Welke winterDEKEN is een echte aanrader ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Welke winterDEKEN is een echte aanrader ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 10:43

Een paar maanden geleden heb ik voor mijn merrie een deken gekocht, die achteraf geen topkwaliteit bleek te zijn...
Beide kruissingels zijn afgescheurd, en één van de borstsluitingen (het stof, waaraan de ijzeren sluiting zit) is al half doorgescheurd, dus nog even en de gesp ligt eraf...

Conclusie: volgend jaar toch maar investeren in een echt goede deken..!

Hebben jullie tips over een deken die aan de volgende eisen voldoet:

* waterdicht (paard staat ook in de winter overdag buiten)
* heel goede pasvorm, moet goed blijven liggen als paard bijv. gaat rollen, en niet scheef gaan hangen
* goede sluitingen, zodat de kruissingels NIET los gaan als het paard op de wei speelt (dit gebeurde bij mijn huidige deken dus wel, gevolg is dat de singels zijn afgescheurd, allebei in de wei teruggevonden..)
* liefst een deken met ongeveer 200 tot 300 grams voering, ze moet hem in de herfst (oktober) al op kunnen zonder het bloedheet te krijgen, en als het dan echt gaat vriezen, doe ik er een onderdeken onder (heeft ze nu ook)
* scheurvaste stof

Zelf dacht ik aan de Rhino Turnout; iemand ervaringen of andere tips ??

Alvast bedankt OK dan! !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:50

Ik vind de dekens van Harry's Horse ook van goede kwaliteit. Goede pasvorm, echt waterdicht en scheurvaste stof. Ze zijn in verschillende diktes te krijgen.

Mijn bijrijdpaard heeft er nu eentje van Divoza's huismerk. Daarvan gaan ook iedere keer de singels los en ik vind de pasvorm matig. De voering voelt ook een beetje synthetisch aan... Nee, mijn keus zou het niet geweest zijn. Lips are sealed

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:51

ik ben erg tevreden over mijn Pagony ultra, bij Divoza gekocht. fijne deken, blijft goed liggen, is scheurvast: Toppie OK dan!

oeps, deze is alleen niet waterdicht, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:52

Volgens mij kom je met jouw eisen toch uit bij Horseware (Rambo).

Je kunt nog overwegen trouwens om een losse regendeken over je staldekens te doen. Zo doe ik het, maar mijn paarden staan niet de hele dag buiten.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:56

Ik ben zelf heel tevreden over de Weather Beeta dekens.
Die zijn waterdicht en zeer sterk.
Heb er eentje voor mijn paard gekocht vanwege de sterkte. Zij staat in het land samen met een ruin die altijd in haar dekens loopt te bijten. Deze deken is nog helemaal heel (zit bij de deken die ik heb wel een sierrandje op en die is wel stuk, en zonder dat sierrandje kan het ook. Maar de rest van de stof is niet stuk te krijgen)

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:02

Tessebes schreef:
Ik vind de dekens van Harry's Horse ook van goede kwaliteit. Goede pasvorm, echt waterdicht en scheurvaste stof. Ze zijn in verschillende diktes te krijgen.

Mijn bijrijdpaard heeft er nu eentje van Divoza's huismerk. Daarvan gaan ook iedere keer de singels los en ik vind de pasvorm matig. De voering voelt ook een beetje synthetisch aan... Nee, mijn keus zou het niet geweest zijn. Lips are sealed


De deken die ik nu heb is ook een Pagony... de Tiger.
Bij mij gingen dus de singels ook steeds los en vervolgens zijn ze afgescheurd...
Dus de nieuwe deken wordt in elk geval geen Pagony meer Knipoog

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:06

Zep schreef:
Volgens mij kom je met jouw eisen toch uit bij Horseware (Rambo).

Je kunt nog overwegen trouwens om een losse regendeken over je staldekens te doen. Zo doe ik het, maar mijn paarden staan niet de hele dag buiten.


Dat heb ik inderdaad overwogen.
Alleen, mijn paard staat niet thuis, en wordt overdag door de staleigenaar buiten gezet (en regelmatig binnen gehaald, afhankelijk van hoe laat ik er 's avonds ben .. ).
Hij moet geen extra dekens op en af hoeven doen, dus zoek ik een deken die ze op stal op heeft en waarmee ze ook naar buiten kan, daarom moet 'ie ook goed waterdicht zijn .

De Rhino Turnout waar ik het in mijn eerste bericht over had, is inderaad van de Horseware serie van Rambo, ik heb er alleen zelf nog geen ervaringen mee, iemand anders wel Verward ?? Hoor het graag !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:07

grandeur schreef:
De deken die ik nu heb is ook een Pagony... de Tiger.
Bij mij gingen dus de singels ook steeds los en vervolgens zijn ze afgescheurd...
Dus de nieuwe deken wordt in elk geval geen Pagony meer Knipoog


Ik weet niet welk model het van Pagony is. De bovenste helft is grijs en de onderste helft is zwart. Zegt dat jou wat?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:07

Haffie_Lady schreef:
Ik ben zelf heel tevreden over de Weather Beeta dekens.
Die zijn waterdicht en zeer sterk.
Heb er eentje voor mijn paard gekocht vanwege de sterkte. Zij staat in het land samen met een ruin die altijd in haar dekens loopt te bijten. Deze deken is nog helemaal heel (zit bij de deken die ik heb wel een sierrandje op en die is wel stuk, en zonder dat sierrandje kan het ook. Maar de rest van de stof is niet stuk te krijgen)


Bedankt voor de tip Haffie_Lady, ik zal eens kijken.
Hoe zijn de sluitingen van de kruissingels van die dekens Verward ?

Bij de Horseware (Rambo) dekens zit er een soort bochtje/versmalling in de ijzeren sluitingen van de kruissingels, waardoor ze volgens mij minder snel los gaan .. ?!

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:11

Ik heb hier al jaren lang ervaring mee, eerst 5 seizoenen bij mijn pony, was een echte koukleum, en werkte fantastisch!
Ook als een keer het zonnetje doorbrak, dan stond hij niet te zweten.
Bij mijn nieuwe paardje, heb ik deze deken meteen gekocht, zij had alleen al behoorlijk veel haar aangemaakt, en is absoluut geen koukleum, zij had het op den duur te warm met deze deken, het was natuurlijk ook warm voor de tijd van het jaar.
Ik haar zonder deken toen gelaten, tot het scheren, toen alleen de Rhino erop (200 grams) en nu heb ik er een onderdeken onder.
Ze is een echt varken (rolt als een bezetene) en de deken blijft super liggen!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:11

Tessebes"]
[quote="grandeur schreef:
De deken die ik nu heb is ook een Pagony... de Tiger.
Bij mij gingen dus de singels ook steeds los en vervolgens zijn ze afgescheurd...
Dus de nieuwe deken wordt in elk geval geen Pagony meer Knipoog


Ik weet niet welk model het van Pagony is. De bovenste helft is grijs en de onderste helft is zwart. Zegt dat jou wat?
[/quote]

Ja! Die van mij is namelijk de bovenste helft lichtblauw en de onderste helft zwart (ze waren er in meerdere kleuren Haha! Knipoog ).. ! Alhoewel pagony die dekens in meerdere diktes en uitvoeringen heeft.
Op zich leuke dekens alleen al na een paar maanden kapot (was trouwens €89.95), terwijl mijn paard er echt geen bijzonder gekke dingen mee doet...

Heb er nu een elastische dekensingel omheen zitten (kruissingels zijn dus beide afgescheurd) en dat gaat wel goed, alleen de borstsluiting is nu ook al half doormidden gescheurd... ZUCHT Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:13

Horseware dekens zijn behoorlijk prijzig, maar ze zijn ook echt heel erg goed. De pasvorm vind ik persoonlijk beter dan van Bucas.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:13

Sall schreef:
Ik heb hier al jaren lang ervaring mee, eerst 5 seizoenen bij mijn pony, was een echte koukleum, en werkte fantastisch!
Ook als een keer het zonnetje doorbrak, dan stond hij niet te zweten.
Bij mijn nieuwe paardje, heb ik deze deken meteen gekocht, zij had alleen al behoorlijk veel haar aangemaakt, en is absoluut geen koukleum, zij had het op den duur te warm met deze deken, het was natuurlijk ook warm voor de tijd van het jaar.
Ik haar zonder deken toen gelaten, tot het scheren, toen alleen de Rhino erop (200 grams) en nu heb ik er een onderdeken onder.
Ze is een echt varken (rolt als een bezetene) en de deken blijft super liggen!


Dat klinkt goed Sall OK dan! !
Dus ook met een onderdeken eronder, blijft het hele spul goed op het paard liggen na het rollen in de wei etc.?

Jij hebt dus ook de Rhino Turnout (zo'n blauwe, 200 grams, waterdicht)??
En hoe zijn de kruissingels, gaan die makkelijk los of blijven die goed vast zitten, ook bij rollen etc. Lachen ??

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:15

tipje voor de kruissingels! pak een manenelastiekje en doe deze eenmaal door de gesp van de sluiting ( niet T stuk) haal dan het elastiekje erdoorheen zodat je een lusje van het elastiekje krijgt. Als je dan het T stuk in het andere stuk haakt haak haal je het elastiekje om het T stuk heen. Zo blijft het strak zitten en kan dus niet zo schuiven dat het kan draaien

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:46

Ik heb een bucas smartex all-in one.
Deze deken past bij inka super.
In de herfst had ik de deken al op en nergens een zweet plekje. Ze bleef lekker op temperatuur.
Met het harde vries weer bleef ze ook heerlijk warm.
Ze mag ook graag rollen en dan niet 1 keer nee madame houdt van veel en vaak rollen. Dan blijft hij ook prima liggen.
Ik vind het een super deken OK dan! .

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:52

Ik heb een fijne hele fijne deken:
*Waterdicht
*dubbele borstsluiting
*kruissingels
*Bilkoorden
*Staartflap
*300 gram
* superpasvorm
* en heeft zo'n halve hals (niet helemaal maar 20 centimeter over de schoft)

Volgens mij is het een Bucas of een Canvas.
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 18-12-03 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:52

Maar die nieuwe BR deken is ook een aanrader!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:02

Ik ben helemaal weg van Bucas maar die zijn pittig aan de prijs maar de dekens van Fugers liggen ook super! kijk maar een op www.fugersruitersport.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:37

irish_lady schreef:
tipje voor de kruissingels! pak een manenelastiekje en doe deze eenmaal door de gesp van de sluiting ( niet T stuk) haal dan het elastiekje erdoorheen zodat je een lusje van het elastiekje krijgt. Als je dan het T stuk in het andere stuk haakt haak haal je het elastiekje om het T stuk heen. Zo blijft het strak zitten en kan dus niet zo schuiven dat het kan draaien


Da's een goede tip OK dan! Bij m'n staldeken komt steeds één van de singels los, dus die zal ik zeker proberen

Ik heb nu een Thesee waterdichte deken (frans merk), van die was er al na één week een van de singelslotjes eraf gesloopt, en meteen ook één van de sluitingen van de borst Boos!

M'n andere deken die te klein geworden was is een Wheater Beeta, die heeft m'n hengst niet kunnen slopen, en nu heeft m'n fjord daar plezier aan, onverwoestbaar ding Deze ben ik echt tevreden over

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:48

Inderdaad een Rambo/Horseware (of welke naam er toevallig op het labeltje staat:P), ik heb mijn deken al 6 jaar en ziet er nog perfect uit, vulling is inmiddels iets minder dik (zit gewoon wat meer opelkaar door het vele wassen denk ik).
Ademen super en zijn niet zwaar zoals veel dekens, dat vind ik een heel groot voordeel.
Het is even een inverstering, maar dan heb je er ook wat aan, uit ervaring.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:59

grandeur"]
[quote="Tessebes"][quote="grandeur schreef:
De deken die ik nu heb is ook een Pagony... de Tiger.
Bij mij gingen dus de singels ook steeds los en vervolgens zijn ze afgescheurd...
Dus de nieuwe deken wordt in elk geval geen Pagony meer Knipoog


Ik weet niet welk model het van Pagony is. De bovenste helft is grijs en de onderste helft is zwart. Zegt dat jou wat?
[/quote]

Ja! Die van mij is namelijk de bovenste helft lichtblauw en de onderste helft zwart (ze waren er in meerdere kleuren Haha! Knipoog ).. ! Alhoewel pagony die dekens in meerdere diktes en uitvoeringen heeft.
Op zich leuke dekens alleen al na een paar maanden kapot (was trouwens €89.95), terwijl mijn paard er echt geen bijzonder gekke dingen mee doet...

Heb er nu een elastische dekensingel omheen zitten (kruissingels zijn dus beide afgescheurd) en dat gaat wel goed, alleen de borstsluiting is nu ook al half doormidden gescheurd... ZUCHT Boos!
[/quote]
Ik heb ook de Tiger, vind t een prima deken. Idd synthetisch, maar schuurt absoluut niet en Eldien gaat er onwijs van glanzen, zit veel mooier in de vacht dan met een katoenen dek.
de kruissingels hebben idd wel een beetje een tic, maar zelfs dan blijft de deken nog super liggen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:04

Ik heb de S&K panther, met verborgen buiksingels die nog geen ene keer los hebben gehangen.
Hele mooie pasvorm bij mijn paardje, normaal gesproken gaat het schuren en trekken bij haar brede borst maar bij deze niet.
Heeft ook dubbele sluiting voor, aan de ene kant heb je musketonnetjes en aan de andere kant gewone gaatjes, hierdoor kon ik hem dus precies op maat stellen.

Verder natuurlijk bilkoorden, staartflap en loopsplitten.
300 grams vulling met 1200 D nylon *of zoiets* hele stevige deken dus.
Zwart met beige bies.

Heb er wel een foto van maar die staat op een site en mag daar vast geen reclame voor maken Haha!
Dus als je de foto wilt zien moet je maar even PBen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:04

Ik heb een Weather Beetha en die is echt heel erg sterk. Nu net een BR gekocht en ook die is best heel sterk. Beide prima dekens.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:29

Ik heb eskadron
ook super dekens

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:11

De Horseware blijft idd ook super liggen met een onderdeken, ook met rollen, racen en rennen.
Enne, dat elastiekje zit bij de Rhino er al standaard op!