Diploma´s belangrijk of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Diploma´s Instruktie belangrijk of niet

In de manege JA / Prive Ja
46 (36%)
In de manege Nee / Prive Nee
25 (19%)
In de manege Ja / Prive Nee
43 (34%)
In de manege Nee / Prive Ja
5 (3%)
Anders
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 126



KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Diploma´s belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 09:37

Naar aanleiding van een eerder topic................

Is het belangrijk voor jou dat jouw instuctie een diploma heeft of niet.....

Waarom deze stelling, omdat er gezegd is dat iemand zonder diploma´s niet goed les zou kunnen geven......

Ikzelf heb geen diploma´s helemaal niks......... ik zie er ook het nut niet van in. Ik kan wel 5 jaar lang allerlei ORUN cursussen gaan volgen maar dan leer ik nog niet een tiende van wat ik de afgelopen 26 jaar in de praktijk heb geleerd........ ik heb de basiscursus van dichtbij mee mogen maken en dat doe ik met twee vingers in mn neus, ogen dicht en de linkerhand op mn rug gebonden op mn sloffen.......

Verzekeringstechnisch is een ander verhaal...... om les te geven op een manege kan ik me voorstellen dat er een bepaalde garantie moet zijn van het niveau van instruktie..... maar dan alsnog, zou ik liever (als ik manegeklant zou zijn) les krijgen van iemand die een jarenlange ervaring achterzich heeft dan een broekkie die een ORUn cursus gevolgd heeft.

Hiermee zeg ik niet dat de cursussen slecht zijn...... Een heleboel mensen kunnen hier heel veel uit halen en hebben er gericht iets aan. Vooral de jongere generatie, waarbij dit veel meer speelt heeft er veel aan...... Ik kom nog uit de tijd dat dit soort opleidingen weg was gelegd voor de happy few en heb toen dus nooit de mogelijkheid gehad om naar een paardenschool te gaan. En nu kan een paardenschool mij niet echt meer verassen met technieken of manieren........

Wat is jullie mening


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:55

nee het is niet nodig, maar...

Jij en ik en mensen die al langere tijd in de paarden zitten, weten wat goede les betekend.
We halen de goede instructeurs erzo uit.
Dan maakt papier niks uit.

Maar als je net in de paarden zit, nog alles moet leren, zou ik zeker wel naar papier vragen.
Dan weet je iig zeker dat je met iemand te maken hebt die serieus in de paarden is en net wat meer weet dan het grietje wat een jaar langer manege les heeft als jezelf.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:59

Op de manege is het inderdaad een verzekeringskwestie en daar vind ik het dus wel belangrijk! Zeker als er les wordt gegeven aan kinderen! Prive maakt het me niets uit, mensen met diploma kunnen slechter zijn dan mensen zonder diploma's! Het gaat inderdaad meer om de ervaring die iemand heeft en zijn kundigheid in het verwoorden van die ervaring. Goed kunnen rijden betekend niet automatisch dat je dit ook aan andere mensen kan overbrengen.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:07

op een manege vind ik wel, omdat je er toch vanuit gaat dat je (of je kinderen) op een verantwoorde manier les krijgen. en als ik prive les krijg maakt het mij niet uit. als we dan maar op een lijn zitten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 11:08

capopjekop schreef:
op een manege vind ik wel, omdat je er toch vanuit gaat dat je (of je kinderen) op een verantwoorde manier les krijgen..



maar waarom kan alleen iemand die een orun diploma heeft verantwoordelijk lesgeven?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:19

Op een manege kan ik me er inderdaad iets bijvoorstellen..Verzekeringtechnisch is het toch wel verstandig om daar een gediplomeerd iemand te laten rondhuppelen.

Voor mijzelf maakt het geen ene donder uit of ik nu les krijg van iemand met diploma's of iemand zonder.
Ik kijk naar de kwaliteit van de les,een diploma zegt daar niets over.Die lessen zijn vaak alleen maar veel duurder.

Ik weet niet eens of mijn instructrice een diploma heeft. Bloos!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:37

Eerlijk gezegt ligt het een beetje aan de leeftijd. Als ik les krijg van iemand van 20, vind ik een diploma belangrijker als wanneer het iemand van 45 is. Simpelweg omdat zo'n jong iemand die kennis toch ergens vandaan moet hebben. Ik ken teveel maneges waar ze zomaar iemand in het midden van de bak neerzetten. Bij een ouder iemand heb je sneller dat de kennis uit ervaring komt, zoals jij beschrijft.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:40

Ik ben het met Runningkawa eens dat een papiertje niet veel uitmaakt.
Het gaat er om dat je kwalitatief goed les krijgt, en niet een uurtje rondhobbelt op een paard.

Ik vind het jammer dat er vaak (ik zeg dus niet op alle Knipoog ) op manege's maar wat gehobbeld wordt. Juist daar zou het fijn zijn als je de basis op een goede manier leert.

Ik denk dat wanneer je wat langer rijd en oog hebt voor wat een verantwoorde manier van omgaan met je paard is, je aardig in kunt schatten of iemand (al dan niet met papieren op zak) jou de juiste dingen kan leren.

Verder willen diploma's ook niet alles zeggen. Sommige mensen zijn heel goed in de theorie en kunnen zelf heel leuk rijden, maar kunnen hun kennis en vaardigheden niet overbrengen op anderen. Terwijl dat toch een erg voornaam aspect is van het lesgeven.
Anderen kunnen misschien de theorie niet goed reproduceren tijdens een examen en rijden misschien wat minder spectaculair, maar weten wel datgene uit jou en je paard te halen wat er in zit.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:49

Ik ken een manege waar iemand van 19 les stond te geven, 2 uur in de week om zo haar eigen manegeuurtje niet te hoeven betalen.
In een manegeles vind ik toch dat iemand een papiertje moet hebben. En niet iemand die alleen zelf maar manege-ervaring heeft.

voor privelessen maken papieren mij niet uit, heb liever iemand met heel veel praktijkervaring.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:11

Ik vind het wel belangrijk dat iemand een diploma heeft, dan kan je zien dat ze iig WAT kan Tong uitsteken Wel vind ik dat ze ook een beetje praktijk ervaring moeten hebben (en dus L dressuur en L springen moeten kunnen (hoeft niet bewezen te zijn)
Voor prive hoeven ze neit zonodig een een diploma te hebben, als ze maar wel veel praktijk hebben gehad!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:17

Een manege zou voor goede instructie moeten zorgen. Punt.
Met of zonder papier.
En zorgen dat ze een E.H.B.O.-er in huis hebben.

('If pigs could fly... ' Knipoog )

Reken maar dat ik heel wat gediplomeerde bagger en
ongediplomeerde vakkundigen voorbij heb zien komen...

Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:24

In het betreffende topic ging het over iemand (ik) die ivm ziekte instructrice een keer een les overneemt.
Het ging er niet om of ik wel of geen les kon geven, maar het was onverantwoordelijk, en tja, uitgerekend bij mij gebeurde er wat (pony ging met ruiter en al onderuit).
Dat kan IMO gebeuren, of je nu gediplomeerd bent of niet. Zelfs Anky had dit niet kunnen voorkomen.
verder hecht ik meer waarde aan de inhoud van de les dan aan een papiertje.
Je kan nog zoveel papieren hebben, als je het niet over kan brengen, houdt het snel op.
Ook moet je je aan kunnen passen aan het nivo en de leeftijd.
Wij hebben een instructrice (met dipl.) gehad die zelfs de jongste enkel en alleen strak dressuur liet rijden. Na de les mochten ze niet zonder zadel uitstappen, zelfs zonder beugels was uit den boze... Alleen maar strak. En maar bleren dat die kids op hun stelling moesten letten (kids van 7 jaar)...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:36

Ik heb geen idee hoe het met aansprakelijkheid zit, maar ik heb vroeger ook heel wat manegelessen gegeven terwijl ik geen enkel papiertje heb.
Groepslessen en prive-lessen, kinderen en volwassenen (ik was toen zelf een jaar of 16).
En bijna voor niets uiteraard Knipoog
Achteraf zeg ik dat zo'n manege dat eigenlijk niet kan maken. Ik was af en toe nog jonger en had nog minder ervaring dan de mensen die in mijn les reden.

