springprobleem?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

springprobleem?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 23:33

Hey bokkers, ik heb een probleempje bij het springen... Als ik nu op een rechte lijn naar een sprong rij hé.. dan op het begin van die lijn gaat het goed maar een paar galopsprongen voor de sprong begint ze zo.... zo te huppelen ter plaatse Scheve mond ... bv. als je nu de lengte van normale 3 galopsprongen neemt dan kan zij er 6 of zo nemen Boos! ... En één galopsprong voor de sprong schiet ze als een bom vooruit en gaat ze erover. Ik vind het wel zeeeeeeeer lastig dat soort toestanden. En het rare eraan is dat ik niks doe..ook al geeft ik teugel en laat ik ze doen, dan nog doet ze het Verward Het is alsof mijn paard geen normale galopsprongen kan nemen voor de sprong Verdrietig . Het is echt zo huppel huppel huppel huppel... BOEM Lachen en ze springt Verward Niet handig Weten jullie wat ik eraan kan doen? Tegenhouden kan ik niet doen want dan doet ze het nog erger en als ik ze laat doen doet ze het ook nog.. Wat ik wel kan zeggen is, vandaag heeft ze jumping gelopen en in de inspringpiste was het echt weer trippel trippel huppel... En in het parcours deed ze het niet op een paar hindernissen na.. Verward Echt raar Als jullie een oplossing weten.. laat het maar horen..


Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:01

1 hindernisje in de bak, en eromheen dresuuren, als ze netjes ontspannen loopt met een niet al te lange wending (wel ruim genoeg zodat ze op tijd de sprong ziet) er op af rijden en dan meteen weer verder gaan met dresuur rijden, en als ze zo idioot doet zet je dr gewoon op een volte tot je een normale galop hebt en dan er weer op af. of een paar sprongen vanuit de draf rijden.
blijf zelf in ieder geval ontspannen, als jij spant kan ze op jouw spanning gaan spannen en vererger je het. en trekken heeft ook totaal geen zin, 600 kilo tegen je in wint altijd, je moet gewoon slimmer zijn en vooruit denken.
in ieder geval succes ermee

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:22

Zo als Nimmy al zegt, trekken heeft totaal geen zin. Paarden trekken dan alleen maar harder terug een zullen het geheid winnen.

Een oplossing van je probleem zou kunnen zijn om eerst goed in te rijden, ontspannen en los werken. Ook moet je aan de nageeflijkheid werken van je paard. Liefts een zo laag mogelijke lijn.
Wanneer hij daar loopt laat je hem los, komt hij dan weer naar boven met zijn hoofd zet je hem terug in positie en laat je hem weer los. Je paard leert zo meer op eigen benen te lopen.

Wanneer je denkt dat je dat goed onder controle hebt zou ik een laag kruisje of stijltje neer zetten.
Daar rijd je dan naar toe zo als je aan het begin van de les hebt gereden; laag, ontspannen en op eigen benen in een rustig tempo.

Flink oefenen, zeker met een lage hindernis. Zo lang je de techniek niet onder controle hebt kun je beter niet beginnen met gehele hoge parcousen. Daar heb je niets aan.

Heel veel succes, als je slim bent neem je een instructeur aan. Ze bekijken het probleem van af de wal en weten je dan precies te zeggen wat je eventueel fout doet.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:11

Ik sluit me volledig aan bij Nimmy en Fairie, zoals jij de eerste zin beschrijft:

Als ik nu op een rechte lijn naar een sprong rij hé.. dan op het begin van die lijn gaat het goed maar een paar galopsprongen voor de sprong begint ze zo.... zo te huppelen ter plaatse ...

Kan het ook te maken hebben dat jou "druk" niet constant is? Dat je misschien zelf iets twijfelt met springen of het niet helemaal kan inschatten? Ik bedoel het niet verkeerd tov jou hoor, heb zelf op een springstal gewerkt en gereden en dit soort dingen gebeuren ook wel bij paarden met ruiters die niet helemaal zelf verzekerd zijn (zoals ik was)...probeer de rust te bewaren, constante druk en aanleuning en goed op de hindernis af te rijden. En zoals eerder gezegd werd, flink oefenen, de tijd er voor nemen en ontspanning kweken...suc6!

Haha!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:04

begin maar met grondwerk, balken draven, over balken in galop. Dan een kruisje met ervoor zo'n 4 galopbalken en erachter ook nog 1 of 2. Het probleem bij jou is dat je paard het initiatief neemt. Je paard moet leren wachten en rustig blijven.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:03

Prima oplossing van Nimmy, en heel veel werken aan tempocontrole en ritme tijdens de dressuur.

