ataktisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

ataktisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:46

Gister was nog alles goed met arkie, ze liep lekker te rennen in de wei, en te stampen in de plassen, maar vandaag liep ze ineens heel bar slecht. Ik haal de haar uit haar stal maar het leek net alsof ze dronken was en alsof ik haar zo met 1 vinger om kon duwen, dus ik belde meteen de da. Die zei dat ze een lichte vorm van ataktie had, maar hij wist niet waardoor het kwam.
Maar dat is toch raar, van de een op de andere dag ataxie? Hoe kan dat? Gister was er nog niks aan de hand! En wat kunnen de oorzaken eigenlijk allemaal zijn?

[o]


lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:12

Is je dierenarts wel langs geweest,of heb je hem alleen maar gesproken?
Groetjes Lundi

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:14

ja hij heeft gekeken, en haar benen gekruist gezet, maar die zette ze niet meer terug

[o]

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:32

misschien was het al langere tijd zo, maar heb je het nu pas opgemerkt, of vertoont ze nu pas symtomen, ataxie kan overal vandaan komen, het is een spierverlamming in de rug, kan door een klap komen, maar ook door iets in het voer....
je weet het nooit!
wel vervelend voor je!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:52

Ben je ander hooi of kuil gaan voeren in de laatste maanden ? staat ze op een andere wei ?

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:58

nee dat vroeg de da ook meteen, maar ze krijgt altijd hetzelfde bix en hetzelfde kuil, het is alleen een andere lichting, maar wel van dezelfde wei. En alle andere paarden eten precies hetzelfde.

[o]

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:03

heb je afgelopen paar dagen nog ontwormd??
mijn paard heeft ook lichte ataxie, heeft hier weinig last van. zodra ik hem ontworm met equiral, loopt hij de volgende dag te zwalken alsof hij elk moment om kan vallen.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:08

Jeetje, dat is vervelend!

Met de naam ataxie wordt een zeer complex scala van aandoeningen aangeduid. Ataxie staat dus niet voor één bepaalde aandoening, het is een verzamelnaam. Ataxie is een medisch begrip dat is afgeleid van het Griekse woord ataxia, dat letterlijk tekort aan orde betekent. In de veterinaire betekenis wordt de term ataxie gebruikt om een coordinatiestoring aan te geven.
Ataxie is het gevolg van een aandoening van de zenuwbanen in het centrale zenuwstelsel (hersenen of ruggenmerg). Afhankelijk van de plaats van de aandoening kan een paard aan alle vier de benen atactisch zijn of alleen aan de achterbenen.

Oorzaken:

- Aandoeningen aan de halswervels. Dit wordt ook wel wobbler genoemd. Deze aandoening uit zich bij paarden in de groei. De ruimte in het wervelkanaal van de halswervels is vernauwd. De vernauwing treedt vooral op tussen de derde en vijfde halswervel, waardoor het ruggenmerg op deze plaats bekneld raakt. Het buitenste deel van het ruggenmerg dient voor de beweging van de achterbenen, vandaar dat ook hier de eerste verschijnselen zich voordoen.

- Trauma van wervels en ruggenmerg. Dit kan optreden ten gevolge van een ongeluk of door verkeerd terechtkomen na een val (bijvoorbeeld steigeren en achteroverslaan).

- Aandoeningen ten gevolge van infecties en ontstekingen (bijvoorbeeld equine herpesvirus type één, ontsteking van ruggenmergvliezen, middenoor en/of inwendige oor)

- Ataxie kan optreden ten gevolge van OCD. Door de OCD kunnen de wervels vormafwijkingen en instabiliteit gaan vertonen, wat tot gevolg heeft dat er vergroeiingen komen die het ruggenmerg samendrukken (vooral hals-en ruggenwervels). De zenuwen komen dan klem te liggen.

- Ataxie ten gevolg van tumoren. Dit komt zelden voor.

- Ataxie van tijdelijke aard, bijvoorbeeld een paard met water in de oren bij afpuiten of cross-country.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Misschien is bij je paard het laatste punt de oorzaak.

P.S. Dit komt uit m'n schoolboek Knipoog

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:30

Trauma van wervels en ruggenmerg is een goede mogelijkheid in dit geval. Hoeft trouwens niet alleen achteroverslaan of iets dergelijks te zijn. Vastliggen in stal of iets geks doen in de wei kan ook een oorzaak zijn. Mijn advies is haal er een osteopaat bij en laat m nakijken op trauma op zn wervels. Grote kans dat daar ergens de oorzaak ligt.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 19:34

ze is wel net hersteld van een rugblessure, misschien dat het daardoor komt? Maar toch, zo van de een op de andere dag vind ik wel raar.

[o]

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:37

verootjoo schreef:
nee dat vroeg de da ook meteen, maar ze krijgt altijd hetzelfde bix en hetzelfde kuil, het is alleen een andere lichting, maar wel van dezelfde wei. En alle andere paarden eten precies hetzelfde.


en de wei is dit jaar niet opnieuw ingezaaid ?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:39

Heeft de dierenarts geen mogelijke oorzaak ontdekt?

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 19:42

Mist"]
[quote="verootjoo schreef:
nee dat vroeg de da ook meteen, maar ze krijgt altijd hetzelfde bix en hetzelfde kuil, het is alleen een andere lichting, maar wel van dezelfde wei. En alle andere paarden eten precies hetzelfde.


en de wei is dit jaar niet opnieuw ingezaaid ?
[/quote]

nee, wel gemest maar toen zijn ze er even niet op geweest.

Georgette: De da heeft een aantal mogelijkheden opgenoemd, waaronder verkeerd eten, maar dat is bijna onmogelijk, en alle paarden eten hetzelfde. Een klap ofzo zou ook moeilijk kunnen, ze stijgert nooit, althans ik zie het nooit, en ze heeft ook niet klem, of vastgelegen.

[o]

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:15

En water in de oren?

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 21:34

ik heb haar al heel lang niet gewassen, maar kan het ook door de regen komen? Ze heeft wel een paar keer in de regen gestaan.

[o]

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 13:49

Maar trouwens, kan water in de oren ook komen doordat ze in de plassen gaat rollen? Dat doet ze namelijk wel altijd.

[o]

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:39

Heeft ze koorts ? of neus uitvloeiing ?

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 15:42

iig geen neusvloeing, koorts weet ik niet. Heeft dat er ook wat mee te maken dan?

[o]

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:45

verootjoo schreef:
iig geen neusvloeing, koorts weet ik niet. Heeft dat er ook wat mee te maken dan?


Als ze geen koorts heeft of neusuitvloeiing kun je rhinopneunomie, waarvan een van de complicaties KAN zijn balans/evenwichtsstoornissen, uitsluiten Knipoog


verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 17:51

maar het gaat nou alweer wat beter na die spuit, ze stapt nu in een normaal staptempo. Ik moet nu vitamine E en selenium bij gaan voeren.

[o]

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:15

Goed zo OK dan! het gaat wat beter dus ! Houdt de DA het nog steeds op ataxie ?

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 21:33

jup, maar misschien is het idd die tijdelijke vorm.

[o]

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:46

Hoe weet je dat hij niet heeft klemgelegen op stal?
Vaak komen ze naar wat gespartel zelf weer vrij hoor, dus je kan niet met zekerheid zeggen dat er in de stal niks gebeurd is.
Dat hij zijn voeten gekruist laat staan, daar moet je ook niet heel veel waarde aan hechten, dat doen mijn gezonde paarden ook, lieve paarden vinden dat vaak best.
Bij mijn paard is er bloed afgenomen en onderzocht op rhino.
Daarna zijnnn er in Utrecht foto's van zijn halswervels gemaakt omdat hij zijn hals wat stijf hield.
Uiteindelijk bleek uit de foto's dat het dus met de halswervels te maken had.
Er zijn zat dingen die je kunt laten onderzoeken in een kliniek.
Alleen als hij geen tegendruk meer geeft met zijn staart dan is het vaak een ataxie met snel aflopende zaak...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:52

Ga maar veel met het paard over balkjes stappen aan de hand. En daarna erop.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 13:29

Anita_D schreef:
Hoe weet je dat hij niet heeft klemgelegen op stal?
Vaak komen ze naar wat gespartel zelf weer vrij hoor, dus je kan niet met zekerheid zeggen dat er in de stal niks gebeurd is.
Dat hij zijn voeten gekruist laat staan, daar moet je ook niet heel veel waarde aan hechten, dat doen mijn gezonde paarden ook, lieve paarden vinden dat vaak best.
Bij mijn paard is er bloed afgenomen en onderzocht op rhino.
Daarna zijnnn er in Utrecht foto's van zijn halswervels gemaakt omdat hij zijn hals wat stijf hield.
Uiteindelijk bleek uit de foto's dat het dus met de halswervels te maken had.
Er zijn zat dingen die je kunt laten onderzoeken in een kliniek.
Alleen als hij geen tegendruk meer geeft met zijn staart dan is het vaak een ataxie met snel aflopende zaak...


Hoe bedoel je dat tegendrukmet die staart? Ik kan haar staart eigenlijk altijd alle kanten op trekken zeg maar, maar volgens mij vind ze dat ook niet erg.
En nou heeft ze ineens ook een heel dik been Verdrietig ik weet niet waarom, maar kzal de da maar weer eens bellen.
Maar ze is ook al 22 jaar, al best oud, en ze heeft tegenwoordig van alles wat. Ze is net hersteld van rugklachten, en daarvoor had ik ook al niet het idee dat ze zich lekker voelde.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, chocky84, Ilona__, Saaams, SunnyHorse en 71 bezoekers