Voorkeur voor merrie of ruin?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 11:50

Zelf kan ik het om de een of andere reden altijd beter met ruinen vinden. Ik heb zowel merrie's als ruinen gehad, koos vroeger een paard niet op geslacht uit maar als ik terugkijk waren het altijd de ruinen waar ik een goede band mee opbouwde. Zijn er hier nog meer mensen die zo'n voorkeur hebben? Of kies je puur een ruin omdat je geen rekening wil houden met hengstigheid, of juist een merrie om er evetueel een veulen mee te fokken?

Groetjes Alexandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:51

Ik heb altijd geroepen dat ik nooit een merrie wil, omdat die zo instabiel zijn, en wat heb ik....... }>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:57

Same here, ik ben gewoon niet zo goed met vrouwtjesbeesten. Merries, poezen, whatever. Thuis altijd ruinen en katers gehad en dat ging altijd prima. De eerste pony die ik ooit op proef had was een merrie en dat beest was gek, misschien dat ik daar iets aan over heb gehouden Haha!. Ik heb ooit wel een tijdje een ponymerrie van iemand gereden, maar ik was dan toch altijd weer blij als ik op m'n eigen ruintje zat. Ik dacht deze zomer de traditie van het mannetjesbeest te doorbreken door een poes uit het asiel te halen, maar soms zou ik willen dat ik toch een kater had genomen. Tja, vrouwtjesbeesten zijn zo... vrouwtjesachtig. Miepig. Truttig. Tenminste, de vrouwtjesbeesten waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad dan. Als ik op dit moment een paard zou zoeken, dan zou mijn voorkeur zeker uitgaan naar een ruin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:00

Ons tweede paard is een ruin, en die is veel liever, stabieler, en.... saaier...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:02

ik heb een merrietje. en die is ook buitengewoon saai Haha! Mijn hengstje is zeker niet saai, maar daar gaat het hier ff niet over }>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:07

Als ik kijk naar wat ik thuis heb lopen...
Meeste dieren zijn vrouwtjes, drie poezen, ik had meestal alleen vrouwelijke ratten....
Op maneges kon ik ook eigenlijk meestal het beste opschieten met lekkere truttige merries,
ik had dus ook niet verwacht dat ik met een ruin 'thuis' zou komen....maar het is ook wel een truttig ruintje *LOL* en het is wennen omdat ik een stabielere lijn in het rijden heb dan bij die merries.
Overigens waren de ruinen waarmee ik wel op kon schieten net zo truttig als de meeste merries *LOL*

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:08

Mijn voorkeur gaat naar een ruin.
Ik weet niet in heb IRL ook bijna geen vriendinnen, alleen maar vrienden. Weet ook niet hoe dat komt. Kan gewoon niet zo goed omgaan met het vrouwlijke geslacht (raar, maar waar)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:09

IK heb beide, maar merk geen verschil in stabiliteit. Misschien heb ik wel een bijzondere merrie? Ze gedraagt zich altijd hetzelfde.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:12

Ruinen of hengsten! Ik hoef echt nooit meer een merrie. We hebben er eentje....en wat voor een!
Wij hebben het prototype van een ECHTE merrie: gillen, zeuren, stemmingswisselingen, vaak humeurig. Voordeel is wel dat ze heel, heel schoon is op haar stalletje. Zeg nooit nooit, maar ik zal niet snel kiezen voor een merrie... Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:17

Citaat:
Op 2001-11-07 11:09, schreef PUCK:
IK heb beide, maar merk geen verschil in stabiliteit. Misschien heb ik wel een bijzondere merrie? Ze gedraagt zich altijd hetzelfde.



Die ken ik ook, maar ik heb er ook wel 1 gereden die tijdens de hengstigheid niet zo plezierig was te rijden, omdat ze wijdbeens liep te plassen als er een paard in de buurt kwam, en dat tijdens een manegeles *LOL* daarbij ontplofte ze meestal na een sprong, vond ze erg leuk, ze gaf daarbij wel veel vertrouwen dus het bleef leuk Lachen Ging in verlichte zit rondje galopperen om haar wat af te koelen, mevrouw gaf een bok, voelde achterkant van het zadel tegen mijn stuitje komen *LOL* vond dat toen wel 'cool' Lachen (was 16/17 jaar) Mijn ruintje die laat zich niet zo opnaaien Lachen

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:20

Hahahaha. nou Ozabel is altijd vreselijk hengstig, maa ik kan gewoon mijn been aanleggen en rijden als anders, ze doet niks. Daarom zeg ik, zeker een bijzondere. Ze hinnikt wel veel, maar dat vind ik wel schattig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:27

Wat mij trouwens opvalt is dat er in de dressuursport relatief veel hengsten en ruinen lopen, en in de springsport juist weer relatief veel merries. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal 'miepige' merries zouden zijn, je moet toch op ze kunnen rekenen in de topsport?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:30

Ik heb altijd meer met hengsten en ruinen als met merries gehad. Vrijwel alle paarden die ik langere tijd gereden heb zijn ruinen of hengsten geweest.

Toen ik een paard ging kopen was ik niet bewust naar een hengst of ruin opzoek, maar ik verwachte wel dat het een van beide zou worden. Ik was eerst ook voor een heel leuk hengstje wezen kijken.

Nu heb ik een merrie gekocht en ik ben er heel erg blij mee. Lachen Maar ik heb haar nog niet hengstig meegemaakt.........

Ze is vrij koel in haar hoofd, maar ineens kan ze op bepaalde dingen (die in mijn ogen totaal niet spannend voor haar zijn) ineens zwaar overdreven reageren. Maar ik geloof dat dat iets is waar veel jonge paarden last van hebben, niet alleen merries.

Maar in tegenstelling tot de merrie van Suzanne, is mijn merrie vreselijk smerig met haar stal.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:32

Ik was altijd merrie-fan. Lekker actief, en wat pittiger.
Totdat ik wel een hele leuke ruin tegenkwam die WEL was volbouwd en WEL karakter had. (hij was tot z'n 5de hengst), en dat bevalt me wel. Niet meer dat merrie-achtige gezeur tenminste.

Mijn volgende paard wordt misschien een ruin die heel laat is gecastreerd, maar waarschijnlijk een 2 jarige arabische hengst. Of ik hem dan op latere leeftijd laat castreren, weet ik niet. Ik hoop het niet.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:34

Overigens was ik een week geleden mee op wedstrijd, en tijdens het losrijden viel het me op dat het allemaal merries waren. Dus meer ruinen en hengsten in de dressuur ging daar niet op.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:40

Ik kijk niet naar het geslacht van het paard maar naar het karakter.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:51

Puck, ik bedoel ook in de ècht hoge dressuur- en springsport, Grand Prix-niveau. Op landelijke wedstrijden lopen idd voor mijn gevoel ook wel evenveel merries als ruinen rond.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:58

Ooh zeg dat dan Haha! dat komt omdat merries feller zijn en meer doorzettingsvermogen hebben, stond een tijd geleden een heel stuk over in de strengen

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:06

IK ben echt een merrie liefhebber van die echte truttebollen. Ik heb twee merries en de ene is een echte meid en de andere is een hele stabiele rustige merrie maar die is voor de helft Fries dus dat scheelt misschien ook wel wat.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:44

Ik val ook echt op merries. Maak het me nu extra moeilijk nu ik op zoek ben naar een Haflinger, maarja. Het klikt gewoon beter.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:49

ik dacht dat het me nooit wat uitmaakte. Maar ik ben er wel achter gekomen dat ik beter met een merrie over weg kan dan met ruinen. Waarom dat zo is weet ik niet maar het is gewoon zo!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:49

mhhh Ik heb zowel een merrie als een ruin.
nou kan ik van die kleine meid nog niet veel zeggen maar ik heb met alle 3 veel ervaring.

Ik vind een hengst persoonlijk het allerfijnst. die gaan voor je door het vuur als het moet. maar voordat je ze zover hebt.das soms lastig
Een ruin heb je eerder daar al mis je net dat laatste beetje show.Lot is wat later gecastreerd en wil af en toe een beetje macho doen dat vind ik ook wel erg leuk.

De meeste merrie's die ik ken maakte het geen bal verschil of ze hengstig waren of niet bij het rijden.
voordeel is dat je er een veulen bij kan fokken en ach dat miepige is soms ook wel erg leuk.
Kortom mij maakt het geen bal uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:49

Nou Puck, knijp je handjes maar dicht }> Die merrie van mij is echt niet te pruimen een dag voor ze hengstig moet worden. Je merkt het meteen als je d'r van stal haalt, want als je een pas verkeerd zet (naar haar idee dan he) dan staat ze meteen recht omhoog. Ook met rijden is er geen land mee te bezeilen; dwars, tegen je been aan gaan hangen, en steigeren als ze haar zin niet krijgt. Die gek laat zich vrolijk achterover vallen, interesseert haar helemaal niks. Staat daarna op, schudt haar hoofd, en gaat weer verder met walgbakken... Misselijk !

Twee dagen later is ze dan weer zo knuffelig dat er niks kan gebeuren of ze staat weer met d'r kop tegen me aan. Zelfs met Whoa (stilstaan) gaat ze dan achterom kijken of ze niet even geaaid kan worden Frusty

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:06

vb van combi van merrie en topsport:


Barbria ; grand prix dressuur

en

Ratina Z; spreekt voor zich, grand prix springen
Gladdy S: nieuwe topmerrie van Ludger beerbaum.

In een stukje uit in de strengen stond dat Ludger het liefste merries rijdt omdat dat echte vechters zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:10

Ik dacht ook meteen aan Barbria, maar dat is dan ook de enige merrie waarvan ik weet dat ze op Grand Prix-niveau rijdt. Op de site van BCM kun je de wereldranglijsten bekijken, zowel voor dressuur als springen. Tot een tijdje geleden kon je daar ook alle gegevens van paarden en ruiters opzoeken (tot en met wedstrijduitslagen aan toe) en het viel me toen op dat het aantal merries in de topdressuur op de vingers van één hand te tellen was. Bij springen lopen er veel meer, uit m'n hoofd noem ik zo idd Ratina Z, maar ook bijvoorbeeld Weihawey (vergeet steeds hoe je het schrijft).