Gevolgen van 'opgeven' dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Gevolgen van 'opgeven' dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:34

De titel is geloof ik nog niet helemaal wat ik bedoel en misschien moet dit topic ook wel op paardenpraat.

Maddox is met dressuren onwijs lastig. Dan heb ik het echt gewoon over het basiswerk: actief blijven, impuls houden, buiging,stelling, tempowisselingen met als gevolg van dit alles nageeflijkheid.

Ik heb de ene week 1 uur priveles dressuur en de andere week 2 uur. Daarnaast springen we 1 uur per week in de groepsles.

Ik heb nu 2 B wedstrijden met hem gereden (4 proefjes) en 4 winstpunten gehaald. Dat lukt dan omdat hij die dag er dan toevallig wel zin in heeft.

Het probleem is gewoon dat hij bepaalt of er een bepaalde dag fijn gedressuurd kan worden of niet.

Met springen is hij super, met buiten rijden ook.

Natuurlijk begrijp ik dat dressuur de basis is van het paardrijden en dat dit nodig is om goed te kunnen springen en ook om bijvoorbeeld endurance te rijden. Ook begrijp ik dat nageeflijkheid van belang is voor een goede gezondheid.

Maar ik zit er soms over na te denken waarom ik zoveel energie en geld (voor de lessen) steek in dressuur. Ik heb hem nu 2 jaar, hij heeft M2 dr en L spr gelopen maar is altijd in de krul getrokken en ik krijg dat er gewoon moeilijk uit. Hij hangt op de teugels, loopt niet op eigen benen etc als hij er geen zin in heeft.

Eigenlijk word ik gewoon heel gefrustreerd van het dressuren terwijl alle andere dingen heel leuk zijn met hem. Ik heb ook het idee dat hij er gefrustreerd van wordt.

Wat zijn de gevolgen als ik niet meer echt zou dressuren, maar me zou concentreren op het springen en misschien wel endurance zou gaan rijden? Of heeft iemand andere ideeën?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 07:38

het probleem is dat de dingen die jij noemt (impuls, buiging, nageeflijkheid) nou juist noodzakelijk zijn om alle andere varianten van paardrijden behalve dressuur te kunnen uitoefenen. Je kunt IMO best stoppen met dressuurwedstrijden (dat is maar een plaatrje dat je moet laten zien) maar de dressuurmatige training is wel nodig, als je tenminste verder wil komen dan een B of L parcoursje rondcrossen (endurance weet ik te weinig van). In het M moet je toch echt goed kunnen schakelen (en hier in de buurt in het B en L ook al aardig) en moet je controle echt voor elkaar zijn. Dus je lost je probleem niet echt op, en ik snap heel goed dat dit frustrerend is, maar het is een korte termijn oplosing. Bovendien zou ik het persoonlijk niet willen accepteren dat mijn paard dicteert of hij er toevallig zin in heeft die dag. Dan vindt hij springen nu misschien nog leuk, maar straks in het M ook niet meer en wat ga je dan doen?

Wat zegt je instructie ervan? En zit er vooruitgang in? Overigens niet kwaad bedoeld maar ik kan me van je berichtjes met Bolivia (lang geleden) wel herinneren dat je zelf nog niet zoveel ervaring hebt. Misschien kunnen jullie samen nog veel leren. Heeft je instructeur (m/v) er wel eens opgezeten en krijgt die het voor elkaar? Dan zou je kunnen overwegen om hem/haar Maddox eens in de week te laten rijden, zodat je het wat gemakkelijker krijgt.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:59

Als je zoveel les hebt, en er zit geen verbetering in, zou ik eens op zoek gaan naar andere instructie.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:25

Heej Manon
Zelf heb ik ook een paard gehad die dat allemaal deed.
Ik had echt alles geprobeerd om het goed tekijgen maar niks maar dan ook niks hielp(wat ik deed)
Uiteindelijk hen ik besloten om het paard in training tedoen binnen 2 weken kon je hem al niet meer terug.
Ik had gewoon weg niet het geduld om met hem om te gaan.
Nu staat hij in het buiten land en loopt hoog in de top het is dus bewezen dat hij het wel kon maar ik het er gewoon niet uit kon rijden!!!! Verward
Zelfs met goede training niet.
Ik denk dus wat belangrijk is dat de combinatie erg goed moet klikken of idd een een andere instructeur laten kijken.
Soms zit je op een dood spoor en is het makelijk op telossen!!!
Heel veel suc6 ermee OK dan!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:08

Mijn instructeur kan er wel goed mee uit de voeten. Hij rijdt hem als ik op vakantie ben. Als ik dan terugkom dan is de impuls en het vermogen om zijn achterhand overal te plaatsen waar ik wil duidelijk verbeterd.

Het ligt absoluut aan mijn gebrek aan ervaring, ik rij pas 4 jaar. Ik moet wel zeggen dat er tot nu geen mensen (behalve mijn instructeur) op hebben gereden die er echt makkelijk mee weg konden rijden.

Ik begrijp zelf ook dat dressuur de basis is voor het springen en ik denk ook voor endurance want als je paard je lang moet dragen dan zal hij toch echt zijn rug goed moeten gebruiken.

Het probleem is gewoon dat het een superfijn paard is in alle andere dingen dan dressuur. IK kom er gewoon soms niet doorheen en dat is lastig en frustrerend!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:12

Dressuur is heel erg belangrijk voor endurance. Als je de dressuur laat vallen kom je in de endurance niet ver. Ik heb een broertje dood aan dressuur maar doe het toch, het zij erop hetzij aan de longe maar er wordt gedressuurd. Als je dat niet doet heb je na vijf jaar een versleten paard.

Ik denk dat je er in ieder geval rekening mee moet houden dat met wat je ook doet je toch altijd wat moet dressuren.

Maar, jij zegt dat je instructeur wel er mee uit de voeten kan, dat hij dan verbeterd is. Dat zegt mij dat je dan wellicht de oorzaak bij jezelf moet zoeken. Ik zou nog niet zomaar opgeven!!!

'Paint' it 'Black'

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:43

De oorzaak ligt ook bij mij. Ik ben niet handig genoeg en Maddox is te handig met eronder uit komen. Maar dat levert dus wel een probleem op. Aan de longe heb ik m goed aan het lopen, maar daar heb ik met springen niks aan.

Ik vind een beetje dressuren ook niet erg, maar het is nu 4 x per week ongeveer (en 70 euro per week aan les). Vind ik niet erg als het werkt. Op de één of andere manier heb ik niet het idee dat het aan de instructie ligt, aan de andere kant, ben ik niet onwijs veel opgeschoten.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:48

Heej
De kunst van een instructeur ligt toch erg bij het leren paardrijden aan andere mensen(denk ik)
En als hij/zij het paard wel goed kan rijden is het een goede ruiter maar dat wil zeker niet zeggen dat het ook een goede instructeur is.
Zoals men zegt "de beste stuurlui staan aan wal" Haha!
Maar ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken en dat je vooruit gang maakt. En idd dressuur is de basis van alles op paarden gebied.
Suc6 OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 06:57

De vraag is wat wil je zelf het liefst in je hart?

'Paint' it 'Black'

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 07:54

Kan je in het bos niet dressuurmatig rijden?
Of het dressuurwerk dmv kleine sprongetjes leuker voor hem maken?
Zeker als dressuurwedstrijden niet jouw doel zijn zie ik het nut er ook niet van in om een paar keer per week rondjes in de bak te sturen.
Er zijn ook andere manieren om hem te gymnasticeren.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 08:13

je zou ook kunnen overwegen om een springinstructeur te zoeken voor je dressuurlessen. Die kan gerichter werk voor het springen doen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon doorbijten wordt. Ik ben nl bang dat je het kernprobleem (onvoldoende ervaring om hem aan het werk te zetten) niet anders weet op te lossen. Je kunt wel proberen om het dressuurwerk zo leuk mogelijk te maken. Overigens doelde ik er nog niet eens zozeer op dat het slecht is om te springen met een niet-nageeflijk paard, het lukt ook gewoon niet meer boven een bepaald niveau.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:28

Ik zou de dressuur niet opgeven omdat je zelf niet op dit moment in staat bent om hetzelfde te bereiken als Henk. Tuurlijk, Henk heeft vele malen meer ervaring dan jij, maar ik weet zeker dat je er doorheen kunt komen. Door het nu op te geven breng je jezelf alleen maar verder in de problemen. Het is een kwestie van nu aanpakken en doorzetten.
En Lielle, Henk is zowel dressuur- als springinstructeur en een verrekte goede ook Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:32

Ik ken Henk niet, maar ik neem het van je aan. *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:44

Ik zou me eerder eens gaan afvragen of jullie wel de ideale combi zijn zoals het bij mij overkomt loopt hij gewoon over je heen en heb je niets te vertellen. Geen fijne sitautie. Vooral om hij al het nodige heeft gedaan en dat het je niet lukt. Stoppen met dressuren is nooit slim je hebt het nu eenmaal nodig voor je basis zowel voor het springen als endurance.

Ik heb sinds een tijdje een andere instucteur die een totaal andere benadering heeft en kan zeggen dat ik weer wat lol ga krijgen in dressuren. Zowel leys als ik hebben er nooit lol in gehad. Niets moet zolang hij maar blijft lopen. Zij sluit qua ideeen ook veel meer aan bij mijn springinstructeur. Ze komt ook iedere keer met aparte oefeningen om hem attent en fris tussen de oren te houden. Misschien een idee een andere instructeur te proberen met een andere benadering (misschien meer naar het springen).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:46

Arno24 schreef:
En Lielle, Henk is zowel dressuur- als springinstructeur en een verrekte goede ook Haha!


Kan wel een topinstructeur zijn maar als het niet klikt houd het toch echt op. De benadering van een instructeur naar de ruiter en paard zegt een hoop. Vaak wordt het onder druk lesgegeven en soms werkt dat maar soms ook helemaal NIET.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:50

Manon 2 schreef:
De oorzaak ligt ook bij mij. Ik ben niet handig genoeg en Maddox is te handig met eronder uit komen.

Heeft ook voordeel. Als je het op dit paard onder de knie krijgt, heb je het op een werklustiger paard gemakkelijker Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 17:37

Romkabouter"]
[quote="Manon 2 schreef:
De oorzaak ligt ook bij mij. Ik ben niet handig genoeg en Maddox is te handig met eronder uit komen.

Heeft ook voordeel. Als je het op dit paard onder de knie krijgt, heb je het op een werklustiger paard gemakkelijker Lachen
[/quote]

Dit heb ik al mee mogen maken maar heb ik natuurlijk niks aan met Maddox. Ik vind het namelijk op het dressuren na een super paard! Springen, longeren, buiten rijden,wandelen, met alles ben ik hem de baas, maar niet met dressuren.

Arno, dank je voor die woorden!

Wat Sjuimpje zegt, is eigenlijk een beetje wat ik bedoel. Het lijkt me alleen wel heel moeilijk. Ik kan hem goed longeren dus daarmee kan ik hem al goed gymnastiseren, ook met springen lukt dit aardig. Buiten heb ik t nooit geprobeerd maar zou misschien ook wel lukken.

Ik ben vandaag bij een veearts geweest in Someren met een ander paard en heb hem om advies gevraagd. Hij dacht ook wel dat het aan mijn (gebrek aan) ervaring ligt maar wilde hem wel graag nakijken. Ik moet even wachten tot hun nieuwe buitenbak klaar is over een week of 4. Hij gaf aan dat als het aan mij (of aan de combinatie ligt) dat het misschien een idee was om hem bij een professional neer te zetten en die te laten bepalen of er wat mee te doen valt, zo ja dan mag deze man het mij ook leren Haha! (Hij kende wel een goede).

Ik ben tevreden over mijn les maar twijfel toch omdat ik na 2 jaar nog steeds niet in staat ben om mijn paard nageeflijk te rijden.

Ik ga vanavond samen met mijn instructeur aan de slag, hij gaat een half uur rijden en als dat goed gaat dan ga ik er op.
Dan pak ik het de komende 4 weken nog heel goed aan en ga dan naar die veearts.

Ik heb inmiddels ook Kleintje gpbt voor het nummer van haar instructrice.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:16

Ik denk dat het wel wat zegt dat als je 2 jaar les hebt en je nog weinig vooruit gang ziet. Verder ga ik met Sjuimpje mee, als je er zelf ook geen lol in hebt, kun je misschien meer varieren in het dressuren.

Misschien is het ook eens fijn om op een goed opgeleid paard te zitten dat wel werklustig en makkelijker nageeflijk te rijden is. Dan heb je zelf even gevoeld hoe het is, wat je er voor moet doen en wat je ideaalbeeld/ gevoel is.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:58

Citaat:
Ik ben vandaag bij een veearts geweest in Someren met een ander paard en heb hem om advies gevraagd. Hij dacht ook wel dat het aan mijn (gebrek aan) ervaring ligt maar wilde hem wel graag nakijken. Ik moet even wachten tot hun nieuwe buitenbak klaar is over een week of 4. Hij gaf aan dat als het aan mij (of aan de combinatie ligt) dat het misschien een idee was om hem bij een professional neer te zetten en die te laten bepalen of er wat mee te doen valt, zo ja dan mag deze man het mij ook leren (Hij kende wel een goede).


Ben je bij Enzering geweest? de kliniek in Someren is errug goed. Ik ben ondertussen zover dat alles wat hij/zij zegt/zeggen ik heel snel aanneem. Daar in Someren zijn ze erg goed bezig en ik kan alleen maar zeggen, goed dat je dààr om advies hebt gevraagd, dan krijg je nml. ook een zinnig antwoord. Je moet er wel een stukje voor rijden... maar goed dat is het wel waard.

Daarnaast ben ik het eens met de anderen. Maar wat wil je zelf met je paard. Het feit dat je zoveel geld en tijd stopt in die dressuurlessen toont aan dat je er wel wat mee wil. Je moet alleen wel eerlijk blijven tegenover het paard. Je zegt dat je nog 'maar' 4 jaar rijdt, en dat je nog lang niet alles goed doet (knap, ben blij dat mensen dat ook toe durven geven). En dan mag je ook echt niet boos worden op je paard als ie zwaar op de hand wordt en op de voorhand loopt want ergens doe je iets niet goed. Het kan allicht geen kwaad om eens een andere instructeur te proberen of een andere tip; rij eens mee in een clinic! Dat is erg leerzaam en dan kan je eens proberen of het werkt als er eens iemand naar kijkt die jullie niet kent...

succes Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 11:31

Gisterenavond heeft mijn instructeur gereden en bij hem ging het natuurlijk wel een stuk beter. Maar toch hield hij de hele tijd zijn rug vast en het koppie liep dan misschien wel op de goede plek en je zag hem ook af en toe ontspannen, ruggebruik was er niet.

Mijn instructeur gaf ook aan dat het even een paar dagen duurt voordat hij hem weer los zou hebben. Hij loopt bij mijn instructeur in ieder geval wel de lijnen die hij wil en niet die Maddox wil. Ook is het tempo beter gecontroleerd. Mijn instructeur hoeft daarvoor niet te trekken of te slaan, het ziet er heel rustig uit.

Conclusie is dus eigenlijk dat het echt aan mij ligt en dat weet ik ook wel. Dat betekent alleen wel dat de vraag is hoe ik dit ga oplossen. Een optie zou ook zijn om te vragen of mijn instructeur hem 2 x per week rijdt, dan longeer ik hem nog 1 dag, spring ik 1 dag, 1 dag naar buiten en 1 dag dressuur ik hem dan. Maar ik vind het belachelijk dat ik mijn eigen paard niet goed aan het lopen krijg.

Andere instructeur vind ik best lastig hoewel dus wel blijkt dat deze instructeur het aan mij niet goed kan overbrengen. Ik ben te trouw ofzo.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:37

belachelijk, nee hoor. Hij rijdt al wel een paar jaar langer dan jij, hij heeft er zijn werk van gemaakt en jij niet. Maar ik zou idd toch eens wat andere instructie proberen, kennelijk komen jullie samen te weinig verder.

