pole bending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

pole bending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:30

Kan iemand mij iets meer vertellen over pole bending?
Is het de bedoeling dat een paard om iedere paal changeert of juist niet of maakt het niet uit?


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:42

Pole-bending is een snelheids+behendigheids onderdeel.
Wil je dit snel en netjes doen dan is het raadzaam dat een paard kan changeren, want het gaat om seconden tenslotte, dus komt er veel techniek bij kijken.
Wat het niet moet worden is een ruk en plukwerk in de mond omdat de ruiter blijkbaar harder wil dan het paard technisch kan.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:55

Ik vraag het omdat ik vandaag eens een uitstapje heb gemaakt. Bloos
Ik rij meestal dressuur en ik dacht laat ik eens iets leuks doen. Ik heb dus 6 pionnen achter elkaar gezet en ben gaan slalommen. Eerst in stap toen in draf, toen handgalop en toen in rengalop.

In een handgalopje changeerde mijn pony tussen alle pionnen. Ze werd echter zo enthousiast dat ze besloot dat het best harder kon. Ik wilde wel eens zien wat ze zou doen dus ik liet haar lekker gaan. Het moment dat ze een pion in het vizier krijgt gaat die kont eronder en hoef ik niets meer te doen. Ze slalomt zelf. Ik hoef hoogstens een keer bij te sturen door in mijn teugel te knijpen. Maar ze changeert dan niet meer of alleen achter.

Ik doe het natuurlijk maar voor de lol. Ik rij niet eens western, maar ik vroeg me toch af hoe het nu echt hoort.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:07

Het gevaar van dit soort spelletjes schuilt er ook in dat door de snelheid de techniek op de 2e plaats komt.
Natuurlijk is de moeilijkheidsgraad ook sterk afhankelijk van de afstand tussen de pionnen. Ook is tussen pionnen door makkelijker dan echt om palen heen Lachen

Natuurlijk is er niks mis mee om af en toe een leuk spelletje te doen, goed voor het 'koppie' Lachen
Maar als je paard echt voor zichzelf gaat beginnen kun je natuurlijk een beenblessure krijgen doordat hij te enthousiast wordt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:40

Het maakt niet uit. Voor de snelheid waarschijnlijk wel, maar er zijn geen regels voor.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 14:42

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Maar als je paard echt voor zichzelf gaat beginnen kun je natuurlijk een beenblessure krijgen doordat hij te enthousiast wordt.


ja, maar er zit ook nog een baasje op dat kan nadenken. Knipoog

Mijn paardje wordt goed dressuurmatig gereden en is supersoepel. Ze zal zichzelf niet snel beschadigen daar is ze te slim voor, maar mocht ze te maf worden dan zeg ik ho en is het klaar.
Dus don't worry Haha!

Bedankt voor de uitleg. Maar wat gaat dan sneller vraag ik me nu af? Changeren kost toch ook tijd? Aan de andere kant kan je in de goede galop wel de palen scherper aansnijden denk ik. Iemand een idee?

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:50

Changeren bij western gaat iets anders dan bij engels. Niet het changeren op zich Lachen, maar wel de snelheid waar het mee gebeurd, het wordt ook wel een flyingh-leadchange genoemd.
Het is dus een kombinatie van goed kunnen changeren met de snelheid en wendbaarheid samen vormen een scherpe tijd.

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:21

Pole-bending is meer dan alleen maar hard tussen de palen doorgaan, er komt wel degelijk controle en finesse bij kijken. Ja, je paard moet de flying leadchanges beheersen. Je begint ALTIJD in stap, als jij en je paard dat goed beheersen kun je naar een drafje gaan en naar verloop van tijd zijn jullie dan toe aan een galopje. De echte snelheid komt pas als jij en je paard alles goed beheersen. (En dan spreek ik over weken tot maanden....)Te vroeg snelheid maken maakt je paard hyper en da's nu net wat je niet wilt bij dit soort onderdelen, want dat gaat ten koste van de finesse en je hebt meer kans op blessures en ongelukken. Verder moet je met je gewicht en je zit kunnen rijden en inderdaad niet aan de teugels 'jerken', die zijn alleen om richting aan te geven, je benen sturen je paard in de wending. De draaiing bij de eerste en de laatste paal is een halve stop en ook die moet je kunnen beheersen.
Al met al een superleuk en actief onderdeel van de Western sport, maar er komt meer "BASIS" bij kijken dan je in eerste instantie zou denken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers