Hoe een nerveus ding meer afdruk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Hoe een nerveus ding meer afdruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 12:43

Ja ik wist ff niet hoe ik het in een titel kon frotten, maar kijk:
Je wil een loperig bloedpaard meer afdruk laten krijgen, dan geef je dus been wat hij niet om mag zetten in een harder tempo dus dat belet je hem aan de voorkant. Dat is dus een volkomen tegenstrijdige hulp en hij reageert gefrustreerd en doet de hele tijd zo van ja hallo wat wil je dan wat wil je dan (als je begrijpt wat voor reactie ik schets Knipoog )
Nou, wát zeg je dan tegen hem? (vertaald in hulpen dan he) Hoe zet je die frustratie en irritatie -> want je zit hem ten slotte wel heet te maken (of valt dat te voorkomen?) om in meer afdruk, die hij dan vanzelf wel krijgt, maar dat is dan een venijnige, geïrriteerde afdruk.. Of wordt dit vanzelf beter en is het in het begin juist de 'irritatie' die hem harder van de grond af doet 'stampen' en maakt deze vanzelf plaats voor routine.

(ja ik heb les hoor Tong uitsteken , maar ik kon deze vraag niet 1-2-3 formuleren gister en hoe meer ik weet hoe meer vreugd he!)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:52

Ik heb dit ook gehad, been betekende harder harder harder dacht mevrouw. Je moet vanuit een basistempo beginnen, dus ten eerste ervoor zorgen dat je het tempo helemaal onder controle hebt en dat je kunt verruimen en verzamelen zonder dat daarin spanning ontstaat. Ik moest van mijn instructrice mijn tempo zoveel verlagen dat ik bijna stapte en dat tempo onderhouden met been zonder dat ze weer harder ging (een paar meter maar) en van daaruit weer terug naar je basistempo. Ze begon dat steeds beter te snappen en ik kon ook steeds wat meer afdruk gaan vragen door meer been te geven maar haar met mijn zit in dat lage tempo te houden. Daarin ontstond weleens irritatie zoals je zelf al zegt, die moest ik dan 'voorwaarts/neerwaarts' afdrukken, dus de hals even wat laten zakken om zo de ontstpanning op te zoeken. Vanuit dat lage tempo mét afdruk weer laten verruimen naar basistempo zonder dat er afdruk verloren gaat, in weze je zit iets 'openen' en naar hetzelfde gevoel streven als in dat lage tempo. Die overgang kun je soort zo zien als een overgang van arbeids naar middendraf, datzelfde gevoel en idee. In het begin was het nog regelmatig spanning opbouwen maar als er nu spanning ontstaat kan ik dat meteen door een open hand af laten vloeien en gaat het eigenlijk alleen maar beter. Hoop dat je er wat aan hebt.... Succes!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:57

Je moet er goed opletten dat je hem geen voorwaartse hulpen geeft en hem tegelijkertijd van voren probeert op te vangen want dat is inderdaad tegenstrijdig en dan wordt hij heet. Dus eerst een voorwaartse hulp geven en die dan pas opvangen. Ik weet ook niet hoelang achtereenvolgens je hem probeert te verzamelen, het beste is om het steeds kleine stukjes (eerst een paar pasjes) te doen, zodra hij goed luistert meteen loslaten van voren als beloning, gaat het goed dan bouw je die stukjes steeds verder uit tot langere stukken en rij hem vooral op je zit terug, dus niet teveel aan je teugels zitten, dat maakt hem alleen maar heter. Zorg er wel voor dat je altijd ontspannen de oefening in gaat anders kom je er nooit met een ontspannen paard weer uit.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:06

Eerst goed leren ontspannen!!!!!!!

succes Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:55

bij mijn bijrijdpony zelfde probleem, en zelfde oplossing door instructrice als remember... voorwaarts neerwaarts in laag tempo tot er ontspanning balans en aanleuning is (loopt snel met valse knik) en vandaaruit "de stekker er in" en weer actiever maken zonder voorgaande te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:25

Drijven en tegelijkertijd je hand er aan houden is zeer tegenstrijdig. Als je een echte dondersteen onder je hebt kunnen ze daar wel eens lelijk op omhoog komen. En dan heeft die dondersteen nog gelijk ook Haha!

Rij een paar pasjes naar voren op je been [heel weinig] en vang hem daarna op op je hand en stop met been geven. Wanneer hij in het tempo loopt dat jij wenst laat je hem los van voren met je hand je geeft ook geen been. Hij moet dan nog steeds het tempo blijven onderhouden dat jij wenst. Hij mag er niet sneller of langzamer op gaan. Dit blijf je herhalen en uitbouwen. Het gaat er om dat hij snel reageert en los blijft van je handen dat jij leert doseren in hand en been.

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:14

Remember schreef:
Ik heb dit ook gehad, been betekende harder harder harder dacht mevrouw. Je moet vanuit een basistempo beginnen, dus ten eerste ervoor zorgen dat je het tempo helemaal onder controle hebt en dat je kunt verruimen en verzamelen zonder dat daarin spanning ontstaat. Ik moest van mijn instructrice mijn tempo zoveel verlagen dat ik bijna stapte en dat tempo onderhouden met been zonder dat ze weer harder ging (een paar meter maar) en van daaruit weer terug naar je basistempo. Ze begon dat steeds beter te snappen en ik kon ook steeds wat meer afdruk gaan vragen door meer been te geven maar haar met mijn zit in dat lage tempo te houden. Daarin ontstond weleens irritatie zoals je zelf al zegt, die moest ik dan 'voorwaarts/neerwaarts' afdrukken, dus de hals even wat laten zakken om zo de ontstpanning op te zoeken. Vanuit dat lage tempo mét afdruk weer laten verruimen naar basistempo zonder dat er afdruk verloren gaat, in weze je zit iets 'openen' en naar hetzelfde gevoel streven als in dat lage tempo. Die overgang kun je soort zo zien als een overgang van arbeids naar middendraf, datzelfde gevoel en idee. In het begin was het nog regelmatig spanning opbouwen maar als er nu spanning ontstaat kan ik dat meteen door een open hand af laten vloeien en gaat het eigenlijk alleen maar beter. Hoop dat je er wat aan hebt.... Succes!


idd, dit moet ik ook vaak van mijn instructrice. Niet omdat Dancer zo geirriteerd is enz (ja soms wel hoor, ze is nu ook altijd superfris en gek)

langzaam draven, bijna stappen en als het goed is gaat ie dan ontspannen en waarschijnlijk ook zijn passen verruimen. Dan in die verruiming iets naar voren rijden, niet te veel en vooral zorgen dat je hem ontspannen houdt en die verruiming niet kwijt raakt. Raak je die wel kwijt, gewoon weer van voor af aan beginnen.

kan ff duren voordat ie t doorheeft dat ie gewoon heeeel langzaam moet draven, dat had ik met Dancer ook, maar het komt dan best wel.

succes!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:49

Alvast bedankt voor de reacties -> even laten weten dat ik het heus wel lees Knipoog, kheb er alleen niet veel zinnigs op te antwoorden haha Schijnheilig
Maar ik was gister aan het rijden en hier zo een beetje mee aan het rommelen en het viel me op dat hij als ik hem niet gewoon wat liet boemelen maar echt bezig was met zijn draf de zijgangen veel beter aan kon, omdat hij dan meer kracht gebruikt... en toen ging ik van daaruit een beetje strekken met de hele tijd in mn achterhoofd: strekken heeft niks te maken met tempo (want ik wil altijd automatisch harder) en toen knalde hij me toch, ik zat er echt zo op toen ik zijn voorbeen van bovenaf zag Wow!
duss Bloos