Kerststrandritten zijn geweldig

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Kerststrandritten zijn geweldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 16:39

Op eerste kerstdag heb ik samen met vijf stalgenoten een strandrit gedaan en het was echt super!
Zo een waarvan je denkt: daar rij ik paard voor; 'this is it'.
Hieronder een kerstverslag.

Ik sta met mijn paard op een pensionstal dichtbij het strand, zeg maar 10 minuten tot een kwartiertje rijden (het ligt er maar aan hoe hard je gaat, want in galop kan het ook in 5 minuten Haha! ). Voor eerste kerstdag hadden we afgesproken vroeg te gaan, zodat we geen hinder zouden hebben van hondenuitlaters op het strand of problemen met familie die vroeg aan het kerstdinner wilden. Tong uitsteken

Ik was rond half negen op stal en het was zelfs nog een beetje schemerig. Vlot even de stal schoongemaakt, want daar zou ik naar afloop niet meer zoveel zin in hebben (wat een zelfkennis) en opzadelen. Mijn vriendinnen druppelde nu ook binnen.

Een ervan (Manon, 40 jaar, rijdt op Jaro, een 11 jarige schimmelruin van 1.82 m) kwam een beetje sip bij me staan: "Ik heb de hele nacht wakker gelegen of ik nou wel of niet mee zou gaan... ik durf niet te jakkeren." Ik ben hard in de lach geschoten. Mijn buurvrouw op stal (Petra, 25 jaar, rijdt Kweetnie een 4 jarige schimmelruin van 1.65 m) had iedereen gezegd dat het geen tuttenrit zou worden en Manon had dat nogal letterlijk opgevat. Manon ging toch mee.

Uiteindelijk stonden we met z'n zessen op het erf. Je haalde er direct uit wie wel en niet overtuigend 'naar buiten' wilden. Drie hadden laarzen aan, een cap op en een slof om en zaten vrij witjes te paard. De andere drie zaten luid te babbelen met schoenen te paard, hard te verkondigen dat hun schedel zo hard was dat daar een notenkraker aan te pas moest komen om er een barst in te krijgen... We hebben er even om gegrapt en zijn toen opweg gegaan.

Petra met Kweetnie en Yvette (25 jaar) met Indira (13 jarige bruine merrie van 1.65 m) reden voorop en zette er direct al een flink hoog staptempo in. De mijne (Lavendel, 10 jarige bruine merrie 1.74 m) was nog wat stijf van de les van de dag ervoor en dribbelde steeds aan in plaats van een mooie grote stappas te maken. Tot aan het einde van de dijk heeft ze gedribbelt en was toen warm genoeg om ook die grote passen te maken. Michelle reed naast me (30 jaar) met, hoe toepasselijk met kerst; Noel (een 8 jarige ruin van 1.68 m). Hij heeft lang naar Lavendel gekeken met een blik: doe nou maar normaal, straks kom je tot aan je knieen afgesleten terug'.

Bij het eerste tunneltje aan gekomen werd het spannend. Er zitten op die plek vaak tamme ganzen, die niet meer zo tam zijn en wel heel erg territoriaal. Echte rotbeesten worden het dan, die luid sissend en krijsend op je af komen. Hard gillen dat het kerst is en dat de oven al warm is, schrikt hun niet af. Maar wij hadden een geheimwapen bij ons: Bart Knipoog .

Bart (is een 15 jarig bruin ruin van 1.78 m) en wordt gereden door Valery (17 jaar) en beide zijn voor de duvel nog niet bang. Valery is gewapend met de zweep van Manon tussen ons en de ganzen in gaan rijden... en konden wij mooi doorrijden. Waarvan de ganzen uiteindelijk van onder de indruk waren? Zes grote paarden, de optie om warm te worden in een braadpan of het dunne zweepje... Verward

Tot aan het strand waren we een bewegend-kippenhok en toen het strand op...
Het was een zooitje daar. De storm van die week had een hoop hout en afval aangespoeld en er lag een gitzwarte lijn van kolen??? waar de vloedlijn met vloed had gelegen. De duinen waren een flink stuk afgeslagen van het hoge tij.
Maar het was eb en wij hadden een prima breed hard stuk strand om te rijden. Alhoewel: dat zagen we op het moment dat we het strand op kwamen niet... toen hadden we het druk genoeg onze paarden bij ons te houden. Indira sprong een aantal keren weg en Lavendel had net besloten zich helemaal te richten op het volgen van Indira: letterlijk. Jaro maakte zich 1.90 m en Noel weigerde over de kolenlijn te komen. We hebben even op Noel gewacht en daarna Bart weer ingezet om Noel over de lijn te duwen. Noel ging op zijn tenen... daarna heeft hij de verdere rit uitbundig duidelijk gemaakt 'hoe moedig hij wel niet was' met een fiks aantal bokken.

Om de spanning uit de paarden te halen zijn we aangedraafd en hebben een flink eind door de vloedlijn gereden. Dat is gaaf hoor: 6 breed naast elkaar te draven, met een aantal in het water en een aantal op het zand. Dat ging zo ontspannen dat we zijn aangegalloppeerd. Het schuim en het zweet van de paarden, vermengd met de geur van de zee, het gesnuif van paarden en het geluid van 24 hoeven in het zand... grandioos!!! OK dan! Dan kijk je opzij en zie je een ander paard het zo naar zijn zin hebben dat je de gezichtsuitdrukking van je eigen paard wel voor de geest kan halen. Daar doe je het voor, DAT is paardrijden! Ik had nog wel een rengallopje gewild, maar Noel werd iets te en Manon zag nogal wit rond de neus van Jaro's mega galopsprongen. De volgende keer dan maar...

Inmiddels waren we bij Rockanje aangekomen en zijn (voor insiders: via de Tweede slag) weer naar huis gereden. De rit heeft zo'n 2,5 uur geduurd en was super. Natuurlijk gelijk plannen gemaakt om met z'n allen eens naar de Drunense Duinen te gaan of een stukje van de Veluwe Trail te rijden... Vaak blijft dat slechts bij plannen, maar dat doet er niet toe. Eerste kerstdag was prima zo!
OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:20

O wat klinkt dat heerlijk zeg.....
Je hebt er een schitterend verhaal van gemaakt, ik kan me helemaal verplaatsen in je verhaal. OK dan!

Ik heb een paar weken geleden voor het eerst van mijn leven een strandrit gemaakt toen we in zeeland op vakantie waren.......en echt ik heb onwijs genoten.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:41

oooooooooooooooo ik wil ook aan het strand wonen, en zo heerlijk rijden.
maar ja, het moch niet zo zijn, dus geniet ik dubbel van je verhaal, erg leuk *LOL* .

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 21:29

ach droppie, Ridderkerk is niet zo ver bij het strand vandaan. Is het geen idee om met de IJslander die je rijdt een keertje naar het strand te gaan? (ik heb in je profiel geneusd). Met de trailer naar de Haringvlietsluizen is een half uur tot drie kwartier, maar Oostvoorne is eigenlijk leuker (met het ruiterpad erbij).

Zelf ben ik weg van de boswachterij Westerschouwen bij Burgh Haamsteden. Dan start ik (op de parkeerplaats) bij manege Lisiduna vandaan, welke volgends mij ook buitenritten organiseerd. Dat is ook een idee voor mensen die graag het strand te paard willen zien.

Maar tot die tijd schrijf ik mijn verhalen wel hier op bokt. Vandaag hing er een spandoek op een viaduct met het opschrift: "Wie heb jij vandaag blij gemaakt?". Ik hoop: jullie een beetje. Pling Schijnheilig Lachen

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:09

Ik vind het net een verhaal uit een boek *LOL*
Mooi geschreven heb je het...

Het lijkt me in iedergeval een geweldig mooie dag, leuk zeg Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:47

Heel leuk geschreven en het allerleukste is wel dat ik een aantal paarden en ruiters ken en ook de omgeving, dus ik had gelijk beeld erbij in mijn hoofd.
Ik moet zelf nog even een paar jaartjes wachten voor ik op mijn eigen paardje van die lekkere buitenritten kan maken. *LOL*

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:01

Hmmm... dan hoop ik dat al die rommel van de week van het strand af is anders kan ik geen rechte lijn maken met Rena Haha! *huppel-spring-krabbel*


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:43

prachtig verhaaltje (hélemaal niet jaloers hoor, neu-euh ) Haha! !

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:08

Echt een mooi verhaal zeg...... Heb er van genoten.

Ik sta zelf ook in Rockanje, maar dan wel 25 min. van het strand vandaan. Ga zelf altijd via slag 2 naar het strand. Het blijkt dat je ook via een hele mooie route naar oostvoorne kan. Heb ik zelf wel al gedaan, maar dan heen en terug via het strand.

Groetjes

Witney
Berichten: 169
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:14

STRANDRITTEN LIJKEN MIJ ZO GAAFFFF! het is jammer dat ik niet in de buurt van het strand woon. Huilen Tong uitsteken

xxx natal

Friendship Is Like A Glass, HandlE It WitH CarE oneS it'S brokeN it'S harD tO reparE!!

PeOpLe wHo dOn'T LikE CaTs MusT hAVe BeEN MoUSe In A PrEvIOuS LiFE!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:45

Snowgirl38 schreef:
Heel leuk geschreven en het allerleukste is wel dat ik een aantal paarden en ruiters ken en ook de omgeving, dus ik had gelijk beeld erbij in mijn hoofd.


Ik heb nog even overwogen de foto's uit je profiel te 'gappen' Marcella, maar dat was de 'zoete' kant... Haha!

Citaat:
Ik moet zelf nog even een paar jaartjes wachten voor ik op mijn eigen paardje van die lekkere buitenritten kan maken. *LOL*


Ik hou je in de smiezen! Ik zie je vanzelf een keertje langskomen... al denk ik dat dat eerder een trailertje zal zijn. Ik neem aan dat je niet onder de man komt bij jouw stal vandaan?

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:49

nairtje schreef:
Het blijkt dat je ook via een hele mooie route naar oostvoorne kan. Heb ik zelf wel al gedaan, maar dan heen en terug via het strand.


Dat klopt. Je kan heel leuk 'achterlangs' van Rockanje naar Oostvoorne. Je gaat dwars door Rockanje, ergens bij de Eerste slag kan je een fietspad op en dan kom je uiteindelijk bij Oostvoorne bij 'Het oude Golfje' oid dergelijks uit. Daar begint het ruiterpad naar het (voormalige) autostrand. Dat is heel lekker rijden! Pak er maar eens een goede kaart bij, het is een aanrader!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:05

Vendell schreef:

Ik hou je in de smiezen! Ik zie je vanzelf een keertje langskomen... al denk ik dat dat eerder een trailertje zal zijn. Ik neem aan dat je niet onder de man komt bij jouw stal vandaan?



Dat is goed hoor en ik denk inderdaad dat ik eerder met de trailer zal komen dan onder de man.
Alhoewel we van de zomer wel een dagtochtje hebben gemaakt van Vierpolders via Tinte naar Oostvoorne en dan langs het Brielse meer weer terug.Onderweg hadden we twee stops ingelast bij kennissen, het was erg leuk maar ook erg vermoeiend


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GekOpFjorden, Mieke, Miiej en 43 bezoekers