geruchten en rumoer over wedstrijdregelementen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

geruchten en rumoer over wedstrijdregelementen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 09:47

Ik hoor de laatste tijd in paardensportland weer steeds meer geruchten en rumoer over de wedstrijdreglementen van de KNHS. Er is natuurlijk afgelopen jaar al weer veel veranderd, en nu zou er per 1 april weer van alles gaan veranderen. (en volgens veel mensen niet ten goede... )
Het zou allemaal nog weer strenger gaan worden. Minder wp uitdelen, strenger beoordelen, misschien de wp grens toch nog hoger leggen etc.
Nou weet ik helemaal niet of dit waar is, maar wat vinden jullie ervan als ze dat wel zouden doen?
Ik persoonlijk weet niet of ik wedstrijdrijden dan nog wel leuk zou vinden. Het word allemaal zo in het professionele getrokken, en zo verschrikkelijk duur op die manier . Ik ben bang dat paardrijden op die manier echt weer een elitesport aan het worden is.
Ook ik heb dit jaar meer concoursen gereden omdat ik nu die 10 wp moet halen ipv 5. Ik had gezworen het niet te doen, maar ja, Jumper is al 12, als ik ooit Z met hem wil gaan rijden moet ik wel, anders haal ik dat niet meer voor zijn pensioen. En dan heb ik nog geluk dat ik eigenlijk bijna iedere wedstrijd wel wp rijd....
Nee, ik vind het niet leuk meer op deze manier, en jullie ?

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:58

Neeh ik ook niet, het is ook duur, en die grens van 10 wp vind ik ook niks.Wel zou bv. 5 mag, 20 moet goed zijn.
Kbedoel uit de B had ik makkelijk kunnen gaan na de 5 wp, en dan was ik nu minstens M1 startgerechtigd of al een keer gestart.
Ik probeer nu zo veel mogelijk wedstrijden te rijden waar je 2 proeven kan rijden aangezien je dan ook maar 1x benzine moet betalen want onze auto zuipt als een ketter.En je hoeft niet al die moeite te doen voor 1 proefje.
Voor die regeling reed ik nog geen wedstrijden maar ik denk dat ik welminder wedstrijden zou gaan rijden als je er maar 5 hoeft.
En zo'n 3 jr geleden heb ikook op een manege pony gestart, en ik vond eigenlijk dat er toendertijd veel soepeler werd gejureerd, man t zag er niet uit en ik reed allemaal winstpunten.
Ik rijd tot nu toe meestal wel wp, maar in de hogere klassen wordt dat ook moeilijker, en ik zou ook heel graag in de M2/Z1 willen komen met deze, maar is ook niet de jongste meer, en ik wil niet met m bij de paarden starten.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:06

Dat zou werkelijk schunnig zijn! Toch maar eens eea gaan uitzoeken over een wilde bond *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:24

Zullen we eerst maar eens afwachten, wat er werkelijk waar is van de geruchten Knipoog
Er wordt zoveel gekletst in paardenland.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:28

een s Fitz, maar zo begonnen de geruchten over de 10 wp regeling ook, en die is geruisloos definitief geworden in het najaar.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:44

Sja.. het alleenrecht.
Ik wacht het idd. wel weer af, maar ondertussen baal je wel dat je aan 1 bond vastzit die alles zelf kan beslissen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:16

Lielle schreef:
Dat zou werkelijk schunnig zijn! Toch maar eens eea gaan uitzoeken over een wilde bond *LOL*


Mijn gedachte Haha!
Dan zul je wel héél snel héél veel leden hebben Knipoog

Oh ik hoop het niet zeg, ik ga bijna failliet aan de wedstrijden, ik vind het al zo vreselijk duur en volgens mij gaat iedereen meer starten nu...

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:09

nou lekker is dat dan als het waar is!

