Jong paard voorwaarts??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Jong paard voorwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 17:36

Ik ben sinds kort begonnen met mijn merrietje te beleren, het is een paint merrie van 2,5 en wil er om te beginnen twee keer per week 10 minuten op gaan zitten en alleen stappen. Maar nou komt het mooie zadelen, aansingelen, opstijgen... niks is een probleem maar als ik er eenmaal op zit en geef hulpen om te gaan stappen blijft ze stilstaan, ze snapt het dus niet erg goed. Als ik er een zweepje bij pak en tikje geef geeft ze een bokje, verzet 4 stappen en dat was het weer. Ook als ik iemand vraag om er een paar rondjes naast te lopen doet ze dat goed en geef ik ook dan consequent de hulpen maar als diegene weer weggaat dan vertikt ze het weer. Ze is echt super slim geloof ik! Hoe lossen degene met ditzelfde probleem op? Alle commentaar is welkom! OK dan!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:09

Eerst aan de longe gaan werken.

Dus: paard zadelen, longeren, dan jijerop en iemand die de longeer lijn vasthoud en het paard voorwaarts houd of brengt bij het geven van een hulp.

Dan moet het vast gaan lukken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:24

Stemhulpen.
Dus veel longeren en zorgen dat ze op een enkele stemhulp al van halt naar stap, stap naar draf, draf naar galop en alle overgangen terug doet.

Daarna kan je erop. Met longeerlijn. Iemand houdt de longeerlijn vast en heeft een longeerzweep. Jij zegt stap en je geeft de hulpen, reageert het niet dan zeg je nog een keer stap en geef je iets nadrukkelijker de hulp en de longeerder kan dan een klein zwiepje met de zweep geven. Wedden dat het paard het zo doorheeft.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:38

Zorg dat je goed rechtop zit. Dus niet naar achteren of naar voren met je boven lichaam. Want dan zet je hem bijna opslot.
Bij het aanstappen kantel je je heup licht naar voren dus bolle rug. Met je schouders ga je licht naar achteren. En dan stem en been hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:19

Paard is niet slim, paard is nog jong en onbevestigd. Dus denk nou niet dat "ze het vertikt" maar denk eens hoe onduidelijk je zelf misschien wel bent.
Begin aan de lijn, met een goede (!!!!!) longeerder in het midden, die dus met z'n eigen lichaamshouding en zweep als verlengde daarvan, met duidelijke stemhulpen jullie op weg helpt.

En aangezien je zelf aangeeft dat alle commentaar welkom is, kan ik het toch niet laten: mijn keuze zou het uberhaupt niet zijn om op zo'n jong dier te gaan zitten.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:22

Wat de anderen ook al zeggen: leer het paard goed reageren op je stem. Stap = stappen en Draf (drrrraf) = aandraven, etc Een zweep lijkt me nog niet echt nodig op zo'n jong paardje.
Ik ben zelf ook niet zo een voorstander van het inrijden van paarden die jonger zijn dan 3.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:05

denk jij dat je paard geboren is met de drijfhulpen?

nee,door longeren met zweep en stemhulpen kan je je pony leren om op stemhulp te stappen of draven met behulp van de zweep met drijven.
daarna zal ze alleen stemhulp begrijpen en als dat goed bevestigd is dan ga je erop met je stemhulp en been en later kan jestemhulp weghalen en eventueel weer eens gebruiken wanneer ze twijfelt ...

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:03

2,5 lijkt mij veel te vroeg om er al op te gaan zitten maargoed, even over het 'probleem'. je paard is nog helemaal groen en weet nog niet dat aansporen stap, draf of galop betekend. dat moet je hem eerst leren door stemhulpen te geven. wat ik bij mijn pony deed was dat de 1e paar keren dat ik er op zat een longeerder haar vast had aan de longeerlijn. die bepaalde in het begin nog de commando's. moest ze stappen, dan werd het commando stappen gegeven. na een paar keer begin je met de commando's die de longeerder geeft, voorzichtig beenhulpen te geven. totdat de pony het snapt. daarna ga je los van de longeerlijn, als de pony rustig kan draven. (ik deed dit al na een stuk of 4 x) waarschijnlijk zal ze dan weer terug vallen in het oude patroon, niet willen lopen omdat ze de steun van de longeerder niet meer heeft. ze kan sloom gaan stappen omdat ze onzeker is, dit kan een tijdje duren. geeft concequente hulpen en drijf vooral niet te hard, wil ze niet voorwaarts, stuur haar dan opzij. wil ze niet harder, tik dan met je teugels tegen de schoft. wacht ook niet te lang met draven, meestal zijn paarden dan beter in evenwicht. ga in het begin nog alleen maar rechte stukjes, want bochten zijn erg moeilijk voor een pony die nog maar kort een ruiter op zijn rug heeft. je kan het beste de 1e galop op een buiten rit doen, of ergens in het weiland. galopperen is zwaar voor een jonge pony, en al helemaal in een bak want daar moet het kleine rondjes galopperen. als je pony de hulpen goed door heeft en je alle wendigen kunt maken, kan je aan het galopperen beginnen. train ook niet te vaak en niet te lang. voor als je er nog maar net op gaat zitten is 3 x in de week 10 minuten prima. kan ze draven en sturen 20 minuten, daarna kan je het opbouwen tot 30 minuten. groetjes

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:06

2,5 jaar lijkt me ook nogal jong.
Dit gedrag is niet omdat ze slim is maar ze begript er gewoon niets van!
Ga er eerst eens op de longe er op zitten en zet iemand in het midden die een lang zweep heeft. Geef jij de hulp om vooruit te gaan dan geeft die gene in het midden de hulp met de zweep zodat ze weet dat ze vooruit moet. Na een tijdje begript ze vanzelf wel dat ze vooruit moet als jij benen geeft.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:12

Ik snap eigenlijk niet wat je op een 2,5 jarig paard doet als je niet weet hoe je hoort te beginnen met inrijden.
Of heb jij je paard de juiste software gegeven waardoor het gelijk hoort te weten waar de knopjes zitten. Tong uitsteken

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:23

Het meeste is al gezegd, maar ik wilde even toevoegen dat een 'halt' commando ook erg handig kan zijn als ze voorwaarts eenmaal door heeft Tong uitsteken

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 16:41

Kleintje schreef:
Ik snap eigenlijk niet wat je op een 2,5 jarig paard doet als je niet weet hoe je hoort te beginnen met inrijden.
Of heb jij je paard de juiste software gegeven waardoor het gelijk hoort te weten waar de knopjes zitten. Tong uitsteken


Kijk ik zei wel dat alle commentaar welkom is maar gezeik van ik snap niet wat je op je paardje doet moet iedereen voor zich houden, want; ik heb mensen in mijn familie die er alle verstand van hebben. De schijven van een quarter en een T.B zijn eerder gesloten dan van elk ander ras en het kan dus geen kwaad om er 2 keer in de week 10 min. op te zitten. Longeren is het slechtste wat je kan doen met je paard, je vraagt de foute stelling, gebruik een dubbele longe of een pessoateugel en beide is niet zo praktisch als je erop zit. Ik wilde alleen weten hoe jullie dit oplossen en zat niet op gezeik te wachten eerlijk gezegd. Maar ja welk topic gaat er nou wel helemaal zonder gezeik, ik had een beetje gehoopt op wat hulpzame reacties, dit geldt niet voor iedereen want ik heb wel een aantal goede reacties gehad en bedankt daarvoor. OK dan!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:11

niet zo boos joh, we proberen je alleen maar uit te leggen hoe je je pony WEL in moet rijden, want het is gewoon duidelijk dat de hulpen die jij je pony geeft, niet duidelijk voor haar zijn. ze moet het nog leren, en hoe je haar dat moet leren dat proberen we uit te leggen. hoevaak heb je er nu al opgereden? en ben je direct begonnen met aandrijven, terwijl ze nog nooit een voet tegen haar buik gevoeld heeft? want dan is het toch logisch dat ze niet loopt, omdat ze het niet begrijpt'?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:00

DJQuarter schreef:
want; ik heb mensen in mijn familie die er alle verstand van hebben. blablabla

Maar ja welk topic gaat er nou wel helemaal zonder gezeik, ik had een beetje gehoopt op wat hulpzame reacties, dit geldt niet voor iedereen want ik heb wel een aantal goede reacties gehad en bedankt daarvoor. OK dan!

Waarschijnlijk niet mijn eerste reactie gelezen?
En als je allemaal mensen in de familie hebt die er verstand van hebben, waarom vraag je het dan niet aan hun dan aan ons hier op bokt, want schijnbaar zeiken wij alleen maar!
Scheve mond

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:13

wel, ik heb eigenlijk ook zo'n probleem met een paardje dat zadelmak wordt gemaakt, maar dan in draf. In stap gaat alles perfect luistert ze goed, maar vanaf ze in draf moet met ruiter, begint ze te bokken en steigeren als een gek. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:19

Astragirl waarscheinlijk schik of vind het paard die bewegingen op zijn rug niet fijn en onhandig. Waardoor hij dat weg wil hebben. Kleine stukjes aandraven en direct weer terug. En goed zitten natuurlijk.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:19

Astragirl, ik heb dit ook met mijn paardje gehad. Toen heeft degene die haar longeerde haar een keer goed naar voren gejaagd. Bokte ze eerst ook nog wel, maar ze ging wel voorwaarts. Uiteindelijk draafde ze een half rondje zonder bokken. Toen ben ik dus gestopt en afgestapt. De keer er na ging het al een stuk beter en na twee keer heeft ze niet meer gebokt.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 20:00

Kleintje schreef:
[
En als je allemaal mensen in de familie hebt die er verstand van hebben, waarom vraag je het dan niet aan hun dan aan ons hier op bokt, want schijnbaar zeiken wij alleen maar!
Scheve mond
[/quote]

als je even terug leest kun je lezen dat ik dit aan jullie vraag omdat ik benieuwd ben hoe jullie dit oplossen, is niet erg lijkt mij... Ik neem aan dat je niet bekend bent in de westernsport dus ik kan dan wel namen noemen maar dat zegt jou toch niks dan..

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:34

is ze wel goed gewend aan het zadel? loopt ze echt ontspannen onder het zadel aan de longe in draf en galop? ook met de beugels los? want daar zou het ook wel eens aan kunnen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:43

DJQuarter schreef:
De schijven van een quarter en een T.B zijn eerder gesloten dan van elk ander ras en het kan dus geen kwaad om er 2 keer in de week 10 min. op te zitten.


Vraagje: kun je dat eens wetenschappelijk onderbouwen? Ik hoor deze uitspraak namelijk wel vaker, maar heb daar nog nooit een onderbouwing van kunnen vinden.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:41

Ik zou zo laat mogelijk beginnen met inrijden vind het wel erg jong 2,5 jaar, maar iedereen zijn ding. Vooral aan de longe kan je hem veel dingen leren vooral met je stem zodat je als je erop zit daar flink van profiteren zodra je stem geeft geef je gelijk de bij behorende hulpen ik heb zelf vroeger ook op die manier mijn paardje ingereden. zij vond het zadeltje ook altijd erg eng met iemand erop ik ben er toen op gaan zitten en me zus is toen met haar gaan wandelen terwijl ik erop zat. Zo hebben we alles stap voor stap gedaan. Heel leuk om te doen maar neem vooral de tijd.

Succes

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:17

Ik zal niet doorgaan op de leeftijd. Ik weet dat het met Quarters 'normaal' is om met 2/2,5 jaar te beginnen (ben het er dan wel niet mee eens... Schijnheilig ).

Zoals hierboven al genoemd kan je het beste met stemhulpen werken. De paarden die ik zadelmak gemaakt heb waren al wat langer gelongeerd en kende de stemhulpen door en door. Als ik er dan opging (eerst aan de longe) dat gaf ik de stemhulp (of degene die stond te longeren) en daarbij been. Als het paard dan aandraafde natuurlijk gelijk belonen.
Dit werkte eigenlijk altijd goed.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 04:05

Waarom wil je niet longeren? Ik heb zelf ook een quarter en ik longeer haar gewoon met een halster en een longeerlijn, gaat prima. Dus geen dubbele lijn of pessoa ofiets. Het lijkt met handig om daar mee te beginnen zodat ze begrijpt wat je bedoeld.
En dat jonge inrijden met quarters wordt wel veel gedaan, de ene quarter is natuurlijk de andere niet, qua bouw op die leeftijd.
Ik heb mijn paardje zadelmak gekocht, ze was toen 2,5 jaar oud en het is al 7 jaar geleden maar ik ben er wel op teruggekomen. Want ik deed 3x in de week wat met haar, beetje longeren en een beetje erop rondhobbelen. En na 4 maanden was ze kreupel, naar Utrecht geweest, zei de dierenarts, ze is getraind in Amerika en is daarna naar Nederland gekomen en heeft geen rust periode gehad. Gevolg, mijn paard kon 6 maanden het land op vanwege overbelasting op haar voorbenen. Ik wist toen niet beter. Ik hoop dat je van de zomer je paardje lekker op het land zet en haar vakantie geeft. Je zal me wel een zeikerd vinden, maar ik heb dit meegemaakt en was er op tijd bij, want het had erger gekund.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:05

DJQuarter"]
[quote="Kleintje schreef:
[
En als je allemaal mensen in de familie hebt die er verstand van hebben, waarom vraag je het dan niet aan hun dan aan ons hier op bokt, want schijnbaar zeiken wij alleen maar!
Scheve mond
[/quote]
als je even terug leest kun je lezen dat ik dit aan jullie vraag omdat ik benieuwd ben hoe jullie dit oplossen, is niet erg lijkt mij... Ik neem aan dat je niet bekend bent in de westernsport dus ik kan dan wel namen noemen maar dat zegt jou toch niks dan..


maar ikke wel en wil het graag weten

want een paard niet longeren omdat dat niet goed zal zijn snap ik niet
want wat tijs idd al zei je hoeft helemaal niet met dubbelen lijn
je kan gewoon me enkel lijn.
je kan ook helemaal zonder lijn in de roundpenn als je die hebt

volgends mij gaat niemand met een pasoa beginnen of heb ik dit mis Verward
heb het iedergeval nog nooit gezien

over de leeftijd tja dat gebeurt nou emaal veel met quarters daar is al veel descusie over gevoerd
en het blijft eindeloos
maar laten we die descusie a.u.b niet weer beginnen en gewoon met de vraag die ze steld bezighouden,want daar komen we toch niet uit


maar om nu op je vraag in te gaan
geef ik de tip wat veel mensen hier al hebben gegeven

longeren en als dat goed gaat dat ie dus alle comando's kent,
zoals walk jog zoem geluidje (voord de lope) het how woord.
en dan natuurlijk nog de easy en het klikken om sneller te gaan Haha!

en dan pas erop maar nog wel met gewoon iemand die longeert.
die gene die longeert klikt en jij drijft op dat moment .
dan zal jou paard de combinatie snappen
en dus later op drijf hulp vooruit gaan

dit is hoe ik er over denk dan he Haha!
en dit is hoe ik het zal oplossen
dus geen gezeik *LOL*

en als je het toch niet wilt
kan je het misschien ook nog proberen
om iemand er gewoon naast te laten staan
en op het moment dat jij drijft diegene die er naast staat laten lopen
zodat het paard dus meeloopt
en later begrijpt dat als je drijft zij naar voren moet

weet niet of dit werkt hoor *LOL*
want ik ben voor het longe werk Knipoog

succes en hoop dat je toch nog wat aan de tips hier hebt