Verkeerde stelling en schudden met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Verkeerde stelling en schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 00:30

Hallo allemaal ,
Ik zit met Shay met 2 problemen. Verdrietig
Probleem 1 is dat ze met een heel verkeerde stelling loopt. Ze kijkt bijna constant naar buiten. Vooral op de rechter hand. Dit is met longeren en rijden het zelfde. Tijdens het longeren (dit doen we wegens omstandig heden vaker dan rijden , ong. 4x in de week en 1x rijden) zet ik haar bij(ong. 2 x per week) nadat ze goed los is. Ik zet haar bij met bijzetteugels. Linksom gaat dit redelijk goed en kijkt ze naar binnen , maar rechtsom gaat ze er dwars tegen in. Ik weet niet meer hoe ik dit op kan lossen. Verward
En probleem 2 is dat ze zodra ze na gaat geven en een minuut of 10 netjes "aan de teugel" heeft gelopen , haar hoofd op en neer gaat gooien. Zodra je de teugels dan wat losser laat houd ze er mee op , maar gooit wel direct haar hoofd weer in de lucht. Dit doet ze ook met longeren als ik haar bijzet. Ik heb de bijzet teugels zo staan dat ze op contact staan , maar dat ze niet echt gedwongen word om naar beneden te lopen. Als ik ze strakker zet gaat ze of lichtelijk flippen , of ze loopt niet meer voorwaarts. De veearts heeft een paar weken geleden wat scherpe randen van haar kiezen afgeveild en ik heb van iemand een dubbel gebroken trens geleend , waar ze wel beter op kauwd dan op haar gewone watertrens.
Ik heb nu wegens een glijpartij van Shay (van de laatste tree van de trailer) al een week of 6 niet met haar gereden , omdat ik zeker wil weten dat haar been weer in orde is. Ik ga nu nog ong. 2 weken longeren voordat ik weer met haar naar les ga. Weer conditie opbouwen enzo.
Dus als iemand tips / suggesties heeft graag ! Ik kom er niet meer uit ! Shay is nu 5 jaar oud en in jan / feb. een jaar goed onder het zadel.
Groetjes van mij OK dan!

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:00

probleem 1
Wanneer je paard op beide handen naar buiten kijkt is dat toch een probleem van verkeerd longeren. Neem eens een longeerles ipv een gewone les.

probleem 2
Train meer in intervallen. Wacht niet totdat je paard met het hoofd begint te slaan, geef na 5 min een half rondje een lange teugel en pak haar daarna weer op. Denk er aan dat je voldoende voorwaarts naar de hand toe blijft rijden! Ik vermoed dat je paard na 10 min. moe wordt, terug komt in tempo en met het hoofd gaat slaan etc.

Succes!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:08

Jippie schreef:
probleem 1
Wanneer je paard op beide handen naar buiten kijkt is dat toch een probleem van verkeerd longeren. Neem eens een longeerles ipv een gewone les.


ik denk dat het niet echt dat is, aangezien ze zei dat het ook bij rijden zo is. het kan zijn dat ze iets in haar rug heeft, of dat ze niet altijd recht gereden is.

Enya - Daya :-)

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 14:46

Ze heeft geen last van d'r rug , de veearts heeft d'r vorige keer (een week of 4 geleden) nog helemaal nagekeken , omdat ze na de glijpartij na 2 weken nog niet helemaal lekker liep. Dus toen heb ik maar weer gebeld (better safe than Sorry toch ?) Hij heeft toen d'r hele rug en nek onderzocht omdat hij ook vond dat ze met erg veel stelling naar buiten liep , maar hij kon niets vinden. Tijdens het rijden loopt ze in stap gewoon recht , als we aandraven gaat het rechtuit ook nog goed , maar zodra we wendingen gaan rijden gaat het verkeerd. In galop gooit ze ook op de rechte stukken haar hoofd naar buiten. Ik heb wel eens gelezen dat jonge paarden hun hoofd naar buiten gooien als ze hun evenwicht nog niet goed hebben gevonden. Zou dat het misschien kunnen zijn als het waar is ? Verward

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:04

na een jaar onder het zadel zou dat niet meer mogen zijn, nee. maar het kan nog altijd, als het nooit echt goed is geweest kan ze er een gewoonte van gemaakt hebben. ben je zeker dat het niet aan je rijstijl ligt? (kan bijna niet, want dan zou ze het los niet doen, maar je weet maar nooit...)

heb je er misschien foto's van? het zou kunnen dat een of and. bokker het herkent?

