Vraagje over zonder beugels rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Vraagje over zonder beugels rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 21:23

Pegasus"]
[quote="Karin schreef:
Ga eens een tijdje zonder beugels rijden.

Maar wel pas als je paard een beetje los is, anders is het wel een erg zware belasting voor zijn rug Verward
[/quote]

Dit las ik in een topic op een ander forum in een antwoord op een vraag.
Ik snap deze uitspraak niet echt. Kan iemand hem toelichten?
Hoe kan het zo'n zware belasting voor de rug zijn? Het is natuurlijk wel iets anders dan zonder zadel rijden, maar daar zit je ook gelijk de hele tijd door Verward


shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:28

Het is niet echt een zware last voor de rug Verward
Misschien was dat paard een heel jong paard dat net is ingereden,dan kan je best eerst een hele poos lichtrijden voor je zelfs gaat doorzitten of zonder beugels rijden.Misschien was het daarvoor Scheve mond

*Oh Adrian, come out and play.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:47

shadowfaxx schreef:
Het is niet echt een zware last voor de rug Verward
Misschien was dat paard een heel jong paard dat net is ingereden,dan kan je best eerst een hele poos lichtrijden voor je zelfs gaat doorzitten of zonder beugels rijden.Misschien was het daarvoor Scheve mond


Ik denk idd dat ze het ook zo bedoelden. Als je een jong paard net ingereden hebt moet je niet te snel gaan doorzitten, dat kunnen die spieren dan nog niet echt aan, pas als de rugspieren wat sterker zijn kan je langzaam aan gaan doorzitten

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:53

Het kan ook dat die gene door zitten heel moeilijk vind. Dus gaat stuiteren. Dan krijgt het paard dus dreunen in zijn rug. Waardoor het inderdaat belasting voor de rug word, omdat je niet mee gaat met de beweging.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:12

Als je gelijk ga doorzitten zijn de spieren nog niet los. Dus ook in zen rug nog niet. Als je dan daarop blijf zitten dan komt er druk op. Dat is geen fijn gevoel voor je paard. En als zen spieren nog niet los zijn hobbel je ook meer, dan wanneer de spieren lekker los zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:42

Doordat je blijft zitten kan het door het paard als zwaar worden ervaren, dit komt omdat je normaal ook lichtrijd. Door het lichtrijden wordt de druk over anders verdeeld dan dat je blijft zitten. Het is daarom verstandig om eerst je paard even wat los te rijden voor je gaat doorzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:22

Doorzitten doe je pas wanneer een paard zijn rug los laat. Als je paard nog niet goed los is en zijn rug nog niet mooi loslaat zit je alleen maar te stuiteren Clown .
Die belasting is te zwaar voor een paardenrug maar ook voor je eigen rug en kont Tong uitsteken . Doorzitten moet juist bijzonder comfortabel zijn voor ruiter en paard.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:44

je kan ook lichtrijden zonder beugels hoor, zelfs zonder zadel

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:05

smurf schreef:
je kan ook lichtrijden zonder beugels hoor, zelfs zonder zadel

haha en hoe lang houd jij dat gemiddeld vol Tong uitsteken

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:09

heb dat een tijdje gelden geprobeert voor de grap...
Een paar rondjes en toen gingen mijn spieren protesteren. Haha!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:16

ja, doe ik ook wel eens, voel je echt wel in je bovenbenen. maar na een poosje kun je het steeds langer en beter.

[o]


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:18

Citaat:
maar na een poosje kun je het steeds langer en beter.


kwestie van oefenen, en als je het goed doet, kost het je weinig energie

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:26

Losrijden zonder beugels, hmmm moest ik vroeger (25 jaar geleden) ook doen in de les. Maar het is zooo slecht. Het is juist de bedoeling dat je je benen ontspannen langs je paard kan houden, zonder te knijpen.

Doorzitten kan echt goed op een paard dat van achter naar voren gereden wordt. Dat houdt in dat het paard goed voorwaarts is, zonder op de voorhand weg te rennen (want dat loopt ie met z'n kont "omhoog"). Dan maakt ie z'n rug bol, waardoor hij zeg maar veert en daardoor kan je goed zitten. klinkt waarschijnlijk raar maar het is echt zo. Het paard moet op z'n eigen benen lopen, dus licht aan de voorkant (in de mond)

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:50

Je hoeft niet te knijpen om te kunnen lichtrijden zonder beugels hoor... De meeste mensen komen trouwens veel te ver met hun gat uit het zadel, die gaan echt staan in de beugels.

Maar ik zou ook idd pas gaan rijden zonder beugels als het paard lekker los over de rug is, anders is het middel erger dan de kwaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers