Tildren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Tildren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 13:41

er is een tijdje terug al een onderwerp geweest over een nieuw medicijn tegen botkreupeheid, Tildren dus
maar inmiddels is er dus een vriendin van mij met haar paard naar de DA geweest in de kliniek in Someren, omdat het paard al een tijdje niet helemaal lekker liep, heeft 1 platte en 1 steile hoef voor, en had nu(merrie is 10) een wig gekregen om die platte hoef te corrigeren, maar het hielp allemaal niet echt

onderzoek gedaan in Someren: artrose in het voorbeen

toen kreeg ze dus het voorstel om haar paard met Tildren te behandelen, keuze uit 10x inspuiten of 1x infuus, kosten: 380 euro

daar hoefde ze niet over na te denken en ze gaat haar paard daarmee laten behandelen, wrsch 1x infuus, ipv 10x inspuiten

ze zou er nog meer info over krijgen, oa over de verschillen tussen 10x inspuiten en 1x infuus, en hoe dat het kan dat dat alle2 evengoed werkt.

verder waren de DA's nog wel voorzichtig en terughoudend over de werking va Tildren, omdat het in NL nog vrij nieuw is
het kan 6 weken werken, of 3 maanden, of 5 jaar of de rest van het leven, daar konden ze nog niet echt iets over zeggen

maargoed, ze gaat het dus proberen

Destiny(mijn paardje dus) staat alweer een paar jaar stil met oa spat, die wil ik er misschien ook mee laten behandelen, maar voorlopig staat ze lekker in de wei, zonder pijn, maa als het echt werkt, en voor zover ik weer wordt Tildren vooral bij spat en HKO aangeraden, wat ze dus beide heeft, en als het echt werkt, heb ik er die 380 euro echt wel voor over!

maargoed, zodra ik meer weet over de behandeling van dat paard, dan komt dat hier meteen te staan, wie weet hebben anderen er ook wat aan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 11:05

komende maandag ga ik met haar naar someren, en krijgt haar paard een uur lang een infuus met Tildren, ga dan zelf om meer info etc vragen bij die DA

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:33

in usa gebruiken ze het al langer met goede resultaten. ik ken een prd met spat en drie paarden met artr. die ermee behandeld zijn. die met spat en twee met artr. zijn nu rad. (maand na behandeling. succes!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:33

Hee, dat is interessant!
Bedankt voor je bericht.
Ik hoop dat het goed uit pakt!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 14:25

Ben net terug van Someren, waar het paard een uur lang een infuus met 10x oplossing van Tildren heeft gehad

ben wel iets wijzer geworden, weet nu oa dat als je 10x laat inspuiten met 1 oplossing Tildren, ern een kans op koliek is, bij een infuus, waar ze dus de 10 doses in 1x geven, is dat niet zo

Verder heeft een Fransman 'ontdekt' dat Tildren, wat bij mensen met bot-tumoren wordt gebruikt om de pijn wat weg te nemen en het leven aangenamer te maken, ook bij paarden werkt.

voordat het in NL geregisreerd was(Tildren is een halfjaar geleden pas geregistreerd in NL) werd het al wel gebruikt, met name bij de duurte 'top' sportpaarden, met goede resultaten
voornamelijk bij spat & HKO zijn er goede resultaten gehaald, en toen zijn ze eigenlijk wat gaa uitproberen, en bij paarden met allerlei vormen van artrose van beginnend naar vergevorderd stadium had het goede resultaten

de komende 3/4 weken moet het paard wat stappen, aan de hand of onder t zadel, en mag het gewoon in de wei
na die 3/4 weken mag ze wat gelongeerd worden en moet er verbetering zichtbaar zijn

niet bij alle paarden werkt Tildren evengoed, helaas is er bij sommige paarden geen verbetering zichtbaar, bij andere paarden werkt het wel en dat kan verschillen naar een paard dat zonder pijn een ritje kan maken, tot een paard wat weer de sport in kan

de resultaten zijn soms heel langdurig, soms wat korter, maar je kan Tildren onbeperkt blijven geven, alleen moet je wel bij jezelf nagaan of iedere 3 maanden een infuus Tildren wel een goed idee is, maar in principe als je paard na een infuus een jaar goed blijft, ziet de DA geen problemen om de behandeling niet jaarlijks te behandelen

maar er zijn dus ook paarden die jaren lang goed blijven, na 1 infuus.

de stof die het lichaam inkomt, wordt eerst als vet opgeslagen, dan wordt ca 50% door de nieren uitgescheiden en de overigr 50% zet zich daarna vast aan het bot waar het 4-6 maanden blijft zitten, en die stof is dus de werkzame stof, waardoor de verbetering in het lopen zichtbaar wordt

ga binnenkort mn eigen DA bellen, die vetrelde mij al over Tildren, ivm mn paardje Destiny die spat heeft, wat na 4 jaar doorgeslagen is naar het grote gewricht
als hij dan zelf ook meer succes-verhalen kent, ga ik sparen en krijgt Destiny die behandeling ook!(380 euro, of er nog behandelkosten bij zitten weet ik niet, het kan ook zijn dat die 380 euro alleen de kosten van 1 infuus Tildren zijn, maar dat weet ik zodra ze de rekenig heeft gekregen)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:38

Mijn DA raadde het af, met name bij HKO. Ook het Medisch PaardenCentrum in Kootwijkerroek raadde het af. Schijnt bij 60% van de gevallen met SPAT wel aan te slaan, maar bij HKO slechts bij 20%. En dan alleen bij de echt extreme gevallen die amper rechtop kunnen staan. Mijn Dravermerrie loopt momenteel klasse II Endurance, tot 80km, maar aankomend seizoen gaan we voor de klasse III, tot 120 lkm, en dat alles met HKO zwaarste fase aan beide voorbenen, en alleen een eggbar. Zeker in zo´n geval wordt Tildren afgeraden, het schijnt iets te zijn wat je kunt proberen als laatste uithoek, omdat er dus weinig kans van slagen is. Is niet het wonderproduct dat beloofd wordt.

Wel veel goede dingen gehoord over Gallium-Nitrate, een spul uit de US. Vrij prijzig, maar écht goed. Dit voer je gewoon als supplement, en dit wordt gebruikt bij botkanker bij mensen, in de US. Iemand op Bokt, naam even kwijt, heeft voor het gebruik foto´s aten maken, en erna, de HKO is nu NIET meer te zien..

En, bij de 380 euro komen ook nog fotokosten, ik neem aan dat je wel wilt zien of het daadwerkelijk aan heefst geslagen. De DA´s zeiden mij dat ik moest rekenen op MINSTENS 800 euro..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:40

Trouwens, beide DA´s vertelde mij dat ná het inspuiten de arbeid gewoon door kon gaan, ongeacht wat dat ook was. Ik zou bij wijze van spreken de kliniek uit kunnen Rijden, en een rit van 40 km maken, mocht ik willen..
Vreemd dat zij dan rustig aan moet doen. Zo blijkt maar weer dat het product écht nog onbekend is in NL.
Ik ben dus van het idee afgestapt. Dan maar liever eeuwig op eggbars Lachen Dopet ze het namelijk voortreffelijk op, mijn afgekeurde sportknol Lovers

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 16:11

Haar paard is nu aan het herstellen van een slijmbeursontsteking, en staat al een halfjaar stil, de artrose hebben ze op foto's gezien(vorig onderzoek) en het paard is nu gewoonweg niet in staat om bereden te worden, nogal een verschil met jouw paard waarmee je nog wel gewoon kan rijden(overigens heeft destiny jaren goedgelopen met spat&hko, op gewone normale hoefijzers, alleen nu is de spat doorgeslagen naar het grote gewricht en stond ze heel lang op 3 benen, nu gebruikt ze het 4e been wel weer, maar kan hem niet meer goed naar voren zetten, ook een vrij extreem geval dus)

maar omdat het paard wat nu dus met Tildren is behandeld al 6 mnd stilstaat, en gewoonweg niet goed genoeg is om nu mee te rijden, moet ze de komende 3 weken stappen, want rust roest, maar teveel beweging is in dit geval ook niet goed.

Een paard wat nu goed loopt, ongeacht de foto's en diagnoses van de DA, zou ik nooit laten behandelen, maar zowel in dit geval, al het verhaal van destiny, is het paard op dit moment copleet onbruikbaar.

foto's maken erna heeft geen enkele zin, bot wat verkeerd zit of afgesleten is, kan niet zomaar herstellen, maar door de Tildren ging het paard(in de meeste gevallen) weer goed lopen.
als je na een week of 3/4 meer van het paard gaat vragen en het paard pakt het goed op, dan is het vrij logisch dat het heeft aangeslagen, merk je na 4-6 weken totaal geen verschil is het jammer van je geld en jammer voor het paard maar is er niets aan te doen.

Gallium Nitrate heb ik nog niet van gehoord, werkt dat ook voor spat?
maar dat wordt dus net als Tildren(wat ook in poedervorm te verkrijgen is) gebruikt bij mensen met botkanker, zal dan dus toch wel wat overeenkomsten hebben?en zo zullen ze, hoop ik, wel nog meer ontdekken wat ook bij paarden werkt!
maar de 'wonder-verhalen' van Primeval etc geloof ik niet meer, mijn DA ook niet, ik kreeg gratis een 3 kg emmer van hem mee, maar destiny heeft er geen 1 dag beter door gelopen, dus als Gallium Nitrate in datzefde rijtje thuishoort moet ik het eerst zien, dan geloven

maar dat geld ook voor Tildren, eerst zien, dan geloven!
en zo is mijn DA ook, en dat zelfs hij positief was over Tildren wil dus wel wat zeggen, maar voor er meer over bekend is, dus ook mn eigen DA er meer bekend mee is, dan pas ga ik het voor Destiny gebruiken, als de ervaringen van anderen+DA's idd positief zijn&blijven.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:35

Hoi Renske, (en de rest Knipoog ) bedankt voor je uitgebreide verslag, je houd ons wel op de hoogte he !

Het enige dat ik nog even kwijt wilde, is zoals ik in het vorige topic over Tildren had gezet dat "mijn" DA zei dat de kostprijs van het spul zelf zo'n 200euro per behandeling is + kosten behandeling + infuus dus hij kwam maximaal op 300euro uit, afhankelijk van de koliekverschijnselen die mogelijk tijdens de behandeling de kop op steken.
Misschien is het dus raadzaam om zeg maar "rond te kijken" bij wie je de behandeling doet, als ik hierboven lees 380 euro....das toch bijna 200gulden verschil ! Als je paard er beter van wordt dan maakt het natuurlijkj geen f*ck uit al kost het 1000euro...maar ik heb ook nog steeds geen geldboom in de tuin staan


labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:50

Kennelijk zijn de ervaringen en meningen over Tildren erg divers en zijn ook dierenartsen terughoudend, wat op zich goed is natuurlijk, wondermiddelen bestaan tenslotte niet. Als er iemand is die afwachtend is, dan ben ik het wel, maar, mijn paard is enkele maanden geleden ingespoten met Tildren (ook het laatste redmiddel) en ik durf nu wel te zeggen dat hij rad is. Of het de Tildren was, of de rust en de break-over hoefijzers, geen idee en het maakt me ook niet uit, mijn paard is vrolijk, pijnvrij en loopt echt zuiver. Zelf denk ik dat het een combinatie van factoren is geweest , maar na de behandeling met Tildren zag ik pas echt verandering optreden. Het is een smak geld, dat geef ik toe, maar als je verzekerd ben, probeer het dan te declareren, volgens de kliniek zou dat geen probleem moeten zijn omdat het middel nu ook in Nederland geregistreerd is. Als een kwestie is van erop of eronder: een nieuw paard is duurder.
Er zullen ongetwijfeld ook minder positieve verhalen zijn over Tildren, luister naar de ervaringen, ook de minder goede en doe er je voordeel mee. Ik hoop voor je dat het werkt!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:52

wat had/heeft jouw paard Labe ?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 16:21

ik ben ook heel benieuwd naar wat jouw paard heeft Labe, in elk geval super dat hij weer helemaal goed loopt!

Voor ik Destiny laat behandelen(ze staat nu lekker in de wei, lijkt geen pijn te hebben, is vrolijk, maar alleen linksachter kan ze niet goed gebruiken) vraag ik eerst nog meer rond, vooral naar ervaringen met een vorm van spat.

Heb jij jouw paard 10x laten inspuiten of 1x een infuus gegeven? de DA in Someren had het alleen bij het inspuiten over kans op koliek, bij het infuus zou er eigenlijk geen kans op bijwerkingen kunnen zijn

En het kost idd hoe dan ook heel veel geld, maar ja ik heb Destiny 7 jaar, en heb er alles voor over om haar weer goed te krijgen!
oke, als het niet werkt, of er veel negatieve verhalen zijn, dan staat ze zoals ze nu is de komende 10-15 jaar ook nog gewoon hier in de wei, maar ze wil zo graag meer doen onder t zadel dan eens per 2/3 weken een stapritje buiten maken, ik laat haar ook altijd op de terugweg zichzelf even uitleven, dan laat ik de teugels wat losser en dan galloppeert ze keihard weg, maar ja ze kan achter die galopsprong echt niet meer maken, en dan daarna mag ze een klein stukje draven, dan is ze wat opgefokt en loopt ze in draf 100% maar in een arbeidsdrafje komt linksachter ook niet helemaal goed mee, maar ja ik laat haar dus maar 1 pad een klein stukje draven&galloperen, terwijl ze zelf aangeeft veel meer te willen doen
dus als dat door Tildren zou kunnen, of als ze dan bv iedere week een rustig stapritje kan maken, dan zou ik al blij zijn!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:02

Mijn paard heeft hoefkatrolontsteking en liep hierdoor kreupel, zelfs in stap onder de man liep hij niet goed. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat de dierenarts heel terughoudend is geweest over het eventuele resultaat (dhr. Bosker van de Visdonk uit Roosendaal), ook vertelde hij dat niet iedere hoefkatrolpatient baat kan hebben bij Tildren. Dat was dus wel heel eerlijk van hem.
Om op de vraag van Renske terug te komen: het paard heeft hier aan huis het infuus gekregen en dat duurde ongeveer anderhalf uur. Hij heeft geen koliek gehad, alleen plaste hij meer dan anders in de dagen daarna, verder totaal geen bijwerkingen.De volgende dag is weer in de wei gegaan. Na twee dagen was hij aanmerkelijk vrolijker en inmiddels is hij gewoon goed, het is gewoon weer de ouderwetse stoere sterke vrolijke Frans van vroeger. Nu longeeer ik hem ook weer eens zo af en toe en hij loopt bijna dagelijks een paar uur in de losgooibak. En hij blijft goed lopen ondanks zijn debiele gedrag.
Als ik alleen maar met hem kan wandelen zonder dat hij pijn heeft en hij de wei in kan was ik overigens ook meer dan tevreden geweest.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:31

Wat doet Tildren dan?? Als het geen uitwerking heeft op de botten of gewrichten? Dit werd mij namelijk wel verteld door beide DA's. Het werkt zo op de botten in dat deze verbeteren, en dus zelfs de HKO kunnen OPLOSSEN. Zo werd het product aan mij gepresenteerd.

En, als je op het niveau rijd, waar ik rijd met een paard met HKO, doe je alles om zeker te zijn dat die HKO niet plotseling weer opduikt. Mijn paard is er geen die je stil kan zetten, die moet gewoon lopen. Ze kwijnt weg als ze stil staat, krijgt schimmels, valt af, wordt ziek, chagerijnig, is echt ongelukkig. Dat wil ik voorkomen, ik wil het einde van ons geluk zo lang mogelijk rekken. En als er dan echt een middel is dat de HKO doet VERDWIJNEN, dan ben ik bereid daar heel wat in te investeren. Maar goed, ik neem geen gok van 20% kans. Wie weet dus als mijn paard er zo slecht aan toe was als jij beschrijft, maar Godzijdank is ze kerngezond.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:26

Interessant om te lezen!
Zelf heb ik een merrie met artrose in haar voorbenen en ook zoals bij het verhaal van renske een platte en steile hoef (mijn paard staat ook op wiggen).
Ze is al meerdere keren ingespoten maar zonder langdurig resultaat. Met inspuitingen heb ik het ondertussen wel gehad. Ik zeg ook nog absoluut niet dat dit iets voor haar is!!!

Maar ik vind dit wel erg interessant om te lezen, ik heb er nog erg mijn bedenkingen over. Ik lees graag meer ervaringen

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:28

Navy,
Tildren zou, volgens de dierenarts, alleen daar werken in het bot waar het proces verstoord is, dus bij een teveel aanmaak en afbraak van botcellen. Dat zou dus moeten betekenen dat de verwijdde voedingskanaaltjes in het straalbeen gestimuleerd worden om dicht te groeien. Toen ik vroeg of dit op een rontgenfoto te zien was, kreeg ik als antwoord dat dit pas op de lange termijn zichtbaar wordt. In grote lijnen dus inderdaad wat jij ook te horen hebt gekregen, de afwijkingen in het straalbeen die de hoefkatrolontsteking veroorzaken verdwijnen. Klinkt als hocuspocus, he?

Ik denk zelf, dat wat jij met je paard doet, gewoon hardstikke goed is, veel beweging is gewoon perfect, trouwens voor alle paarden, niet alleen als ze hko hebben. Wie weet hoeveel ellende je hiermee al voor jouw paard voorkomt.

En even om aan te geven hoe weinig vertrouwen ik in al die middeltjes heb, ten tijde van mijn verhaal hebben we een ander paard gekocht omdat we ervan overtuigd waren dat mijn hko-paard moest worden afgemaakt omdat toch niets meer zou helpen, dus bij deze: bijrijder gezocht!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 14:17

Navy, HKO gaat idd over verwijde voedingskanaaltjes die weer dicht kunnen gaan, of Tildren dat doet en hoe dat dat gebeurd heb ik niet nagevraagd, omda Destiny totaal geen last heeft van haar HKO(ze heeft het in de zwaarste fase en heb met spat&hko M1 gedressuurd en L gesprongen, toen kreeg ik Quentin en werd ze recreatiepaardje en na 2 jaar is de spat linksachter verder gegaan waardoor ze 'onbruikbaar' is en ik heb dus alleen info gevraagd ivm die spat)
maar Tildren 'normaliseert' het proces van botaanmaak/afbraak, dus de plaatsen waar het normale proces is verstoord zorgt Tilre ervoor dat het terug naar een normaal niveau van aanmaak/afbraak gaat.

in het geval van t paard wat is behandeld, die had artrose, en daarbij zei de DA dat bot wat afgesleten is niet ineens terug kan groeien(is ook logisch) de verklaring hoe Tildren bij artrose werkte kon hij niet precies geven, een paard met een compleet versleten gewricht liep na inspuiten weer goed, DA geloofde het niet toen de eigenaar opbelde en is er meteen gaan kijken, dit geeft dus aan hoe weinig er idd nog over Tildren is bekend

ik heb nog niet heel uitgebreid doorgevraagd over de behandeling van Destiny, spat&HKO dus, maar dit ga ik na 5 januari(dan is mn eigen DA er weer) zeker navragen&uitzoeken

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:23

Ho, dit is interessant.. Jij hebt L gesprongen met een zwaarste fase HKOpaard?? Wow.. Sinds ik de diagnose te horen heb gekregen heb ik elke sprong vermeden, zelfs een boomstam tijdens een wedstrijd werd netjes omzijld. Maar jij hebt dus L gesprongen? Wat super! nog meer mensen die hebben gesprongen ondaks HKO?

