlandse die in Nederland toch geen uni mocht doen en hier wel zogezegd, maar weet niet meer wat ze daar gedaan heeft.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 19:14

Ok, even samen gevat:
- ik krijg geen OV, maar vergoeding.... 72 euro isdat tegenwoordig
- ik krijg gewoon stufi
- paar mensen zijn niet te spreken over studeren in belgië, mentaliteit ed, niet ok
- openbaar vervoer is dus duurder dan ik had gedacht
- diploma is rechtsgeldig in NL
- lesgeld is minder


Heb gemaild naar zo'n mannetje van de HG (hogeschool Gent). Krijg folders thuis gestuurd over de opleiding ed.

Hoe zit het met de busverbinding of treinverbinding naar de HG? Stopt bus voor school ed? Dit was bij HZ wel het geval, trein was ook op loopafstand (10 min lopen nl)

Alvast bedankt voor de reacties OK dan!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:45

Wat betreft die mentaliteit ed, ik denk dat dat veel afhangt van de groep waarin je terechtkomt, van jezelf, en in hoeverre beide openminded zijn naar buitenlanders toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:52

SymO schreef:
- paar mensen zijn niet te spreken over studeren in belgië, mentaliteit ed, niet ok

Mijn ervaring is van kennissen die in België op school zitten, is dat het een hele andere cultuur is, dan op de scholen in Nederland. Misschien dat dit op een Universiteit anders is. Maar zij vonden het zoveel strenger, ook veel meer nadruk op het christelijke geloof (als je gelovig bent, is dat mssn geen punt) ze kregen ook daar lessen in enzo. In Nederland heb je meer vrijheid, kan je ook een leraar amicaler aanspreken, daar absoluut niet, daar heb je de proffessor Huppelepup in Dinges. Hier is het voornaam die ook wel eens dat doet...
En je komt vanuit Zeeuws-Vlaanderen, dus overal gaan ze je een buitenlander vinden Knipoog Velen denken ook dat ik uit België kom...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 19:56

Ik weet dat onderwijs in België streng is..... En ja, hahaha, als je uit ZV komt vinden ze je in Noord-Holland zelfs een reserve-Belg Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:04

SymO"]
[quote="carola schreef:
Ik heb een jaar in Gent gezeten. Je krijgt gewoon studiefinanciering, en ook een OV (of OV vergoeding, want een OV geldt niet in belgie).
Het collegegeld is daar minder als in nederland, ook een voordeel.

Ik heb wel ervaren dat je echt als 'buitenlander' wordt behandeld, en ik ben heel blij dat ik weer lekker in NL zit!


Ohjee, dat klinkt niet echt opwekkend.....
Was het echt zo erg?
[/quote]

het is maar hoe je het bekijkt, symo-tje.....ik heb jaren terug in gent aan de universiteit gestudeerd, als belg wel te verstaan. in mijn jaar zaten ook een aantal nederlanders, met wie ik trouwens zéér goed bevriend was. op een bepaald ogenblik tijdens onze studie gingen we op jaarreis. naar utrecht. wel, ik moet je vertellen: de nederlanders schaamden zich dood (kwamen ze ons zelf vertellen Bloos! ) over hoe 'de belgjes' daar door de nederlanders behandeld werden.....

zoiets werkt dus echt wel van twee kanten...stel je arrogant en neerbuigend op, en je krijgt gegarandeerd geen leuke aansluiting, nee.

doe gewoon normaal en pas je een beetje aan ipv. 'wat is het hier toch zo en zo', en je zal je absoluut gewoon student onder de studenten voelen. maar het is qua onderwijs zéker veel minder los. of dat zo erg is? ik durf het te betwijfelen.... Haha! !