Lize
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:14

Misschien is het helemaal geen geniaal idee wat ik nu ga neerzetten, maar wie weet.. Is het geen idee om een aantal keer op een makkelijker paard les te nemen? Maddox is geen makkelijk paard, blijkt uit je postings, en je zegt dat het feit dat hij niet goed loopt (voor een deel) aan jezelf te wijten is. Dat betekent dus dat jij nog dingen moet leren, en mijn ervaring (met manegepaarden, dat wel) is dat zo nu en dan op een 'makkelijk' paard rijden, een hoop vooruitgang voor jezelf oplevert. Als je op een paard zit wat lekker loopt en behoorlijk gehoorzaam is, kun je je veel meer concentreren op je zit en je hulpen, en als die beter worden (of andere rijtechnische problemen) lijkt het me dat je met Maddox ook weer sneller vooruitgang zult kunnen boeken..

As said, het is maar een idee Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:12

ik snap het wel een btje, ik reed met mijn E-pony uiteindelijk M1, pony liep altijd heel erg diep en op de voorhand, ik heb het er wel uitgekregen, ook al duurde het lang(4 jaar) maar na 4 jaar zijn we uiteindelijk wel M1 geworden. ik vind dressuur niet echt leuk, en al helemaal niet als het niet wil, maar geef niet op! je hebt het gewoon nodig! ik ben een half jaar geleden gestopt met dressuurwedstrijden, maar ben gewoon lekker door gegaan met lessen en thuis dressuur ik ook lekker, daarnaast spring ik nog wel wedstrijden(Z)
de wedstrijden leverde toch wel eens stress op, want de problemen die naar boven kwamen, kwamen ook echt bij mij vandaan, terwijl ik donders goed doorhad wat ik fout deed, maar probeer dat maar eens recht te krijgen. en ik ben eigenlijk wel blij dat ik ben gestopt met de wedstrijden, hij loopt thuis altijd erg lekker...dat kon ik noi niet op de wedstrijd zeggen...
maar het is wel belangrijk dat je door gaat....

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:05

Manon, we hebben het samen even kort gehad over mijn instructrice. Ik heb een kort moment gehad dat ik niet tevreden was. Ik wilde toen een ander erbij. Maar... dat kon niet doorgaan. Ik heb gepraat met mijn instructrice en de dingen voorgelegd. En het gaat gelijk weer erg goed.

Tuurlijk zijn er ook bij mij momenten dat ik denk "zet een goede ruiter op Treasure en ze kan alles". Maar ze heeft pech. Ik heb haar gekocht en ze moet het maar met me doen.

Ik denk dat je over het nagevelijk rijden geen probleem moet maken. Eerst goed leren zitten en dan komt de rest vanzelf. Nagevelijk zijn is geen doel. Het is een middel om het doel (gymnastiseren) goed te bereiken.

Mijn instructrice is vrij goedkoop en ik les nu meerdere keren per week om even door een probleempunt heen te komen en het gaat nu goed lukken. Misschien is het een oplossing voor je!

Ik hoop dat je eruit komt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:08

Lize schreef:
Misschien is het helemaal geen geniaal idee wat ik nu ga neerzetten, maar wie weet.. Is het geen idee om een aantal keer op een makkelijker paard les te nemen? Maddox is geen makkelijk paard, blijkt uit je postings, en je zegt dat het feit dat hij niet goed loopt (voor een deel) aan jezelf te wijten is. Dat betekent dus dat jij nog dingen moet leren, en mijn ervaring (met manegepaarden, dat wel) is dat zo nu en dan op een 'makkelijk' paard rijden, een hoop vooruitgang voor jezelf oplevert. Als je op een paard zit wat lekker loopt en behoorlijk gehoorzaam is, kun je je veel meer concentreren op je zit en je hulpen, en als die beter worden (of andere rijtechnische problemen) lijkt het me dat je met Maddox ook weer sneller vooruitgang zult kunnen boeken..

As said, het is maar een idee Lachen


Manon, ik herken best veel uit jou verhaal en wat Lize hier als tip neer zet, heeft mij inderdaad goed geholpen!
Overweeg het eens.
ik wens je erg veel succes met Maddox


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 14 bezoekers