Achenbach en stelling....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 14:11

Had ik gisteravond al getiept en nu is het weg Verward
Had ik waarschijnlijk de slaap al in mijn oogjes... *LOL*

Hier nog een keertje het gene waar ik graag eens wat meningen over wil horen!

Het Achenbach systeem is gebaseerd op geven ipv nemen. Dus als ik een bocht links maak, geen ik mijn rechterhand ipv. dat ik links neem.

Nu mijn kwestie:
Onder het zadel vraag je in een bocht stelling door je rechterhand (bocht links) "vast te zetten" en de linker te geven. Zo vraag je stelling. Maar voor de wagen zou je hiermee een compleet verkeerde hulp geven.

Hoe denken jullie hier over en wat is jullie geleerd.
(Sanderijn, vooral benieuwd naar jouw mening hierin, wat leert Han jouw? )


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:13

Han leert mij dat ik een bocht moet rijden op mijn buitenteugel...dus ik heb op de rechte lijn gelijke druk op beide leidsels,als ik bijv op de linkerhand zit en ik krijg een bocht dan geef ik meer druk op links,dan laat ik haar eerst afbuigen,zit de buiging(stelling)goed dan geef ik met rechts mee,maar zo dat ze niet naar binnen valt dus wel ondersteunend.tja ik weet niet precies of dit ook achenbach principe is maar als ik met 1 hand achenbach dan moet ik dus bijv als ik een bocht naar links maak mijn hand naar mij toe kantelen dus het linkerleidsel gaat naar voren.krijgt meer druk.
bocht naar rechts = hand van mij af kantelen dus rechterleidsel meer druk

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-10-31 16:14 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-11-05 13:52 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 14:13

Ha das nog zoiets Sanderijn..... Met 1 hand!
Want loopt Tink dan ook netjes de stelling als jij met 1 hand rijd?

Op zich loopt Isolda redelijk netjes door een bocht, haar hals buigt ze wel, maar soms drukt ze haar romp/buik naar binnen en drukt ze haar rug weg.
Kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, maar toch....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 02:00

mmm... Sanderijn.. ik zou toch nog maar eens navragen bij je instructeur, want zoals je het beschrijft klopt het niet helemaal.
"linksaf" is rechts nageven en links zelfde druk houden, maar nooit helemaal loslaten !!! atijd dus steun blijven geven.
En Jantina... hoe je dat onder het zadel doet is mij een raadsel, maar goed.. ik weet wat dat betreft er lang niet genoeg vanaf.
Halen jullie links en rechts niet een beetje door elkaar ?? Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 02:08

p.s.. ik heb het nog niet over stelling, maar over de basis ... sjeu.. wat is dit moeilijk om typend te beantwoorden haha
Jullie begrijpen hopelijk wel dat ik OP een paard een absolute leek ben. (Ooit eens 10 lessen gehad..meer niet)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 14:05

Zo bedoelde ik het dus ook. Links de bocht door = rechts geven.
Maar als ik dat zo klakkeloos doe, gaat ze wel heel braaf de bocht door, maar dan op haar manier = de makkelijkste, en dus met haar lichaam eruit gedrukt.
Hoe laat je dus je paard netjes rond door de bocht lopen, uitgaande van het achenbach systeem. Verward

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 20:44

Ik denk dus door het ezel veel wendingen te laten rijden, veel te oefenen. In het begin door (bij een bocht naar links) rechts te geven en links naar behoeven te nemen. En hoe beter ze aan het bit is hoe minder je met links hoeft te nemen.... En evt met je zweep ondersteunende hulp te geven


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:51

argg ik haal links en rechts door elkaar zie ik nu Verward Verward ik ga even mijn verhaaltje aanpassen!
ik geef dus ook met buitenleidsel mee in de bocht en hou met binnenleidsel gelijke druk,en buiten leidsel wél ondersteunend anders valt ie over de buitenschouder weg

en antwoord op jantina's vraag:tja de bedoeling is wel om stelling te krijgen als ik met 1 hand men maar het lukt niet altijd

het rond door de bocht rijden is een kwestie van goede gelijke druk op de leidsels en door middel van het achterhand sterker maken en onder laten treden en van voren opvangen en de stelling als eerst aanenemen voordat je de bocht zelf maakt.dus ik bedoel dat je eerst stelling neemt,pas als de stelling goed is ga je de bocht maken met je buitenleidsel geef je mee maar door te ondersteunen laat je je paard niet naar de binnenkant instorten(dat ie dus naar binnen valt)misschien(wat ik vaak ook fout doe)rijd je met te lange leidsels dat je daardoor een foutieve ondersteunig hebt...



_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-11-05 13:58 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers