Eet ik genoeg? Of teveel/te weinig? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Eet ik genoeg? Of teveel/te weinig? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:02

Hoi,

Ik ben nu al een paar maanden heel erg bezig met eten. Ik ben gewoon constant aan het uitstippelen hoe laat ik wat eet.

Ik wil niet teveel eten, want dan word ik dik. Ik ben nu niet heel dik, maar heb wel aanleg om gauw dik te worden als ik veel en vet eet. Ik heb wel een bolle buik als ik iets gegeten of gedronken heb. Vind ik dan, mijn moeder ziet het totaal niet Verward
Als ik weinig eet is mijn buik niet echt bol en dat geeft me een supergoed gevoel, dus ik heb een tijdje écht heel erg weinig gegeten. Maar nu krijg ik van familie (die er allemaal waren met kerst) opmerkingen van "Wow, wat ben jij lang en slank geworden!" (ik ben maar 1.60 maar was vroeger altijd veel kleiner en volgens mij een klein dikkertje Knipoog)
En gisteren hoorde ik van verschillende mensen: er moet echt niet meer af hoor!!
Mijn vader zegt ook regelmatig "Je moet wel goed eten hoor!"

Het probleem is: ik wil wel goed eten, maar niet teveel. Ik wil juist niet te weinig eten want ik heb vaak genoeg boeken gelezen, en ook verhalen op bokt en andere sites, over meisjes die zichzelf uithongeren. Ik ben trouwens 14 jaar (net een maand).

Maar ik weet gewoon niet wat te weinig is!!

Wat ik gemiddeld dagelijks eet:

's ochtends een kom magere yoghurt met muesli.
Als ik dat al vroeg heb gegeten dan eet ik om half 11 meestal een sultana iets.
Dan tussen de middag 2 broodjes.
Om 4 uur een koek (stroopkoek meestal, of weer sultana's)
soms een appel
Dan 's avonds normaal avondeten.
En 2 uur na het avondeten nog 2 mandarijnen.

ik weet dus echt niet meer of dat nou genoeg is, of te weinig, of juist teveel!
Aan de ene kant wil ik namelijk heel graag heel weinig eten, maar aan de andere kant weer niet omdat ik bang ben dat ik te weinig eet. Kortom ik weet het echt niet meer Huilen

Groetjes Wonder
Laatst bijgewerkt door Wonder op 27-12-03 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Haha!


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:16

Op zich eet je wel voldoende, je moet met je avondeten wel genoeg groente eten en zo, je eet ook genoeg fruit en zo.

Ik zou me geen zorgen maken, maar minder dan dit moet je niet gaan eten, want je lichaam heeft natuurlijk wel bouwstoffen en energie nodig om de dag door te komen. Anders ga je jezelf alleen maar ellendig en slap voelen Lachen

Het leven is een gebakje!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:23

Misschien kan je hier iets mee. Dit is de site van voedingscentrum.nl waar je misschien ook nog wel wat meer info kunt vinden.

Ik zou trouwens die koek 's middags vervangen door een appel ofzo, verder heb ik er niet zoveel verstand van.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:52

Ik denk dat je al vrij redelijk eet, maar aangezien je 14 bent zit je wel ongeveer in je groeiperiode.
Ik zou proberen sóchtends iets meer te eten 1 of 2 boterhammen, en s'middags zou het ook niet erg zijn als je iets meer eet.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:32

idd: iets meer boterhammen ipv koeken zou wel goed zijn, heb ik geleerd bij bio Lachen

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:18

Ik zou die stroopwafel vervangen door speculaas bijv....stroopwafels zijn heel slecht en speculaas valt wel mee in vehrouding. Dan heb je toch iets lekkers maar wel het minst slechtste vh slechte.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:22

sochtends kun je die magere yoghurt vervangen door niet-magere yoghurt, en eet smorgens ook een stuk fruot, smiddags een broodje meer, en savonds gewoon goed meeten met de rest (de dingen die ik niet vermeld heb hoef je niet te veranderen, behalve die stroopwafel misschin, maar dat hoeft niet zo)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:38

Wonder schreef:
Hoi,

Ik ben nu al een paar maanden heel erg bezig met eten. Ik ben gewoon constant aan het uitstippelen hoe laat ik wat eet.

Ik wil niet teveel eten, want dan word ik dik. Ik ben nu niet heel dik, maar heb wel aanleg om gauw dik te worden als ik veel en vet eet. Ik heb wel een bolle buik als ik iets gegeten of gedronken heb. Vind ik dan, mijn moeder ziet het totaal niet Verward
Als ik weinig eet is mijn buik niet echt bol en dat geeft me een supergoed gevoel, dus ik heb een tijdje écht heel erg weinig gegeten.
Maar nu krijg ik van familie (die er allemaal waren met kerst) opmerkingen van "Wow, wat ben jij lang en slank geworden!" (ik ben maar 1.60 maar was vroeger altijd veel kleiner en volgens mij een klein dikkertje Knipoog)
En gisteren hoorde ik van verschillende mensen: er moet echt niet meer af hoor!!
Mijn vader zegt ook regelmatig "Je moet wel goed eten hoor!"

Het probleem is: ik wil wel goed eten, maar niet teveel. Ik wil juist niet te weinig eten want ik heb vaak genoeg boeken gelezen, en ook verhalen op bokt en andere sites, over meisjes die zichzelf uithongeren. Ik ben trouwens 14 jaar (net een maand).

Maar ik weet gewoon niet wat te weinig is!!

weinig, of juist teveel!
Aan de ene kant wil ik namelijk heel graag heel weinig eten, maar aan de andere kant weer niet omdat ik bang ben dat ik te weinig eet. Kortom ik weet het echt niet meer Huilen

Groetjes Wonder


of je genoeg eet is moeilijk te zeggen. Een hele simpele regel daarvoor is naar je gewichtsverloop kijken. val je af krijg je te weinig, kom je aan krijg je te veel en blijft je gewicht gelijk krijg je ip genoeg binnen. dit wil echter niet zeggen dat je de juiste voeding binnen krijgt.

Wat mij meer zorgen baart zijn de door mij gemarkeerde opmerkingen. deze horen imo niet bij een 14 jarige die onbezorgd met voeding bezig is, maar eerder iemand die veelste obsessief bezig is met haar eten Scheve mond. Correct me if I'm wrong.

Mijn advies leg dit probleem niet bij bokt maar zoek professionele hulp. Zoals het hier beschreven staat lopen bij mij de rillingen over mijn rug, omdat ik niet het idee heb dat je hier zelf uit gaat komen.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:00

*edit* eerste bericht weggehaald anders word het zo lang*edit*
Citaat:
of je genoeg eet is moeilijk te zeggen. Een hele simpele regel daarvoor is naar je gewichtsverloop kijken. val je af krijg je te weinig, kom je aan krijg je te veel en blijft je gewicht gelijk krijg je ip genoeg binnen. dit wil echter niet zeggen dat je de juiste voeding binnen krijgt.

Wat mij meer zorgen baart zijn de door mij gemarkeerde opmerkingen. deze horen imo niet bij een 14 jarige die onbezorgd met voeding bezig is, maar eerder iemand die veelste obsessief bezig is met haar eten Scheve mond. Correct me if I'm wrong.

Mijn advies leg dit probleem niet bij bokt maar zoek professionele hulp. Zoals het hier beschreven staat lopen bij mij de rillingen over mijn rug, omdat ik niet het idee heb dat je hier zelf uit gaat komen.

Idd daar had ik ook al het idee van. Maar op zich eet je niet te weinig als ik mezelf met je vergelijk, alleen eet ik meer tussendoor ook nog brood enzo. Maar als je dus zo mager geworden bent, zou ik wat meer gaan eten. En magere yoghurt hoeft niet mager te zijn Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:03

Ik denk dat je best wat meer (bruin) brood mag eten!
Of je moet eens naar een dietiste gaan. Die weten precies wat je moet hebben en wat niet. Nu loop je al snel kans dat je van een bepaalde voedingsstof te weinig binnen krijgt. Je zou ook een WeightWatchers dieet (puntendieet, vraag een dietiste hier na) kunnen volgen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:19

Oke, Ik als 14-jarige vind dat je zeker niet te veel eet! En ook goed eet! ik bedoel die stroopwafel is misschien niet heel gezond, maar als ik al dat fruit hoor.. Maar wat Sjakie ookal zei je moet je er niet zo'n zorgen om maken! Een beetje dikker maakt echt niet uit, het gaat er om wie jij bent! Zorg alsjeblieft goed voor jezelf en zorg dat je niet al te erg vermagert...

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:48

Je moet gewoon goed eten, en niet kijken naar een koekje meer of minder.

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:32

Linardsje23 schreef:
Je moet gewoon goed eten, en niet kijken naar een koekje meer of minder.


Wat zou ik dat graag weer willen....

Maar ik zie het nu in: Sjakie heeft gelijk met wat ze zei.....

Bedankt voor de reacties hoor verder Lovers

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Haha!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:54

ik denk dat je minstens tussen de 5 en 8 boterhammen per dag moet eten. ik mis melk in je voeding, en groenten. (of eet je dat 's avonds genoeg?)

Echt, je eet VEEL te weinig voor een 14 jarige! kijk eens op die site van het voedingcentrum. En maak je niet druk over het feit of je te veel eet. Je bent 14 en je moet genieten van je leven. Pas als je ongezond dik wordt kan je er over nadenken, nu nog niet. Let op jezelf, het moet niet de verkeerde kant opgaan, net zoals die meisjes waarover je leest. die dachten ook dat het wel meeviel!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:32

Pfff. het klinkt alsof ik dit geschreven heb. Alleen de leeftijd klopt niet (en ik ben 1 cm kleiner). Ik eet dat ongeveer ook alleen lust ik bijna niks dus drink ook geen melk, eet geen brood, geen vlees, geen kaas, geen vis etc. Ik weet eigenlijk ook niet of ik dik ben ofzo. Maar met wat ik eet en hoe ik beweeg ben ik best veel afgevallen en dan voel ik me een stuk beter dan dat ik veel eet. Volgens mij heb je niet veel aan mijn tekst he. Maar goed, je bent dus niet de enigste hoor! Succes en zoek hulp eventueel!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:06

ik eet ook heel weinig.
Avond eten ( half bordje / soms een hele)
En soms chips maarook niet veel
En daarnaast lus ik ook nog eens bijna niks
Echt veelste weinig volgens mij !!

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:48

Pff ik eet nog veel meer echt waar dat vind ik gewoon veel te weinig!! Sorry maar ik krijg er honger van als ik het lees maar ik ben gewoon raar.. Knipoog Lachen Tong uitsteken (Maarjah niet iedereen heeft dezelfde bouw en aanleg om dik te worden enzo.. Dus eigenlijk is het moeilijk daarover te oordelen..) Ik zou gewoon wat uitproberen en kijken met welk eetpatroon je gewicht constant en goed is..[/i]

[..>>Wietse fan de Slachtedijck Lovers Valla<<..]

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 06:12

Je eet absoluut niet teveel, ik vind het eigenlijk te weinig. Je bent nog in de groei en die 5 tot 8 boterhammen per dag heb je echt nodig! Bedenk je goed dat al die meisjes met een eetstoornis ooit net zo veel wogen als jij. Dus ook al heb je nu nog een gezond gewicht, dan kan je toch een eetstoornis hebben. Ik vind het knap van je dat je inziet dat Sjakie gelijk heeft en hoop dat je er iets aan gaat doen, praat er anders eens over met je ouders, want een eetstoornis is echt gevaarlijk.

Kerstmuts

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:18

Je eet inderdaad veel te weinig. Je moet op z'n minst elke dag 5 bruine boterhammen hebben, dus aan 2 heb je niet genoeg.
Dit heb je in ieder geval dagelijks nodig:


tieners 12-20 jaar

Brood
5-8 sneetjes

Aardappelen (of rijst, pasta, peulvruchten)
4-6 stuks (200-300 gram)

Groente
3-4 groentelepels (150-200 gram)

Fruit
2 vruchten (200 gram)

Melk en melkproducten
2-3 glazen (300-450 gram)

Kaas
1-2 plakken (20-40 gram)

Vlees, vis, kip, ei, tahoe en tempé
100 gram rauw (75 gram gaar)

Vleeswaar
1-2 plakjes (15-30 gram)

Halvarine op brood
5 gram per sneetje brood

Margarine voor de bereiding
15 gram


Vocht
1,5 liter

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 12:15

Lindy schreef:
Je eet inderdaad veel te weinig. Je moet op z'n minst elke dag 5 bruine boterhammen hebben, dus aan 2 heb je niet genoeg.
Dit heb je in ieder geval dagelijks nodig:


tieners 12-20 jaar

Brood
5-8 sneetjes
Haal ik idd niet, maar ik eet 's ochtends muesli ipv brood

Aardappelen (of rijst, pasta, peulvruchten)
4-6 stuks (200-300 gram)
Aardappelen, als we dat eten eet ik er 2 of soms 3, dus dat is wel te weinig dus.... rijst, pasta, daar eet ik meestal wel genoeg van volgens mij

Groente
3-4 groentelepels (150-200 gram)
Meestal zijn het wel 3 lepels, soms iets meer, ik houd wel van groente dus dat haal ik ook wel

Fruit
2 vruchten (200 gram)
Dat haal ik makkelijk Lachen

Melk en melkproducten
2-3 glazen (300-450 gram)
's Ochtends eet ik yoghurt, na het eten ook, en heel soms een glas melk, maar ik denk niet dat ik het altijd haal

Kaas
1-2 plakken (20-40 gram)
Ik eet geen kaas..

Vlees, vis, kip, ei, tahoe en tempé
100 gram rauw (75 gram gaar)
Geeen idee, ik weeg nooit wat ik eet Knipoog maar meestal net zoveel als de rest hier thuis, soms iets minder, ben niet zo'n vleeseter

Vleeswaar
1-2 plakjes (15-30 gram)
Lukt wel Knipoog

Halvarine op brood
5 gram per sneetje brood
Ik eet nooit boter...

Margarine voor de bereiding
15 gram
Weet ik niet Knipoog


Vocht
1,5 liter
Ben meer gaan drinken, eerst dronk ik wel te weinig maar nu moet het wel lukken


bedankt voor het lijstje, weet ik iig wat ik meer moet eten Lachen
Maar het gaat nu volgens mij wel de goede kant op

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Haha!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:30

Boter is heel belangrijk. Het is niet zo dat het alleen maar slecht is omdat het vet is, zolang je maar niet een laag margarine van een cm op elke snee brood doet. Halvarine is gezond en dat heb je echt elke dag nodig!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:55

Lindy schreef:
Je eet inderdaad veel te weinig. Je moet op z'n minst elke dag 5 bruine boterhammen hebben, dus aan 2 heb je niet genoeg.


voor iemand die openlijk toegeeft dat ze er niet gemakkelijk mee kan omgaan, vind ik deze opmerking nogal kort door de bocht. Het is imo alleen maar demotiverend Scheve mond. Gelukkig kan de topicstarter er nog wel een positieve noot uithalen Lachen.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:19

Spijt me zeer Lindy, maar ik ga volledig mee in de opmerking van Sjakie.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:19

Nou sorry hoor, ik probeer toch ook alleen maar te helpen...?!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:23

Je moet er idd rekening mee houden dat je in de groei zit, dus ook goed moet eten.
Kijk dat je het snoepen af wilt zweren kan ik me voorstellen, maar mocht je toch problemen krijgen dat je er niet uitkomt dan zou ik idd hulp zoeken.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 54 bezoekers