verschillende trainingsmethodes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

verschillende trainingsmethodes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 11:51

kan iemand mij vertellen welke verschillende trainingsmethodes voor dressuur er nou eigenlijk zijn. wat de basisprincipes zijn en wat de voor en nadelen er van zijn.
En ook: Voor welk type paard, kwa bouw bijvoorbeeld, is welke trainingsmethode geschikt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:56

Elke trainingsmethode die de huidige wedstrijdsport tot doel heeft, heeft ongeveer de zelfde basisprincipes. Het gaat erom hoe daar aan vorm gegeven wordt, al die verschillende vormgevingen zijn bijna niet op te noemen. Zoveel trainers als er zijn, zoveel trainingsmethodes zijn er. Ze zullen meestal wel uit gaan van: Takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtgerichtheid, verzameling en nageeflijkheid.
Zoals het hier in volgorde staat, houden Johann Hinnemann en Coby van Baalen heel strikt aan. Andere trainers hebben soms een wat afwijkende volgorde of houden zich wat minder strikt aan een bepaalde volgorde. Sommige trainers hebben nog andere basisprincipes die ze aan dit rijtje toevoegen. Zo mis ik zelf de onvoorwaardelijke voorwaartse drang (voor het been). De invulling die de verschillende trainers aan de begrippen geven en de manier waarop ze het bereiken verschilt nogal. Daar kunnen boeken over vol worden geschreven.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 16:33

Misschien bedoel ik meer de losrij-methode. Uiteindelijk wordt het zelfde doel nagestreefd, dat begrijp ik.
Sommigen vinden het bijvoorbeeld functioneel om eerst alle spieren te verlengen voor de oprichting(verkorting van de spieren) gevraagd wordt.
Maar anderen stellen gelijk hoog in.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:54

Tja, juist bij het losrijden komen de verschillende methodes boven water. Dat is ook wat ik bedoel met onderstaande zin.
Aimee schreef:
De invulling die de verschillende trainers aan de begrippen geven en de manier waarop ze het bereiken verschilt nogal.

Het hoog of juist laag instellen van de hals tijdens het losrijden is één van die punten waarop methodes van elkaar kunnen verschillen en vaak de meest in het oog springende. Dat is de invulling van de training, het doel blijft de zelfde proef die op dezelfde punten wordt beoordeeld.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:31

ja... dat losrijden...
Mijn instructeur vind aan lange teugel losstappen en draven onzin, ze mogen wel wat langer en lager, maar moeten gelijk rond.
Mijn instructrice begint wel met lange teugel (aclimatiseren) en dan moet ik echt voorwaarts neerwaarts (lang en laag, met neus voor loodlijn dus niet opkrullen) losrijden en daarna iets hoger instellen. Hoe hoog je instelt (en uiteindelijk stukjes traint) hangt af van hoever je bent en hoe het paard op dat moment loopt... Dus het moet (redelijk) goed voelen en vandaaruit werken we richting een bepaald gewenst plaatje...
Mijn instructeur gaat er vanuit dat hij een bepaald beeld wil zien, en in dat beeld moet ik voor elkaar zien te krijgen dat het beter gaat voelen...
Mijn instructrice werkt vanuit de ontspanning en daarna eraan gaan rijden, mijn instructeur werkt vanuit vlot voorwaarts rijden en opvangen en dan (proberen en soms hopen Knipoog ) dat het paard zich daarin gaat ontspannen...

Tja... Deze manieren botsen best wel, vandaar dat ik nu niet met hetzelfde paard bij beide les. Als ik voor mezelf rijdt, dan pas ik me aan aan de best bij die pony passende manier.