Later heb ik nog dressuurles en springles gegeven aan pensionklanten en dan vooral aan ponyruiters.
Ook hielp ik bijna dagelijks met de training bij een aantal wedstrijdruiters (ook Z en hoger).
Ik ging ook altijd mee als zij gingen lessen en kon daardoor thuis bij de training toch een aanvulling zijn "vanaf de grond".
Dan maakt een papiertje niets uit en gaat het om de ervaring.

Wat mij zelf erg opvalt is dat ik er nu veel minder oog en gevoel voor heb omdat ik nu al een aantal jaar niet meer zelf rijd.
Dus iemand die zelf aktief rijdt zou voor mij de voorkeur hebben boven iemand met papieren.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:14

Wat wordt er bedoeld met verzekeringstechnisch op een manege?
Bij ons geven er nl twee les terwijl ze geen papieren hebben.

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:17

Ik vind wel dat het belangrijk is. Waarom als je de kennis hebt, zou je niet dan zo een diplomatje halen? Ik vind het ter bevestiging tegenover de klanten ook wel wat verantwoordelijker, en zekerder overkomen.

...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 13:30

Inge, omdat de verzekering de schade niet dekt als er les word gegeven door een niet gediplomeerde instrukteur........ ook al kan iemand bij een gediplomeerde net zo goed zn nek breken als bij een niet gediplomeerde.

oquendo, omdat ik geen zin heb om een hoop geld uit te geven aan iets waar ik niet beter van word

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:20

als ik privé van iemand les zou krijgen, en die persoon kan de dingen duidelijk overbrengen en mij wat kan leren, maakt het me niet uit of die een papiertje heeft of niet.
maar voor de verzekering is het wel erg belangrijk.
tis toch banketstaaf als jij als instructrice de rest van je leven in de schulden zit, omdat iemand zijn nek breekt terwijl hij les van jou had, en jou dan aansprakelijk stelt. ven jij dan niet gedekt bent daarvoor?(maar is dit mogelijk als het om privéles gaat, niet op een manege, met eigen paard? ik denk het wel?)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:28

Tsja, ik heb dus heel veel lesgegeven, zonder diploma, maar ben ermee gestopt omdat ik heb begrepen dat ik zelf ermee in de problemen zou kunnen komen...
Juist door het verzekeringstechnische, als je geen diploma hebt shijn je zwaar in de problemen te kunnen komen als iemand eraf klettert en jou daarvoor aanklaagt... Het fijne weet ik er niet van, maar ik wilde het niet riskeren...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:41

SharirBobby schreef:
als ik privé van iemand les zou krijgen, en die persoon kan de dingen duidelijk overbrengen en mij wat kan leren, maakt het me niet uit of die een papiertje heeft of niet.
maar voor de verzekering is het wel erg belangrijk.
tis toch banketstaaflig als jij als instructrice de rest van je leven in de schulden zit, omdat iemand zijn nek breekt terwijl hij les van jou had, en jou dan aansprakelijk stelt. ven jij dan niet gedekt bent daarvoor?(maar is dit mogelijk als het om privéles gaat, niet op een manege, met eigen paard? ik denk het wel?)


Als ik les zou hebben van iemand zonder papieren en ik klap van mijn paard af, dan zou ik de verzekering gewoon niet melden dat het onder een les gebeurde. Probleem opgelost. Ik vind het wel logisch dat het voor maneges anders ligt.

Een diploma zegt voor mij lang niet alles. Er zijn mensen die ooit een ORUN cursus hebben gedaan, die echt geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, maar er zijn ook mensen met een ORUN-diploma die ontzettend goed zijn in hun lesgeven. Voor mensen zonder diploma geld naar mijn idee precies hetzelfde, er zullen hele goede zijn, maar ook slechte.

Het is ook maar net wat het doel van de instructie is. Als je manegelessen geeft is het belangrijk dat je goed met mensen om kunt gaan en ze een leuke maar ook leerzame les te geven. Daar hoef je geen passage of piaffe voor te kunnen rijden zeg maar.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:19

Een diploma zegt mij niet zo heel veel...ik zou niet eens weten of mijn instructrice een diploma heeft. Laatst had ze het er wel over: toen ze naar Deurne ging. Maar of ze dat afgemaakt heeft en nog andere dingen heeft gedaan. Ik zou het niet weten.
Interesseerd me ook niet, als ze maar goed lesgeeft Haha!

