Bontonderlegger op of onder sjabrak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Bontonderlegger op of onder sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 19:06

Ik zie vaak dat mensen een (lams)bontonderlegger direct onder het zadel (en dus op het sjabrak) hebben.

Maar is het niet de bedoeling dat juist de onderlegger op de rug komt en daaroverheen het sjabrakje?
Nadeel is dan natuurlijk wel dat je alleen een zadelvormig sjabrakje kunt gebruiken.

Is dat dan ook de reden dat veel mensen de onderlegger op het dekje leggen?
En wie raadt wat aan en waarom dan?


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:28

Het bontedekje doe je (net als een gelpad) bovenop het shabrak. Maar ik heb ook geen idee waarom. Is het niet omdat het dan beter blijft liggen? Als je hem eronder legt, kan hij schuifen zonder dat je het ziet Verward

maarie

Berichten: 264
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:38

ik zie mensen op de manege die het dekje gewoon onder het zadel hebben met nix er onder of erop:D maar ik weet niet of dat goed is?

Meijboom's A La Jazz ♥ M2 + 11

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:42

Hoi,

Ik kan alleen zeggen dat de zadelformaat lamsbonte sjabrak direct op de rug wordt gelegd. Deze beschermt de gevoelige rug het beste. Eventueel kan je daarop nog een sjabrak leggen.
Met zo'n kleine (half) formaat heb ik geen ervaring. Zelf heb ik zo'n heel zadel formaat.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:44

Als de onderlegger op het shabrak ligt, dan heeft het alleen een schokdempende werking. Als hij direkt op de paardenrug zou liggen, dan heeft het, naast de schokdempende werking, ook een temperatuurregulerende en een zweetopnemende werking.
Eigenlijk komt een bontonderlegger niet goed tot zijn recht als hij niet direct op de rug ligt.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:46

maarie schreef:
ik zie mensen op de manege die het dekje gewoon onder het zadel hebben met nix er onder of erop:D maar ik weet niet of dat goed is?


Een bontdekje (of gelpad) hoefd bij veel paarden ook niet. Alleen een paard met een gevoelige rug.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:47

Tessebes schreef:
Als de onderlegger op het shabrak ligt, dan heeft het alleen een schokdempende werking. Als hij direkt op de paardenrug zou liggen, dan heeft het, naast de schokdempende werking, ook een temperatuurregulerende en een zweetopnemende werking.
Eigenlijk komt een bontonderlegger niet goed tot zijn recht als hij niet direct op de rug ligt.

dit verhaal zal grotendeels kloppen, mar er is mij ook wel eens verteld dat het juist goed is om de schapenvacht(lamsvel) wel op de huid te leggen omdat er bepaalde olieen uit zouden komen die de huid beschermt.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 20:32

De werking is dus pas optimaal als het direct op de rug wordt gebruikt?
Dat was wat ik ook altijd heb begrepen.

Maar aangezien ik zoveel mensen zie rijden met de onderlegger op het sjabrak ging ik toch weer twijfelen. Zal dan toch de enige reden zijn dat je geen vierkant dekje over de onderlegger heen kan leggen?

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:40

volges mij is het idd het beste als je het op de rug doet, maar op je dekje kan ook zodat het schokken opvangt ! Lachen

-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Isab123, Poldermenner en 134 bezoekers