TIP van de fysiotherapeut: Gooi je gelpad weg!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

TIP van de fysiotherapeut: Gooi je gelpad weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 20:19

Ik ben vandaag met mijnpaard naar de fysiotherapeut geweest. Mijn paard zit namelijk erg vast in zijn rug en ik was toch eens benieuwd naar wat de oorzaak kon zijn. Nou er is dus niet echt een oorzaak voor, maar hij heeft zijn rug weer mooi losgemaseert en mij een aantal tips meegegeven om het zelf verder op te lossen. Wat hij ook nog als tip gaf, was dat ik me gelpad weg moest gooien (bij wijze van) De zadelmaker had ook al is gezegd dat een gelpad niet goed was, maar hij legde me toen niet uit waarom.

De reden: Als je de gelpad gewoon op of onder het dekje legt, ligt ie eerst nog vrij goed. Zodra je aansingelt en zelf in het zadel gaat zitten, trekt de gelpad helemaal strak over de rug. Ik begon daar eens over na te denken en hij heeft helemaal gelijk naar mijn mening. Als jet de gelpad onder het dekje legt, had ik idd al eens gemerkt dat dat dan heel strak zit, maar natuurlijk verder nooit overnagedacht.
In het zadel zit niet voor niks een kamer, de gelpad neemt het hele effect van de kamer weg (rug vrij en daardoor makkelijker bewegen)

Ik hoop dat mensen iets aan deze tip hebben, vond niet dat ik m voor mezelf mocht houden Haha!


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:23

ik gebruik mede om deze reden dus geen gelpad... ik ben ook van mening dat je zadel niet meer past zodra je er een gelpad onder hebt (kamer wordt smaller) ik rijd daarom dus met een lamsvel onderlegger

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:26

Ik gebruik ook geen gelpad..... met alleen een dekje komen wij er ook wel!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:35

Een goed passend zadel heeft idd geen gelpad nodig. Haha!

Dat is mij al jaren geleden door van Triest uit Meppel (zadelmaker) uitgelegd.
Goede wollen vulling in je kussens en een dekje voor het vocht op te vangen.
Of je moet iedere dag de onderkant van je zadel willen vrijmaken van zweet en vuil... Tong uitsteken

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:29

dus een bontje zou beter zijn als een gelpad?(okej het zadel moet goed liggen zonder bontje dat weet ik ook wel, maar vraag me dit even af)

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:00

ik rijd ook met lamsvelletje onder mn zadel, werkt super hoor en tis een goedkope oplossing!!

sjalalaaaaa

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 01:25

Ik rij met een dikke westernpad...maar ik heb dan ook een westernzadel Haha!

Je suis Charlie.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 01:29

ik rij ook met een gelpad nog nooit dat gehoord.
maar de laatste tijd rij ik niet meer met een gelpad omdat ik een andre zadel heb.
maar ik heb dat nog nooit gehoord.
nou dat ik erover na gaat denken klopt het wel

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 07:28

Ik rij niet met gelpad, omdat ik van mening ben dat je zadel gewoonweg goed moet liggen. Ik heb vorig voorjaar mijn hele zadel laten opknappen. Hij moeste helemaal uit elkaar omdat mijn paard meer bespiering had gekregen, en dus was de kamer te smal geworden. Het verschil was na terugkomst van het zadel goed te merken. Het heeft een hoop centjes gekost, maar ben er blij om. Mijn paard moet tenslote nog langer mee dan vandaag. Knipoog
Die opmerking over het strak strekken van het gelpad, klinkt eigenlijk heel logisch. Wel grappig, dat had ik nog nooit zo bekeken.

...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 07:29

Dat is ook de reden dat ik een Christ Lamsvel heb. En vorig jaar werd door de zadeldrukmeter gezegd dat je geen betere drukverdeler kon hebben.

'Paint' it 'Black'

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 07:46

Ik heb daarover ook eens een zeer verhelderend gesprek gehad met Van Triest Lachen Maar vandaag komt mijn nieuwe zadel binnen, luchtgevulde kussens dus dan is het al helemaal niet nodig.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:12

En zo'n lamswollen onderleggen trekt dan niet strak? En waarom die dan niet een een gelpad wel?
Als iemand dat kan uitleggen, want ik had geen idee.

Rijd zelf met een gelpad, niet omdat het zadel niet zou passen, maar omdat mijn dekjes nogal dun geworden zijn (als ik nieuwjaarsgeld gehad heb komen er nieuwe!) en ik bang ben voor schuurplekken of drukkingen ofzo. (Misschien zeggen jullie dan dat het zadel niet past, maar dat lijkt me niet, rijden gaat heel goed en dat zou ik toch wel merken als ze last had van het zadel, niet?)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:12

Fasel schreef:
Dat is ook de reden dat ik een Christ Lamsvel heb. En vorig jaar werd door de zadeldrukmeter gezegd dat je geen betere drukverdeler kon hebben.


Fasel, is dat zo'n mooi bontje dat precies onder de zitting en kussens van je zadel past? Als dat is wat ik denk dat het is, ben ik aan het sparen voor een zwarte... Lachen

...

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:22

Tja, ik rijd dan ook met gelpad- maar dan alleen na de bevalling tot de tijd dat mijn merrie weer rond wordt (fokmerrie) Dit om mijn zadel te sparen en ervoor te zorgen dat het blijft passen.
Ik leg trouwens mijn gelpad BOVEN de dekje. En net als bij een dekje, trek ik hem goed in de kamer.
Ik heb er nooit problemen mee gehad en dit methode werd mij juist aangeraden door ons zadelmaker.
Ik ben er wel mee eens dat als je geen gelpad nodig hebt dat je die dan ook niet moet gebruiken. Maar dat geld voor een lams en schapevel ook.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:58

Een gelpad is inderdaad niet ideaal, maar naar mijn idee om een andere dan bovengenoemde reden. Een gelpad wordt namelijk algauw veel te warm. Het materiaal ademt niet, waardoor de warmte niet afgevoerd wordt. Dat is dus op zijn minst erg vervelend voor je paard, zo'n plakkerig heet ding op zijn rug. En je hebt ook kans dat de huid verstikt, dus dat er huidcellen afsterven. Ik heb al meerdere malen gezien dat paarden witte plekjes op hun rug kregen van een gelpad. Een schapenvacht is veel beter, wordt minder warm en verdeelt de druk goed. Waar ik zelf ook goede ervaringen mee heb, is een equitex-dek. Dat blijft lekker koel. Gebruik ik daarom graag als dekje op een warme zomerdag, vooral bij paarden met een gevoelige huid. Niet om de drukverdelende werking overigens (als die er al is), maar gewoon om iets onder het zadel te hebben liggen. En verder rij ik meestal zonder dekje, want een goedpassend zadel zit doorgaans beter zonder dan met dekje of onderlegger.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:00

Ik rij altijd zonder gelpad, behalve als ik niet zeker weet of een zadel past. En ik heb altijd met mijn C-pony (zat in het M1 springen) alleen met het springen een gelpad gebruikt, omdat deze pony nogal hard neerkwam waardoor ik niet zacht in het zadel kon terugkomen. Voor die pony, was t meer voor mij, dat ik geen rugklachten bij m veroorzaakte.

Maar dit wist ik niet, dankjewel!!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:06

esther82"]
[quote="Fasel schreef:
Dat is ook de reden dat ik een Christ Lamsvel heb. En vorig jaar werd door de zadeldrukmeter gezegd dat je geen betere drukverdeler kon hebben.


Fasel, is dat zo'n mooi bontje dat precies onder de zitting en kussens van je zadel past? Als dat is wat ik denk dat het is, ben ik aan het sparen voor een zwarte... Lachen
[/quote]

Ik denk het wel. Ik heb een onderleggermodel nu omdat ik een ander zadel heb maar ik heb bewust voor de Christ gekozen. Blijven ook altijd goed. Erg duur maar wel waar voor je geld.

Leentje: nee, die trekt niet strak omdat het echte lamswol is. Het is zo dik en zo veerbaar dat het met geen mogelijkheid strak kan trekken.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:06

Je gelpad trek je toch in de kamer? Doe je met je schabrak toch ook? Dus dan trek je de gelpad helemaal niet vast.
Leer je bij de eerste manegeles volgens mij!!!

Maar een goed passend zadel heeft helemaal geen gelpad nodig, met een goed passend zadel maak je de boel zelfs nauwer door er een gelpad op te leggen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:10

Inderdaad Pipo. Ik rijd met een gelpad en die trek ik altijd goed in de kamer, let ik heel erg op. Een zadel dat er voor zorgt dat de boel na verloop van tijd strak op de schoft trekt past niet goed, dat lijkt me een meer waarschijnlijke oorzaak.
Die ANKY-pads bijvoorbeeld vind ik om deze reden ondingen: die kun je niet goed in de kamer trekken. Het kan wel, maar dan krijg je ergens anders weer rare rimpels. Waardeloos.

Nulla tenaci invia est via

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:40

Mede door die reden gebruik ik alleen maar hele dunne dekjes. Niks geen gelpads of dikke pads. Mijn zadel pas perfect, geen haartje ligt verkeerd, zelfs niet naar een paar uur rijden. Dus beter doorsparen voor een goed passend zadel, dan het proberen op te lossen met (vaak) dure pads.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:55

een gelpad is inderdaad voor een verkeerd passend zadel...dus als je een goed passend zadel hoef je helemaal geen gelpad te gebruiken!!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:21

Ik heb ook een keer een gesprek gehad met zadelmaker Van Triest uit Meppel. Als je een gelpad onder een goed passend zadel legt past het zadel idd niet meer.

Maar een gelpad onder een goed passend zadel leggen helpt ook niet!!! Je kunt dat een beetje vergelijken met de prinses op de erwt (aldus van Triest) als je een gelpad onder een niet-passend zadel legt, zadel het paard hier even minder last van hebben, maar na verloop van tijd zal het paard gewoon weer pijn hebben.

Een andere vergelijking is als je zelf op de stenen gaat zitten, dan heb krijg je na een tijdje last van je kont. Als je dan op een gelpad gaat zitten, zit dat even ontzettend lekker, maar na een tijdje heb je weer even veel last als zonder gelpad.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 19:15

Pipo schreef:
Je gelpad trek je toch in de kamer? Doe je met je schabrak toch ook? Dus dan trek je de gelpad helemaal niet vast.
Leer je bij de eerste manegeles volgens mij!!!

Maar een goed passend zadel heeft helemaal geen gelpad nodig, met een goed passend zadel maak je de boel zelfs nauwer door er een gelpad op te leggen.


Dan heb je vast nooit met een gelpad gereden want idd ik trek dat ding ook altijd in de kamer, maar tegen de tijd dat ik m heb aangesingeld ligt dat ding al weer strak over de schoft heen!

Dat van die temperatuur is ook een punt! mijn paard heeft altijd van die bultjes op zijn rug en toen had me instruictrice al is gezegd dat ik de gelpad OP het dekje moest leggen. Toen waren de bultjes binnen een paar weken weg!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 19:17

Wat raar dat jullie allemaal uitleg hebben gehad van van triest! Hij zei mij alleen dat een gelpad niet goed en niet nodig was, maar legde niet uit waarom, dus ja dan heb ik zoiets van dat ding kan toch geen kwaad??!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:19

Yvonne19 schreef:

Dan heb je vast nooit met een gelpad gereden want idd ik trek dat ding ook altijd in de kamer, maar tegen de tijd dat ik m heb aangesingeld ligt dat ding al weer strak over de schoft heen!

!



Nee, klopt........ik geef al jaren les, maak veel zadelmak enz. enz.... maar heb nog nooit een gelpad gebruikt, daarom maak ik deze opmerking ook Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fenders, Ghazella, GoogleAdsense, Linde_C, nadcha, Raineri, ryukapple en 29 bezoekers