diepste punt zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

diepste punt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 13:53

Hoi,

ik had een vraag.
Op het zadel moet je op een bepaald punt zitten, het dieptepunt of het zwaartepunt (ofzoiets heet dat toch?). En dat het zadel goed in evenwicht is, met het diepstepunt/zwaartepunt in het midden.
Hoe kun je dat zien? En hoe kun je dat merken met rijden?

hoe zat dat ook alweer?


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:39

je kunt het zien (dacht ik) gewoon aan het feit dat je mooi rechtop zit, en je voelt het ook doordat je 'stevig' vast zit in het zadel en je geen neiging hebt om naar voren of achteren te hellen.. Maar zeker weten doe ik it ook niet, dus laat maar even iemand die hier wel écht verstand van heeft nogmaals reageren Knipoog

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:40

Ik geloof ook dat ik de vraag verkeerd heb begrepen.. Scheve mond
Sorry Verward

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:26

Dat is heel moeilijk uit te leggen op deze manier. Mijn zadel moest worden opgevuld van achteren, dat had ik eerst niet door, maar had veel last van doorrijden en de benen wat naar voren te steken en de neiging achter over te hellen (vooral met uitstrekken).

Wat ik doe met opzadelen is zadel over de schoft leggen, dan naar achteren schuiven, een beetje heen en weer wiebelen (niet echt schuiven dan ga je tegen de haarrichting in) en dan moet echt het midden van het zadel het diepste punt zijn. De lepel ligt dan (bij mijn zadel!!) wat hoger dan de boom. Het is ook een fabel dat de singel direct achter de oksels moet liggen, is mij uitgelegd. Je moet dat per paard bekijken. Als het te ver naar voren bij de schoft ligt kan je de schouders vastzetten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik heb het aan de ruitersportwinkel gevraagd, en hij heeft mij het uitgelegd met zadel en paard als voorbeeld, dat is makkelijker. Misschien voor jou ook een optie?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 18:51

ja. maar ik heb dus een zadel waarvan de lepel lager is als de voorboom. (ook als ie niet op een paard ligt, is gewoon de bouw van het zadel, gemaakt voor paard met hoog schoft). Dus daarbij vind ik het moeilijk te zien of het zadel echt ligt met het midden.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:30

het is toch met een euro op zijn kant zetten in het midden van het zadel ,rolt hij naar voor is achter hoger,rolt hij naar achter is voor hoger.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:39

Je voelt het zelf waarschijnlijk wel met rijden. Als je naar achter geduwd word ligt hij te ver achterover. Je benen gaan vaak dan ook naar voor. En viseversa (verder als je het zelfde doet als paardenfan, heeft dit niks met het zadel te maken Schijnheilig )
Laat er even iemand naar kijken, instructeur of zo.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:42

Als jou lepel lager hangt dan je voorboom als het niet op het paard ligt, lijkt het me of een heel scheef zadel of een heel platte lepel...
Beetje moeilijk te zeggen zo vanachter de computer

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 17:33

sanex, het zadel heeft een platte lepel.

haha oke, thanks unity. Hahaha paardenfan is gewoon een extreem geval Knipoog haha

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:08

Suleika schreef:
sanex, het zadel heeft een platte lepel.


Oke is dat ook weer duidelijk Knipoog
Anders had je een beetje een raar zadel gehad *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, GrapeshotBot, IASCrawler, karinmanon, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers