Wat te doen met oud en nieuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Wat te doen met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 17:15

Kyra staat met oud en nieuw in de wei, er is namelijk geen stal, alleen een schuilstalletje. Ik weet niet hoe ze reageert op vuurwerk, aangezien ik haar pas drie maanden heb. Ze staat wel in een redelijk rustige buurt, een beetje afgelegen ook. Maar er wordt wel in haar buurt vuurwerk afgestoken. Heeft iemand tips?
Ik ben wel bezig met een tweede pony'tje, als gezelschap voor Kyra. Ik hoop dat zij er al kan zijn met oud en nieuw zodat Kyra niet alleen staat. Maar ik weet niet zeker of dat lukt.


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:20

Alleen van vuurwerk schrikken of met zijn 2en? Daar lijkt me geen verschil tussen zitten.

Is het geen idee om haar tijdens oud en nieuw in een pension stal te zetten?
Ik zelf zou haar nooit alleen tijdens oud en nieuw op een wei laten, lijkt me te riskant.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:24

Kan je haar niet voor een dag bij iemand in de stal zetten?
En weet je niks over haar verleden? Want anders gaat ze misschien helemaal door het lint...

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:19

met vuurwerk in een wei lijkt me niet echt handig....

paarden doen de raarste dingen dan

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:30

hier is pas een toppic over geweest...

zoals anydale ook al zegt,ik zou er absoluut niet aan moeten denken dat mijn paard met vuurwerk in een wei ergens zou staan,ook nog eens zonder stalletje ofzo.
er worden al genoeg paarden toegetakeld,ze vinden het ook al snel genoeg leuk om eens een rotje op je paard te gooien,en dan...

ik weet niet of de weide ver van je huis is?
maar ik zou zeker die avond paar keer je paard controlen,en zeker na twaalf uur.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:50

in een stal kan je een paard makkerlijker toetakelen met vuurwerk dan in een wei
die gasten komen al knallend aan, denk niet dat paarden daar nog naar toe gaan.
al wil ik niets uitsluiten natuurlijk Scheve mond
mijn pony staat ook gewoon op de wei en er is veel vuurwerk rondom zijn wei.
hij gaat er wel van rennen, maar in z'n stal draait hij echt helemaal door.
met z'n 2-en of alleen scheelt wel. ze zoeken toch steun bij elkaar. of jutten elkaar juist op.
als enige tip kan je geven dat je ze moet controleren.
ik ben er het liefst altijd bij om 12 uur en dan ga ik na een minuut of 5 naar huis. vooral op het begin van het vuurwerk reageren ze. als het eenmaal een vreselijk kabaal is en overal licht schrikken ze niet meer zo erg, tis dan toch al een herrie en een klap meer of minder dat horen ze dan niet meer. al draven/galopperen ze dan nog wel wat rond.
bij ons is het altijd goed gegaan, ik zou je niet te veel zorgen maken, al kan je natuurlijk nooit voorzichtig genoeg zijn.
v

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 21:27

Kyra staat bij mijn oom en tante thuis, en die zijn thuis, dus die letten ook op. Ikzelf ga wel controleren, maar ik mag om 21.00 uur voor het laatst omdat ik daarna niet meer alleen over straat mag (ik ben een meisje hè, dan krijg je dat..) Mijn oom en tante houden haar wel constant in de gaten.
Ik weet verder helemaal niets van haar verleden, echt niks. Ik ga gewoon goed opletten de dagen voor oud en nieuw hoe ze reageert op het eerste vuurwerk, en dan maar hopen dat ze enigszins rustig blijft.. Ik heb ooit iets gehoord over pilletjes om rustiger te worden ofzo, weet iemand daar iets van...?
Haar ergens stallen is geen optie.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:37

Ik zou wel even controleren of je omheining nog helemaal in orde is. Geen half losse paaltjes, of stukken prikkeldraad (waar ik toch al geen voorstander van ben) die los hangen. Als je paardje dan gaat rennen en hij/zij komt in de buurt van de omheining, weet je dat daar niet zo veel fout mee kan gaan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:42

Ik zou je ook niet aanraden om een paard met oud en nieuw in de wei te zetten. Rennen, rennen en nog eens rennen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:47

nou als je oom en tante het vanuit hun huis in de gaten kunnen houden is het toch goed Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:49

anydale schreef:
met vuurwerk in een wei lijkt me niet echt handig....

paarden doen de raarste dingen dan


En mensen ook Knipoog

...

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:42


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:27

Loesjuh schreef:
Ik heb ooit iets gehoord over pilletjes om rustiger te worden ofzo, weet iemand daar iets van...?
Haar ergens stallen is geen optie.


Je zou gele muisjes kunnen voeren (ik geloof Vetranquil, vermoed alleen niet helemaal goed gespeld) of Sedalin. Alleen als je dat geeft, mag je pony niet eten (want dan kan hij zich verslikken). Niet handig dus in de wei.

Het handigst lijkt me toch nog om hem voor die ene nacht even op stal te doen. Wij lieten de pony's thuis trouwens wel gewoon buiten, want we hadden niet genoeg stallen voor allemaal. Maar die konden echt geen kant uit daar. Stonden in een paddock met 2 rijen schriklint en het complete erf was daarnaast volledig afgesloten. Het heeft nooit echt problemen gegeven, terwijl we wel veel vuurwerk hadden in de buurt.

Wij deden even voor twaalfen de hallogeenlampen aan, harde muziek op en gaven een paar plakken hooi om ze af te leiden.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 12:22

Er is geen stal, dus ook voor die ene nacht gaat dat niet lukken..

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:15

Mijn paarden staan ook in de wei. Zij krijgen om 12.00 uur voer, dan zijn ze ook wel rustig. Ik heb ook een loopstal waar ze met zijn allen in passen, maar daar durven ze niet in, want dan zien ze niet wat er gebeurt. BIj mij staan ze wel met zijn vieren, dus misschien kan je wel voor die tijd al voor een vriendje zorgen. maar verder zou ik me er geen zorgen over maken.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:25

Je kan ze beter in de wei zetten, een paard is een vluchtdier dus als ze schrikt kunnen ze beter buiten dan binnnen 3x3 staan....

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:28

Onze paarden staan ook in de wei (met loopstal maar daar gaan ze absoluut in tenzij ze schaduw zoeken) en hebben twee keer per jaar vuurwerk en absoluut nergens last van, ze kijken even raar maar raken absoluut niet in paniek.
Geen sedalin geven want daar kan je paard omderkoeld van raken en dat is met dit weer snel gebeurd.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:05

Die van ons gaan gewoon zoals altijd in de winter om half 5 op stal.
Verder doe nwe er niks aan, ze zijn het gewend en vinden het niet zo erg.
Ik heb ze liever binnen staan omdat er nogal veel troep (van de nieuwbouwwijk in de buurt) van hun vuurwerk in de wei waait (wind staat meestal ongunstig)

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:08

loulou staat gewoon buiten.
vorig jaar ook geen probleem mee gehad.
als ik echt zou willen kon ze wel in stal (bij de overburen) maar ik laat haar gewoon in de wei

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:16

loulou schreef:
loulou staat gewoon buiten.
vorig jaar ook geen probleem mee gehad.
als ik echt zou willen kon ze wel in stal (bij de overburen) maar ik laat haar gewoon in de wei


ik zet alle paarden wel binnen, lazy komt naast rena in de binnenstal te staan en ubin, tosca en goudhaantje sluit ik achter in de stallen op, mjah dat zijn ook geen fjorden he Knipoog
oh ja en ik zet de muziek aan in de stal zodat ze zo rustig mogelijk blijven !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:53

Onze pony gaat met oud en nieuw voor één nachtje naar een andere wei.
Aan drie kanten bos en weinig vuurwerk in de buurt. Bovendien staan in de wei ernaast 2 paarden die zich niet zo snel druk maken.
Vorig jaar was het wel een kwartiertje rennen, rennen, rennen... maar toen hij merkte dat er maar één idioot liep te doen (hij dus Haha! ) kalmeerde hij en ging lekker staan eten van z'n extra portie wortels.
De rest van het vuurwerk heeft hij al kauwend gewoon staan bekijken.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:08

gewoon lekker op de wei laten staan! daar heeft het paard alle vrijheid, er is echt niets aan de hand dan

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:17

IK ben ook behoorlijk bang dat het fout gaat met mijn verzorgponys, het veulentje namelijk, is pas 6 maanden, en heeft nog nooit vuurwerk gehoord. Ik weet dus niet hoe ze erop reageert, maar misschien zetten de eigenaren ze wel in de stal, dat kan ook, ze staan nu dag en nacht in de wei, met een schuistal.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:32

ik zou er alles aan doen om haar in een stal te krijgen, mocht dat echt niet lukken, zorg dan dat ze afleiding heeft, verspreid overal hooi, muesli, snoepjes, bix enzo, zodat ze bezig blijft.
Maar het beste is toch een stal zoeken, want ze kan echt allemaal rare dingen gaan doen..

-

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:14

snowdon schreef:
gewoon lekker op de wei laten staan! daar heeft het paard alle vrijheid, er is echt niets aan de hand dan



daar ben ik het op zich mee eens, maar ik ben eerder bang voor al die zatte jongelui die gekke dingen gaan doen in de buurt van de paarden ( rotjes aan de staart knopen ed) dus vandaar dat ik ze liever binnen zet met wat hooi en een muziekje Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 28 bezoekers