Ik vind die 10 winstpunten regeling aan de ene kant wel goed, maar het is wel veel duurder geworden daardoor

Als iets goed eruit ziet, waarom zou je het dan heel zwaar moeten beoordelen zodat je dan nog maar net op die 156 komt ofzo

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:08

Belachelijk!!!!
Ik ben net voor het eerst begonnen met wedstrijdrijden (B) en ik vind de jury vaak al streng genoeg! Straks kun je alleen nog maar puntjes rijden als je met een flitsend (en duuuuuur!) paard aan komt!
Wedstrijdrijden vind ik sowieso erg duur.

Misschien toch maar hamsters gaan fokken....

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:33

Ik hoop niet dat zie die winstpunten regeling gaan veranderen Dan word het echt niet meer leuk! Ik haal nu al op het nippertje 180 pnt maar als dat nog omhoog gaat vind ik het niet meer leuk!
Ik denk dat ik maar ga springen Haha! veel eerlijker... Schijnheilig

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:04

Haha nou ik blijf wel dressuur rijden, maar strenger hoeft t voor mij echt niet!T moet ook eens een keer meevallen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:47

ik rijd geen wegstrijden maar ik blijf het maar een duur 'grapje' vinden
Ik als tiener met bijbaantje kan het niet betalen en als het nog strenger wordt zal het er de aankomende jaren ook zeker niet inzitten

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:12

Ik kan me haast niet voorstellen dat de grens voor een winstpunt hoger komt te liggen.
Volgens de reglementen is een 5 al een voldoende, maar ik denk niet dat er mensen zijn die blij zijn met een proef van allemaal 5en, dus 130 punten?? Zou toch een voldoende proef moeten zijn volgens het boekje.
De grens voor een winstpunt omhoog halen maakt de 5 als voldoende nog veel ongeloofwaardiger. (Waarmee ik niet zeg dat de KNHS nooit iets ongeloofwaardigs doet. Schijnheilig )

Verder heb ik mijn jureerloopbaan (nu toch iets van 9 jaar ofzo) nog nooit meegemaakt dat er gezegd werd dat we strenger moesten jureren en ja, ik ben wel bij de bijscholingen geweest.
Het lijkt mij een onmogelijke opgave om een heel jurycorps om te scholen naar een andere manier van kijken naar een proef, ook al zijn er genoeg mensen (meestal niet juryleden) die denken dat dat makkelijk kan.

Navragen is beter dan afvragen.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:31

Per 1 april mag je versneld promoveren (zoals dat heet).
Dat mag nu ook al, maar dat moet je nu speciaal aanvragen.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:38

Kom we beginnen een nieuwe ruiterbond..............

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 09:43

Wat is versneld promoveren? Je moet toch gewoon minimaal die 10 wp halen? Anders is die regel toch totaal voor niks? Of ben ik nu blond....

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:50

dan moet je denk ik wel aan bepaalde eisen voldoen, lijkt mij.Maar ben ook wel benieuwd wat het precies is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:16

Versneld promoveren:

Een (reeds eerder geklasseerde) ruiter die een nieuwe combinatie vormt met een nieuw paard mag die meestal in een hogere klasse uitbrengen (L, M of Z).
Vroeger was die keuze bindend en moest die Z-ruiter die een 4-jarige startte in het B die klasse volledig volrijden om L te mogen starten.
Per 1 april geldt dat deze ruiter die 10 winstpunten niet meer hoeft vol te rijden en L mag gaan starten wanneer ie maar wil (maar mag dan niet terug naar de B).
Hetzelfde geldt voor hogere klassen.

Ik mag zelf alle paarden gelijk Z2 starten, maar ik kan een 4-jarige rustig L1 gaan starten en na 1 wedstrijd (ongeacht het aantal behaalde punten) de volgende keer meteen L2, M1 of M2 starten. Als het paard minimaal 5 jaar jaar is zelfs Z1 of Z2.
Zo is het mogelijk dat ik het betreffende paard L1 start om wedstrijdervaring op te doen, en het paard dan een jaar lang niet ga uitbrengen, en het jaar erop meteen Z2, zelfs als de stand op dat moment bijvoorbeeld L+0, of L+6 is.

