Paard verlengen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Paard verlengen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 09:50

Ik rijd dus met een 5-jarige hengst op dit moment in de dressuur. Dat gaat heel voorspoedig want we gaan volgende maand al M1 starten. Ik kom ook eigenlijk altijd wel met prijzen en winstpuntjes thuis (uitzonderingen daargelaten Haha! Tong uitsteken ).

Maar mijn paard is geen geboren dressuurster, hij is eigenlijk gemaakt om te springen en is daardoor kort van lijf en leden
Hij heeft er verder een super mooie en volle hals op zitten en loopt als vanzelf in de "krul".

Maar het probleem waar ik dus tegen aan loop is dat hij soms echt TE kort wordt in het lijf. Het is moeilijk om hem steeds weer naar voren toe uit te leggen omdat er simpel weg op een gegeven moment niks meer te verlengen is.
Vooral als hij heet wordt is het een ping pong bal, mega flexibel maar je hebt er geen ene ruk aan. Je zit echt op een bal en je hebt niks meer voor je. Een beetje been aanleggen is een garantie voor een bokpartij Bloos

Ik probeer al zoveel mogelijk mijn handen naar voren te blijven plaatsen, hoe lastig dat op hem soms ook is. Ik wil ten alle tijden die neus eruit hebben, maar bij de minste of geringste spanning duikt hij weer in elkaar en ben je weer alles kwijt en wordt hij weer zo kort waardoor ik hem niet meer kan uitleggen naar voren toe. Daarbij komt ook nog dat hij op dergelijke momenten zich ook helemaal weg drukt en bijvoorbeeld scheef gaat weglopen wat het corrigeren nog moeilijker maakt.
Ik weet dat ik gewoon rustig moet blijven en hem naar voren toe moet oplossen want als het moeilijk wordt is het eerste wat hij doet het tempo overnemen (terug in dit geval).
Je moet je voorstellen dat hij alle spanning die hij in zijn lijf heeft door te springen oplost met als gevolg dat je er bijna niet meer met je been aan kan komen, dan is het net een huppelend hert Tong uitsteken

Ik krijg verder prima les maar het blijft ook tijdens de les een lastig iets. Ik moet er constant voor zorgen dat ik hem met de schouder blijf sturen want anders duwt hij zich scheef en gaat ie plakken. Tegelijkertijd moet ik hem van mijn binnenbeen afhouden en die neus voor de loodlijn blijven sturen en gewicht in mijn handen proberen te houden. Hij wordt door die korte hals vaak snel te licht in de hand. En dat voelt wel lekker maar het is niet goed. Dus we werken er hard aan om het te verbeteren maar soms heb ik het gevoel dat ik geen steek verder kom als ik weer een uur in de les heb gestuiterd Cool *LOL*
Ach, ik heb nog wel steeds de lol van mijn leven met die knol en dat is ook wel wat waard natuurlijk OK dan!
Op concours gaat het vaak wel goed en kan ik hem redelijk goed bij me houden de laatste tijd, hij wordt nog steeds wat kort en heet maar blijkbaar kan dat de jury niet deren want ik heb er nog nooit 1 opmerking over gehad. Misschien ziet het er wel spectaculair uit als hij wat springerig door de bak gaat *LOL* Verward

Maar mijn vraag is dus eigenlijk of hier mensen zijn die een soortgelijk probleem hebben en hoe jullie dit oplossen.
Of in ieder geval zo goed mogelijk met de beperkingen van het paard proberen om te gaan

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:03

wel een soortgelijk probleem (Pablo) en geen echte oplossing. Ik ben benieuwd naar tips.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:09

Als ik dit zo lees,
lijkt het me dat hij gewoon erg slecht aan het been is.
Dit soort dingen moet je naar voren oplossen, terwijl jij zegt dat als je been geeft, hij begint te bokken.
Hij moet gelijk veruimen als jij je been aanlegt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:27

Dit probleem heeft karin ook met haar Haflinger Harley (die ken je nog wel Haha! )
Hij wil geen druk aannemen, krult zich op en komt daardoon achter de hand en het been.
Ik ben het in deze wel met Sjuim eens, dit is ook een manier van niet aan het been zijn. Hij onttrekt zich gewoon aan jouw hulpen door op te krullen en te stuiteren.
Ik kan niets anders zinnigs zeggen dan hem meer aan je been te krijgen, blijf met been komen wat hij ook doet. Hij moet dat leren accepteren.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 10:34

