Hoezo, Edele Dieren????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Hoezo, Edele Dieren????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 12:34

Hoezo, Edele Dieren?

Wat voor mooie dingen men een paard ook toedicht. toch is niet alles even mooi aan een paard.
Eigenlijk zijn het, op de keper beschouwd, onmogelijke wezens.
Ze zijn gevoeliger dan een kanarie, onhandiger dan een kat, angstiger dan een wezel en dikwijls dommer dan een gans.
Geen ander dier is zo bevattelijk voor een verbazingwekkende hoeveelheid ziektes en het aantal beengebreken waar ze mank aan kunnen gaan, is op 1 bladzijde niet op te noemen.
Met een uiterst fijn instinct vinden ze giftige planten of andere oneetbare dingen, waar elk ander dier met een grote boog omheen zou gaan.
Ze hebben een grote begaafdheid tot zelfvernietiging door te veel koud water te drinken of de haverkist leeg eten tot de maag barst.
Ze rennen het vuur in als de stal brandt, ze gaan dwars door de weideafzetting als een blaffende teckel ze achterna zit.
Ze hebben vele soorten koliek uitgevonden en zijn doorlopende wormproducenten, waar vele hengelsportverenigingen geen blijfmee weten.
Dan kunnen ze maaien, strijken, weven, luchtzuigen en kribbenbijten en ondermijnen met de 3 laatste wonderlijke eigenschappen niet alleen zichzelf, maar besmetten ook nog hun stalgenoten.
Als ze rust krijgen zijn ze de volgende dag bevangen en als ze een beetje te veel werken zijn ze voortijdig versleten.
Ze kunnen pas met 4 jaar in het werk worden genomen en hebben dan 5 jaar nodig om het een beetje goed te leren.
Zet ze in een wei met prikkeldraad, dan zetten ze gauw een been in de scherpe punten en trekken net zo lang tot been en afrastering naar de knoppen zijn.
Van alle huisdieren hebben paarden de zwakste zenuwen, waardoor het dus eigenlijk hysterische beesten zijn. Voor een sigarettenvloeitje, een bierflesje of alleen maar een schaduw op de grond verandert dat grote paard in een snuivende bundel angst en een paniekerig schepsel, wiens waanzin hem de kracht geeft de zwaarste halsriem of ketting stuk te trekken.
Ze slaan zichzelf bij het voeren een piephak en trekken de deken, die ze tegen de kou moet beschermen aan flarden.
Na aankoop blijken alle olympische kwaliteiten, waarop de prijs gebaseerd was, al te stranden voor een sprongetje van 60 cm., en is van de zogenaamde moed niet de geringste afspiegeling meer over.
En dan kunnen we deze zeer onvolledige lijst nog eens aanvullen met alle africhtingmoeilijkheden die een paard op slinkse wijze weet te presenteren, zoals daar zijn: de mond-, tong-, staart-, hals-, rug- en bewegingsproblemen.
Flegmatiek of overijverig, bokken, bijten, slaan, vastzitten, loslaten en scheeflopen, zadeldwang, kopschuw en bodemschuw, plus dan nog een hoeveelheid vreemde reactieverschijnselen en nog een aantal kwalijke eigenschappen, die veel ruiters erbij fantaseren.
En ook weer in deze grote grabbelton van paardenstreken is de eenheid te vinden in die zin, dat elke paardengebruiker met 1 of meer van deze verrassingen regelmatig wordt geconfronteerd.

En dan ook moet weten hoe hij zich, als africhter, hier tegenover moet opstellen……


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:47

Mooi verhaal Haha!
Ja het zijn toch eigenlijk ook aparte dieren he Knipoog


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:07

Der zit wat in ja Haha! ...

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:21

Hahahaha, Ernest van Loon goed geciteerd, hoewel ik niet zeker weet dat dit ook door hem is uitgedacht, Ruiters en Rechters deel 1 begint er wel mee *LOL* OK dan!
Het meest vervelende is wel dat ie ook nog gelijk heeft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:10

Hahaha, mooi geschreven! Is het van je zelf? Echt prachtig en het erge is dat het ook nog klopt ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:22

Het klopt precies, dat wel Scheve mond En daarom ben ik op ze gevallen Lovers Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:48

Mooi dier, zo'n paard Lovers

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:24

vandaar dat ik boef zo'n vaag dier vind? (hij schrikt van een stapel bakstenen waar we al 100 keer langs zijn gereden en loopt vrolijk door als ik me rot schrok van een fazant die voor zn voeten weg vliegt Verward)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:32

Ik ken dat stukje al, erg goed en vooral erg waar.

Het zou wel netjes zijn als je de bronvermelding er even bij plaatst!

Nulla tenaci invia est via

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 19:04

bronvermelding??? okee, heb het overgenomen uit de info van onze vereniging maar wie het geschreven heeft??? Geen idee.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:04

Mij hoor je ook niet gauw zeggen dat het een edel dier is....hahaha
Geweldig stukje!! OK dan!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

edele dieren, dit komt vanuit de oorlogstijd *LOL* , een paard was meer waard dan een soldaat in de oorlog en een paard had toen al een hoofd en benen en een soldaat een kop en poten *LOL*

wel een tof stukje

. . .
. . .
. . .

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:46

wel grappig,maar ik vind paarden inderdaad nog steeds edele dieren!!

ga in je verhaal maar eens kijken hoeveel problemen er ontstaan omdat de mens het paard op stal heeft gezet!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:07

ik wilde het net schrijven. IK las het stukje en dacht ongeveer 90% hiervan zijn wij verantwoordelijk voor.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:49

Erg sterk maar ook oh zo waar alst maar kan Knipoog !
Vind 'm wel leuk om te lezen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:12

wat een geweldig stukje!
en helaas ook heel erg waar

maar wat sanne83 al zegt, voor een groot deel zijn wij zelf verantwoordelijk voor al die dingen....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:17

idd, heel erg waar allemaal!
toch mooi om te lezen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jenn_Mellow, Vagabondo en 41 bezoekers