Overigens ben ik ook van mening dat beweging(svrijheid) het beste medicijn is tegen HKO. Sterker nog, ik geloof er heilig in dat Navy's HKO minder is gworden in de afgelopen 2 jaar. Ik ga er geen foto's ommaken, ik geloof het zo ook wel. Ik merk ook aan Navy dat zij nu, tijdens de winterrust, minder soepel loopt. Geheel rad hoor, maar ik voel het iets stijver. Zodra de training opgepakt wordt en zij weer dagelijkse kilometers maakt, loopt ze als een trein en zou niemand ook maar geloven dat iets mis is. Ik ook niet, eerlijk gezegd. Ik heb zo mijn twijfels over de doagnose destijds. Heb ook foto's oipgevraagd, maar nog geen 2nd opinion laten doen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 23:22

Destiny is een pony, flinke E-pony, dus heb L bij de pony's gesprongen, dat is onegveer een meter volgens mij, in de lessen sprongen we ook weleens en dan zaten we ook ruim aan een meter(ze heeft M gesprongen voor ik haar kocht, voor ze HKO had dus en ze springt zo graag, ook over bv een dun takje dat op het pad ligt in het bos maakt ze een mega-sprong) maar ik maakte me meer zorgen over de spat, dan dat ik er ook maar 1 seconde bij stil heb gestaan dat ik ivm de HKO niet mocht springen, er is ook niets over gezegd door de DA eigenlijk.

ze heeft ivm spat een jaar stilgestaan, toen ben k haar weer wat gaan oppakken en na een halfjaar had ze HKO, omdat ze de voorbenen al die tijd overbelaste vanwege de spat, en ik had tijdens dat halfjaartje rijden maar een maand of 3 in de bak gereden en had dan 2x per week clubles, en opzich liep ze wel leuk, liep toen L dressuur, en over het wel/niet teveel op de voorhand lopen wist ik toen niet echt veel
maargoed, HKO, flink kreupel, op dichte ijzers gezet, geen eggbar,maar in het stuk wat normaal open is van het ijzer een recht stukje tussen gelast door de smid, paar maandjes in de wei en wat buiten stappen en ze liep weer als een trein
toen weer wat gaan dressuren en een enkele keer wat springen, en toen weer naar wedstrijd, dressuur+springen en t/m de M1 dress en L springen gereden, toen kwam Quentin, en kreeg ze wat rust, zeker het 2e aar dat ik Quentin had deed ik er weinig mee, maar na een brnad op onze stal stonde ze alle2 in eindhoven op stal en gngen er 2 meisjes op haar rijden die daar ook pony's hadden staan , op de dagen dat ik niet kon, en die wonnen er L dressuur wedstrijden mee, zowel onderling als officieel, daarna stond ze weer thuis en is Destinietje op bokt aar gaan bijrijden, helaas werd ze toen zonder duidelijke oorzaak linksachter kreupel, wat dus verdergaande spat was, wat normaal dus nooit voorkomt.

maar van de HKO heeft ze, ze staat inmiddels alweer jaren op gewone ijzers, zelfs nu ze LA niet goed gebruikt, nogsteeds geen last(even afkloppen!)

of de HKO op een foto minder kan worden weet ik niet, ik weet wel dat ik op Destiny's foto's zelf goed kon zien dat het niet klopte, zeker niet toen er foto's van een gezond paard langs werden gehouden

maar wat ik wel weet is dat door het goed onderrbrengen van de achterhand ze echt zoveel beter gaan lopen, geldt natuurlijk vor alle paarden, maar Destiny heeft nooit medicijnen gehad, heeft amper 1 jaar dichte ijzers gehad, en met een goed oplettende clubinstructeur is het helemaal weer goedgekomen!

maar wat dat betreft is het wel een taaie, ze zal echt altijd tot het uiterste gaan voor je, en dat maakt ook een groot verschil, Quentin is een watje en als hij denkt dat hij misschien pijn heeft dan staakt hij al, ik denk dat als hij HKO zou hebben, ik hem niet eens anders zou kunnen gaan rijden, omdat die het dan vertikt om nog te lopen.

maar bij destiny mertke ik wel dat hoe meer rust ze had, hoe stijver ze liep, en als ik bv met een lang teugeltje naar het bos stapte dan struikelde ze 1 of 2x op de 600 meter naar het bos, dat is wel ivm de HKO, maar goed, nu valt er geen achterhand onder te rijden omdat ze simpelweg LA niet onder kan brengen, maar toen dat nog wel kon, was dat struikelen meteen over als ik haar wat meer aan het werk zette.

maar mijn ervaring is dus dat je met een HKO paard echt geen boomstammetjes hoeft te ontwijken in het bos hoor Knipoog
dat dagelijks springen aan te raden is wil ik ook weer niet zeggen, maar af en toe een sprongtje kan echt geen kwaad!
ligt ook wel een beetje aan hoe graag het paard springt, destiny springt zelfs nu nog(niet onder t zadel hoor, maar in de wei over een schaduw ofzo ), terwijl ze volgens de foto's eigenlijk niet meer zou kunnen lopen, maar ach, foto's zeggen ook niet altijd alles

nog een week of 3, dan weet ik wat Tildren heeft gedaan voor t paard wat laatst is behandeld, en maandag bel ik mn DA voor info over spat, hko & tildren

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:19

Hoi Renske,

Tildren is inderdaad een revolutionair middel gebleken in de Diergeneeskunde, tenminste wat ik heb meegekregen op een symposium over Geneeskunde van het Paard, waar drs. Swagemakers sprak over Tildren.
Ik heb zelf wel een beetje het gevoel, en ook wat ik peil uit een forum alleen voor paardenartsen, dat de paardengeneeskundige wereld nog niet helemaal er uit is, wat nu eigenlijk op hun is afgekomen; Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat ondanks gerespecteerde case-control studies, Tildren nog in z'n kinder schoentjes staat en men nog niet exact durft te zeggen, wat wel goed te behandelen is en wat niet (blijft natuurlijk altijd moeilijk).

Maar je hebt je er enorm in verdiept zo te zien, leuk!

Het precieze werkingsmechanisme kan ik je wel uitleggen, maar ik heb er leuke en gemakkelijke illustraties bij van de producent van Tildren.
Als je wilt, kan ik ze je wel eens e-mailen (moet ik het uiteraard wel eerst effe inscannen);
In feite legt de werkzame stof Tiludronaat (een bifosfonaat), de botafbrekende cellen stil.

Ik hoor nog wel van je;

Groetjes!

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:22

welke studie doe je by the way? aangezien je zo duidelijk geinteresseerd bent in dat onderwerp?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:47

Ik wil niet onbeschoft zijn maar zou je mij die illustratie ook willen toe sturen? Aangezien dat ik er ook heel erg in geïnteresseerd ben.
In België zijn ze er toch wel wat verder in, voor zover ik heb gehoord van een kliniek daar. Zij gebruiken het blijkbaar toch al een aantal jaar en de resultaten zijn positief.
Ik twijffel nog steeds of ik het wel of niet zou doen omdat hij over het algemeen zuiver loopt. Alleen heb ik soms zo iets van "voel ik nou iets of voel ik het niet" maar dat kan ook een bepaalde angst zijn omdat je niet wilt dat de HKO de kop weer op steekt.

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:05

Nou, in Belgie loopt het eigenlijk nog even ver als in Nederland, alleen in Belgie zitten een aantal zeer goede paardenartsen, die veel hebben ge-experimenteerd ermee;
Ik heb het namelijk internationaal proberen bij te houden, waarin paardenarten ovre de hele wereld discussieerde over welke andere toedieningswijzen al zijn uitgeprobeerd en in welke mate deze effectief kunnen zijn (zoals bv intra-articulair of oraal (dus direct in het gewricht spuiten of als voedingssupplement toedienen);)

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:49

Ik ben ook geinteresseerd in ALLES wat er over tildren te lezen valt.

Enne...DGKstudent, dat wij ons er in proberen te verdiepen is wanhoop, voortkomend uit pure angst onze paarden te verliezen aan een slopende ziekte/conditie, leuk is dat zeker niet voor ons. Dit is niet "kribbig" bedoeld, maar ik wil alleen maar aangeven dat dit voor velen een emotioneel geladen onderwerp is.

Ik snap dat jij als DGK (diergeneeskundig student?) een heel andere invalshoek hebt, en het zu een verademing zijn als jij ons onderzoeksresultaten zou kunnen tonen, hetgeen onze DA's blijkbaar niet kunnen.

Zo ben ik ook erg geinteresseerd in gegevens van grote stoeterijen, die blijkbaar Tildren als voorzorg geven aan sportpaarden...lang voordat het een geregristreerd middel was.

Begin maar te scannen zou ik zeggen Knipoog mijn email is rianne@belgischehuizen.com

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:12

Hoi,

Ik begrijp jullie inderdaad, je wilt natuurlijk geen d'arts van paarden worden als je zelf niet uit die wereld komt; Daarnaast ben ik zelf ook sportman op hoog niveau die momenteel lijdt aan een blessure, en je wilt natuurlijk niet direct je sportcarriere voor gezien houden ten gevolge van een blessure, dat is het meest erge wat er is;

Ik moet de gegevens even in Utrecht ophalen, maar bedenk wel dat je bij het interpreteren van gegevens en uitslagen van onderzoeken, zeer kritisch moet blijven. Sommige gegevens blijken mooier dan ze in feite zijn.
Wanneer je als mens te snel een conclusie trekt, dan kan dit achteraf alleen maar leiden tot decepties, iets waar de dierenartsen jullie juist voor willen hoeden. Dat is de reden waarom ze terughoudend zijn.
Als je als dierenarts valse hoop geeft, aan mensen zoals jullie die zeer hoog sport bedrijven met paarden die redelijke waarde hebben, dan loop je veel risico. Snap je?

Ik zal wel even opzoeken wat de precieze onderzoeksresultaten waren, en wat voor jullie belangrijk is, welke proefdieren werden gebruikt, aangezien de resultaten wel betrekking moeten hebben op jullie doelgroep;
Je begrijpt natuurlijk ook wel dat grotere stoeterijen, zoals Zangersheide, niet hun onderzoeksresultaten publiceren in wetenschappelijke paardengeneeskunde tijdschriften zoals het Equine Veterinary Journal;
En de resultaten over preventieve toepassing van Tildren, kan nog wel heel lang duren, aangezien je dan echt een experiment moet uitvoeren van veulen tot zeg maar 15-jarig paard of nog langer; Dat bedoel ik dus o.a. met kinderschoenen;
Ik kan wel eens kijken of ik nog gegevens heb van drs. Swagemakers; deze dierenarts is werkzaam in een zeer grote en moderne kliniek van dhr Shockemohle uit Duitsland;
Op deze kliniek komen veel internationale sportpaarden;

Tildren blijkt een goed middel te zijn bij de bestrijding van osteolytische aandoeningen, zoals spat, etc, maar het is zeer zeker geen wondermiddel; dat moet je goed in je hoofd blijven houden bij het maken van je keuze (het is inderdaad heel duur);
Een andere belangrijke tip blijft altijd: volg het advies van je dierenarts; aangenomen dat het een dierenarts is die gespecialiseerd is in paarden

Ik zal kijken wat ik kan vinden;

Groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, GrapeshotBot, IASCrawler, MerleSimone, Peperkroket, rollyjogered, StalNollie, Yttel en 23 bezoekers