Correctiestang-bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Correctiestang-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:09

Ik heb een groot probleem,(vind ik Knipoog )

Mijn paard liep eindelijk na een lange tijd best goed maar probeerde
vaaaaak haar tong over het bit te gooien ( nouh zo ongeveer de hele tijd)
opzich had ik hier niet superveel last van, maar toch begon het steeds vaker voor te komen en begon ze echt te drammen.
Toen ben ik op advies naar de ruitershop gegaan en daar is mij een duur bit aangesmeerd (een correctiebit voor de tong er niet meer over te gooien).
Die eenmaal gekocht na een lange vragenronde aan de eigenaar daar, of dat ding wel goed was en of het niet scherper was en bla bla bla... neeh alles zou perfect gaan! (letterlijk zijn woorden!!!!)

Nou ik er de eerste dag mee rijden echt ze flipte helemaal, niet normaal meer, dus ik naar mijn instructrice gegaan en die vond het ook allemaal vreemd.
Toch ben ik zo eigenwijs het de volgende dag weer te gaan proberen met dat bit. en hoopte dat haar verzet kwam doordat ze er nog aan moest wennen ofzo.. maja de tweede dag ook helemaal flippen... Verward

Ik durf dit hier haast niet te zeggen, maar ben hierna nog 2 keer met dit bit gaan rijden waarbij het allebei de keren wel goed maar gespannen ging, alleen raakte ze erg in paniek als ik met mijn teugels bewoog en er dus gewoon mee reed. Nou na deze dagen had mijn vader les en toen flipte ze weer (zit ook meer aan de mond). de dag erna had ik weer les en weer ging het heel slecht. We hebben het gewone bit erin gehangen en toen ging het allemaal iets ontspannener. Maar ze zat supervast en het was echt zielig dat ik dat besluit niet eerder had genomen want ze liep met haar oude bit weer veel geruster en blijer Ach gut
Ik heb de hele les eraan gewerkt om haar weer ontspannen en los te krijgen en minder stug enzo..

Vandaag ben ik weer gaan rijden en het ging weer heel slecht, ze was heel stijf en opeens best lomp in de mond, en heel moeilijk en dwars, en vind dit echt verschrikkelijk, heb echt het idee dat ik mijn paard verknoeid heb door dat stomme bit! Verdrietig
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik hoop dat iemand het vage verhaal snapt en er wat over kan zeggen

iig
xxx Maris


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:26

In principe heeft het waarschijnlijk niets met het bit te maken. Mijn paard heb ik er ook een tijdje mee gereden, en er was niets aan het handje. Imker gooide ook zijn tong over het bit om onder het werk uit te komen.

Het is idd. waar dat een ongebroken (correctie) trens scherper inwerkt, maar daar moet je ook rekening mee houden als je ermee rijdt.

Was het bit niet te groot of juist te klein? Zaten er geen velletjes tussen de ring en de trens in en hing het niet te hoog of achterstevoren in de mond?

Allemaal mogelijkheden waar je mee te maken kan hebben gehad.

Toos paardloos

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:36

Volgens mij was hier geen echte sprake van, want de maat was zeker goed en ook geen velletjes ofzo.. Maar mijn paard is wel een ontiegelijke merrie in zulk opzicht hoor! ze kan echt zeuren om niks. We hebben later het bit in de mond van een fjord gehangen en die ging er weer wel goed mee om, dat is misschien ook wel een karakter trekje van mijn paard, maar tog vind ik dat door dat bit mijn paard nu heel slecht loopt en ben er gewoon zo boos om!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:39

Ik vind het best fijne bitten voor paarden die de tong erover willen gooien,
heb je er wel eens an gedacht dat je paard misschien een mond probleem heeft?
Misschien heeft ze wel haken op de kiezen waardoor ze altijd de tong over het bit gooide?
Met dit correctiebit kan dat niet en misschien heeft ze daardoor wel veel last en raakt ze daarvan in paniek.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:02

Sjuimpje schreef:
Ik vind het best fijne bitten voor paarden die de tong erover willen gooien,
heb je er wel eens an gedacht dat je paard misschien een mond probleem heeft?
Misschien heeft ze wel haken op de kiezen waardoor ze altijd de tong over het bit gooide?
Met dit correctiebit kan dat niet en misschien heeft ze daardoor wel veel last en raakt ze daarvan in paniek.



Nee ze heeft geen haken op de kiezen en ze heeft verder naar mijn weten ook geen rugproblemen ofzo..
Volgens mij is dit bit gewoon veel scherper als een gewoon watertrens, en daar reageerde ze natuurlijk heel anders op, maarja nu doet mijn paard het weer heel slecht bij het gewone bit, en daar baal ik van.
Ga nog eens nadenken wat hetkan wezen.....

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:05

Maar degene die dit bit ook hebben gebruikt, vinden jullie dan ook niet dat je paard heel anders reageert en eigenlijk belemmerd word ofzo..
Dat gevoel heb ik namelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:06

Waarom gooit je paard de tong over het bit.
Meestal heeft het een reden.
doet ze het ook aan de lange teugel?
Want misschien heb je toch te veel druk in haar mond en probeert ze zo de druk te ontwijken.
Met dan een bit waar ze de druk niet kan ontwijken, is het idd paniek.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:12

runningkawa schreef:
Waarom gooit je paard de tong over het bit.
Meestal heeft het een reden.
doet ze het ook aan de lange teugel?
Want misschien heb je toch te veel druk in haar mond en probeert ze zo de druk te ontwijken.
Met dan een bit waar ze de druk niet kan ontwijken, is het idd paniek.



Ik weet eigenlijk niet of ze het ook doet aan de lange teugel, denk het eigenlijk niet. Volgens mij doet ze het vooral als ze aan het werk moet.
Maar je uitleg klinkt wel heel helder.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:12

Ik heb ook een tijd met een correctiebit gereden. Als 3-jarige deed mijn merrie ook wel eens haar tong over het bit. Dit kwam doordat ze het heel vies vond om te schuimen, dit likte ze op en zo werden de problemen steeds erger.

Ik heb nooit gemerkt dat het een scherper bit was. Ook niet toen ik na een tijd weer een dubbelgebroken watertrens reed. Terwijl ze toch best gevoelig is.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:15

Dat bit is heel mooi naar de mond van het paard gevormd. Maar niet elke mond is hetzelfde, en dus zijn er paarden waar dit bit niet mooi in ligt. Misschien heb jij wel een paard met een laag of anders verhemelte, en past het bit daardoor niet goed.
Het bit heeft op zich geen scherpe inwerking, maar als jij ongelijk/ruw met je handen inwerkt, dan kan het bit iets kantelen voor meer druk, en kan jij met je handen het bit door de mond heen schuiven. Als dan die tongboog tegen het tandvlees gedrukt wordt, dan is dat uiteraard niet prettig.
Ik zou eerst eens kijken of het bit wel goed in de mond van het paard past. Kan de mond goed dicht? lijkt de boog niet ergens in te prikken?
Dan bij jezelf nagaan, geef je subtiele hulpen?
Ga anders eens longeren met dat bit, en kijk of je wat vreemds opvalt.

En als je echt denkt dat het bit niet goed is, dan moet je er mee stoppen, want een negatief gevoel bij de ruiter is ook niet goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:09

Heb je dat bit wel op de juiste manier in gedaan??? Als je het bit gebruikt waar het voor bedoeld is, dan zou je er veel profijt van kunnen hebben. Dus of je gebruikt het niet goed, of er is iets heel anders aan de hand misschien.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:15

Mariska15 schreef:
Maar degene die dit bit ook hebben gebruikt, vinden jullie dan ook niet dat je paard heel anders reageert en eigenlijk belemmerd word ofzo..
Dat gevoel heb ik namelijk!


Nee, maar dat heb ik hierboven ook al vermeld. Het wordt alleen gestopt in het negatieve gedrag.

