iemand verstand voor vogels ? *zebravink*

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

iemand verstand voor vogels ? *zebravink*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 10:11

Mijn zebravink heeft ineens last van een kaal pootje, alle veren zijn weg.
Maar nu zag ik toen de vleugels omhoog gingen dat het daar onder ook helemaal kaal is.
Ze zitten met zijn tweeen in een hok al vanaf dat ze bij de dierenwinkel aankwamen, hebben volgens mij nooit ruzie.
Zou het iets van een beestje in/onder het verenpak kunnen zijn?


Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:31

het lijkt me heel onwaarschijnlijk maar het kan ook uit verveling zijn, dat ze zich zelf kaal gaan plukken, mar in dit geval denk ik het niet omdat ze met hun tweeën zitten.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:58

kan het zijn dat de rui voor ze bergonnen is? zitten ze binnen of buiten? Het zijn tropische vogeltjes, hou daar rekening mee. Ik heb ook zebravinken gehad maar die zijn nooit ergens kaal geweest. misschien komen ze iets te kort. Lijnzaad is goed voor de veren, en een beetje eierdooier is ook goed voor ze.

De hond is de betere mens

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 20:28

Desiree schreef:
kan het zijn dat de rui voor ze bergonnen is? zitten ze binnen of buiten? Het zijn tropische vogeltjes, hou daar rekening mee. Ik heb ook zebravinken gehad maar die zijn nooit ergens kaal geweest. misschien komen ze iets te kort. Lijnzaad is goed voor de veren, en een beetje eierdooier is ook goed voor ze.


Ze zitten gewoon binnen in een kooi, maar ik kan ze wel eens wat eidooier geven.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:57

Ik denk dat het een paartje is,want dan plukken ze zichzelf om een nestje te maken.
Je kan er een broedhokje inhangen en kijken wat er gebeurt.Ik heb ze zelf ook gehad en ik heb er aardig wat jongen van gehad,dus wie weet!!

Paardentaxi Zeeland


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:47

Voer: tropisch zaad, eivoer (pakje uit de dierenwinkel is het eenvoudigst), fijn grit of goede zandbodem, af en toe wat eierschalen.
Verder ruime en schone kooi (moeten eigenlijk goed kunnen vliegen), en constant vers badwater.
Wat je beschrijft lijkt gewoon op een hele slechte conditie en dat komt niet uit de lucht vallen.
Is het een paartje ?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 22:58

lageveld schreef:
Voer: tropisch zaad, eivoer (pakje uit de dierenwinkel is het eenvoudigst), fijn grit of goede zandbodem, af en toe wat eierschalen.
Verder ruime en schone kooi (moeten eigenlijk goed kunnen vliegen), en constant vers badwater.
Wat je beschrijft lijkt gewoon op een hele slechte conditie en dat komt niet uit de lucht vallen.
Is het een paartje ?


Hoi, tropisch zaad hebben ze, eivoer niet er werd geadviseerd zo af en toe wat eigeel (gekookt) te geven, we hebben van die kleine stukjes hout (kon ook volgens de dierenwinkel).
Een schone kooi hebben ze, maar super veel ruimte om te vliegen niet ( standaard kooi, kon volgens de dierenwinkel).

Constant vers badwater hebben ze sinds gister, een badje was volgens de dierenwinkel niet nodig,maar hebben we gister toch gekocht op aanraden van mijn moeder.
Vers water kregen ze wel elke dag.

Wederom volgens de dierenwinkel waren het 2 mannetjes.
Misschien een domme vraag, maar hoe kun je zien dat het vrouwtje zijn, ik dacht altijd dat het met de felheid van de kleur van de snavel te maken had.
Het zijn trouwens een witte en een "gewone grijze" zebravink.

Alvast bedankt voor de hulp

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:09

Bij een gewone grijze is het makkelijk te zien of het een man of een pop is. Mannen hebben wangvlekken en stippen op de flanken. Bij de witte is het wat moeilijker, daar is het alleen te zien aan de kleur van de snavel. De snaven van mannen is wat donkerder rood.
Twee mannen in een niet te grote kooi kan trouwens wel verenpikken veroorzaken uit verveling. Let hier eens op. Let ook op voldoende kalk. Kan heel goed met wat stukjes eierschaal.

Hoera voor je moeder !

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 23:24

lageveld schreef:
Bij een gewone grijze is het makkelijk te zien of het een man of een pop is. Mannen hebben wangvlekken en stippen op de flanken. Bij de witte is het wat moeilijker, daar is het alleen te zien aan de kleur van de snavel. De snaven van mannen is wat donkerder rood.
Twee mannen in een niet te grote kooi kan trouwens wel verenpikken veroorzaken uit verveling. Let hier eens op. Let ook op voldoende kalk. Kan heel goed met wat stukjes eierschaal.

Hoera voor je moeder !



Het lijkt er op, we hebben even zitten observeren dat het er op lijkt dat de witte dat zelf doet (verveling ??)
Het gaat vanaf de veren aan het pootje wat door tot onder zijn vleugel.
Kan er bij vogels ook iets van luis ofzo voorkomen?

Nog even over de verveling, ze hebben 4 stokken om op te zitten, een schommel, zo'n wit ding om te "eten" ( zo'n zeeding), een eetstokje en een open cocosnoot om in te zitten/slapen en dan zo'n "zwembadje"
Zou dat voldoende moeten zijn of moeten ze net als bij parkieten ook een spiegeltje?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:44

Een spiegeltje is btw voor parkieten helemaal niet per se goed, zeker niet als je ze tam wilt hebben. Maar goed, je hebt zebravinkjes.

Ik vind het persoonlijk erg weinig speelgoed, maar heb vooral ervaring met kleine papegaaiensoorten en die hebben erg veel afleiding nodig. Eigenlijk heb je alleen een schommeltje om te spelen.

Als ik jou was zou ik eens even goed gaan snuffelen op internet want (niet vervelend bedoeld hoor) volgens mij heb je er niet echt veel verstand van en vogels zijn afhankelijk van hun leefomstandigheden in de kooi.

Je kunt de stokjes zó verdelen dat ze wel wat ruimte hebben om van de ene kant van de kooi naar de andere kant te fladderen zonder hun vleugels te stoten.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:45

Waarschijnlijk verveling ja. Wij hebben ook zebravinken, 2, en geloof me, ze zijn lijp!! Knipoog Maar gelukkig houden ze elkaar veel bezig..

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 00:42

Manon 2 schreef:
Als ik jou was zou ik eens even goed gaan snuffelen op internet want (niet vervelend bedoeld hoor) volgens mij heb je er niet echt veel verstand van en vogels zijn afhankelijk van hun leefomstandigheden in de kooi.

Je kunt de stokjes zó verdelen dat ze wel wat ruimte hebben om van de ene kant van de kooi naar de andere kant te fladderen zonder hun vleugels te stoten.


Daar kan ik heel eerlijk over zijn daar heb je gelijk in.

Maar mijn vriend kreeg van zijn ouders een heel mooi oud vogel kooitje en wou daar "perse" wat in, dus toen zijn we even bij de dierenwinkel wezen snuffelen met dit als resultaat.

Maar goed, we hebben ze nu en ik wil het ze wel zo aangenaam mogelijk maken

De 4 stokjes zitten beide links en rechts en dan met aardig tussen ruimte zowel boven/onder als links/rechts.

Ze zij overgens wel vaak druk met elkaar, niet achter elkaar aan ofzo.
Ik heb wel het idee dat ze "druk" (levendig) genoeg zijn (zowel alleen als met elkaar).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 03:39

Hoe groot is die kooi dan ? Belangrijk is vooral de horizontale ruimte om te kunnen vliegen. Zebravinken zijn van nature erg levendige vogeltjes en hebben het nodig om hun vleugeltjes te gebruiken.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 07:36

lageveld schreef:
Hoe groot is die kooi dan ? Belangrijk is vooral de horizontale ruimte om te kunnen vliegen. Zebravinken zijn van nature erg levendige vogeltjes en hebben het nodig om hun vleugeltjes te gebruiken.


Ik zal die maat nog wel eens opmeten, maar ja daar ga ik weer "volgends de dierenwinkel" konden ze gewoon in een standaard maat kooi.

Denk je daar juiste informatie te krijgen Boos!

Ik laat het nog wel even horen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:21

Heb je al eens gedacht aan mijt? Ik weet niet hoe je dat kan oplossen/voorkomen. Wellicht zo een vogeldbadje.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:17

is het een vrouwtje en een mannetje???? ik had het ook eens met zebravinken, zaten die mokkels al een jaar samen maar het mannetje wou kindjes en het vrouwtje had zoiets van, bekijk het ff lekker maar het mannetje heeft het vrouwtje eerst kaalgeplukt maar zodanig dat ze doodgepikt werd na 2 weken, onwijs zielig vond ik het Boos!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 12:36

Prima schreef:
Heb je al eens gedacht aan mijt? Ik weet niet hoe je dat kan oplossen/voorkomen. Wellicht zo een vogeldbadje.


Heb ik al wel aangedacht,maar dan lijkt het me dat de ander er ook last van moet hebben, toch Verward

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 12:36

isabelle schreef:
is het een vrouwtje en een mannetje???? ik had het ook eens met zebravinken, zaten die mokkels al een jaar samen maar het mannetje wou kindjes en het vrouwtje had zoiets van, bekijk het ff lekker maar het mannetje heeft het vrouwtje eerst kaalgeplukt maar zodanig dat ze doodgepikt werd na 2 weken, onwijs zielig vond ik het Boos!


Als het goed is zijn het 2 mannetjes Cool

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:54

curly2day"]
[quote="Prima schreef:
Heb je al eens gedacht aan mijt? Ik weet niet hoe je dat kan oplossen/voorkomen. Wellicht zo een vogeldbadje.


Heb ik al wel aangedacht,maar dan lijkt het me dat de ander er ook last van moet hebben, toch Verward
[/quote]

hoeft niet denk ik. Ga anders naar de DA, anders voel je je heel lang schuldig wanneer die ene dood gaat.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 17:35

Prima"]
[quote="curly2day"][quote="Prima schreef:
Heb je al eens gedacht aan mijt? Ik weet niet hoe je dat kan oplossen/voorkomen. Wellicht zo een vogeldbadje.


Heb ik al wel aangedacht,maar dan lijkt het me dat de ander er ook last van moet hebben, toch Verward
[/quote]

hoeft niet denk ik. Ga anders naar de DA, anders voel je je heel lang schuldig wanneer die ene dood gaat.
[/quote]


Daar had ik inderdaad al eens aan zitten denken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:35

Ik heb zelf een hele foliere vol zebravinkjes.
Heb er zelf ook 2 binnen zitten.
1tje heb een debiele poot en die ander heb geen vleugels Verward

Maar het is ook veel beter voor hun om buiten te zitten.
Het zijn en blijven vogels, en elke vogel heeft buitenlucht nodig (ik maak uit je verhaal op dat ze binnen zitten)
Het kan ook zijn dat hij een soort vogelluis heeft.
Hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar hij moet er geen last van krijgen (jeuk ed) want dan plukt ie zich kaal, en is die heel erg vatbaar voor ziektes.
Het is ook besmettelijk, dus pas maar op dat die andere het niet krijgt!
Suc6 met je vogeltje

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:39

En wat ze hierboven zetten, een DA....
Voor een vogeltje?
Ik zou het niet doen, tenzij je er heel erg aan gehecht ben.
Je betaald heel erg veel, en meestal zijn die diertjes te zwak om te overleven...
Vriendin had het ook gedaan voor een zebravink, die was 85 euro kwijt, en een dag erna lag het diertje dood.
En dat is 9 van de 10 gevallen zo....

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:53

Mijn zebravink heeft een hele kale nek. Dit heeft ze al jaren en ik denk dat het bij haar komt uit ouderdom. Haar man (inmiddels dood) plukte haar wel kaal maar er komen ook gewoon geen nieuwe veren meer. Hij deed dit ook niet gemeen ofzo, maar meer tijdens het uhh Rolleyes voortplanten Tong uitsteken
Maar bij de poot lijkt me dit een rare plek Verward Is ze al oud?

Iemand die toevallig weet wat de gemiddelde leeftijd van een zebravink is?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:42

Ruien (wel een beetje vage tijd, maar dat kan weleens)
Of gewoon doodsimpel: Verveling

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 02:41

Het kan inderdaad ook mijt of luis zijn.. Als je je vogel ff meeneemt naar een dierenwinkel weten hun het je meestal ook wel te vertellen.
Er zijn geloof ik druppels voor te verkrijgen..
En ik heb wel eens gehoord dat als je een krant onder de schuif doet waar het zand op ligt (snap je het nog?) dat luizen daar dood van gaan.. Weet niet of het waar is heb het ook maar gehoord..

Suc6 met je vogels..!!

Groetjes..!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Barbabientje, Bielsje, Facebook, fro, Googlebot, hooi, Iris_Casper, Kaetibangsi, Keizerinnnn, Kimberley_, Mar_X, NatasjaV, NorwayFjord, Plop1997, Tatjanaa, xColorCross, XladyX, xU_Blinghx, xxxmh, YvonneV en 64 bezoekers