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:05

juist omdat ze op beide kanten het hoofd naar buiten gooit denk ik aan een verkeerde manier van rijden/longeren. Jonge paarden doen dat idd meer omdat ze hun balans nog moeten zoeken. Het is aan de ruiter om ervoor te zorgen dat het paard de juiste spieren ontwikkeld zodat het paard die juist belans ook kan vinden.


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:22

mja, het zou idd best kunnen dat ze met rijden en longeren dezelfde fout maakt, ik kon er alleen niet zo goed opkomen welke. in ieder geval heb je een derde oog nodig. meer ga ik niet meer zeggen, want je fout haal ik er toch niet uit, wou enkel tips geven Knipoog

Enya - Daya :-)

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 17:08

Het zou met rijden inderdaad kunnen zijn dat het mijn fout is , ik heb altijd op manege paarden gereden (zowel makkelijke als moeilijke), maar nog nooit op een paard dat z'n balans nog niet heeft. Dus misschien breng ik haar zelf wel uit evenwicht Huilen . Misschien is het een idee om iemand een keer een les op haar te laten rijden die er meer ervaring mee heeft als ik. Als ze het dan wel goed doet , weet ik in ieder geval of het aan mij ligt of niet toch ?
Maar met longeren? Hoe kan dat op een verkeerde manier dan? Verkeerd bijzetten kan , maar ook zonder bijzetten gooit ze haar hoofd naar buiten. Ik hoop eigenlijk dat dat schudden , nu minder is geworden nu haar kiezen zijn bijgeveild , maar ik denk ook dat het een soort gewoonte is geworden van haar , want als je haar waarschuwt met je stem houd ze er mee op.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:03

doet me aan grijsje denken. ik rijd ook op manege, en er kwam een maand terug een jong paard, wat ik twee keer gereden heb. kende nog niet zoveel. en dat schudde constant met zijn hoofd. bleek dat het aan mijn benen lag, ik zit nogal *erg* in stoelzit. steeds als ik erin slaagde mijn benen juist te houden, stopte het schudden. gleden ze weer naar voor, begon het paardje weer. ik vermoed dat het bij jou niet toevallig hetzelfde is, maar je weet maar nooit Haha!

Enya - Daya :-)

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:19

Je verhaal klinkt alsof het paard zijn balans nog niet gevonden heeft en niet voldoende reageert op je hulpen (linker/rechterbeen). Het lijkt me goed om les te gaan nemen, want de basis is niet goed aangeleerd. Er kunnen zoveel dingen verbeterd worden, dat je daar echt hulp bij nodig hebt. Dan zal het snel beter gaan, denk ik.

Ook longeren is een vak apart. Als je met bijzets longeert, is de voorwaartsheid en de lengtebuiging heel belangrijk. Dit kun je alleen bereiken door technisch goed te longeren. Als je in de gelegenheid bent om een longeerclinic van Lammert Haanstra te volgen, doen! Zeer leerzaam!! Succes verder....

pluk de dag....

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 23:28

Ik zit nu bijna een jaar met haar op les en het is maar heel iets verbeterd. Huilen
Waar worden die clinics meestal gegeven ? I.V.M. werk en paarden , kan ik niet te ver weg of de hele dag wegblijven namelijk. Die man heeft toch ook een boek geschreven over longeren? Verward In ieder geval komt a.s. vrijdag m'n instructrice helpen met longeren , misschien dat ik van haar ook nog het een en ander mee kan pikken.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:04

Marita schreef:
Als je in de gelegenheid bent om een longeerclinic van Lammert Haanstra te volgen, doen! Zeer leerzaam!! Succes verder....


Vrijdag 16 januari in Wanroij is er een clinic van hem. 'S avonds pas, denk rond een uur of 19.30/20.00 maar dat weet ik niet zeker.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers