Arbeid na inenting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 14:50

Gipsy is dus vanochtend geënt, een cocktailenting met alles erin. Wat kun je nou het beste doen op zo'n dag met je paard?
Gipsy heeft er nog nooit last van gehad, je merkt het altijd gelijk aan haar als ze zich niet lekker voelt, maar dat is dus nog nooit gebeurd, dus meestal doen we gewoon rustig aan die dag (en de dag erna ook een beetje), gewoon een stap buitenritje van een klein uurtje zodat ze niet bezweet raakt (waarom ze niet mogen zweten snap ik niet helemaal, maar de dierenarts zegt het, dus ik luister braaf)
Maar wat kun je nou het beste doen? Er zijn mensen op stal die helemaal niets met hun paard doen, hooguit 10 minuutjes stappen aan de hand, maar dat kan toch ook niet goed zijn?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:52

Ik geef ze de dag van de enting rust of rijd ze van te voren, de dag erna stap ik veel e werk ze niet in het zweet. waarom? tja is mij zo verteld door de da.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 14:56

Citaat:
Op 2001-11-05 13:52, schreef PUCK:
en werk ze niet in het zweet. waarom? tja is mij zo verteld door de da.....


Mij dus ook, en ik vraag me dus echt af waarom dat is! (doe het braaf hoor)

Gipsy wordt zo stijf als een hark van een dag rust, die heeft echt beweging nodig, dus ga zo maar lekker een eind stappen op de hei, daar is ze ontspannen, van rondjes stappen in bak naait ze zich alleen maar op en dat is nog saai ook!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:56

Je moet ff rustig aan doen voor 1/2 dagen. Ze mogen niet zweten dat is niet goed voor de inwerking van de enting.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:58

Je mag ze niet in het zweet rijden omdat dan de entingzooi eruit komt met het zweten. Er is mij ooit verteld dat hij een week niet mag zweten maar de meeste DA (dierenartsen, niet die winkel) Haha! zeggen een paar dagen? Heb je een stap molen op stal? zet hem daar een poosje aan. De meeste paarden gaan echt niet zweten van een half uurtje of uurtje stappen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:59

mytens had dus iets gepost terwijl ik aan het schrijven was Lachen

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:59

Als je pony zweet
komt het spul van de inenting er dus ooik uit!
ALS ZWEET
dus dan heeft het niks geholpen!!!! Frusty

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:59

Volgens mij mogen ze zich niet in het zweet werken, omdat ze 'een cocktail' van zietekiemen binnen hebben gekregen via die injectie (dat zijn er maar heel weinig en daar maken de paarden zelf antistoffen tegen wat dus de bedoeling is van die injectie)
Daardoor zijn ze wat vatbaarder voor ziektes en vatten bijvb al eerder kou...daarom een beetje rustig aan doen de eerste dag of 2 dagen...lekker wandelen of in het land laten staan

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:07

ik laat ze altijd een dagje op rust,ga een stukkie wandelen of laat dr los in de binnenbak.maar geen zware arbeid die dag erna

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 15:30

Nou, ik ga dus zo gewoon rustig stappen, lekker relaxed en als ik jullie reacties lees kan dat niet echt veel kwaad. Van een dag op stal knapt ze ook niet op.

Ineke2, ik studeer medische biologie, dus ik denk dat ik het principe van een enting wel ken......... (maar toch bedankt voor je uitleg, misschien voor anderen)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:56

Ow hihi dat wist ik niet nouja...ik denk iig dat ze dan wat vatbaarder zijn om ziek te worden en dat ze daarom niet zo hard mogen werken dat ze gaan zweten.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:31

Tegenwoordig zijn de meeste DA ook al afgestapt van het 'niet-zweten' verhaal.
Het gaat er vooral om dat het paard geen stressvolle situaties meemaakt omdat de enting dan anders niet zo goed werkt.
Je mag dus je paard gewoon aan het werk zetten en in het zweet rijden.

Zelf doe ik dat ook nog steeds niet, zo vaak worden de paarden niet geent, dus gewoon een dagje rust. Lekker voor het paard en voor mezelf Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 17:53

Dat 'eruit zweten' van de enting snap ik trouwens niet helemaal, volgens mij kan dat niet. Die entstof wordt diep onder de huid ingespoten in het spierweefsel, terwijl de zweetklieren in de huid zitten, dus ik kan me haast niet voorstellen dat de entvloeistof er als zweet weer uit komt. (dit heb ik net even zitten bedenken terwijl ik aan het stappen was op de hei, je moet toch wat)
Overigens was Gipsy fris en alert, totaal geen last van de enting, maar heb het zekerheidshalve maar bij stappen gehouden (en dus niet gezweet), een dagje rustig aan kan ook geen kwaad.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 19:51

Volgens mij hoef je officieel bij een enting tegen tetanus en influenza niet meer rustig aan te doen en kun je ze dus gewoon door werken. Als je laat enten tegen rhinopneumonie, dan moet je wel 2 dagen rustig aan doen (wel rijden, niet echt hard werken en zweten) en die 2 dagen gaan in vanaf 12-24 uur na het enten. Waarom weet ik niet, maar dat is wat mij ooit eens verteld is. Ik doe trouwens altijd 2 dagen rustig aan hoor. Dus de dag van de enting kun je nog gewoon rijden en dan 2 dagen wat rustiger aan doen is mij verteld. Vork

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:00

Laatst op de rijvereniging een jong paard dat die dag geent was na een half uur rijden stokkreupel uit de les.
Bleek geen peesblessure oid ,dus toch maar de schuld gelegd bij de enting...
Akelig gezicht was het wel.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:43

Bij ons op de club deden ze voorheen enten tussen de lessen door. Was je dus aan het lessen, en dan werd je een voor een eruit gehaald om ff te enten, en dan gewoon weer verder rijden, maar beetje stappen enzo, niet meer zwaar trainen.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:16

Ik had na het enten les de dierenarts zij dat het geen kwaad kon Verward

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:53

ik doe altijd rustig aan na een enting (2 dagen zo ongeveer)
Zelf moet ik ook regelmatig geprikt worden.
En echt last heb ik er niet van maar vaak doet de arm wat pijn en voel ik me een tikkie grieperig. ga wel altijd gewoon werken maar toch. Lot kan mij dat niet vertellen dus doe ik voor de zekerheid maar wat rustiger