Toos paardloos

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 17:40

hmmz klinkt alleen maar steeds bizarrer. Ik haal de instructrice er wel bij, en kijken of zij vind dat het bit goed in de mond ligt. Maar dan zal het wel hier aan liggen, anders weet ik het ook niet meer. Maar ik ben zeker van dat mijn hulpen correct zijn, want bij haar watertrens is er ook niks aan de hand, en ze is al heel gevoelig op haar mond, dus!
iig bedankt voor alle reacties heb er nu al veel aan gehad!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:41

Mariska15 schreef:
Maar ik ben zeker van dat mijn hulpen correct zijn, want bij haar watertrens is er ook niks aan de hand, en ze is al heel gevoelig op haar mond, dus!

Hmm... maar mijn ervaring met een correctiebit is dat je daar nog minder aan moet komen, als ik ga springen of buitenrijden doe ik ook een tonglepelbit in, daar durf ik wat meer mee, kweenie... Heb je al een tonglepelbit geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:20

Juist omdat ze gevoelig is in haar mond, moet jij zachter met je handen zijn, dan op een ander paard.
Veel kans komt daar het tong probleem dan ook vandaan.
Je hebt misschien een hele zachte hand, voor een gewoon paard, maar misschien net niet zacht genoeg voor een heel gevoelig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:04

runningkawa schreef:
Juist omdat ze gevoelig is in haar mond, moet jij zachter met je handen zijn, dan op een ander paard.
Veel kans komt daar het tong probleem dan ook vandaan.
Je hebt misschien een hele zachte hand, voor een gewoon paard, maar misschien net niet zacht genoeg voor een heel gevoelig paard.


Misschien is het correctiebit ook veel te scherp voor een heel gevoelig paard en valt dit probleem niet zozeer door een speciaal bit op te lossen, maar wel door een andere manier van rijden (met name zachter met de hand).

Ieder paard is immers anders. Ik heb redelijk veel met dat bit gereden een aantal jaren terug, want ik had toen een paard met een afschuwelijk harde mond. Die reageerde goed op het bit en werd er juist makkelijker van, uiteindelijk ook weer op een gewone trens. Maar bij jouw paard heb ik echt het idee dat dit bit veel te scherp inwerkt of dat het verkeerd om in zijn mond zit.

En zoals runningkawa al zegt. Misschien is jouw paard wel zo gevoelig, dat de lichtste druk op het bit voor hem al bijna teveel is.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:18

Heb een springpaard lang met die bit gereden om dezelfde reden,de tong, was er goed over te spreken en controle was goed en merkte niet dat dit veel scherper in zou werken als mijn watertrens , hangt natuurlijk ook veel van jezelf af...


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:48

Ik herken dit wel... ik ben (tot nu toe) 1x van mijn paard gelanceerd en dat kwam door haar reactie op dat correctiebit. Het werkt véél sterker en sneller in dan een 'gewoon' bit en daardoor reageren paarden er zo sterk op.

Ga maar na het is op zich natuurlijk al heel opvallend dat paarden met dit bit heel snel en keurig in de houding gaan lopen. Als je erg oplet en je handen heel stil houdt is er bij mijn paard niets aan de hand. Maar vorig jaar schoot ze weg en als reactie trok ik aan de teugels, waardoor dat bit dus zo sterk inwekte dat Pris heel snel van me af wilde. Ze heeft me er toen dus afgebokt. Ze strafte mij dus voor het te sterk inwerken met dat bit. Als ik hem gewoon in had en met een licht in contact staande teuel reed liep ze er perfect mee. Ik vond de kans alleen te groot dat ik er iets fout mee zou doen en heb hem weer netjes terug gebracht naar de ruitersportzaak. (zij lenen bitten uit)

Dat kan bij jou paard dus ook aan de hand zijn. Misschien werk je te sterk in...


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:54

Citaat:
Ga maar na het is op zich natuurlijk al heel opvallend dat paarden met dit bit heel snel en keurig in de houding gaan lopen.

Nou daar merkte ik bij vaan weinig verschil in, het enige verschil was dat hij wat lichter in de hand was. Maarja, elke paardenmond is anders

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:32

Lenn schreef:
Citaat:
Ga maar na het is op zich natuurlijk al heel opvallend dat paarden met dit bit heel snel en keurig in de houding gaan lopen.

Nou daar merkte ik bij vaan weinig verschil in, het enige verschil was dat hij wat lichter in de hand was. Maarja, elke paardenmond is anders

Ik heb dus ook nooit gemerkt dat het paard hier mee in een houding ging lopen. Want je hebt ook nog zoiets als ruggebruik, achterhandgebruik, enz. iets wat door de ruiter moet komen. Het bit werkt op zich zacht in, maar als het paard inderdaad opeens gaat trekken, of de ruiter trekt plotseling, dan werkt het bit even wat scherper in.
Ik denk dat het gewoon per paard verschilt. er zijn ook paardne die op een dubbelgebroken watertrens niet echt lekker lopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:16

Ik denk na alle reacties ook dat Leetee (paard) gewooon extra gevoelig is op dit bit en dat ze bij de lichtste druk van mijn hand al overdreven reageert, terwijl ze bij een watertrens goed reageert, opzich is dit logisch. Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden (als hij die boog niet had voor de tong) en dan nog er zo min mogelijk mee doen.(of heb ik het nu fout?) Het is logisch denk ik dat ze er meer op reageerde als mijn gewone bit! en idd. elk paard is anders, en elke ruiter ook!


Vandaag heb ik weer gereden, met een gewone watertrens en had les en het ging al wat beter, maar nog steeds niet helemaal goed. (heb 2 wedstrijden afgezegd) maar ik moet wel zeggen, nu ik de gewone watertrens weer in haar mond heb zitten heeft ze nog geen een keer haar tong over het bit proberen te doen. En daar ben ik wel blij mee! eigenlijk voor mij het enigste positieve van het bit! whaha

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:24

Ik heb Marco ook een tijdje met correctiebit gereden, het werkt een stuk scherper in. Maar met een harde hand kan het dan ook averechts gaan werken (ik zeg niet dat je een harde hand hebt).
Ik zou zoals Lenn zegt, eens een tonglepel gebruiken, zodat ze niets scherpers in de mond krijgt, maar ook de tong niet meer over het bit kan krijgen.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:52

Citaat:
Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden


Dat is dus niet zo.
een ongebroken trens, stangetje in de volksmond, zonder scharen, mag al in het B
Een ongebroken trens is ook helemaal niet scherp, integendeel zelfs.

Ik bedoel dus onderstaande.
Afbeelding

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 00:07

runningkawa schreef:
Citaat:
Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden


Dat is dus niet zo.
een ongebroken trens, stangetje in de volksmond, zonder scharen, mag al in het B
Een ongebroken trens is ook helemaal niet scherp, integendeel zelfs.

Ik bedoel dus onderstaande.
Afbeelding



hmmmz..oke weer wat geleerd he!
maar hoe zit dat dan. Want in het z ga je toch rijden met zo een stang omdat je moeiljkerre en fijnere dingen van je paard vraagt en dan moet hij reageren op kleinere en fijnere hulpen, en die kan hij met dit bit beter voelen (hoogstwaarschijnlijk, anders zie ik helemaal geen reden om met zo een ding te gaan rijden) zodat hij met zo een stang beter kan reageren als op een gewoon bit! dus dan moet dit bit toch wel scherper werken.. of zeg ik nu echt iets heel doms ... Verward

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:09

Hi Mariska,

Ik las de over het probleem wat je hebt met je paard. Wat zegt je instructeur/trice hierover? Zit je neusriem goed? Hoe oud is je paard? Wat is het niveau?

Ik geef ook les (aan mensen in de buurt van Utrecht) en streef altijd naar een paard dat in ontspanning los door z'n lijf loopt. Dit gaat helaas niet even in een uurtje maar door consequent er aan te werken komt het wel voor elkaar. In dit geval met dat bit; je maakt sneller iets kapot dan dat je het opbouwd... Ik hoop dat als je nog vragen hebt die ook aan me stelt, ik help je graag verder.

groetjes Haha! het bij vragen: mail me Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers