Waarom niet rollen bij koliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Waarom niet rollen bij koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 16:25

Gisteren heb ik mijn paard Highpoint bijna dood zien gaan. Huilen Ik heb nog nooit zoveel paniek gevoeld!

Hype kreeg een koliek aanval. Het begon met dat hij zich niet gemakkelijk voelde. Ze waren al met hem aan het wandelen op de oprit toen ik aankwam op stal. Hij liep op dat moment behoorlijk te zweten en ik zag dat hij steeds wilde gaan liggen ondertussen meste hij wel. We hebben hem toen een pijnstiller/ spierverslapper gegeven. Ik kon Hype bijna niet op zijn benen houden en hebben ons naar de bak begeven zodat wanneer hij zou gaan liggen hij niet op de stenen terecht zou komen. Mij is altijd verteld dat ze niet mogen gaan rollen dus met man en macht probeerde we hem tegen te houden, maar als 600 kilo wil gaan liggen is niks meer wat het tegenhoud. Hype bleef rollen, zijn ogen waren weggedraaid. en hij bonkte opzettelijk met zijn hoofd tegen de grond. Op een geven moment bleef hij stil op zijn rug liggen met zijn benen in de lucht. Ik dacht echt dat dat het einde was. Uiteindelijk rolde hij met een kreun op zijn zij. Ik aaide zijn hoofd om hem rustig te houden. Uiteindelijk hebben we met een spons en koud water zijn hoofd gewassen. Dat maakte hem wakker en hij kwam overeind. Vanaf dat moment was alles goed. (de wereld viel van mijn schouders af). Hij was alert, stond met zijn oortjes naar voren en je zag dat hij opgelucht was.

Ik ben er van overtuigd dat Hype gedaan heeft wat hij moest doen om van de pijn af te komen. Ik weet dat er gezegd wordt dat door rollen de darmen in de knoop kunnen raken, maar ik twijfel nu aan deze stelling. Zou het niet zo zijn dat paarden zelf vaak het beste weten wat ze moeten doen? Zou het juist niet zo kunnen zijn dat door het rollen alles weer op zijn plek is gekomen?

Na dit gebeuren struin ik het internet af naar informatie. Heeft iemand hier wel eens het zelfde mee gemaakt dat juist na het rollen de pijn verdween en het paard weer oke was?


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:30

Het is idd een fabeltje dat de darmen ervan in de knoop kunnen raken. Als ze in de knoop zitten komt dat niet van het rollen. Het probleem met rollen is dat ze zo heftig rollen dat ze zich kunnen bezeren, dus moet je zorgen dat ze voldoende ruimte hebben.
Stappen helpt de darmwerking op gang te houden en is dus ook goed. Een paard met gaskoliek moesten we zelfs aan de longe zich druk laten maken zodat het gas eruit zou komen.

Weet je al wat de oorzaak van de koliek is geweest? dan kan je iig herhaling voorkomen

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:45

Mijn paard heeft een paar keer gaskoliek gehad.
Omdat mijn paard het zo fijn vind om te rollen. (Ik kan hem geen groter plezier doen dan na het rijden hem even lekker te laten rollen.) Mocht mijn paard gewoon rollen. Het zo misschien zelfs wel verlichtend kunnen werken.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:25

Ik heb een vrij uitgebreid medisch artikel van een DA die gemiddeld per jaar 250 koliek-operaties uitvoert. Het is een pdf bestand, dus geinteresseerden kunnen mij pb-en met hun prive email-adres dan stuur ik het door !
Volgens mij is niet laten rollen inmiddels ook achterhaald.
Het ene paard heeft natuurlijk een lagere pijndrempel als de ander. Ik heb ook zo'n drama-queen Boos! onlangs ging die (helemaal) plat in de wei liggen, (s'morgens was er trouwens nog niets aan de hand) voor het raam van mijn overbuurvrouw, die thuis werkt, en die ze dus geregeld kan zien vanuit de wei.....die belde mij natuurlijk op op mijn werk dat het helemaal niet goed ging met mijn paard, waarop ik vanuit mijn werk de DA had gebeld, en ondanks de afstand van 37 km was ik er toch nog eerder dan hij Schijnheilig ......was het een hoefzweer !!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:17

de darmen in de knoop raken is een groot woord, de kasn is wel groot bij rollen dat er een draai kan onstaan in de darmen, wat dus niet echt bevordelijk is voor de darmen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:20

koliek is een verzamelnaam voor buikpijn.

de reden dat je ze in principe niet mag laten rollen is omdat je niet van te voren weet waarom je paard koliek heeft,daarom is het het meest veilig om het niet te doen....

