Ook last van schuurplekken door dikke shabrakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Ook last van schuurplekken door dikke shabrakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:25

Sinds een tijdje (3, 4 maanden) ligt er altijd een dikke shabrak van BR onder mijn zadel. Nu gaat het me steeds meer opvallen dat mijn paardje schuurplekken krijgt op de plek waar het zadel op de rug ligt...Shabrakken zijn altijd goed schoon, dus daar ligt het niet aan. Hebben hier meer mensen (eigenlijk paarden Knipoog ) last van en eventueel ook bij andere shabrakken??? En wat doen jullie er tegen?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:28

ja ik had dat voorheen toen mijn paardje de wintervacht kreeg ook vaker met de br shabrakken.

nu is ze geschoren en in de zomer , heb ik daar geen last van Lachen

paardje bij ons op stal die heeft daar hele jaar door last van,terwijl haar shabrakken niet eens zo dik zijn.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:53

Citaat:
paardje bij ons op stal die heeft daar hele jaar door last van,terwijl haar shabrakken niet eens zo dik zijn


Dan is het misschien verstandig dat de eigenaar het zadel eens na laat kijken of het nog wel past.

Schuurplekken kunnen ook komen door zadels die niet passen.
Een stalgenoot van me had dat ook, ze ging niet meer rijden en heeft een ander zadel gekocht en nu is het probleem opgelost.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:03

heb die zadeldekken ook maar heb er geen last van hoor

F

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:12

Mijn paard heeft dit ook een beetje....ik weet niet waardoor :S

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:27

Cowgirl schreef:
Schuurplekken kunnen ook komen door zadels die niet passen.
Een stalgenoot van me had dat ook, ze ging niet meer rijden en heeft een ander zadel gekocht en nu is het probleem opgelost.


Het zadel kan het niet zijn, het ligt er al 4 jaar op en de schuurplekken zijn ontstaan vanaf het gebruiken van die shabrakken.
Maar heeft iemand ook ervaring met die iets dunnere shabrakken, met koord *LOL*

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:39

Volgens mij is t ook van de blauwe, of die lichtblauwe van anky. Die bordeauxrode heeft er ook al vaak onder gelegen, en daar heb ik nooit schuurplekken bij gezien. T is iets van de laatste weken toch? Ik zal morgen die bordeaux er weer onder leggen.
Die dunnere met koord krullen vaak om, heb ik er ook eens onder gelegd.
Misschien een bont onderlegger tussen het dekje en de rug?

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:51

samantha23 schreef:
Misschien een bont onderlegger tussen het dekje en de rug?


Volgens mij maakt dit niet veel uit, omdat het het dekje zelf is wat schuurt, het dek is in principe dik genoeg, dus daar zou het niet aan moeten liggen.. Maar ik hoorde dat lately er ook last van heeft, die rijd ook met z'on dik br dek..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:01

Mijn paard heeft dit sinds kort ook, lijken 2 kale geschoren plekken op de plaats waar het zadeldek eindigt. Ik denk het op te kunnen lossen door een lamsvellen pad te kopen, lekker zacht en geen stugge rand (tenminste dat laatste hoop ik dan toch). Heb het vermoeden dat het komt door de stugge rand van het dekje wat ik er nu op heb.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:02

Nee, maar als er iets aan t dekje schuurt, kan dit niet meer de rug bereiken als er wat tussen ligt toch?
Ik zal morgen die bordeaux weer eens meenemen, kijken hoe dat gaat.

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 22:07

Ja ik las verkeerd, dacht tussen het zadel en het dekje Verward
maar met die dunne van mij heb ik er nooit last van gehad, maar die zijn niet zo mooi
Het is toch gek want de rode en de blauwe zijn toch hetzelfde??

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:10

Elsjuhh schreef:
Ja ik las verkeerd, dacht tussen het zadel en het dekje Verward
maar met die dunne van mij heb ik er nooit last van gehad, maar die zijn niet zo mooi
Het is toch gek want de rode en de blauwe zijn toch hetzelfde??

Ja daarom vind ik t ook zo raar, heb al aan de onderkant van de blauwe gekeken of er iets aan zat een labeltje ofzo, maar nee. En jij vindt die blauwe nog wel zo mooi... Ach gut


Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 22:10

opala schreef:
Heb het vermoeden dat het komt door de stugge rand van het dekje wat ik er nu op heb.

Ja dat idee heb ik ook, die van mij heeft midden op zn rug een grijs plekje en er zit daar idd ook een extra stukje stof dat best hard voelt...
Toch jammer, het zijn van die leuke dekjes Verdrietig

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:12

Elsjuhh"]
[quote="opala schreef:
Heb het vermoeden dat het komt door de stugge rand van het dekje wat ik er nu op heb.

Ja dat idee heb ik ook, die van mij heeft midden op zn rug een grijs plekje en er zit daar idd ook een extra stukje stof dat best hard voelt...
Toch jammer, het zijn van die leuke dekjes Verdrietig
[/quote]
T stukje stof eruit knippen? Aan de binnenkant dan.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:29

Typisch zeg. Mijn paard heeft hier ook last van, maar alleen 's winters. Als hij in zijn wintervacht zit komen er twe schuurplekken op de plaats van de zadelkussens te zitten. Omdat ik als eerste aan het zadel dacht heb ik de zadelmaker gebeld. Die had echter dat voorjaar mijn zadel geheel verbouwd, omdat Givar meer bespiering had gekregen, en dus de kamer te smal was geworden. Hij is van mening dat het niet aan het zadel kan liggen, en ik eigenlijk ook: het ligt als een huis.
Wat ik wel vreemdvind is dat het haar ook niet terug groeit als ik een periode niet rij, het komt pas weer terug met het verharen naar zomervacht. Hij heeft geen last van zijn rug, is hier meerdere malen op nagekeken, en de plekken doen hem geen zeer.
Ik heb inderdaad ook al aan een wollen onderlegger tusen dekje en zadel gedacht...
Ik ben blij dat ik weet dat hij er geen last van heeft, maar het blijft een naar gezicht: twee van die kale plekken 's winters.

...

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:31

ik heb het vorige winter ook gehad.
dat was zo een met dikken vulling ofzo en dan ze plek waar het zadel ligt dat kreeg hij kleine schuur plekken die later groter werden ,,het was zo dekje van divozo

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:35

had ik ook vorgi jaar toen ze een wat dikker v8 had maar neit zo ernstig hoor dus kon gewoon die dekjes gebruiken nu staat ze onder een denken en heeft ze wat dunnere v8 en galdde haren en nu nergens last van

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:05

Met dikke shabrakken heb ik nooit problemen.
Ik heb ook geen BR shabrakken, ik heb alleen van die Poly Pads, en Anky shabrakken. En als ik ooit een dun shabrakje op doe, doe ik er altijd een schapenbontje onder.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:09

Ik heb ook BR shabrakken, van die dikke, maar ik heb er eigenlijk geen last van. Ik hoor het wel vaker en zo schoon zijn m'n shabrakjes ook niet altijd.

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:14

esther82 schreef:
Typisch zeg. Mijn paard heeft hier ook last van, maar alleen 's winters. Als hij in zijn wintervacht zit komen er twe schuurplekken op de plaats van de zadelkussens te zitten. gedacht...
Ik ben blij dat ik weet dat hij er geen last van heeft, maar het blijft een naar gezicht: twee van die kale plekken 's winters.


Ja precies, mijn paard heeft ook twee van die plekken en nog eentje op zn aalstreep, precies in het midden aan het eind van het dekje, het ziet er best wel lelijk uit, maar hij heeft er idd ook geen last van Lachen

Maar conclusie, die schuurplekken onstaan alleen bij paarden met een behoorlijk wintervacht...?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:19

Vorig jaar had Pablo veel last van schuurplekken onder zijn zadel, het meest bovenop zijn rug aan het einde van het zadel. Heb zelfs met een schapensjabrak moeten gebruiken om nog te kunnen rijden. MAar, nu heb ik een ander zadel, en voila, geen schuurplekken. Controleer dus toch nog je zadel of die echt niet goed ligt. Ik rij nu met dikkere gevoerde sjabrakken en de dunne van Divoza. Er zijn sjabrakken met scherpe randen, daar krijgt Pablo ook last van, aan de randen dus. Maar onder het zadel niet meer.

Mijn paard is geschoren, dus dikke wintervacht is geen reden tot meer last van schuurplekken.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:25

Elsjuhh schreef:
Maar conclusie, die schuurplekken onstaan alleen bij paarden met een behoorlijk wintervacht...?


Niet echt, Givar heeft namelijk bijna geen wintervacht.

...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:35

ik heb ook BR shabrakken, maar ik vind dat persoonelijk super fijne shabrakken...
mijn paard heeft ook wel enkele schuurplekken, maar dat is van de dekens, weet je zeker dat het door het dekje komt?
want ik ken paarden die echt een supergevoelige huid hebben:
-die kun je nie met sporen rijden
-moet speciale dekjes hebben(exuitex, of hoe schrijf je dat Tong uitsteken hebben die onder)
-en van het tuig krijgen ze ook schuurplekjes, maar nu heb ik het over de extreem gevoelige paarden

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:40

Ik heb nog nooit last gehad met shabrakken dat ze schuren op de rug van het paard.
Wel erg vervelend zeg!
Mijn paarden hebben geen van allen een dikke wintervacht (ja behalve 1 maar die is geschoren)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:58

Ik heb het ook hoor. Als hij zijn wintervacht heeft dan krijg ik kale plekken. Zadel na laten kijken maar daar ligt t niet aan. Ik rij met de dikke BR shabrakken, dunne eskadron's, Anky dekjes etc, maar het is er gewoon in de winter. Zomers gebruik ik dezelfde dekjes en heb ik nergens last van.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit01, Geertema, IASCrawler, Morehorse, Slmt9, Utixo en 111 bezoekers