Bij een manege twijfel ik wel...als ik op maneges kijk zie ik zoveel mensen die echt niet weten waar ze het over hebben lesgeven. Maar ja, wie zegt dat ze geen papiertje hebben?

Zelf heb ik ook een kleine tijd manegelessen gegeven als 16-jarige. Eigenlijk hetzelfde verhaal als MarijeR, ook ben ik nu van mening dat het gewoon niet kan!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:55

Mickey schreef:
Sommige mensen zijn heel goed in de theorie en kunnen zelf heel leuk rijden, maar kunnen hun kennis en vaardigheden niet overbrengen op anderen. Terwijl dat toch een erg voornaam aspect is van het lesgeven.
Anderen kunnen misschien de theorie niet goed reproduceren tijdens een examen en rijden misschien wat minder spectaculair, maar weten wel datgene uit jou en je paard te halen wat er in zit.


Maar een goede instructeur zou dit toch allemaal moeten kunnen niet waar?
Imo moet een instructeur toch echt in eerste instantie kennis hebben van de theorie en wel op een manier dat hij deze kennis kan interpreteren en gebruiken EN zelf behoorlijk kunnen sturen EN uiteraard zijn kennis kunnen verwoorden en overbrengen.
En laat de ORUN nou net deze drie dingen examineren, kortom je haalt simpelweg geen 3jr ORUNdiploma als je 'wel leuk kan rijden maar de boel niet over kan brengen'.

Dus ja ik ben absoluut voor gediplomeerde intructeurs, zeker op maneges waar mensen beginnen met paardrijden.
Heb ook al te veel ellende gezien op maneges waar ongediplomeerde en ook echt onkundige mensen stonden 'les te geven'.
Als het allemaal zo makkelijk is zou ik zeggen laat maar zien en haal even dat 'papiertje'!

De andere kant zijn natuurlijk de instructeurs die al jaren lange ervaring hebben en zeker zeer kundig kunnen zijn. Ik besef me wel dat al die opleidingen pas van de laatste jaren zijn en daar een aantal jaar gelden nog veel minder waarde aan gehecht werd. Uiteraard zullen deze mensen goed les kunnen geven en dat moeten ze ook absoluut blijven doen! (en die hoeven van mij echt niet massaal naar ermelo Knipoog )
Waar wel ik errug moe van wordt zijn mensen 'al die papiertjes' zoveel mogelijk bagataliserenen en er zelfs een beetje minachtend over lopen te doen, want allemaal onzin is het ook weer niet!
(ik bedoel hier echter niemand uit dit topic mee, maar laat dit nu net een ergenis uit m`n omgeving zijn Cool )

puntje puntje puntje

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:02

ik vind het wel belangrijk, anders kan zomaar iedereen les kan geven. Maar ervaring in het rijden en lesgeven vind ik ook belangrijk

[o]

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:04

Diploma's boeien mij niet zo, als iemand maar goed de kennis over kan brengen, zodat je ook snapt wat er bedoeld word en het ook kan uitvoeren als je alleen in de bak rijd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:00

Ik vind een diploma tot op zekere hoogte belangrijk, zeker als het gaat om de basis. Als iemand een diploma heeft, ben je er in elk geval zeker van dat diegene een bepaalde basis heeft. En natuurlijk geeft elke instructeur met of zonder diploma zijn eigen draai aan het lesgeven. Het ligt er ook maar net aan wat je als instructeur belangrijk vind. Ik heb zelf mijn ORUN diploma en geef ook les, maar krijg zelf les van iemand zonder diploma, omdat dat gewoon erg goed klikt en zij mijn doelen en mijn paard begrijpt.

Z1+1

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:52

Ik begreep van een stalgenoot dat je je pas gediplomeerd mag noemen voor de verzekering als je de 3e fase ORUN heb afgerond.
Ik denk dus dat er heel wat mensen dan 'onverzekerd' les krijgen.
Hoe het zit met de consequenties als mensen niet gediplomeerd zijn, zou ik echt niet weten.
Ik vind zelf praktijkervaring belangrijker dan het papiertje. Ik heb zelf 1e fase ORUN gedaan en weet dus dat het een waardeloze cursus is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers