Auto en trailer met B rijbewijs????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Auto en trailer met B rijbewijs????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:24

Ik hoop dat iemand van jullie een goed advies heeft. Ik heb recent een fjordenruin gekocht en ben van plan dit jaar wel aan wat dingen deel te nemen en wil dus met hem op reis. Ik schat zelf dat mijn ruintje hooguit 500 kilo weegt? We gaan hem iig over twee weken wegen.
Helaas heb ik geen rijbewijs E!! Dat ik met mijn huidige Polootje niet ver kom is duidelijk, deze wil ik verkopen en ik hoop van de opbrengst een gebruikte auto en gebruikte trailer te kunnen kopen waarmee ik met mijn B rijbewijs kan rijden. Het hoeft allemaal niet superdeluxe te zijn als het maar wel betrouwbaar is. Wie heeft er ervaring met deze situatie? En weet naar welke soort autos en trailers ik kan kijken, qua gewicht e.d.??


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:31

volgens mij maakt het niet uit wat je paardje weegt, het gaat er geloof ik om wat het maximaal laadvermogen van de trailer is. Met B mag je volgens mij geen trailer trekken.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:36

Je mag met je rijbewijs b alleen een lege trailer mee nemen achter je auto en dan moet deze nog onder de 750 kg zijn

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:39

Nou ik stel mijn vraag omdat ik me heb laten vertellen dat er wel combinaties mogelijk zijn met alleen B zolang de combinatie maar onder de 3500 kg blijft en de maximale massa van de trailer niet zwaarder is dan wat de auto mag trekken???

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:41

het schijnt wel te mogen maar hoe het zit weet ik niet als ik jou was zou ik of de politie bellen die moten het weten of misschien een rijschool die horen het ook te weten.
maar vind je het trrouwens niet eng om zo met je paard in de trailer te rijden zonder ddat je er les voor hebt gehad? of heb je vaker met aanhangers gereden?

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:43

toen ik nog aangespannen reed heb ik veel met de aanhanger met de menkar erop gereden dus helemaal eng vind ik het niet Knipoog


Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:51

oke dan... ik ben een scheitert vind t een eng idee. maar ik kan ook geen diepte zien. (kan niet inschatten hoe lang de trailer isachter me zeg maar... vandaar dat ik het niet eens ga proberen om mijn e te halen. denk dat ik een gevaar op de weg ben.... ook voor me paard... haha

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:14

Mijn Ex man was instructeur bij de politie ( auto + motor) en heeft het toendertijd haar fijn voor mijn uitgepluist omdat ik ook niet een E rijbewijs had en toch met de trailer wilde rijden.
En omdat ik een klein paardje heb is het toch mogelijk om te rijden. Ik heb weliswaar mijn trailer moeten laten terug wegen( r.d.w) maar dat was in mijn geval niet erg.

Je mag met een B rijbewijs rijden mits je auto zwaarder is dan je trailer + laadvermogen. Maar tezamen mag het niet boven de 3500 kg uitkomen.

Bijvoorbeeld. mijn trailer weegt 560 kg en mijn laadvermogen is 540 kg. tezamen is dat 1100 kg. nu heb ik een auto die 1150 kg weegt, wat dus betekend dat mijn auto zwaarder is dan T+L. En tel je dat bij elkaar weer op zit ik toch onder de 3500 kg.

Het enige wat dus niet mogelijk is. is een mega zware auto en een zware trailer met groot paard.
Maar als jij een fjord heb kan je best een niet al te zware 1.5 paards hebben met niet al te veel laadvermogen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:16

T mag niet, ik heb een tijd gelden een topic hierover geplaats omdat ik er nix van snapte, zal t even zoeken. Daar staat alles heel goed in uitgelegd!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:18

Oh zomon heeft t al uitgelegd, als je t nog niet snapt moet je even mn topic zoeken Lachen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:28

Sythaa schreef:
Dat ik met mijn huidige Polootje niet ver kom is duidelijk, deze wil ik verkopen en ik hoop van de opbrengst een gebruikte auto en gebruikte trailer te kunnen kopen waarmee ik met mijn B rijbewijs kan rijden


Dat zou knap zijn, als je dat kan vinden. Knipoog

Je zal al een fatsoenlijke trekauto moeten hebben van bepaald gewicht.. en trailers zijn ook niet goedkoop. Succes. Haha!

Zoals Zomon omschrijft klopt als een bus!

Mijn voorbeeld: Ik rij met een Chrysler Voyager van 1950 kilo, trailer max laadverm is 1440, da's dan samen 3390 kg. Dus mag rijden met B.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:38


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:44

ja dat met dat terugwegen heb ik eerder van gehoord, dat kun je namelijk ook laten doen als je auto de trailer niet mag trekken, maar dat wel kan. Als je er bijboorbeeld een pony in hebt en geen paard. Dus dat je onder het maximaal laadvermogen zit.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:03

auto weegt 1250 kilo en op het papier staat dat hij 1500 bijv. mag trekken.

1 1/2 paardstrailer max gewicht(paard en trailer) 1300 kilo.

1250+1300 =2550 dus mag je trekken!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:13

casanova schreef:
auto weegt 1250 kilo en op het papier staat dat hij 1500 bijv. mag trekken.

1 1/2 paardstrailer max gewicht(paard en trailer) 1300 kilo.

1250+1300 =2550 dus mag je trekken!!


klopt niet helemaal wij zitten in dezelde situatie en mijn man heeft daarom naar de rdw gebeld over hoe en wat. de trailer met paard mag niet zwaarder als de auto zijn ook al mag hij het wel trekken en als combinatie mag je niet zwaarder als 3500 kilo zijn en dit blijft voorlopig ook zo is ons verteld.
En ik neem aan dat de rdw het wel weet

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:44

ik heb bij 4 autorijscholen geinformeerd,
bij 2 politiebureaus en heb een rechtzaak lopen over dit probleem.

pas ben ik aangehouden en ook zei gaven mij gelijk dat de combinatie zonder e-rijbewijs mag rijden.

met bussen is het anders!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:00

klopt

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 23:25

Hee hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties! Mn Zomon voor de uitleg! Ben ik ff blij dat ik een niet zo zwaar fjordje heb Knipoog het zal even zoeken zijn maar als ik een lichte trailer vind moet het dus lukken zonder rijbewijs E, ben ik blij!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:33

Wat is er op tegen om je E-rijbewijs te halen?
Je leert er een hoop van en je bent van het gezeur met die gewichten af.

Nulla tenaci invia est via

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:38

wat is er op tegen om je E-RIJBEWIJS te halen??

het kost veel geld en de examens zijn ontzettend streng!
(dus als het niet perse hoeft?)

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 23:39

In principe is er niks op tegen, zeker de extra ervaring is best wat waard. Ik vind alleen de exorbitant hoge kosten bezwaarlijk en de meest extreme oefeningen die je moet verrichten die je met je trailer niet zal doen, welke de slagingskansen aanzienlijk verlagen. Voor de ruim 1000 euro die ik in lessen en een examen moet investeren kan ik tweedehands een leuk 1 of anderhalfpaardstrailertje kopen en met mn B rijbewijs rijden!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:47

Tja, dat is ook weer waar....

Overigens was ik voor iets meer dan de helft van het bedrag dat jij noemt klaar en in 1x geslaagd (en ik had daarvoor nog nooit met een aanhanger gereden!), dus dan is het nog te overzien. Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt...
Die extreme oefeningen valt nogal mee hoor, een bochtje achteruit maak ik ook wel eens met m'n trailer Haha! en verder kan ik eigenlijks niks "extreems" bedenken.... Maar goed, ik moest wel, ik mag mijn combi niet rijden zonder (en de leen-combi hiervoor ook niet). Als het niet had gemoeten had ik het misschien ook wel niet gedaan, al heb ik er wel een boel van geleerd!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:52

Wat ik onthouden heb van alle discussies over dit onderwerp is dat je het laadvermogen van de auto ook mee moet tellen. Daardoor gaat het met auto's op grijs kenteken al gauw mis, omdat die vaak een paar honderd kilo laadvermogen hebben waardoor de som van eigen gewicht + laadvermogen al zo hoog wordt dat je met de trailer + laadvermogen al dik boven de 3500 zit.
Toch ga ik eens even zoeken wat een Grand Cherokee weegt.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:57

je mag idd met je B wel een trailer trekken... Is een fabel over die 750 kilo... Het rekensommetje zoals t al eerder staat omschreven is de enige juiste..

Wat op de het registratie plaatje en als t goed is op de papieren staat van de trailer= het laadvermogen en gewicht trailer mag niet zwaarder zijn dan het gewicht van het trekkendvoertuig en bijelkaar niet meer dan 3500 kilo...

Ik heb een Opel frontera van 1810 kilo, hier mag ik dus een trailer mee trekken van een max gewicht(laadvermogen+gewicht trailer) van 1690 kilo. Dus maar een anderhalfpaards en geen tweepaards.. de frontera zelf mag 2500 kilo trekken maar dat kan dus niet met alleen een B-rijbewijs.

Laadvermogen van je auto telt niet mee.
Laatst bijgewerkt door sabineG op 05-01-04 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bevalt prima in duitsland...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:58

Yep, laadvermogen van de auto moet je idd meetellen. En ik rij een grijs kenteken....
Met een Grand Cherokee en een fatsoenlijke trailer kun je het ook vergeten, been there, done that.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Yaffie en 89 bezoekers