Ontwormen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 13:47

Met welk ontwormingsmiddel(len) ontwormen jullie?
Je moet toch met ontwormingsmiddelen afwisselen omdat je dan mider kans hebt op resistentie?
Hoe vaak ontwormen jullie, en met welke middelen?

Ik heb gehoord dat je in de zomer om de 6 weken moet ontwormen, en in de winter om de 3 maanden.
Is dat zo?

Ik snap helemaal niets van die ontwormingschema's.
Ik dacht er alleen aan om Equimax met equiworm af te wisselen.
Equimax is tegen horzellarven en equiworm is tegen wormen.
Goede keuze of niet?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:19

Elke 6-8 weken ontwormen. Wel even het gewicht van je paard berekenen. Als je Equest gebruikt dan heb je meteen alle wormen te pakken, en dan hoef je niet meer elke keer een ander merk te gebruiken. Maar dat is dus wel hele dure.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:25

Ik gebruik Eqvalan.
En ontworm haar om de 6 weken.
Heb laatst les gehad van een dierenarts en die heeft gezegd dat met de wormmiddelen van tegenwoordig je paard er niet zomaar resistent voor raakt. En dat om de 6 weken beter is dan om de 8 weken ontwormen.
Er is wel een ontwormingsmiddel dat je maar 1x in de 3 maanden hoeft te geven (dacht equimax maar weet het niet helemaal zeker) Daarbij hoef je dan geen andere ontwormingsmiddelen te geven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:28

Op stal gebruiken ze Equest, en mijn paarden gaan dus met de meute mee, krijg vanzelf de rekening Haha!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:12

het merk weet ik zo even niet, maar de beste ontwormingsmiddelen zijn die waarin ivermectine EN praziquantel zit. Met deze twee bestanddelen is je paard tegen alle soorten wormen bestand!! Veel succes ermee!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:19

Wij gebruiken ook Equest voor ze, gewoon om de 6 a 8 weken.
en het is niet nodig om elke keer van merk te wisselen, af en toe is ook goed.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:25

xxappiexx schreef:
Wij gebruiken ook Equest voor ze, gewoon om de 6 a 8 weken.


Equest hoef je maar om de 3 maanden te geven.
ik gebruik equest en equimax.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:50

ik ontworm iedere 7 a 8 weken tegelijk met de smid en gebruik iedere keer een ander merk/ stof

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:47

Equimax helpt alleen tegen lintworm, Ivermectine (of ivomectine weet ff niet meer,:D) helpt tegen horzellarven.

In principe is om de 2 maanden ontwormen genoeg, maar eigenlijk helpt het alleen als alle paarden tegelijk ontwormd worden.
Drachtige merrie kan je het best nog eens een maand voor de werpdatum ontwormen en een veulentje mag na een week ontwormd worden.
O ja, je kan ook beter teveel als te weinig geven, te weinig heeft namelijk geen effect en je moet om de 2 a 3 jaar een wormenkuur met andere ingredienten (men ik kom er niet uit, hoe heet dat in wormenkuren Haha!) nemen !

Toevallig hebben we dit vanmiddag op school gehad dus als je nog wat wilt weten Haha!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:55

Melissa schreef:
O ja, je kan ook beter teveel als te weinig geven, te weinig heeft namelijk geen effect


Dit is niet helemaal waar Melissa! Ik had toevallig gisteren de dierenarts op bezoek, en die vertelde me dat er één merk is (ben natuurlijk net de naam vergeten Bloos ) waarvan je echt moet oppassen met teveel geven, dit kan slecht zijn voor de zenuwbanen ofzo.

Mijn dierenarts raadde zelf Eqvalan aan, omdat daar een bestanddeel tegen horzeleitjes / larven inzit en die schijnen juist op dit moment van het jaar uit te komen in de buik van een paard...

Wist je trouwens dat als je wormenspul over hebt dat dat als klein chemisch afval moet worden beschouwd? Las ik vandaag op de verpakking! Lekker goedje... Verward

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:19

Ik gebruik eqvalan en ontworm om de 6 weken in de zomer en om de 8 weken in de winter.
Ik heb toevallig gisteren nog een gegeven.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 01:05

Melissa schreef:
Equimax helpt alleen tegen lintworm


Is niet waar. Equimax helpt tegen alle wormen,
inclusief lintwormen. Wat tevens wel een
punt is om op te letten.. Lang niet alle ontwormmiddelen zijn geschikt voor bestrijding van lintworm.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 01:12

Eqvalan of Ivomec-P zoals dat nu heet.
Om de twee maanden en in de zomer om de zes weken.
Eqvalan hoef je niet af te wisselen. (Zegt de dierenarts en staat op de verpakking).

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:49

Ophelia"]
[quote="Melissa schreef:
Equimax helpt alleen tegen lintworm


Is niet waar. Equimax helpt tegen alle wormen,
inclusief lintwormen. Wat tevens wel een
punt is om op te letten.. Lang niet alle ontwormmiddelen zijn geschikt voor bestrijding van lintworm.
[/quote]

Ja dat bedoelde ik, ik bedoelde eigenlijk dat equimax niet geschikt is voor horzeleitjes en wel voor lintworm sorry, was een beetje onduidelijk!

Miko..Wij hebben les van een dierenarts en van 9 van de 10 wormenkuren kan je beter teveel geven..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:06

bij het kiezen van het ontwormingsmiddel en dus ook de frequentie van toepassen is het belangrijk te weten welke stof werkzaam is per spuit. tot een paar jaar terug kon je kiezen uit Fenzabule (zoiets), Ivermectine, en Pyrantel. Nu zijn er mengelmoezen als Moxidectine die langer werkzaam kunnen zijn. Het merk is totaal onbelangrijk, de actieve stof is waar je op moet letten.
Alleen Pyrantel bestrijd een groot deel van de lintwormen, maar alleen bij 200 % dosering.

Er is nog een boel te leren over ontwormingsmiddelen, en aandachtspunt daarbij is zeker dat wij onze paardenpopulatie wel zo intens ontwormen met de werkzame stof Ivermectine, dat resistentie eigenlijk niet lang meer uit kan blijven...