Straf ik op een foute manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Straf ik op een foute manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:44

Sinds een poosje drukt mijn jonge ruin mij tegen de muur aan wanneer ik iets doe wat hij niet wil, bijvoorbeeld blauwspray op wondjes doen, manen trekken, enz. Soms trapt hij zelfs naar me en is echt boos.
Gisteren was het weer zover en heb ik hem een paar flinke trappen gegeven. Hij stond toen wel vast aan twee touwtjes. Nu zei een vriendin van mij dat je een paard nooit op die manier moet straffen als hij vast staat. Is dat zo?
Ik weet soms ook niet meer hoe ik hem aan moet pakken.
Wie weet wat de beste manier van straffen is? Ik voel me op het moment best wel rot omdat ik het gevoel heb dat ik niet op de goede manier met hem omga en onze relatie daardoor verpest....
Alvast bedankt voor jullie tips!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:49

als jouw paardje je een schop geeft mag je een keiharde schop teruggeven, of ie nu vast staat of niet! En als hij jouw tegen de muur aandrukt kan je toch ook geen kant op, ik zou dat echt niet pikken van een paard hoor.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:50

Als mijn paard me tegen de muur zou pletten of me zou trappen dan kan ie echt wel wat trappen terug verwachten! Of ie nou vast staat of niet..

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:52

Hij moet leren te doen wat jij zegt. En als hij dat niet zachtaardig (gewoon rustig) wil leren, dan maar hardhandig.
Misschien moet je een beetje aan NH gaan doen, hem leren opzij te gaan als jij dat wilt. Door druk op zijn buik te geven (en dan kan hij laten ook makkelijker leren wijken etc). Ik ben het ook een tijdje aan het proberen met Sting, die doet het zelfde, alleen dan gewoon omdat hij geen zen heeft om opzij te gaan. Haha!
Het werkt wel aardig, en ben nog bezig Haha!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:52

naar je paard trappen hoeft niet verkeerd te zijn. maar doe dat dan absoluut NIET als hij in een kleine ruimte zit, of vast staat. hij kan zo niet wegkomen en dan is het effect er af. je paard betreedt je persoonlijke ruimte(hij drukt je tegen de muur), dat accepteer je als leider niet, dus wordt het paard verjaagd met een trap, je kan daarbij ook een ieieieiie gillen. als je paard vaststaat, wordt het bang, het kan niet weg. straf hem dus nooit zo als je aan het poetsen bent ed. neem hem eens mee de bak in en bekijk hoe hij naast je loopt. lopt hij schuin voor, schuin achter, naas je. daaruit an je bepalen wie hij denkt dat hij is(de baas of een volger) corrigeer hem als hij voor je uit wil lopen door abrupt stil te staan en een ruk aan het touw te geven.dringt hij zich aan je op, draai hem dan de rug toe en geef hem een kick, die hoeft niet eens raak te zijn. voor veel (gevoelige) paarden is de beweging al duidelijk. en zal hij een paar passen naar achteren nemen. succes ermee.


Leven zonder paarden is geen leven...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:59

Ja daar zit wel wat in wat dierenvriend zegt..
Maar toch is je eerste reactie als je paard naar je trapt een trap terug geven toch? Je kan m moeilijk eerst los gaan maken en dan een knal verkopen...
Maar misschien moet je m s los zetten, of blijft ie dan niet staan?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:59

Paarden hebben een duidelijke leider nodig, en jonge paarden in het bijzonder.
Het goed / fout principe kun je ze het beste bijbrengen door uitgebreid te belonen voor de dingen die ze goed doen, dat is imo. de basis voor een goede band waarbij het paard respect voor je heeft.
Als hij z'n boekje te buiten gaat, bijv. door je te schoppen of plat te drukken, dan vind ik dat je je paard overduidelijk moet straffen.
Op het moment dat stem verheffen niet helpt of als je zelf in gevaar komt, dan vind ik het zeker niet onterecht dat je hem een flinke mep verkoopt.
Je kent vast het spreekwoord: zachte heelmeesters..... Knipoog

Ik denk dat je ook in gedachten moet houden dat het een tijdelijk probleem is.
Op het moment dat je paard je als leider ziet en de rollen verdeeld zijn, dan is het nog zelden nodig om je paard op deze manier op z'n plaats te zetten.
Een goede opvoeding is een zegen voor de toekomst

Heel veel succes !

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:18

Toen ik mijn paard nog niet zo lang had was hij mij ook aan het uitproberen en bijten en aan me trekken. Trappen doet hij niet een heeft hij nooit gedaan gelukkig Maar bijten enzo is ook niet leuk en het werd van kwaad tot erger tot ik echt in moest grijpen want een tik hielp niet 2 seconden later beet hij me weer. Omar had een hard hoofd Scheve mond en ook hengstenstreken want hij was pas op zijn 5e of 6e geruind Scheve mond

Hij wist dondersgoed dat hij fout zat want hij ging ook gauw met zijn hoofd omhoog zodat ik er niet bij kon. Ik heb hem toen een paar keer een flinke schop tegen zijn kont gegeven en voelde me daar heel erg rot bij maar het heeft geholpen Ik heb nu nergens last meer van en hoef hem amper af te straffen omdat hij het gewoon bijna niet meer doet Haha! Heel af en toe probeert hij het nog een keer maar dan geef ik een tik op zijn mond en is het meteen over.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:25

Ik geef je groot gelijk, volgende keer weer een paar trappen onder z'n hol geven als jij jou leven of gezondheid in gevaar brengt door je tegen een muur te drukken of naar je te slaan. Dit moet je NOOIT accepteren. Als je dat wel doet, kweek je een vals kreng. Wat denkt je vriendin dat paarden onderling doen?

De hond is de betere mens

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:40

Belangrijk is je paard te laten weten wat goed en wat fout is.
Altijd hetzelfde, wat de ene keer niet mag, mag nooit.
Consequent is het sleutelwoord....

Je zal zien dat je maar een paar keer hoeft te straffen en daarna is vaak een waarschuwende stem of beweging maar nodig. Laat ook weten wanneer je paard iets goed doet. Dus niet alleen straffen, maar ook belonen... erg belangrijk!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:58

Als mijn paard mij plet of schopt, dan maak ik haar niet eerst los of laat haar in de bak om haar vervolgens te straffen. Dan ben ik te laat en sla ik de plank finaal mis.
Ik straf direct, als de hoef mijn kant op komt, gaat mijn voet ook razendsnel haar kant op.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:03

jantina schreef:
Als mijn paard mij plet of schopt, dan maak ik haar niet eerst los of laat haar in de bak om haar vervolgens te straffen. Dan ben ik te laat en sla ik de plank finaal mis.
Ik straf direct, als de hoef mijn kant op komt, gaat mijn voet ook razendsnel haar kant op.

Precies, 2 seconden later ben je al te laat.

De hond is de betere mens

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:03

Niets mis met een flinke trap als hij het op dat moment verdient. Zolang je maar jezelf onder controle houd, en zodra hij 'aftaait' (dus ruimte maakt en een onderdanig gebaar maakt) stopt met straffen, weer rustig praat, en doodkalm verder gaat met waar je mee bezig was.
Tip tegen paarden die pletten: een stevig latje van 20-30 cm in je andere hand houden. Komt 'ie jou kant op, zet je het latje zo tegen de muur dat hij zichzelf daar tegenaan plet en niet tegen jou. Hij 'prikt' zichzelf een paar keer en wedden dat 'ie het vervolgens uit z'n hoofd laat?

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 13:08

Ik ben het helemaal eens met dierenvriend, maar wat anderen ook al zeggen, je kunt hem toch niet eerst losmaken en dan pas straffen? Je moet direct reageren, anders heeft het geen nut....
Er wordt gezegd dat ik hem ook veel moet belonen, en dat doe ik ook zeker! ook als hij na een afstraffing luistert, beloon ik hem uitgebreid.
Het moeilijke bij mijn paard is dat hij erg snel boos en beledigd is en als ik hem dan schop of sla, dan wordt hij woest en valt er helemaal niks meer mee te beginnen. Soms komt het tot een echt gevecht wat ik nooit zou kunnen winnen.....
Verder is het een ontzettend leuk en lief paard, maar zodra hij voelt dat ik iets van plan ben wat hij niet leuk vindt, is het een monster!
Ik word er soms echt wanhopig van.....

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:22

Jong paard, toch? Da's de puberteit. Heb je goed les? Wat intensieve privelessen hebben mij en mijn paardje aardig door die periode heengeholpen, ook in de omgang!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 13:26

Zaterdag wordt er begonnen met inrijden. Ik heb al wel freestyle-les gehad en dat ging heel goed! Zodra we wat conditie hebben opgebouwd, gaan we lessen. Ik denk ook wel dat dat ons goed zal doen.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:27

Twilight dacht pas met het manen trekken ook wel dat ze mij mocht pletten met kappend voorbeen.
En ik dacht er duidelijk anders over, Twilight vanaf toen ook en stond braaf stil. ~~}>

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:29

Waarschijnlijk is jou`n paardje alleen maar bang, dus lijkt het me niet echt slim om hem een schop terug te geven...hiermee bevestig je alleen maar zijn angst. Geduld is een schone zaak!!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:33

Over welk bericht gaat dat, het mijne?
Kan je zeggen dat Twilight niet bang was.
Kwam daarna ook gewoon kroelen.
Ik zie na enkele jaren met jongen paarden werken wel wanneer er 1 bang is of iets uit dominantie doet.
En gericht naar je toe kappen is geen angst.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:34

En van lang in het ziekhuis liggen wordt je ook beter!!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:36

geduld... tot 'ie alle lucht uit je geplet heeft ofzo? Verward

Och, wat ben ik toch hard tegen m'n paardje. Maar wat is hij heerlijk vriendelijk en beleefd...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:36

een opvoedkundige tik op zijn tijd is nix mis mee hoor! en meteen straffen is idd belangrijk, anders is hij al lang weer vergeten waar het om ging en zal hij er niets van snappen en onzeker worden. in de wei zie je ook dat paarden elkaar soms een mep verkopen, gewoon om te kijken wie de baas is, hij test denk ik hoe die verhouding tussen jullie is! dus bijt van je af als dat nodig is, want ik neem aan dat jij de baas wilt zijn. Doet hij het vervolgens niet meer, geef hem dan een overdosis knuffels of iets lekkers. Hij krijgt dan door dat gewenst gedrag hem iets leuks oplevert en ongewenst gedrags iets niet-leuks. Als je consequent blijft zal hij snel genoeg leren hoe de vork in de steel zit.
niet schuldig voelen hoor!! aanpakken die hap Haha!

Faber quisque fortunae suae

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:37

Ik had het over Ankie die haalde vlg mij dit forum aan....

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:39

Oeh, dat tegen de muur aandrukken komt me zooo bekend voor.
Mijn pony doet dat als ik haar manen wil trekken.
Bij haar maakt het niets uit wat ik doe. Ik kan zo hard schoppen als ik wil, dan gaat ze alleen maar harder duwen »» gevolg, gekneusde ribben.
Ik moet er echt een zweep bij pakken om haar van me af te houden.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 24-12-03 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:39

Juist Alet.

Toen Twilight daarna braaf stond heb ik haar ook beloond.
Toen ik een maand later weer manen ging trekken en ze een beetje neiging kreeg om niet stil te staan was een pas op voldoende.
ook toen is veelvuldig beloond.

Dus nergens angst, maar gewoon ff weten wat wel en niet mag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, MarjanB, Saranghea en 32 bezoekers