Studeren: even meerekenen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Studeren: even meerekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 10:06

Zit te twijfelen om weer te studeren, en heb net de ibg site doorgespit. Wil iemand met verstand van zaken even meekijken, want zoals ik het bereken heb ik een aardig maandinkomen Knipoog

Maximaal per jaar bijverdienen: 10218,-
20 uur werken per week, ca 13e bruto, 8.65 netto per uur= 750 per maand, 9000 per jaar.

Stufi (maximaal): 682,-
Loon: 750,-
--------
1432,-

Heb ik ergens een rekenfout gemaakt of word ik gewoon een rijke student? Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:08

Ik weet niet hoe of wat, maar volgens mij klopt er hier iets niet. Of heb je het over een studifinanciering met aanvullende lening? Dan krijg je nl een behoorlijk bedrag per maand, maar dat moet je op den duur wel terugbetalen!

* To Belg, or not to Belg *

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 11:21

Yorghos schreef:
Ik weet niet hoe of wat, maar volgens mij klopt er hier iets niet. Of heb je het over een studifinanciering met aanvullende lening? Dan krijg je nl een behoorlijk bedrag per maand, maar dat moet je op den duur wel terugbetalen!

ja, idd een aanvullende lening.. Terugbetalen is geen probleem, wil alleen mijn paardje tijdens de studie behouden Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:50

batje schreef:
Stufi (maximaal): 682,-
Loon: 750,-
--------
1432,-

Heb ik ergens een rekenfout gemaakt of word ik gewoon een rijke student? Knipoog


Ik kan me niet voorstellen dat wanneerije het maximale bedrag bijverdiend je ook het max. bedrag mag lenen.
Voor zover ik weet val te dan terug op alleen de basisbeurs. De lenign komt te vervallen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:03

Je moet ook nog zien of het wel haalbaar is om 20 uur per week te blijven werken.. (met of zonder weekenden?)
Ik werk (doordeweeks) gemiddeld ook 2 dagen, soms 3, maar dit kan ik alleen in de 'rustigere' periodes, tijdens tentamens, is het vaak maar 1x in de week (en dan heb je 3 weken tentamens achter elkaar Knipoog ). Verder heb je natuurlijk je colleges, sommigen verplicht, sommige niet. Je moet je werk hier ook maar omheen zien te plannen..
En natuurlijk je paardje.. Dan krijg je het best druk!
Studie staat voor 40 uur (is meestal niet zo), werken 20 uur, en dan nog je paard en je 'sociale contacten'. Dus erg druk..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:05

ja mij lijkt 20 uur bijverdienen ook erg veel....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 12:22

Jippie"]
[quote="batje schreef:
Stufi (maximaal): 682,-
Loon: 750,-
--------
1432,-

Heb ik ergens een rekenfout gemaakt of word ik gewoon een rijke student? Knipoog


Ik kan me niet voorstellen dat wanneerije het maximale bedrag bijverdiend je ook het max. bedrag mag lenen.
Voor zover ik weet val te dan terug op alleen de basisbeurs. De lenign komt te vervallen.
[/quote]
Daar zit inderdaad wat in.. ga ik even navragen, thanx!

20 uur bijwerken is inderdaad best zwaar, maar de studie is niet heel zwaar en ik heb zowel bij HBO als Havo en Mavo altijd 30-40 uur bijgewerkt. Nu heb ik idd een eigen paard, maar toen verzorgde ik er een, en ik denk dat ik het weer ongeveer even druk ga krijgen Lachen

Als Jippie ongelijk heeft (wat ik erg hoop Knipoog ) kan ik evt ook nog 15 uur werken..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:28

Mijn vriend heeft ook de maximale lening en verdient er ook een flink centje bij.
Ongeveer net als bij jou, dus lijkt me niet dat daar problemen van komen.

Lenen mag toch altijd? Als je het maar terug betaald Haha!

Het leven is een gebakje!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:35

batje schreef:
ik heb zowel bij HBO als Havo en Mavo altijd 30-40 uur bijgewerkt.


30-tot 40 uur? Dat is een hele werkweek, van 08.00-17.00, hoe doe je dat? 's avonds en 's nachts gewerkt?
Tjee zeg... das echt veel.... Scheve mond

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 12:53

Tigger"]
[quote="batje schreef:
ik heb zowel bij HBO als Havo en Mavo altijd 30-40 uur bijgewerkt.


30-tot 40 uur? Dat is een hele werkweek, van 08.00-17.00, hoe doe je dat? 's avonds en 's nachts gewerkt?
Tjee zeg... das echt veel.... Scheve mond
[/quote]
Nee hoor Lachen Zat vaak de ochtenden op school, dan van 13.30 tot 22u werken. Niet alle dagen hoor, maar wel ook op zondag (telt ook nog eens dubbel) In vakanties ruim 40 uur werken, tijdens tentamens e.d. minder dan 10 uur.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:57

batje"]
[quote="Tigger"][quote="batje schreef:
ik heb zowel bij HBO als Havo en Mavo altijd 30-40 uur bijgewerkt.


30-tot 40 uur? Dat is een hele werkweek, van 08.00-17.00, hoe doe je dat? 's avonds en 's nachts gewerkt?
Tjee zeg... das echt veel.... Scheve mond
[/quote]
Nee hoor Lachen Zat vaak de ochtenden op school, dan van 13.30 tot 22u werken. Niet alle dagen hoor, maar wel ook op zondag (telt ook nog eens dubbel) In vakanties ruim 40 uur werken, tijdens tentamens e.d. minder dan 10 uur.
[/quote]

Ik vind het iig super dat je veel werkt, heerlijk toch zoveel centen? Knap dat je er zoveel bij kan hebben...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:50

20 uur bijwerken kan best, het ligt net aan je studie
ik werkte het 1e jaar van m'n hbo wiskunde opleiding zo'n 16-18 uur bij, en dan had ik nog veel vrije tijd over.
en m'n zussen hebben ook altijd veel bijgewerkt.
of je zoveel studiefinanciering kan krijgen, ligt aan hoeveel je ouders verdienen. lenen kan altijd, maar als je geen aanvullende beurs krijgt (omdat je ouders teveel verdienen), kom je niet op dat bedrag uit wat je hierboven noemt.
als je uitwonent bent en uitwonende beurs wilt, moet je tegenwoordig ook zorgen dat je je inschrijft in de gemeente waar je op kamers zit. je postadres kan je wel gewoon thuis houden.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:56

je moet er ook rekening mee houden dat je als je al gestudeerd hebt, misschien geen 4 jaar recht hebt op die bedragen die je noemt! Dit nav het "weer studeren".

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:23

Ik weet, zoals ruiterinrust al aangeeft, niet hoeveel jaar je nog recht hebt op stufi?
Maar je berekening klopt verder wel, je mag ook maximaal lenen als je maximaal bijverdient.
Maar zoals al meer gezegd, red je het wel? Ik weet niet hoeveel reistijd je hebt? En of je alleen woont en alles zelf moet doen of niet?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:28

Ik heb ook altijd zo'n 20 uur per week gewerkt tijdens mijn studie. En ik had ook erg veel lesuren, zo'n 30 per week. In de schoolvakanties ging ik altijd 40 uur per week werken, was ook altijd lekker bijverdienen.
Toch had ik nog genoeg vrije tijd over om te stappen en shoppen enzo.
*zucht* wat mis ik die tijd soms... Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 10:21

Ik heb het nog even nagerekend, en het klopt.. ik heb recht op max stufi en nog ongeveer 4 a 5 jaar (studie is 4 jaar). Vrijwel geen reistijd, en ben uitwonend.
Tanx for alle reacties Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:59

Die 682 euro is volgens mij basisbeurs + maximale aanvullende beurs + maximale lening. Een aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Dus je krijgt niet automatisch het maximale bedrag. Denk ook goed na of je zo veel geld wil lenen (een paar honderd euro per maand gedurende vijf jaar loopt aardig op) Succes met rekenen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:06

Als je al een HBO-opleiding hebt gevolgd, heb je dan niet al 4 jaar stufie gehad? Je hebt daarna alleen nog recht op een lening van maximaal 730 euro in de maand! Dat recht heb je wel een aantal jaar, maar dan zal je dus alles terug moeten betalen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:08

Da maximale beurs krijg ik zeker, en ik heb maar 1 jaar gestudeerd Clown

Dat lenen ga ik nog overnadenken, punt is dat het MOGELIJK is te studeren en Fleur te houden Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:20

Een jaarclubgenootje van mij heeft het eigenlijk heel slim gedaan. Ze heeft maximaal geleend en dat in zo'n gespreid fonds belegd. De kans dat er met die fondsen wat fout gaat is niet zo gek groot namelijk. Ze heeft haar lening er nu al weer dik uit, en daar bovenop een lekkere rente die ze in haar zak kan steken

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:21

Ik geloof wel dat je de maximale lening kunt krijgne, ook al werk je er veel bij. Voor de maximale stufi en lening kijken ze voor zover ik weet alleen naar het inkomen van je ouders.

Het hangt er vanaf wat voor studie je doet, of je er echt 20 uur per week bij kunt werken en een paard houden. Bij een studie als Geneeskunde zal dat niet lukken, maar ik kan je bijvoorbeeld Engels erg aanraden, met zijn 8 uur college per week. Knipoog
Als je door extra veel te werken langer over je studie doet, kom je wel in de problemen, omdat dan de stufi weg gaat vallen en je het met alleen een lening zult moeten doen.

Er zijn geloof ik ook regeleningen voor als je overstapt van het MBO naar het HBO, of van het HBO naar de uni. Dan kun je nog langer stufi krijgen dan de normale 4 jaar.

Wat ook erg handig is, en wat niet iedereen weet: als je student bent, moet je je verplicht particulier verzekeren. Hiervoor kun je een vergoeding aanvragen, deze moet je echter nog APART aanvragen, dus náást je studie-financiering. Doe dit wel, want het is zo'n 45 euro in de maand, en dat is toch mooi meegenomen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:34

Nimue schreef:
Het hangt er vanaf wat voor studie je doet, of je er echt 20 uur per week bij kunt werken en een paard houden. Bij een studie als Geneeskunde zal dat niet lukken, maar ik kan je bijvoorbeeld Engels erg aanraden, met zijn 8 uur college per week. Knipoog

Ik ga rechten studeren Clown Aan de toelatingstoets (heb mijn volledige VWO niet) is de studie niet heel moeilijk Knipoog
Citaat:
Wat ook erg handig is, en wat niet iedereen weet: als je student bent, moet je je verplicht particulier verzekeren. Hiervoor kun je een vergoeding aanvragen, deze moet je echter nog APART aanvragen, dus náást je studie-financiering. Doe dit wel, want het is zo'n 45 euro in de maand, en dat is toch mooi meegenomen!

Klopt idd, maar je hoeft je alleen particulier te verzekeren als je nog geen verzekering hebt op het moment dat je gaat studeren (als je tot die tijd dus bij je ouders zat) Ik ben al zeker 5 jaar zelf verzekerd en mag dus gewoon in het ziekenfonds blijven. Weten ook veel mensen niet, maar is dus heel handig om je VOOR je gaat studeren ziekenfonds te verzekeren..


Die tip van Zep is wel heel slim.. Knipoog Ik vrees alleen dat Fleur en ik de lening opeten Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:19

Zep schreef:
Een jaarclubgenootje van mij heeft het eigenlijk heel slim gedaan. Ze heeft maximaal geleend en dat in zo'n gespreid fonds belegd. De kans dat er met die fondsen wat fout gaat is niet zo gek groot namelijk. Ze heeft haar lening er nu al weer dik uit, en daar bovenop een lekkere rente die ze in haar zak kan steken


Same here Knipoog

Het leven is een gebakje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Apacheshadow, Effy, ellen05, eva1969, Jade91, lovemaylo, Mandy_89, Marie111, Nustice, Polarize, Roosyes, sasja0705, xKatinkii, Yentaah, Zick_Zack en 203 bezoekers