Akhal Theke / Achal Thekkiner

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Akhal Theke / Achal Thekkiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 20:18

Of hoe je het maar schrijft Verward

Naast de Anglo-Arabier vind ik ook dit een erg mooi ras.

Zijn er mensen op dit forum die in bezit zijn van dit ras of ermee bekend zijn?

*nieuwsgierig*

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:40

Ik ben er niet echt bekend mee, maar ik heb ze tijdens mijn vakantie in Amerika veel gezien. Niet onder het zadel, maar als echte showpaardjes. Niet echt mijn ding, het waren ook niet de mooiste paarden die ik ooit gezien heb (niks persoonlijks, maar ik val meer op brede types, liefst KWPN. Concorde of Calvados bijvoorbeeld) maar oh oh oh wat een figuuuuuurtje hebbens die diertjes zeg! en een staaaaart, nee geen staart, een waaier!!! echt, dat moet ik ze nageven.

Ze zagen er wel breekbaar uit hoor, lijken me niet echt van die doorwinterde typjes... Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:55

Het zijn zeker erg mooie paarden, alleen jammer dat ze zo'n moeilijk karakter hebben.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:47

AlmostBlack schreef:
Ik ben er niet echt bekend mee, maar ik heb ze tijdens mijn vakantie in Amerika veel gezien. Niet onder het zadel, maar als echte showpaardjes. Niet echt mijn ding, het waren ook niet de mooiste paarden die ik ooit gezien heb (niks persoonlijks, maar ik val meer op brede types, liefst KWPN. Concorde of Calvados bijvoorbeeld) maar oh oh oh wat een figuuuuuurtje hebbens die diertjes zeg! en een staaaaart, nee geen staart, een waaier!!! echt, dat moet ik ze nageven.

Ze zagen er wel breekbaar uit hoor, lijken me niet echt van die doorwinterde typjes... Knipoog


het lijkt of ik me zelf hoor praten Haha!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:51

er zijn 2 types, de showpaardjes die jij gezien hebt en de stevigere. De stevigere hebben ook een gemakkelijker karakter en minder heet.

Ik vind ze ook supermooi OK dan! vooral die mooie glans!

Vanaf pennymeisje mn favo paardje (+kleur) en ja nog steeds nieuwsgierig Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:33

ik heb ze leren kennen achter de schermen van circus Carré in Amsterdam, bij Nougsarov's paardentheater... het viel me op hoe koel ze in hun koppie zijn... ik ben geen hengsten-fan, maar ik liep rustig rond in Amsterdam, met een hengst aan de teugel.... Haha!

Mag ik u allen voorstellen aan Aramis? Lachen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:58

Wel, ik heb er dus een, zie het topic mooiste paardenras voor foto's.

In het Nederlands is het Akhal-Teke, in het Duits Achal-Tekkiner.

Maar een ding kan ik jullie wel vertellen dit:
Citaat:
Het zijn zeker erg mooie paarden, alleen jammer dat ze zo'n moeilijk karakter hebben

klopt dus niet.
De Akhal-Teke's die ik tot dusver ontmoet heb, waren zonder uitzondering heel erg mensgericht en vriendelijk. Ook de hengsten. Van andere AT-eigenaren krijg ik allemaal berichten dat hun hengsten zich zo netjes gedragen zelfs al zijn er hengstige merries in de buurt.

Dat "moeilijk karakter" tref je vooral aan bij de Akhal-Teke's die uit Turkmenistan/diep Rusland/Kazachstan komen. Daar worden ze vaak (er zijn uitzonderingen) heel slecht behandeld.
Sommige Europese AT-fokkers zijn daarnaar toe geweest en zij zeggen dat ze geen enkel paardenras kennen dat zoveel van de mens pikt zonder in opstand te komen.
Ik denk dat als zo'n paard dan hiernaartoe komt en opeens een totaal andere behandeling krijgt dan ze gewend waren, ze opeens inderdaad dingen gaan uittesten. "Tsjonge, hiervoor wordt ik ook al niet afgeranseld, ze geeft me maar een klein tikje".

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:30

zippora schreef:
Wel, ik heb er dus een, zie het topic mooiste paardenras voor foto's.

In het Nederlands is het Akhal-Teke, in het Duits Achal-Tekkiner.

Maar een ding kan ik jullie wel vertellen dit:
Citaat:
Het zijn zeker erg mooie paarden, alleen jammer dat ze zo'n moeilijk karakter hebben

klopt dus niet.
De Akhal-Teke's die ik tot dusver ontmoet heb, waren zonder uitzondering heel erg mensgericht en vriendelijk. Ook de hengsten. Van andere AT-eigenaren krijg ik allemaal berichten dat hun hengsten zich zo netjes gedragen zelfs al zijn er hengstige merries in de buurt.

Dat "moeilijk karakter" tref je vooral aan bij de Akhal-Teke's die uit Turkmenistan/diep Rusland/Kazachstan komen. Daar worden ze vaak (er zijn uitzonderingen) heel slecht behandeld.
Sommige Europese AT-fokkers zijn daarnaar toe geweest en zij zeggen dat ze geen enkel paardenras kennen dat zoveel van de mens pikt zonder in opstand te komen.
Ik denk dat als zo'n paard dan hiernaartoe komt en opeens een totaal andere behandeling krijgt dan ze gewend waren, ze opeens inderdaad dingen gaan uittesten. "Tsjonge, hiervoor wordt ik ook al niet afgeranseld, ze geeft me maar een klein tikje".

Ik heb het ook maar uit boeken hoor! En daar staat altijd in dat ze een moeilijk karakter hebben, dus...

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:13

Ik heb een paar jaar een Akhal-Teke gehad, een zwarte ruin van 1.62 m.
Een heerlijk beest voor mij om te rijden maar voor anderen was ie een muts, om het netjes te zeggen.
Hij was behoorlijk eenkennig, maar dat heeft zo zijn charmes.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:40

zippora, waar heb je de jouwe gekocht?

via www.marktplaats.nl zijn er via monica erbe nog akhal teke's, vol en halfbloeden te koop rechtstreeks van de fokker.

verdere info: www.akhaltekehorse.com
en via de linkpage aldaar bv (fouten mijnerzijds voorbehouden): www.turanianhorse.com en het internationale stamboek www.maakcenter.com en de russische site www.akhalteke.ru

er zijn versch strains van het Turkmeense paard, echter de Akhal Teke (Akhal is geografische locatie een berg of zoiets en Teke is de tribe die de paarden fokt) is het enige welke erkend is als modern ras en een stamboek heeft. Het Turkmeense paard wordt gezegd aan de oorsprong van de engels volbloed en de arabier te staan.
Andere strains van het Turkmeense paard: de Iomud, de Yabou, de Tekke etc, zie websites. vlgs mij is karakter niet afhankelijk van type, sommige Turkmenen zijn gekruist met engels volbloed (vanwege de rennen), anderen niet. misschien speelt dat een rol. ze zijn eenkennig maar zeker geen moeilijk karakter. Geschiktheid voor endurance, eventing, dressuur....meer info via email

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:07

ik vind deze paarden over het algemeen niet mooi
Ze zijn vaak mager, heel erg (vreemd) bespierd en hebben een hertenhals.
Vind ik neit echt mooi.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:29

heb er zelf geen een maar ben al jaaaaaaaaaaaren verliefd op dit ras mss dat ik er ooit nog een zal krijgen.en vooral z'n goudkleurige echt helemaal geweldig

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:11

grappig annetje, vond ik vroeger ook. maar heb eens uitgebreid onderzoek ernaar gedaan en veel, heel veel foto's gezien en opeens, baf ...ik vond ze mooi..gek he.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:33

Hoi Nasheeta,

Die van mij heb ik in België gekocht bij Michèle van Kasteren (zie http://www.akhaltekehorse.com en dan bij At's that have been bred by us, de allerlaatste pagina). Zijn afstammingslijn is Ak Sakal.

Ik heb op de marktplaats gekeken maar ik kijk er vast overheen, want ik kan die advertentie niet vinden.

Wat je misschien ook interessant vindt, ik heb pas een artikel uit Arabian Horses gekregen waarin gezegd wordt dat uit dna onderzoek blijkt dat de Akhal-Teke en de Caspian pony tot de voorouders van de arabieren behoren.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:34

Shamal,

Hoe heette jouw Akhal-Teke en wat is er met hem gebeurd? Wij hebben sinds vorig jaar een vereniging (Akhal-Teke Benelux) en we zijn naarstig bezig om alle akhal-tekes binnen de Benelux in kaart te brengen Tot nu hebben we er al ongeveer 40 opgespoord.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:35

nasheeta schreef:
grappig annetje, vond ik vroeger ook. maar heb eens uitgebreid onderzoek ernaar gedaan en veel, heel veel foto's gezien en opeens, baf ...ik vond ze mooi..gek he.



verschrikkelijk raar...

Bij mij was het na 1 foto "baf.." Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:50

IN Bit staat er nu een artikel over.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:09

Er heeft er eentje hoog meegelopen in de Endurance sport (zijn ze bij uitstek geschikt voor) die heette Love over Gold. Is toen overleden aan een zeldzame bloedziekte, als ik het me goed herinner. Erg triest. Ik moet ook zeggen dat het me - meer nog als Arabieren - woestijnpaarden bij uitstek lijken, niet zo heel geschikt voor ons klimaat.

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:46

zippora schreef:
Shamal,

Hoe heette jouw Akhal-Teke en wat is er met hem gebeurd? Wij hebben sinds vorig jaar een vereniging (Akhal-Teke Benelux) en we zijn naarstig bezig om alle akhal-tekes binnen de Benelux in kaart te brengen Tot nu hebben we er al ongeveer 40 opgespoord.


Zijn naam is/was Mistik2 (op papier)
Wij hebben hem in 1997 verkocht toen was ie 6 of 7 jaar, hij is toen via een handelaar bij een meisje in het westen van Nederland terrecht gekomen. Daarna heeft hij nog weer te koop gestaan in de telegraaf.

Mistik is ooit als twee-jarige ruin uit Rusland ingevoerd door Fam. Den Hartog en is via een failissement van een manege in Haarlem terrecht gekomen en daarna bij ons.
Ik heb werkelijk geen idee waar hij is gebleven.

Zijn papieren heb ik ooit laten vertalen en daaruit bleek dat hij hele goede cijfers en bemerkingen had op type en benen.
Mistik betekent ster, hij had een heel klein kolletje.

Wij hebben hem verkocht omdat hij voor het buitenrijden levensgevaarlijk was.
Hij ging totaal op tilt en ik heb heel wat sloten en draad van dichtbij gezien.
Ik ben heel benieuwd of jij hem kent en hoe het met hem gaat.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:52

Nee, sorry. Ik heb nog nooit van Mistik gehoord. Maar ik zal het eens navragen bij ons secretariaat, wie weet hebben ze hem al gevonden.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:57

ArwenLune schreef:
Ik moet ook zeggen dat het me - meer nog als Arabieren - woestijnpaarden bij uitstek lijken, niet zo heel geschikt voor ons klimaat.


Ja, ze zijn nog meer woestijnpaard dan de arabier, maar een paard dat gewend is aan temperatuurverschillen van wel 50 graden op een dag, doet het hier goed hoor.
Ze ontwikkelen hier een aardige wintervacht en in de zomer gooien ze 'm ook weer af en zijn ze beter bestand tegen de hitte dan andere paarden..

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 18:18

zippora"]
[quote="nasheeta schreef:
grappig annetje, vond ik vroeger ook. maar heb eens uitgebreid onderzoek ernaar gedaan en veel, heel veel foto's gezien en opeens, baf ...ik vond ze mooi..gek he.



verschrikkelijk raar...

Bij mij was het na 1 foto "baf.." Haha!
[/quote]

same here Haha!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 18:22

zippora schreef:
Shamal,

Hoe heette jouw Akhal-Teke en wat is er met hem gebeurd? Wij hebben sinds vorig jaar een vereniging (Akhal-Teke Benelux) en we zijn naarstig bezig om alle akhal-tekes binnen de Benelux in kaart te brengen Tot nu hebben we er al ongeveer 40 opgespoord.


is daar toevallig ook een site van? wat ik mag bekijken Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:24

nasheeta schreef:
grappig annetje, vond ik vroeger ook. maar heb eens uitgebreid onderzoek ernaar gedaan en veel, heel veel foto's gezien en opeens, baf ...ik vond ze mooi..gek he.

nee niet raar, ik vond tuigpaarden eerst ook lelijk, maar nu vind ik ze geweldig Verward Weet ook niet hoe die plotselinge ommekeer is gekomen.
Maar oké, hebben jullie nog meer foto's dan die op deze pagina en op die site staan? Misschien dat ik ze dan ook mooi begin te vinden!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:37

zippora schreef:
Ja, ze zijn nog meer woestijnpaard dan de arabier, maar een paard dat gewend is aan temperatuurverschillen van wel 50 graden op een dag, doet het hier goed hoor.


Ik doel met name op het vochtige klimaat hier. Die dunne zomervacht is een voordeel, maar als ik Rowan 'szomers zou scheren heb ik dat ook. Ik vind het prachtige paarden hoor, maar ik denk niet dat ik er zonder zorgen eentje op stal zou hebben.