Ja klopt ook Sjuimpje. Hij kruipt snel achter mijn been inderdaad. Hij mag/moet nog veel sneller worden. Maar dat is ook wel een beetje dat flegmatieke hengstengedrag, kom ik er vandaag niet dan kom ik er morgen wel Knipoog
Het is ook niet zo dat hij telkens als ik er met mijn been aan kom begint te bokken maar alleen als hij heel druk en heet wordt dan kruipt hij in elkaar en reageert hij op mijn been door omhoog te springen i.p.v. naar voren... ook leuk. Daar komt ook nog bij dat ik zelf nog veel consequenter moet worden in het rijden en er beter aan moet blijven rijden. Ik heb de neiging om te afwachtend te zijn. Een beetje in de trant van; "ik blijf er maar vanaf want dan blijft ie braaf". Deze instelling is gelukkig wel aan het veranderen maar zo nu en dan val ik nog terug in mijn oude gewoonte -> afwachten. Ik moet veel brutaler worden Ach gut
Maar je hebt wel degelijk gelijk dat hij veel beter aan mijn been moet worden.
Maar Sjuimje, denk je dan ook dat ik hem dan ook beter kan blijven verlengen en dat dat korte wat meer gecompenseerd kan worden? Zijn lijfje kan ik niet veranderen maar ik wil wel proberen er wat handiger meet om te leren gaan. Is alleen maar fijner voor hem en voor mij Knipoog
Alle tips zijn welkom!

Lielle: wordt Pablo ook zo kort in het lijf en hoe ga jij hier in de training mee om?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:37

Kawa was dat ook, vooral in een voor hem stress situatie

Het enige wat dan hielp bij mij is vwnw rijden.
Als dat thuis heel goed lukt, lukt dat in een stress situatie wel minder, maar als je dat dan veel oefent op den duur ook beter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:53

Als jij hem beter aan je been hebt, kan hij pas echt je hand volgen, dan kan je hem neerzetten waar je wil.
Elk paard heeft zijn moeilijke kanten, maar die zouden je in de basis nog niet mogen beperken.
Ozep heeft ook een tijdje zo'n periode gehad dat hij zich opkrulde, en als hij in protest kwam ging hij helemaal niet meer naar voren alleen zijwaarts, achterwaarts of recht omhoog. Ze zijn dan gewoon niet aan de hulpen.

Ook vwnw rijden kan helpen,
maar hou daarbij goed in het oog dat je van achter naar voor rijdt, want dat hij niet aan het been is komt waarschijnlijk bij het niet op het achterbeen wil blijven vandaan.
Bij vwnw willen zulke paarden dan snel voorover duikelen en daar maak je het alleen erger mee.


(Castreren wil wel ook wel eens helpen, mijn hengst is daar echt al een stuk van opgeknapt, die ballen zaten hem toch echt wel wat in de weg Ach gut )

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:37

Komt mij heel erg bekend voor al zit ik met een stuitermerrie.

Ik probeer het op te lossen door mijn handen heel stil op dezelfde plaats te houden en te drijven tot ze nageeeflijk is. Op dat moment gaat mijn hand mee naar voor en 'swing ik mee met de hand'. Als ik haar dan nageeflijk heb en ze gedraagt zich weer wat, dan ga ik haar hals uitleggen. Zo veel mogelijk naar voren, liever de neus er 10 cm teveel uit, dan opkroppen. Zo steeds hoog en naar beneden en voor instellen. Natuurlijk met been zoveel mogelijk naar hand blijven rijden. Dus veel afwisselen, het moet 'gewoon' worden om op lengte te rijden. vwnw kan het probleem imo niet verergeren, het paard moet immers op lengte. Als je zo'n lage hals van een bloedpaard naar beneden gaat rijden, gaan ze juist eerder duiken is mijn ervaring. Want voor hun is dat makkelijker dan de neus eruit te hebben en meer op eigen benen te laten lopen.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:07

Bedankt voor de nuttige tips. Het grootste probleem schuilt er denk ik ook in dat hij niet goed genoeg voor mijn been is, als gevolg reageer ik hier te weinig op en laat hem maar een beetje aankachelen waardoor hij weer 1001 andere dingen kan verzinnen om mij het leven zuur te maken Knipoog
Het vwnw rijden doe ik ook wel maar niet te vaak en te lang want dan gaat hij snel te diep lopen. Omdat hij al wat meer naar voren is gebouwt is het daarna ook moeilijker om hem weer op het achterbeen te krijgen. Dus wat ik nu ga proberen is hem in ieder geval niet te diep te rijden, liever wat hoger eigenlijk. Zorgen dat ie op mijn been naar voren gaat en niet terug komt in tempo en dus met 4 beentjes aan de grond blijft. Ik zal eens proberen nog meer het tempo te controleren.

Het is een lastig iets moet ik zeggen. Als ik dan op mijn ongecompliceerde ruin ga zitten dan weet ik gelukkig wel dat het anders kan Knipoog
Ach ja, als ik hem straks een Z1 proef kan rondsturen dan zou ik op toekomstige andere paarden en heethoofden wel uit de voeten kunnen dacht ik zo Knipoog
Positief blijven denken...

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:10

Maar bij vwnw mag hij ook niet achter de ll komen.
Dit voorkom je dus ook door hem aan het been te hebben, net als bij de andere nuttige tips Lachen

Maar het is idd ff proberen wat het beste werkt bij je paard.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:49

Zwelgje, ik zal mijn moeder even vragen om te reageren, ik zit er op dit moment vooral op met springen Haha! Zij kan er in meer detail over vertellen, zeker aangezien we sinds kort nieuwe instructie hebben.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 07:23

Vos had een tijdje geleden hetzelfde probleem, is ook zo'n spring-in-het veld en soms bleef alle energie ahw steken in zijn lijf. Bij mij heeft het geholpen om veel te "schakelen", gewoon in dezelfde gang een beetje voorwaarts en dan weer terug en daarbij proberen die hals op lengte te houden. Vos werd hierdoor een stuk beter aan het been. Succes ermee in ieder geval want ik weet helaas uit eigen ervaring dat het een lastig probleem is om op te lossen

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 08:52

Ik had gisteren dus weer les en het ging eigenlijk best wel goed.
We hebben echt gewerkt op de rechtgerichtheid en de aanleuning. Want de aanleuning wordt bij hem ook snel rommelig als hij gaat stuiteren.
We hebben echt gewerkt om dat achterbeen actiever te krijgen.
Het is ook zo'n smeerlap want ook bij de tempowisselingen om hem actiever te krijgen heeft hij een sneaky trukje. Hij wordt wel actief maar zet zijn binnenachterbeen opzij van de massa in plaats van eronder. En dan moet je ontiegelijk goed sturen met de schouder om de boel weer op 4 sporen te krijgen. Ik denk dat ik maar ga dammen, ik word hier soms zo moe van Scheve mond Tong uitsteken Ach gut

Maar ik maak zelf ook een grote fout als mijn paard te heet wordt en in elkaar kruipt. Ten eerste ga ik afwachten en ten tweede probeer ik hem angstvallig bij me te houden.
Gisteren heb ik dus gereden met een lichte druk in mijn handen en mijn handen op 1 plaats gehouden en daar naartoe te rijden. Ook niet me eraan gaan zitten ergeren dat hij dan eens wat hoger komt met het hoofd want dat was volgens mijn instructrice in ieder geval 10 keer beter dan wanneer hij wegklapt of te diep gaat lopen.

Het gekke was wel dat ik een beetje moest wennen aan het wat hoger rijden van hem want als je erop zit en die hals komt erop en blijft op lengte, wat dus goed is, dan lijkt het net of hij niet meer genoeg afbuigt. Maar dat was dus zeker niet het geval. In de spiegel kon ik heel goed de halsspier zien lopen en dit is dus de goede hoofdhalshouding. Meestal als ie daar liep dan reed ik hem weer wat ronder omdat ik steeds bang was hem over de kop te rijden. Maar ik heb dus zitten corrigeren aan iets wat al goed was. Ik moet eens meer van die voorkant afblijven

Maar goed, het grote probleem zit hem dus in het feit dat hij sneller aan mijn been moet worden en ik moet proberen mijn handen netjes op 1 plaats te houden en niet terug gaan werken (wat ik dus teveel doe als hij heet wordt). Verder steeds bewust van achteren naar voren blijven rijden, naar mijn handen toe.
Pfoe, moeilijk hoor dat paardrijden Bloos Cool

In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor de tips en ik hoop dat we er uit gaan komen met die pipo OK dan!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:44

Tuurlijk gaan jullie er uit komen
Ik heb jullie een aantal keren "live" aan het werk gezien, en ik heb grote bewondering voor jou en je stoere vent !
Je hebt een super paardje, maar het is geen makkelijk heerschap.
Een gummibal met een behoorlijke dosis temperament..... het maakt hem mooi, hij maakt er de blits mee, en hij weet z'n bestuurster soms tot wanhoop te drijven Knipoog

Van hetgeen ik gezien heb, denk ik dat je er goed aan doet om hem meer van achteren naar voren te rijden en hem wat meer ruimte in het front te gunnen.
Op het moment dat ie het even niet meer weet (of wil ?), lijkt het alsof hij wacht totdat jij hem aan de voorkant "op de rem" zet en minder been geeft, waardoor hij z'n kans schoon ziet om zich op te krullen en z'n stuiter-act uit te voeren.
Komt dit overeen met jouw gevoel ?

En verder: werk er aan, maar gun hem ook wat tijd om volwassen in z'n hoofd te worden.
Zolang je op de juiste manier bezig bent (en dat ben je, 'k heb het zelf gezien *LOL* ) komt het allemaal goed

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:22

Bij deze wil ik jullie ook eventjes bedanken voor de oplossingen die jullie geven aan Zwelgje. Ik heb dan wel geen nerveus en stuiterig paard, maar wel 1 die erg flegmatiek is en dus moeilijk aan het been te houden.
Daarbij heeft ze een zeer lange(maar mooie) hals, die soms wel van elastiek lijkt, waardoor ze heel snel achter de teugel kruipt. Ze is helemaal wat langer gelijnd en het is moeilijk om haar over de rug te laten lopen. Door haar lange achterbeen zet ze makkelijk haar achtervoet over de voorvoet heen(ruim), waardoor het lijkt of ze prima aan het werk is. Maar ondertussen kan ik m'n hand naar voren steken, zonder dat ze hem volgt, dus ze loopt alleen voor het plaatje mooi, maar erop kunnen zitten, homaar.

Ik moet ook bekennen dat ik soms wat te afwachtend ben net als Zwelgje, terwijl ik eigenlijk elke stap naar de hand toe moet drijven.
Vwnw werkt ook niet echt lekker, want dan loopt ze snel achter de ll. Maar als ik haar wat hoger instel ben ik weer bang dat ze haar rug weg blijft drukken, toch denk ik dat dat de betere manier is om haar met meer druk te kunnen gaan rijden. Door jullie uitleg heb ik weer zin om het morgen te gaan proberen, ik zit nu al te popelen.

nb. Ik heb wel goede les, de problemen komen ook meestal als ik alleen bezig ben. Daarbij heb ik altijd paardjes gereden die moeilijk door de kaak bogen en vlug voor het been waren, dus dit is voor mij helemaal nieuw en best moeilijk om mee om te gaan.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:33

Onze Pablo heeft zo af en toe ook de onhebbelijke gewoonte om achter de loodlijn te gaan lopen of in een soort travers om daardoor zijn achterbeen naast de massa te kunnen plaatsen. Boos!
Om te beginnen moet ik zeggen dat het me bij Pablo heel erg opvalt dat hij als hij zo opgefokt doet het voorwaarts rijden met mijn zit eerder doorkomt dan wanneer ik het met mijn been doe. Het is dan net of hij meer geirriteerd raakt door mijn been.
Van mijn instructrice moet ik dan beginnen met in stap te proberen rust er in te brengen, dat vind ik heeeel moeilijk, ik ben zelf niet een van de geduldigste mensen. Bloos
Daarna moet ik heeeel veel tempowisselingen maken in de draf. geen spectaculaire, het is maar dat hij schakelt. Met mijn zit dus. Als hij opgewonden is moet ik in het begin bij het terugkomen wel een ophouding geven want dan lukt het met alleen de zit nog niet zo
Bovendien moet ik van iedere hoek die ik in de manege rijd gebruik maken om hem aan mijn buitenhand te krijgen door hem met mijn binnenbeen extra te drijven (dat been op zijn plaats houden, dus niet naar achteren leggen) waardoor hij ook meer om mijn binnenbeen moet gaan buigen.
Door dit consequent vol te houden, nou ja, door dat in ieder geval te proberen Schijnheilig is Pablo toch een heel eind opgeknapt. Je paard moet in ieder geval voorwaarts blijven in een door jou bepaald tempo. Gaat hij te hard dan moet hij langzamer en als hij te traag aanvoelt dan moet hij vlotter.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, veel succes in ieder geval.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TessaxQuincy en 15 bezoekers