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 19:45

RUBYWHITE schreef:
Ik sluit me volledig aan bij Nimmy en Fairie, zoals jij de eerste zin beschrijft:

Als ik nu op een rechte lijn naar een sprong rij hé.. dan op het begin van die lijn gaat het goed maar een paar galopsprongen voor de sprong begint ze zo.... zo te huppelen ter plaatse ...

Kan het ook te maken hebben dat jou "druk" niet constant is? Dat je misschien zelf iets twijfelt met springen of het niet helemaal kan inschatten? Ik bedoel het niet verkeerd tov jou hoor, heb zelf op een springstal gewerkt en gereden en dit soort dingen gebeuren ook wel bij paarden met ruiters die niet helemaal zelf verzekerd zijn (zoals ik was)...probeer de rust te bewaren, constante druk en aanleuning en goed op de hindernis af te rijden. En zoals eerder gezegd werd, flink oefenen, de tijd er voor nemen en ontspanning kweken...suc6!


Ik denk niet dat het met mij te maken heeft want er springt nog iemand mee om te zien of ze het bij haar deed en ze deed juist hetzelfde dus ik denk niet dat het aan de druk ligt..

Maar zoals er eerder werd gezegt in dit topic is het misschien handig om een instructeur aan te nemen.. En zo gezegd..zo gedaan Knipoog en ik ben vandaag gaan vragen voor les bij iemand..een zeer professioneel iemand dus die weet mij wel te helpen, het enige nadeel is dat zijn prijs 60 euro per les bedraagt... Scheve mond Maar je moet er iets voor over hebben natuurlijk

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:27

60 euro per les? Pardon!?
Ik krijg les van iemand die afgestudeerd is in Deurne en geeft uitermate goed spring en dressuur les. Een knip van de kaart kost me 7,50!

Beetje veel...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:39

Fairie dat is wel erg goedkoop hoor, dat vindt je hier ook niet

Heeft het paard trouwens wedstrijden gesprongen? Misschien bij een vorige eigenaar?

Bovengenoemde oplossingen lijken mij prima idd

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:14

Ik rijd op een manege, misschien ligt het daar aan, maar je krijgt evengoed ook super les!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:10

Ik denk dat de oplossingen die hier boven allemaal heel prima zijn.
maar ik heb ook iets wat je kunt proberen:
Als je eerst met een volte op de hindernis af komt en die volte steeds iets groter maakt krijg je vanzelf een rechte lijn . met de volte voorkom je dat het paard vooruit gaat denken en dat jij hem kan regelen.
als hij dan merkt dat het makkelijker voor hem is om die ondersteuning te krijgen(mits je zeker weet dat je die steun kan geven door hem op het juiste moment af te laten zetten) zal hij beter naar je luisteren .
je kunt ook met longeren al op de volte laten springen door een laag hindernisje op te zetten en hem daar over heen te laten springen aan de longe.
nou veel succes greetzz leonie

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 22:37

Fairie schreef:
60 euro per les? Pardon!?
Ik krijg les van iemand die afgestudeerd is in Deurne en geeft uitermate goed spring en dressuur les. Een knip van de kaart kost me 7,50!

Beetje veel...



Ik weet dat het veel is maar iedereen zegt dat het de moeite waard is...
Zelf de manegehouder zegt dat het een aanrader is...en daar moet je de prijs dan wel bijnemen.
Aan die prijs kan ik tenslotte niks aan veranderen...spijtig genoeg Knipoog

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 22:41

stalbles schreef:
Ik denk dat de oplossingen die hier boven allemaal heel prima zijn.
maar ik heb ook iets wat je kunt proberen:
Als je eerst met een volte op de hindernis af komt en die volte steeds iets groter maakt krijg je vanzelf een rechte lijn . met de volte voorkom je dat het paard vooruit gaat denken en dat jij hem kan regelen.
als hij dan merkt dat het makkelijker voor hem is om die ondersteuning te krijgen(mits je zeker weet dat je die steun kan geven door hem op het juiste moment af te laten zetten) zal hij beter naar je luisteren .
je kunt ook met longeren al op de volte laten springen door een laag hindernisje op te zetten en hem daar over heen te laten springen aan de longe.
nou veel succes greetzz leonie


Zoals jij zegt dat ik eens kan longeren met een klein sprongetje..dat brengt niks op want dan doet ze het niet..ik denk dat het met dat cirkeltje te maken heeft met het longeren..dus ik ga ook eens proberen met een sprongetje in het midden en er wat rondheen dressuren en dan rustig een sprongetje nemen...


Bedankt voor allemaal jullie reacties en ik ga er m'n werk van maken:D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 65 bezoekers