Dat heeft als bijkomend voordeel dat de "professionals" niet meer alle concoursen hoeven te gaan rijden, en de wedstrijden hopenlijk minder snel volgeboekt zullen zitten.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:19

Op zich vind ik het een hele goede regel, maar vaak rijden profs paarden van anderen die graag willen dat hun paard in de picture gereden worden en dan heeft thuis houden niet zoveel zin.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:19

Maar dan moet je wel eerst zelf Z2 gereden hebben?
Dus het is vooral voor de 'professionals'? ( waar ik bij de pony's nog geen last van heb Schijnheilig )

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:24

Fitzroy schreef:
Op zich vind ik het een hele goede regel, maar vaak rijden profs paarden van anderen die graag willen dat hun paard in de picture gereden worden en dan heeft thuis houden niet zoveel zin.


Dat klopt, maar de verplichting tot het rijden van al die winstpunten was toch wel een molensteen om je nek. zeker maet al die volgeboekte wedstrijden.........
De eigenaar wil bijvoorbeeld graag het paard Z+5. Indien de ruiter dan het paard M1 start, maar er breekt Vogelpest, Varkenspest of MKZ uit, dan is het paard na 2 jaar nog steeds M+2, maar in de training al zowat PSG.
Dan is het erg handig als het paard meteen Z2 mag en dan ook gelijk 194 punten loopt.
(Dit was een praktijkvoorbeeld van afgelopen zomer. De regeling geldt namelijk al vanaf 1 april 2003, maar moet nu nog speciaal aangevraagd worden)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:41

INkie schreef:
Ik hoop niet dat zie die winstpunten regeling gaan veranderen Dan word het echt niet meer leuk! Ik haal nu al op het nippertje 180 pnt maar als dat nog omhoog gaat vind ik het niet meer leuk!Ik denk dat ik maar ga springen Haha! veel eerlijker... Schijnheilig


Denk dat heel veel ruiters graag die 180 pnt zouden willen halen, dus op het nippertje? Denk dat je blij moet zijn dat je uberhapt deze punten haalt.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:51

Vippie, Inkie heeft het over de Z. Dus daar is 180 punten pas een winstpunt.
Kan me zo voorstellen dat wanneer je Z rijdt dat je ook nog wel winstpunten wil rijden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:27

Die regel voor versneld promoveren ben ik wel blij mee. Ik heb M1 gereden, mag dus ieder paard in de L1 starten. Ik begin komend jaar met een jong paard en twijfelde welke klasse ik zou starten. Maar goed, dat wordt dus B, als ik die dan niet uit hoef te rijden komt dat mooi uit Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 13:03

Tja, voor mij maakt het dus niets uit. Ik zal gewoon al die punten moeten gaan volrijden. Mijn paard kan het allemaal, is door een professional een aantal jaren geleden tot Z niveau gereden. Ik kan ook redelijk sturen, rijd al 22 jaar, maar nooit op wedstrijd niveau tot voor het afgelopen jaar. Moest dus ook netjes in de B beginnen. En die heb ik na 10 wedstrijden ook weer netjes verlaten om L te starten. Ben in nov. voor het eerst L gestart en heb nu 3 wp. Maar in de winter mag je al blij zijn dat je 1x per maand kunt starten met 1 proefje hier, dus dat schiet niet echt op. Van het voorjaar zal het wel beter gaan, ook omdat 2 proeven achter elkaar rijden dadelijk weer mag, dus dan gaan de mensen hun concoursen er ook weer op organiseren. Maar toch duurt het allemaal wel verschrikkelijk lang op die manier, en kost het bakken vol geld. Het startgeld word ook met het jaar duurder tenslotte. En iedereen klaagt steen en been. Zowel de echte amateurs als de profs, de stamboeken, de fokkers, iedereen hoor je mopperen, waarom doen ze er dan niks aan, denk ik maar. Een bond is er toch voor de leden, of is dat zo dom gedacht???

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers