paard bang om alleen te zijn...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

paard bang om alleen te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 14:22

Mijn pony is nogal bang om alleen te zijn, dat geeft best vaak problemen onder andere ook met trailers. Toen ik hem net had kon ik ook haast niet alleen rijden dat gaat nu wel heel goed(alleen in de buitenbak soms niet zo maar binnen maakt het nu geen verschil of ik alleen rijd om met anderen). Met wedstrijden als ik de bak binnenkom waar ik de proef moet rijden springt hij eerst omhoog maar meestal is hij wel braaf als de proef begonnen is.

We hebben nu een apart losgooi/longeer bakje, heel fijn dacht ik, dan kan hij wat vaker lekker buiten staan...Nou niet dus, ik heb hem er 1 keer los in gehad, het enige wat hij deed was op de uitgang afhollen heel hard hinniken en bijna eruit springen...Longeren heb ik er ook 1 keer gedaan, toen stond hij al recht overeind voordat ik het hekje dicht had gedaan. Na een half uur longeren was hij toen zo moe door z'n eigen fratsen dat ik nog even normaal heb kunnen longeren, achteraf bleek hij ook een ijzer afgetrapt te hebben.

Hij wil nu ook al niet meer de poetsplaats in, dat deed hij eigenlijk heel makkelijk dat verbaaste me al maar nu sinds 2 dagen wil hij daar ook al niet meer in. Het lukt wel met wat moeite maar als hij er staat is hij ontzettend druk.

Ik dacht dat het wel over zou gaan als ik gewoon maar veel zou oefenen, en dat leek ook zo te zijn maar nu zie ik het weer even somber in.

Van de zomer heb ik er ook een half uur over gedaan om hem in z'n eentje uit het land te halen, toen hij alleen op stal stond heeft ie de hele nacht staan hinniken en draaien...

Hij wil dus ook niet op de trailer, ik denk dat dat hier ook wel iets mee te maken kan hebben. Het probleem is alleen dat hij ook niet met een ander paard op de trailer kan(heb ik zelf niet geprobeerd), maar ja ik heb zelf ook geen trailer dus oefenen gaat ook niet lukken...

Van de zomer ga ik weer met hem op vakantie, gaat ie dus weer op het land, maar ik zie het nu al niet zitten. Ik zou ook gaan starten met hem aankomende zomer maar als ik hem dan niet eens uit het land krijg en bijna niet (veilig) alleen kan rijden wordt dat ook niets vrees ik...

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en die (behalve veel oefenen) nog tips voor me heeft?


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:32

ik kan je helaas niet helpen maar kan het zijn dat er iets in het verleden bij een andere baas is geweest? Dat hij altijd alleen stond ofzo? Misschien wil hij daarom niet. Veel succes in ieder geval!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 14:38

De vorige eigenaresse kon in het begin ook niet alleen rijden maar dat is bij mij nu dus ook al een poos over.

Bij haar wilde hij ook niet op de trailer, maar ze vertelde dat als hij eenmaal vaak in dezelfde trailer is geweest dat het dan wel beter gaat.

Of hij alleen buiten stond weet ik eigenlijk niet, maar in ieder geval op stal stond hij gewoon naast andere paarden.

Hij kan ook wel alleen los in de binnenbak.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:10

Mijn paard kan ook niet alleen, gelukkig sta ik op een manege, er zijn dus altijd wel andere paarden. Maar ergens heen gaan met hem is heel moeilijk. Ik weet ook niet wat je eraan kunt doen. Ik zet Anouar gewoon niet alleen buiten, maar als dat niet kan is het vervelend. Succes er mee!


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:00

Ik denk dat dit een heel natuurlijk gedrag is, je haalt hem uit de kudde en dat is een vreselijke straf voor een paard, tenminste voor zover ik weet. Waarom kan het gros van de paarden dan wel alleen mee? Zou dat alleen door herhalingen van oefeningen komen? Misschien dat je antwoorden en oefeningen kunt vinden bij Natural Horsemanship of iets dergelijks. Sterkte ermee

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:02

he lautje..
misschien kun je deze zomer met hem naar emiel voest gaan Haha! Haha!
die woont hier toch in de buurt Haha!

ONDERSCHRIFTLOOS

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:49

zou idd met je paardje naar een curcus gaan, voor zijn gedrag. in plaats nu al zenuwachtig te zijn voor de aan komende vakantie. Dan kan je volgend jaar met een goed gevoel op vakantie gaan, Want als dit gedrag niet over gaat of minder word dan kan het misschien gevaarlijk voor jou worden, en je heb je paardje nu eenmaal om er gezellig en fijn mee om te gaan. Het gaat jou zeker lukken, en als emiel voest in de buurt woont, vraag gewoon advies, of ga naar hem een weekje of langer.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:29

Ik heb er een hele tijd bijna geen last van gehad, maar na de jaarwisseling was het ineens weer raak...heel raar.

Vandaag ben ik na het rijden nog even met hem (alleen) in het bakje geweest, hij was vrij braaf. Alleen toen ik eruit liep met hem schoot hij weer ontzettend in de stres. Daar baal ik nu echt van, want ik wilde juist dat hij er een goed gevoel aan overhield zeg maar. Ik denk dat ik dit gewoon een aantal keer zo ga doen, na het rijden is hij meestal een beetje moe en met hoofdstel kan ik hem ook wat beter houden als hij wel wat doet.

Ik denk dat het afgelopen zomer ook wel een beetje was omdat hij helemaal gek was op het veulen dat bij hem in het land stond, die wilde hij echt niet achterlaten.

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:53

jaaa leroy was echt helemaal weg van Jassou, ze is nu weer helemaal gek van thomas en ze heeft hem echt gemist

ONDERSCHRIFTLOOS

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:09

hey, wilt je paard neit toevallig bij de mijne staan :d
heb er ook zo eentje. super nerveus alleen. ter plekke galoperen, hinniken echt stress ik wou hem therapie of zo doen door hem alleen ergens in een wei te steken maar ik denk dat hij dan gewoon doodvalt van de stress. en als hij zo nerveus is is het precies alsof hij me niet hoort. hij hecht zich wel erg aan 1 paard bv vroeger was het Habib maar di ei snu weg en die stond er 1 nacht nie tbij en at zijn eten niet op. nu is het nastacia en als zij niet in de buur tis oeioei
nu probeer ik elke keer zo wat hem alleen te laten staan niet te lang, maar wel bij hem blijven dat hij nie tdoor de draad spring tof zo

F

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 14:10

Ja, dat heeft die van mij ook, dat hij zich vooral aan 1 paard hecht. Eerst was hij grote vrienden met de pony van een vriendin van mij, zo erg dat ik hem niet eens z'n stal in kreeg als zij aan het rijden was. Toen ben ik van stal veranderd, dus ook weg bij die pony.

Nu heeft hij eigenlijk niet echt 1 grote vriend, hij gaat meestal alleen los maar soms met anderen, gewoon met allemaal verschillende. Dat doe ik expres een beetje zo, dat hij zich niet weer aan 1 gaat hechten. Ik geloof dat dat ook wel werkt want nu heb ik zoizo niet eens zo heel veel problemen ermee.

Op de vakantie van de zomer had hij zich dus wel weer heel erg aan 1 paard gehecht(nou eigenlijk 2, een merrie en een veulen). Toen de merrie en het veulen weggingen bleef hij alleen met een ruin achter in het land, maar die ruin vond hij maar niets. Hij heeft toen echt voor het draad staan hinniken en als ik dan met hem naar de bak ging weer hinniken en kijken in de andere weilanden of ze daar waren.

Ik wil het nu gewoon zo houden dat hij zich niet aan een ander paard hecht, want dan word het weer drama. Hopelijk gaat hij van de zomer gewoon alleen op het land. Klinkt misschien zielig maar het moet dan maar.

Als ik jullie verhalen zo hoor is die van mij eigenlijk niet eens zo heel erg, maar ik denk wel dat dat ook komt omdat hij nu niet aan 1 specifiek paard gehecht is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Fiesta14, Poldermenner, YandexBot en 106 bezoekers