Vraag: wel of geen kat erbij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Een kat erbij??

Ja
13 (81%)
Nee
3 (18%)

Totaal aantal stemmen: 16


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Vraag: wel of geen kat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 13:54

Ik heb een kat, Bommel. Een hele lieve poes van 4 jaar oud. Ik heb haar nu 7 maanden. Toen ze bij mij kwam, moest ze niets van me hebben.
De eerste 3 dagen heeft ze niet gegeten. Gelukkig begon ze ineens te eten. OK dan!
Van mij moest ze nog steeds niets hebben.
Na 2 weken kon ik haar voor het eerst aaien. Inmiddels komt ze af en toe op schoot liggen en slaapt ze aan mijn voeteneinde. Lovers
Toch blijft ze schuw. Vooral naar vreemden toe, maar ook als ik iets laat vallen, mijn arm optil bij haar in de buurt, enz.
Naar mijn weten heeft ze niet echt een extreem slechte jeugd gehad. De vrouw waar ik haar opgehaald heb, was helemaal gek van haar.

Het is dus een hele onzekere kat. Verdrietig

Nou merk ik wel dat ze af en toe alleen is. Als ik een paar dagen achter elkaar ben thuis geweest en ik ga ineens weg, al is het maar voor een paar uur, merk ik dat ze me echt mist. Dat merk ik dan bij thuiskomst. Ze is gewend om alleen te blijven, maar het lijkt wel alsof ze een beetje verlatingsangst heeft.

Nou bedacht ik me, dat het misschien wel een idee was om er een kat bij te nemen. Maar ik twijfel nog. Ze is al heel onzeker, als ik er nou een brutalere kat bij krijg, zal ze dan niet nog onzekerder worden??
Ze heeft nog nooit met een andere kat gezeten, dus is het zoiezo wel verstandig??

Wat vinden jullie hiervan. Wel of geen kat erbij? En wat voor eentje?? Een kitten of volwassen kat?? Kater of Poes? En wat voor karakter?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:56

ik zou een wat oudere er bij nemen die wat rustiger is maar ik zou het wel doen is toch veel gezelliger en je kan het altijd proberen toch>?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:25

Misschien dat ze je bij het asiel kunnen helpen? Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:31

Het kan ook zijn dat beide katten elkaar niet kunnen luchten of zien. Het is niet gegarandeerd dat ze dikke maatjes worden. Het is natuurlijk wel fijn als je een asielkat aan een nieuw thuis kunt helpen, maar het moet ook klikken tussen die twee. En dat is van tevoren nooit te voorspellen. Voordeel van een wat oudere kat uit het asiel is, dat je hem of haar terug kunt brengen als het niet mocht klikken.

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:31

naar een jongere kat wordt weer sneller geaccepteerd; die zal de reeds aanwezige kat eerder als de meerdere accepteren. Het is moeilijk. Ik ken iemand die 2 katten heeft weg moeten doen omdat nr. 1 de baas wilde spelen. Die anderen gingen van weeromstuit overal plassen.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:35

zoals desiree zegt lijkt mij het meest logisch... een jong katje zal de oudere kat als haar meerdere zien en haar dus accepteren als meerdere. als je dus besluit om er een katje bij te halen zou ik gaan voor een jonkie

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:48

Als de kat onzeker is is het misschien juist beter om een wat dominantere kat erbij te zetten, zodat die wat meer zekerheid geeft.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:57

Ik zou denk ik nog even wachten totdat ze echt lekker op haar gemak is. Dat schrikkerige zal steeds minder worden. Je kan ook nog eens proberen om van luchtverspreiders met feromonen op te hangen zodat ze zich nog meer op haar gemak gaat voelen (Feliway of catitude).

Maar aan de andere kant, als ze altijd andere katten gewent is vind ze het misschien ook wel weer heel erg fijn om een maatje te hebben. Het is altijd een gok Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:00

Katten zijn geen groepsdieren, ze kunnen heel prima solo leven. Een kat wil geen maatje.
EEn onzekere kat kan best gebaad zijn met een andere kat in huis, maar dat is absoluut geen garantie....

Een dikke luie kat is vaak wel gebaadt bij wat meer gezelschap; want van een fikse kattenruzie val je tenminste wat af! Een andere kat maakt dat ze wat meer moeten doen op een dag ipv de hele dag op de bank liggen slapen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:03

Dees schreef:
Katten zijn geen groepsdieren, ze kunnen heel prima solo leven. Een kat wil geen maatje.
EEn onzekere kat kan best gebaad zijn met een andere kat in huis, maar dat is absoluut geen garantie....

Een dikke luie kat is vaak wel gebaadt bij wat meer gezelschap; want van een fikse kattenruzie val je tenminste wat af! Een andere kat maakt dat ze wat meer moeten doen op een dag ipv de hele dag op de bank liggen slapen.


Ik heb toch wel een aantal katten gekend die wel degelijk blij waren met een maatje, maar dat waren dan meestal broertje/zusjes van elkaar. Mijn katten kunnen elkaar eerlijk gezegd ook best missen Haha! Knipoog Maar gelukkig is mijn huis net groot genoeg Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:03

WAarom zoek je niet iemand die een kattenoppas zoekt gedurende de vakantie in het buitenland? Dan kun je er een beetje achter komen, hoe jouw kat op een andere kat reageert. Je zou een advertentie kunnen zette op Marktplaats met een aanbod als katten oppas. Natuurlijk met de voorwaarde dat die kat met andere katten kan omgaan, anders krijgt de jouwe gelijk een afknapper.

De hond is de betere mens

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:30

als ik jou was zou ik er een kleintje bij nemen die worden over het algemeen wel geaccepteert .in het begin zou het mss. niet zo lijken maar dat duurt even .ik weet bijna zeker dat het helemaal goed gaat komen.heeft ze een beetje afleiding en wordt mss weer een beetje speels veel succes

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:35

Ik zou gewoon het asiel bellen, die weten er meer van dan ik. Een kitten zal wel sneller geaccepteerd worden maar zijn wel altijd van die ruige brutale spelers. Zou Bommel daar zo blij mee zijn? In het asiel zitten vaak katten bij elkaar dus de mensen daar hebben er vast wel ervaring mee. En zolang je het nog niet zeker weet zou ik gewoon alles laten zoals het nu is en geen overhaaste beslissingen nemen.

:D


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 22:22

Ik heb jullie reacties zitten lezen. Bedankt voor dat. Ik merkte ook vandaag weer dat ze toch wel eenzaam is. Ze reageert dit vooral af op de krabpaal. Het sisaltouw is er al helemaal afgesloopt. (het is de 2e in 7 maanden).
Ik ben me inmiddels toch al een beetje gaan orienteren. Als er een kat bij komt wil ik toch een wat oudere kat. Ongeveer van haar leeftijd. Het moet absoluut geen dominante kat zijn, omdat ik bang ben dat ze in haar oude patroon gaat vallen. Maar een schuwe is ook niet goed.
Het moet een sociale kat zijn, die zich enigszins aan situaties aan kan passen en is opgegroeid met andere katten.
Ik hoop dat Bommel zich er een beetje aan kan optrekken.
Inmiddels heb ik er ook al een gevonden en ik denk dat ik daar ga kijken. Gewoon zelf even kennismaken om te kijken of het wat is. en dan beslis ik of ze erbij komt.
Het gaat om een 3,5 jarige poes. Ze is altijd met 2 andere katten geweest. Niet dominant en heel sociaal. Het is een binnenkat en net als Bommel gewend om op het balkon te komen.
Zoals ik al zei, ik ga eerst even kijken. Het is en blijft een gok, maar ik denk dat het voor Bommel wel gezelliger is, een maatje erbij.
(o ja, heel toevallig heet de kat Frommel, ha ha Knipoog)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:14

katten zijn zeker geen groeps dieren. Ik had een aantal jaren terug alleen mijn kat toen kwam er een oudere kat bij. Ze hebben elkaar nooit geacepteerd, omdat de jongere kat de oudere de hele tijd aanviel dacht ik slim te zijn door er een kitten bij te nemen. Zodat de jonge kat niet zo op de oudere gericht was. De kitten werd niet door de oude en niet door de jonge kat geacepteerd na een aantal maanden nieuw huis voor de kitten moeten zoeken. De oudste kat is onlangs overleden en volgens mij zit de kat die ik ook als eerste had en nu als enige over heb nu pas lekker in zijn vel.

Pino staat ook achter de deur als ik thuis kom, maar ik weet zeker dat hij niet ongelukkig is. maar zo gauw hij het geluid van mijn auto hoort springt hij op uit zijn mandje, maar dit doet hij ook als ik al thuis ben en hij hoort de auto van mijn vriend aan komen. Vriendelijk begroeten als je thuis komt wil niet zeggen dat hij er een ander bij wil (wat in zijn ogen een indringer zal zijn) hij wil jou!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Amber_anne, Anna_98, AnoukS_, BarbaraNova, bente_sat, Britta31, catharin, esje01, Eulogy, fannetje, GoogleAdsense, Hannanasjuh, hiphorse, hokke, Ik_is_Ik, Lizzy__87, merrylegs, Nustice, Pabie, Room_Soesje, SemrushBot, Talindos en 128 bezoekers