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:29

Bij koeien en schapen kan de maag kantelen na het omrollen, maar bij een paard kan dat niet. Dat zit allemaal goed vast.
Ook kunnen de darmen niet ineens in de knoop of gedraaid raken door rollen. Paarden in de natuur rollen ook veel voor de vachtverzorging, zou dus een beetje vreemd zijn als ze daar dood aan konden gaan Verward
Als je je paard na het rijden laat rollen komen die darmen ook niet ineens in de war dus waarom wel als ze al koliek hebben. Beetje vage redenering uit lang vervlogen tijden.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:32

Over het rollen kan ik niet veel zeggen dan dat ik ook altijd geleerd heb dat de darmen dan in de knoop zouden kunnen komen. Verward Een andere reden is natuurlijk dat als het paard op stal gaat rollen ,het zichzelf zou kunnen bezeren.
Het schijnt trouwens op dit moment schering en inslag te zijn met paarden die koliek hebben.Afgelopen vrijdag had een van mijn eigen paarden koliek,maandag een pony en gister een veulen.Volgens de veearts waren we niet de eersten die belden vanwege koliek de afgelopen dagen.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:24

Waarom een paard niet zou mogen rollen is, zoals Peppysan al schreef, dat ze zichzelf vastrollen of zo heftig rollen dat ze zichzelf kunnen verwonden. In Utrecht hebben ze voor de heftige koliekers daarom speciale boxen vast 8 bij 8 meter oid, met schuine wanden die bekleed zijn met rubber. Daar kunnen ze dan wel in rollen, maar de kans dat ze zichzelf verwonden of vast komen te liggen is niet zo groot.
Stappen kan de darmwerking op gang helpen, maar dit werkt alleen bij heet in beweging komen. Dus uren stappen 'totdat hij mest' is pure kwelling. Af en toe tien minuutjes stappen kan geen kwaad, maar als je paard een goede verstopping heeft, kan het 36 to 48 uur duren totdat die helemaal loskomt, dan zou je dus zolang moeten stappen!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:24

mij hebben ze ook altijd gezegd (wijs gemaakt?) dat een paard niet mag gaan rollen, zelfs mijn da zei dit. Het enige dat ik je kan zeggen is dat je paard heel veel geluk heeft gehad, bij ons op stal vinden paarden het duidelijk rage om koliek te krijgen, heb er twee zien sterven en eentje met spoed naar het ziekenhuis moeten brengen, het enige wat ze allen gemeen hadden (buiten koliek natuurlijk), is dat ze allemaal gingen rollen en hun benen omhoog deden, daarna was het gedaan, bij het ene paard hebben we hem gewoon direct rechtgetrokken (520kg...) met 5man en direct op de trailer gezet. We waren juist op tijd in de kliniek zeiden ze, een paar minuten later en zijn maag was ontploft.....

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 09:53

Tisia,

Als er zoveel paarden koliekig zijn (geweest) op één stal...
vraag ik me af of jullie verder hebben gekeken naar de oorzaak?
Lijkt me meer dan toeval. Ze hebben immers meer gemeen, staan bij dezelfde stal, krijgen waarschijnlijk hetzelfde te eten en worden misschien massaal ontwormt.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 10:49

wat is de duur eigenlijk tussen het krijgen van koliek en eraan kunnen overlijden?
is dat verschillend?
ik heb geluk gehad bij melody we waren er net optijd bij omdat ik thuis op de bank zat en me niet lekker voelde en perse naar melody wilde heel raar was dat.
Ik kwam toen aan en ze ging staan/liggen/staan/liggen
ik heb meteen de DA gebeld en die is toen gekomen.

Maar wat ik ook wilde weten is waardoor kun je kloiek krijgen, is dat alleen door het voer of ook door stress en dergelijke

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:55

An_J schreef:
Tisia,

Als er zoveel paarden koliekig zijn (geweest) op één stal...
vraag ik me af of jullie verder hebben gekeken naar de oorzaak?
Lijkt me meer dan toeval. Ze hebben immers meer gemeen, staan bij dezelfde stal, krijgen waarschijnlijk hetzelfde te eten en worden misschien massaal ontwormt.

ze krijgen allemaal verschillend eten, en worden niet samen ontwormd. Het is niet zo dat ze allemaal tegelijk koliek krijgen ofzo, de laatste keer was in december, met dood als gevolg, dan was het november, alles terug goed, dan in juli (mijn paard), dan was het terug november en december (zelfde paard als dit jaar november, is toen naar ziekenhuis overgebracht), en dan was het augustus, met dood als gevolg. Sommige mensen denken dat onze stal behekst is, omdat bijna alle paarden het krijgen?? Volgens mij is dit gewoon toeval, er staan nog paarden die het daar nog nooit hebben gekregen.
@ xxxmelody: bij het laatste paard dat bij ons overleden is duurde het zo'n 5uur, en bij die pony dat in de zomer overleden is tussen de 5 à 6uur

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:02

Titsia"]
[quote="An_J schreef:
Tisia,

Als er zoveel paarden koliekig zijn (geweest) op één stal...
vraag ik me af of jullie verder hebben gekeken naar de oorzaak?
Lijkt me meer dan toeval. Ze hebben immers meer gemeen, staan bij dezelfde stal, krijgen waarschijnlijk hetzelfde te eten en worden misschien massaal ontwormt.

ze krijgen allemaal verschillend eten, en worden niet samen ontwormd. Het is niet zo dat ze allemaal tegelijk koliek krijgen ofzo, de laatste keer was in december, met dood als gevolg, dan was het november, alles terug goed, dan in juli (mijn paard), dan was het terug november en december (zelfde paard als dit jaar november, is toen naar ziekenhuis overgebracht), en dan was het augustus, met dood als gevolg. Sommige mensen denken dat onze stal behekst is, omdat bijna alle paarden het krijgen?? Volgens mij is dit gewoon toeval, er staan nog paarden die het daar nog nooit hebben gekregen.
@ xxxmelody: bij het laatste paard dat bij ons overleden is duurde het zo'n 5uur, en bij die pony dat in de zomer overleden is tussen de 5 à 6uur
[/quote]

Misschien schimmel, of iets anders in het hooi?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:13

waarom krijgen ze het dan niet allemaal? tot nu toe zijn er 4paarden die er geen last van hebben die er toch al 2 jaar staan. In de zomer krijgen ze trouwens ander hooi als in de winter, in de winter kan ik nog snappen dat ze sneller koliek krijgen, ze staan dan ook op een kale weide met enkel modder, dus krijgen ze veel zand binnen. Maar in de zomer koliek???

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:29

Titsia schreef:
waarom krijgen ze het dan niet allemaal? tot nu toe zijn er 4paarden die er geen last van hebben die er toch al 2 jaar staan. In de zomer krijgen ze trouwens ander hooi als in de winter, in de winter kan ik nog snappen dat ze sneller koliek krijgen, ze staan dan ook op een kale weide met enkel modder, dus krijgen ze veel zand binnen. Maar in de zomer koliek???


Wat is dan het verschil met de paarden die het wel krijgen? Ras, ander weiland, kieskeurige eter, sterke maag, ....

Ik denk dat je het beste met je stalgenoten om de tafel kan gaan zitten en proberen erachter te komen wat de overeenkomsten en de verschillen zijn tussen de 2 groepen paarden.

Succes met de puzzel

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:20

het laatste paard dat gestorven is was een veulentje, dat al een keer longontsteking gehad heeft en toch eigenlijk een beetje achter zat, het andere paard (pony), was 16jaar oud, heel zijn leven in een slechte manege gelopen, had artrose enz, 6maanden later zou hij sowieso zijn afgemaakt.Het andere paard (ziekenhuis) is een luchtzuiger, en is zeer gevoelig aan veranderingen, vooral als het met eten veranderen te maken heeft. En tja mijn paard?? ik denk gewoon stress, ben hem bij een handelaar gaan halen, eerst ergens voorlopig gestald, dan terug ergens anders, dan naar zee terug naar huis, hij had schrik op de weide, wist niet wat gras eten was enz denk dat je nu wel alle uitleg hebt.. Of het kan natuurlijk ook in de bodem zitten, hoop van niet

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:16

Het kan in meer dingen zitten (helaas). Hoe is de sfeer op stal? Hoe typeer je de 4 paarden die het (nog) niet hebben gehad qua karakter ?
Hoe groot is de stal (hoeveel paarden hebben jullie) ?
Je zegt dat ze niet gelijktijdig worden ontwormt.. maar ben je wel zeker dat elke paardeneigenaar ontwormt ? Als dit nml niet zo is kan je paard wel degelijk last van wormen krijgen..

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:27

[quote="An_J"] Hoe is de sfeer op stal? Hoe typeer je de 4 paarden die het (nog) niet hebben gehad qua karakter ?
Hoe groot is de stal (hoeveel paarden hebben jullie) ?
Je zegt dat ze niet gelijktijdig worden ontwormt.. maar ben je wel zeker dat elke paardeneigenaar ontwormt ? quote]
er staan 10paarden, en dan nog 4trekpaarden (waarvan het veulentje aan gaskoliek overleden is),tja die vier paarden zijn echt wel allemaal anders van karakter hoor, er is een pony'tje dat nooit ziek is en nooit iets heeft, dan een bwp-merrie, waar ze bijna niets mee doen, toch niet qua rijden,dan een half-arabier, en een connemara merrie die echt een super rustig karaktertje heeft, ook staat er nog een bwpmerrie die het nog nooit gehad heeft, maar deze staat er zolang nog niet net als die twee andere paarden die staan er ook nog maar een tweetal maanden. dat pony'tje wordt nooit ontwormd, en heeft het ook nog nooit gehad en die bwp merrie waar ze bijna niets mee doen, wordt maar eenmaal per jaar ofzo ontwormd, de meeste bij ons op stal twee tot 6 maal. Dus hier vind ik ook al geen oplossing in Scheve mond

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:51

Het ligt eraan wat de oorzaak van de koliek is.

Als het paard een ernstige verstopping heeft, en een deel van de darm dus vol zit met voedselresten, is het risico op een slag in de darmen echt geen fabeltje. Als je een braaf paard hebt, kan je vaak zelf wel met je oor tegen de buik (zowel links als rechts controleren) of er darmgeluiden te horen zijn. Als er geen darmgeluiden zijn, is er kans op verstopping en dan moet je toch oppassen met laten rollen. Als er normale pruttels en borrels te horen zijn, is dat minder verontrustend, terwijl hoge fluittonen ook weer zeer ongewenst zijn.

Voor sommige paarden helpt het om ze b.v. zoals Fab even in de trailer te zetten; Fab mest ALTIJD op de trailer, dus ook in geval van verstopping wil dat nog wel eens helpen Haha!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:56

Toch kan het wel. Oudere paarden hebben vaak minder snel last van de wormen. Ik zou moeten navragen aan mijn veearts waarom dat ook al weer was, want dat weet ik even niet meer. Maar het kan verklaren dat de pony er geen last van heeft maar ze wel doorgeeft. Ik zou toch aandringen op een goed en gelijktijdig ontwormingsschema voor iedereen. Eigenlijk zou elke pensioneigenaar dat moeten doen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Bij ons staat ook een oudere pony die nooit door de eigenaren wordt ontwormt. Ikzelf vindt dit een veels te groot risico voor mijn paard. Wormen zijn vaak een groter probleem dan je denkt. Onze oplossing is gevonden in het zelf kopen van de wormenkuur en deze door de pensionstalbeheerder in rekening laten brengen bij de eigenaar.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:00

Het fabeltje niet laten rollen is gekomen om de mens gerust te stellen. Door het lopen met een paard met koliek komen de darmen tot rust en oogt het paard minder ziek. Zolang het paard zich niet kan verwonden dan is het vaak het beste hem te laten rollen wat hij wil.

An_J schreef:
TIk zou toch aandringen op een goed en gelijktijdig ontwormingsschema voor iedereen. Eigenlijk zou elke pensioneigenaar dat moeten doen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Wanneer niet iedereen het tegelijk of wanneer mensen niet mee ontwormen dan werkt het oook niet zo goed als je wilt.
(een extra voordeel krijg je wanneer de mest regelmatig uit het land gehaald wordt..) En is het dus ook deels zonde van het geld.
OMdat ieder paard gewoon weg wormen heeft, wordt er 1 niet (of te lage dosering, ander tijdstip) dan scheidt dit paard nog steeds levende wormen/larven uit. Het kost misschien wle wat... maar iig minder vervelend dan een paard met koliek...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 21 bezoekers