Z2 leerpaard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Z2 leerpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 16:41

Op Marktplaats staat een advertentie:
14-jarige ruin, schimmel, vader Aktion, 1.70, klassiek gebouwd.
Z2 dressuur met 18 winstpunten.
Ideaal leerpaard, alle knopjes zitten erop.
Rontgenologisch goedgekeurd, geen handelaren, €2500,- ( Bloos! )

Ik zat eergister achter de pc op mn werk/stage/whatever, met degene waar dat spulletje van is (samen met haar man dan), ze is zelf veelvuldig Z2 dressuur, en omdat ik daar nogal eens ben met mn pony heb ik les van dr, ook met paarden van hun (jong spul en een keer met een Friese hengst die Z mag lopen). Is echt ontzettend leerzaam, zei heeft er in een paar lessen door kunnen krijgen wat mn vorige instr. al 4 jaar probeerde, maar het kwartje viel blijkbaar niet aan mijn kant (okee, en die instr. us véél minder 'goed')

Nouja, ik ben 18 en heb in februari '03 een 5-jarige E-pony gekocht, zelf doorgereden, is nu B-klaar. Moet haar dus bij de paarden starten, en dat gaat ook gebeuren in 2004. Zit alleen heel erg met vervoer enzo, kan wel meerijden met een stalgenoot maar van haar kan je totaal niet op aan. Eigenlijk komt het erop neer dat ik dus maar wat doe. Ik betaal alles zelf en red t best, mn pony komt totaal nix tekort maar ik doe geen gekke dingen.

Goed. We kwamen die ruin dus tegen, het eerste wat ze zegt is iets in de trant van '2500???? Goedkoop!, oliebol, géén handelaren (zijn ze dus wel)', en toen 'Wil je een paard kopen? Zitten alle knopjes op! Kun je ontzettend veel van leren!!' Ze was helemaal enthousiast, en dat is ze niet zo gauw. Ik mompelde iets in de geest van 'Hmm, heb een pony'.

Vertel ik het verhaal aan mn pa, zegt ie 'nou, dan koop je m toch?'. Dus ik zeg dat ik daar geen geld voor heb, zegt ie dat ik wel wat mag lenen (das echt héél frappant, we hebben nou niet bepaald geld over enzo en je moest eens weten wat een trukendoos ik open moest halen toen ik eldien wilde kopen á €1000,-.) Vervolgens zegt ie: 'hmm, komt ook nog dubbel onderhoud bij'. Ik: 'dat kan dus niet, heb ik geen geld voor. en eldina verkopen wil ik niet en die levert toch niet zoveel op (tis een goeie pony maar nog (!!) nix als eerste pony voor een 12-jarige)

Dus...
Z-paard of maffe pony? Wat zou jij doen? (dat paard is al 14!)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:50

wel goedkoop paard, vind ik. Beetje vreemd, ik zou denken: waar is dat addertje onder het gras?

Het paard is al 14, dat houdt in dat je met een beetje mazzel m nog 4 jaar kunt rijden ofzo? Daarna of dan al zou je al best af moeten bouwen. Met die pony kun je nog veel langer mee! En uiteindelijk kun je dan ook veel leren, duurt gewooon langer! Maar daar heb je nog 15 jaar iets aan (pony's gaan wat langer mee)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:56

hmz, een moeilijke keuze, maar ik vind het heel raar dat ie zo goedkoop is!!!!! maar...hoe lang hebbie je pony nou al? en heb je daar een goede band mee???

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 17:08

Ik heb mn pony 10 maanden. En ja, het is een apart portret maar ik ben heel gek met r.
Punt is een beetje dat ik graag verder in de paarden wil, en wat dat betreft zou een Z-paard dus helemaal zo gek nog niet zijn. Heb zelf nooit het geluk gehad een leerpaard te mogen rijden.
Wat addertjes betreft: Het eerste wat ik zei toen ik die prijs zag was 'Aan hoeveel poten is 'ie kreupel!!?'
Mocht ik wat willen, dan heb ik er 2 absolute betrouwbare deskundigen bij die al zóveel paarden door de handen hebben gehad (letterlijk honderden, misschien zelfs wel duizenden, haar man iig, die zit er al zolang in)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:10

tja, je zegt dat je gek ben met je pony, dus ik zou je pony wel houden.. misschien kan je er later aan denken om er 1 bij te nemen!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:22

vind 2500 euro wel een b-tje goedkoop voor zo een paard, klinkt vervelend maar er is iets niet goed aan dit paard...
hij zal wel Z2 hebben gelopen maar misschien wil die niet meer, zit die in de staak, is er een ongeluk gebeurt?weet jij veel, het kan bijna niet dat zo een paard zo goedkoop is, de meeste van deze paarden kosten 4 keer zoveel!maar t zal altijd leuk zijn als die wel goed is,maar ik zou hem wel van top tot teen na laten kijken!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:24

hij is natuurlijk al 14, dus dan is een paard al snel goedkoper

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:25

Ik ga met Princess mee

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:50

ik zou je pony houden, die ken je, geen risico en je krijgt geen spijt als je der houd en het paard niet koopt.
Ik vind het een risico zo'n paard te kopen voor dat geld, de leeftijd zit niet mee en straks krijg je er ontzettend veel spijt van, misschien wel hoge dierenartsrekeningen, dat zou je willen dat je je ponytje gehouden had.

Pony houden dus !!!!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:56

Het is natuurlijk leuk om een paard te hebben dat alles al kent, dan kom je ook sneller in een hogere klasse, maar zou je niet veel trotser zijn als je dat met je e-pony bereikt? Die heb je tenslotte zelf opgeleid! Ok het duurt misschien wat langer, maar is dat een probleem? Ik vind die prijs ook verdacht! 14 vind ik echt niet zo heel oud, als ie nou 18 was of 20 dan had ik de prijs wat geloofwaardiger gevonden!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:13

Nou kijk het is heel leuk om een paard te hebben wat alles kan maar wat je hebt is dan dat je ook dingen hebt die jij anders doet en dat dat paard het niet doet zoals jij zilt, ik zou kiezen voor de maffe pony

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:31

In zo'n geval is het duidelijk, je hebt een grote pony, die prima tussen de paarden meekan en gezond is. Dan is dat genoeg, houden dus die pony. De pony opvoeden en dingen bijleren kan prima.

Of dat Z-paard wel gezond is, ik heb mijn bedenkingen, gezien de prijs. De leeftijd is voor een leerpaard niet zo erg, paard kan met een beetje mazzel nog 6 jaar mee, soms nog langer.
Wie weet wat dat paard heeft wat niet op de foto's staat, tussen de oren niet willen, slecht zien, iets in de rug, enz.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:32

zijn ze niet een nulletje vergeten?

_Madelon

Berichten: 4759
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:35

ik zou hem heel goed na laten kijken voordat ik hem zou uberhaupt zou kopen en dan nog zou ik er eerst heel goed over nadenken je hebt nu een jonge pony en je gaat dan naar een ouder paard waar je misschien nog 4 jaar plezier van hebt terwijl je met die pony nog 14 jaar plezier kan hebben ik zou er echt heel goed over nadenken

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:37

~ik vind dat niet zo`n gekke prijs voor een 14 jarig z2 paard, heb zelf net een zz licht paard gekocht van ook 14 en die was niet zo veel duurder...

maar als je het kan doen kwa geld zou ik het zeker doen

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:39

Misschien komt het toch door de leeftijd, en vinden ze goed tehuis belangrijker. Het gebeurt vaker, dat met hogere prijzen, mensen er een groots paard van verwachten en met veel verwachtingen ervan wel ff die Z2 door gaan rossen.

En anders... lekker prijsje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:53

vergeet niet dat ie over een week al 15 is, dat drukt de prijs natuurlijk enorm. Je hebt het toch over bijna 6000 gulden, dat mag zoeen best kosten. Als ie er verder goed uitziet zou ik het absoluut doen. Je kunt nog een paar jaar veel plezier van zo'n paard hebben (en je houd zelfs geld over om er al vlot een jong dier naast te zetten)

Ik zou hem nog een keertje klinisch laten keuren, dat moet wel goed zijn. Als je een goede paardenkliniek uitzoekt kunnen die ook keuren in het licht van de leeftijd en africhtingsniveau.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:53

Waarom ga je niet eerst eens een 'proefritje' maken?Misschien wil je het dan niet eens meer.

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 20:23

ik zal denk k voor die maffe pony kiezen...je hebt hem ook al een tijdje enzo

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 20:55

wat ik denk:

dat paard kan alles al, nou ja veel, en dan kom jemet een beetje geluk zo heel hoog

die pony heb je zelf aangereden, en als je dan hoog komt vind ik het veel knapper. je hebt echt samen naar een doel toegwerkt en om het dan te behalen, nou petje af.

en je kent m al 10 maanden, het zijn wel levende dieren, die moet je niet om de beurt inruilen omdat je een leuk ander exemplaar ziet staan

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 21:22

Binnenste buiten keren zou ik sowieso laten doen. En er mag wel íets aan mankeren, het gaat me puur om het 'leereffect'.
Ik wil verder met de paarden! Ik doe een paardenhouderij opleiding (hbo, hoop dus niet alleen strontschepper te worden en een beetje allround te worden, en dan moet je ook kunnen rijden) Zo'n paard kan een ontzettend goede leermeester zijn, en dat kan weer heel belangrijk zijn voor mijn eigen toekomst.
Ja, op gevoel kiezen kan ik wel: dan kies ik voor Eldientje (pony)
Maar mn verstand moet toch ook nog es aan t werk? Scheve mond

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 21:23

Zep schreef:
(en je houd zelfs geld over om er al vlot een jong dier naast te zetten)


Hoe bedoel je die? Verward Bloos

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:30

ik zou niet weten wat ik zou doen...
je kan natuurlijkveel van zon paard leren..maar je moet er wel rekening mee houden dat hij al 14 is..je paardje is nog jonger en kan mischien ook wel heel wat bereiken?!
als je denkt dat je paardje de kwaliteiten er niet voor heeft maar je wilt toch verder...dan ziu ik denk ik toch dat leerpaard kopen..
kun je zelf heel veel van leren maar anderen mensen ook
succes met je keuze...
gr esther

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:44

euhm, tja aldina is wel een super leuke pony enzo maar ik zal voor de schimmel gaan Scheve mond zie je je zelf al tussen de paarden rijden met je ponytje van 1,54, je bent best lang en daardoor is het beeld al wat minder.
Dat de schimmel zo goedkoop is is wel een beetje raar, maar laat hem gewoon goed keuren en je hebt een toppaard onder je kont waarvan ik zeker weet dat je er geen spijt van krijgt.
aldina is een hele leuke pony en je kan er al wat meer geld voor vragen.En je leert zo ontzettend veel van zo''n paard
dus als je snel verder wil in de paardensport, DOEN
maar je moet gewoon doen wat je zelf wil, denk er nog eens goed over na...
(dit is gewoon mijn mening, weet niet of je er wat aan hebt...)
maar veel su6 en ik hoor het nog

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:38

Hij lijkt mij zeer moeilijk om je pony te verkopen.

En zie je het juist niet als een uitdaging? Ik ben met mn paard ook de eerste die erop zat, zelf ingereden enzovoorts. Het is toch juist leuk om straks, als je wat hoger ben met je pony, of in mijn geval met mn paard, te kunnen zeggen van, dit heb ik helemaal zelf gedaan?
Ik weet dat het soms lastig is met een jonge pony, maar vergis je ook niet in een Z paard. Ze zijn echt niet allemaal zo makklijk na te rijden.
Succes iig met je keuze