platvoeten!! wat doet jullie smid ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

platvoeten!! wat doet jullie smid ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 16:45

Mijn paard heeft voor twee compleet verschillende voeten. Zijn rechtervoet groeit mooi omhoog en de verzenen staan onder de juiste hoek en de zool is stevig. zijn linkervoet is echter net een pannekoek zo plat. Deze groeit in de breedte en de verzenen schuiven heel ver onder. het geeft nu nog niet veel problemen, maar de smid is bang dat het in de toekomst wel problemen kan gaan geven.

We gaan nu een "nieuw" product uitproberen genaamd equibuid. Dit moet er voor zorgen dat de hoef omhoog gaat groeien door de tegendruk.
Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie smid zou doen met zo'n platvoetje?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:58

Bij ons op stal stond ook een paard met platvoeten. Die kreeg speciaal beslag met siliconen onder zn hoeven.

[o]

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:44

Allebei mijn KWPNers hebben verschillende voeten. Een plat en een bok!! En allbei andersom. Ze hebben geen ijzers en zijn 9 jaar. Dus de smit corrigeert ze zo goed mogelijk maar niet te veel want het is hun natuurlijke stand. Zelf hebben ze er geen last van en kreupel zijn ze nog nooit geweest (even afkloppen!!!) Met de ene rijd ik dressuur en met de ander endurance.
Laatst zij wel een vet bij de endurance keuring dat paarden met ongelijke hoeven sneller kans hebben op been problemen. Maar in mijn geval so far, so good...!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 01:04

meisje bij ons op stal heeft het paard voren een hoef gewoon en een plathoef.
onder de plathoef heeft de hoefsmid een zooltje onder gedaan?

mickey heeft vier platvoeten Haha!
en ik had voorheen een hoefsmid die ik al een jaar had,en ik zag geen verbetering,en opeens was hij geweest en had ze de dag erna stijfe benen en liep kreupel enzo,ik was er harstikke kwaad om en heb erna meteen een andere gebeld.
ik heb dus nu een nieuwe die nu twee keer is geweest,en ben erg tevreden erover Lachen
micey heeft trouwens gewoon ijzers

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 15:09

sjaak heeft in het verleden wel problemen aan zijn platvoetbeen gehad. De oorzaak was niet direct te herleiden naar zijn platvoet, maar het zou wel een groter risico zijn dat het terug keert.
Hij heeft er op nu al zeker 2 jaar geen problemen meer mee, maar je blijft toch altijd allert!! Hij heeft zooltjes gehad, maar ik ben er nogsteeds niet overuit of die zooltjes hem echt geholpen hebben. Zeker niet omdat beide voeten de zelfde zooltjes kregen, het verschil blijft dus bestaan Scheve mond.
Maar ik heb wel vertrouwen in zijn nieuwe zooltjes en ben heel benieuwd of het idd doet wat het zou moeten doen .

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:54

Onze hoefsmid corrigeert dat gewoon.
Net als de andere hoefsmeden hier in de buurt. Hoewel ene >;)

Maargoed, elke keer word er dan aan gewerkt en uiteindelijk komt het allemaal goed...
Binnen een jaar...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 19:56

Feetje schreef:
Maargoed, elke keer word er dan aan gewerkt en uiteindelijk komt het allemaal goed...
Binnen een jaar...


nou er zit tussen beide voeten 2 cm verschil in hoogte tussen de verzenen. Dat is niet zo makkelijk te corrigeren. Zeker niet als blijkt dat dat zijn standbeen is in de wei.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:00

Mijn paard had toen ik haar kocht ook hele platte voeten. Mijn hoefsmid heeft haar op ijzers met dubbele lippen voor gezet om de boel een beetje bij elkaar te houden.
Ze heeft een tijdje op leren zooltjes gestaan, omdat haar zolen zo gevoelig waren, gelukkig zijn haar hoeven nu zover 'bijgetrokken' dat dat niet meer nodig is.
In vergelijking met 5 jaar geleden heeft ze nu hele keurige voetjes en niet meer de platpootjes van toen!

Verder is het met zulke paarden (vooral als de hoeven niet gelijk zijn) heel regelmatig te laten bekappen en beslaan, om nog wijder groeien te voorkomen.
Die hoeven groeien alleen maar wijd uit ipv omhoog...


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:29

Jolynn heeft voor een stijl voetje en een plat voetje. Ze staat gewoon op ijzers en de smid die ik nu heb doet het fantastisch. hij heeft ze nu zo bekapt dat je het bijna niet meer ziet, ze zijn bijna gelijk. Geen zooltjes of dat soort dingen gewoon goed corrigeren dmv bekappen!! En natuurlijk een goede smid uitzoeken. En wat Nouvel hierboven ook al zei, regelmatig laten bekappen!!

XANTHA

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:55

Omdat mijn paard voor ook erge gevoelige platvoeten had heb ik juist de ijzers er onderuit laten halen. Vervolgens heb ik schoenen voor hem gekocht. De witte lijn was helemaal uitgerekt.
Ik heb vervolgens zelf steeds de hoeven bijgehouden door de hoefwand helemaal superdun weg te vijlen. Dat was niet leuk voor It want zoals al gezegd hij liep behoorlijk gevoelig op zijn zolen. Door het wegvijlen trad er geen druk op de wittelijn op en deze is nu weer gewoon. Nu is het tijd om de hoefwand weer te laten groeien. In een hoefje is dat al gelukt en de hoef begint nu mooi hol te worden. De linker hoef heeft zich tegen een steen of zo gestoten waardoor er een rotte plek op het toon ontstaan is. Hier is door de smid een v vormige inkeping gemaakt. Nog even en dan is dit er ook helemaal uitgegroeid en heb ik twee hoefjes die weer concaaf kunnen gaan staan. Het kost wat tijd maar dan heb je ook wat.
Door het weghalen van de ijzers hebben zijn hoeven ook weer hun natuurlijke vorm gekregen, wat toch zo'n 2 a 3 cm breder is, hij heeft brede straalgroeven en de kreukels bij de verzenen zijn verdwenen.
Ik ben er echt stoer op dat ik de beslissing heb durven te nemen om de ijzers weg te halen. IJzers zijn zo vaak symptoombestrijding waarmee je snel weer vooruit kan met je beest. Ik geef toe dat het op het ogenblik helemaal mode is je beest van de ijzers af te halen, maar er zitten ook echt voordelen aan.

Bejaarde bokkers weten meer

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 12:22

ijzers er onderuit halen is geen optie. Zijn platvoet wordt dan nl. alleen maar platter en zijn steile voet blijft normaal.

Voorlopig blijft voor sjaak de beste remedie er op tijd bij zijn en zijn platvoet regelmatig corrigeren.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:49

Een goede hoefsmid is alles wat je nodig hebt!!! Ik heb ook verschillende smeden gehad, die de ene voet steeds platter 'kregen' en de ander steeds steiler. 2 maal, door een in mijn ogen goede smid, bekapt te zijn en de voeten lijken weer op elkaar en worden ook weer juist neergezet!!!

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 22:06

beide hoefsmeden die ik heb gehad zijn goed. Eentje heb ik uiteraard nog Knipoog. Zijn voeten zijn altijd gecorrigeerd, maar er blijft nou eenmaal verschil bestaan. Waar ik eigenlijk benieuwd naar was of het product equibuild wel eens eerder gebruikt is voor dit probleem?! Lachen

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:42

Equi-build wordt gebruikt om voeten met een slechte wand te verbeteren. EB zorgt ervoor dat de hoef niet uitzakt zodat de wand blijft staan. Doordat de kwaliteit van de wand niet goed is gaat een wand uitzakken ,hierdoor krijg je een platte voet.
Twee verschillende voeten in grootte is op zich het probleem niet.Het grootste probleem is dat de hoek van de hoeven niet gelijk is. Dit moet door de smid altijd gecorrigeerd worden.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:35

sjakie schreef:
ijzers er onderuit halen is geen optie. Zijn platvoet wordt dan nl. alleen maar platter en zijn steile voet blijft normaal.

Voorlopig blijft voor sjaak de beste remedie er op tijd bij zijn en zijn platvoet regelmatig corrigeren.


Mijn paard heeft ook een steile, en een platte voet. Nadat er vorig jaar de ijzers onder weg zijn gehaald en hij dus nu gewoon op blote voeten rondloopt, is het verschil tussen beide voeten minder groot en veel minder opvallend geworden! Vraag me niet hoe dit precies kan, maar bij mijn paard is het dus alleen maar goed geweest dat de ijzers er niet meer onder zitten. Zijn gangen zijn ook ruimer geworden sinds hij blootsvoets door het leven gaat.

Ik heb er dan ook helemaal geen spijt van.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:01

Als je smid er dan al ijzers wil onder zetten ... en de filosofie volgen die hem op school is geleerd zal deze de platvoet moeten "opsluiten", dmv extra lippen aan het ijzer te trekken (of te lassen) ...
Groetjes,
Fred.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:06

Oxbow schreef:
Een goede hoefsmid is alles wat je nodig hebt!!!

Helemaal mee eens, had een paard met 1 enorme platvoet, maar sinds ik een andere smid heb (nu ongeveer anderhalf jaar) is het probleem zo goed als opgelost. Andere manier van bekappen - hij haalt meer weg, juist ook aan de achterkant van de hoef. Ik heb ook geen ijzers meer nodig - voor het eerst sinds 7 jaar.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 08:58

tja een goede smid blijft een leuke Lachen

ik ben van mening dat ik een goede smid heb, maar volgens mij denkt iedereen dat van zijn eigen smid . Maar dan nog heeft elke "goede" smid zijn eigen filosofie over het bekappen/ beslaan van het paard.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:45

Ik zou zelf dan geen ijzers er meer onder doen. Als je ervoor zorgt dat de witte lijn weer volledig hersteld dan zal je paard zeker over een jaar weer nette voeten hebben.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:38

Platvoet of ongelijk.

Het voornaamste is dat paarden/pony's als je er voor staat, hun knieen gelijk zijn.
En op dat gegeven kun je corrigeren.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:52

Toevallig vertelde mijn smid vorige week dat hij goede verhalen rond die equibuild pad had gehoord,
hier kwamen wij op omdat bij 1 van de paarden vroeger ook altijd zo'n 4 weken na het beslaan de hoef begon te kantelen en de verzenen onderschoven, ik ben gelukkig op tijd van hoefsmid veranderd en nu zijn er verder geen ingrepen meer nodig.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 15:37

ceasario schreef:
Platvoet of ongelijk.


beide. zijn linkervoet is ten opzichte van zijn rechter verder ondergeschoven. En dat verschil is tegen de tijd van opnieuw bekappen redelijk groot. Eerder bekappen heeft geen zin, want dan valt er niet zoveel te bekappen. En zijn linkervoet is 1 maat groter dan de rechter. Onder de rechter past een 3tje fantastisch, maar onder de linker heeft hij een 4tje nodig.
Daarnaast zijn de voetassen ongelijk.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:21

zoals al vaker genoemt is een goede smid is de uitkomst. Ik ken een paard dat vaak struikelde. De hoefsmid heb uhm 7 cm op zijn voeten terug gezet, dus stijler, en ronder gemaakt, dat ie meer over zijn voet rolt en hij struikeld nooit meer! Platvoeten kunnen vast en zeker ook wel worden weggekapt.

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:36

paardenmarkt schreef:
Als je smid er dan al ijzers wil onder zetten ... en de filosofie volgen die hem op school is geleerd zal deze de platvoet moeten "opsluiten", dmv extra lippen aan het ijzer te trekken (of te lassen) ...
Groetjes,
Fred.



Dit is natuurlijk je reinste flauwekul. Je mag een hoef nooit opsluiten dmv zijlippen tenzij je een hoefbeenfraktuur hebt. Door zijlippen schakel je het hoefmechanisme uit,is er geen doorbloeding genoeg,geen schokdemping,geen voedingsstoffen. Dit is een middel voor smeden die geen kennis hebben en dan met kunst en vliegwerk de boel weer op moeten lappen. Als je er geen verstand van hebt moet je niet op zulke berichten reageren.

Hoefsmid gert

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:07

Mijne heeft ook een platvoetje neit zo heel erg maar je ziet het wel. Ik wacht gwoon niet te lang met de hoefsmit te laten komen zodat het niet een kans heeft om wijt te gaan staan. En gelukkig wordt het nu al een stuk minder hij had het erger..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Barchetta, geertje3, Lui_ en 26 bezoekers