Federatie Nederlandse Westernverenigingen (FNW)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Federatie Nederlandse Westernverenigingen (FNW)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 20:16

Tijdens het surfen op het internet kwamen wij het volgende persbericht tegen. FNW is een feit!!

Persbericht:

15 december 2003.

Een dag die we in de Westernsport niet willen vergeten. De Federatie is een feit.
U had het vast al eens ergens gelezen: er zou toch een soort Federatie worden opgericht voor Westernverenigingen?

Welnu, tot ons grote genoegen kunnen wij u mededelen dat de oprichting van de Federatie van Nederlandse Westernverenigingen (FNW) een feit is.

De FNW is een overkoepelend orgaan met als doelstelling het stimuleren en bevorderen van het Western Rijden in het algemeen in de meest breedste zin van het woord. Bij de FNW zijn diverse verenigingen aangesloten die hun onafhankelijkheid blijven behouden. Door krachten te bundelen zal het de western Sport bekender en grootser maken. En of dat nu op topsportniveau is of recreatief, alle facetten van de Western sport tellen hierin mee. Uiteraard staat hierbij het welzijn van het paard en het plezier in het Western rijden voorop.

De onderstaande volgende verenigingen zijn aangesloten bij de FNW:

AAHCH, American Appaloosa Horse Club Holland
DAWRA, Dutch Arabian Western Riding Association
DPHC, Dutch Paint Horse Club
DRHA, Dutch Reining Horse Association
WRAN, Western Ruiter Associatie Nederland

Binnen de FNW zijn een aantal commissies werkzaam, zoals de riders/ disciplinecommissie, de recreatie en PR commissie.
In de praktijk betekent dit, dat er bijvoorbeeld gewerkt gaat worden aan een talent ontwikkelingsprogramma, het op elkaar afstemmen van wedstrijddata en diverse evenementen zoals trailrides, demonstraties, advisering en voorlichting. (Ook zijn er de afgelopen weken gesprekken met de KNHS gevoerd om daar wij kunnen ons aan te sluiten om het wiel niet opnieuw uit te vinden.) Er vinden gesprekken plaats tussen de KNHS en de Westernfederatie omtrent een mogelijke samenwerking.

Wedstrijden en uitslagen:
Er wordt een nieuw computer programma ontwikkeld voor de verwerking van de wedstrijden. Een belangrijke aanwinst moet worden de historie welke van ruiter en paard volledig bewaard zullen worden. Een onderdeel daarvan is de uitgifte van startkaarten per ruiter paard combinatie.
Naast genoemde activiteiten willen we naar één Nederlands Kampioenschap voor alle rassen.

Opleidingen: voor de westernsport is reeds een opleiding gestart in Deurne en deze willen we verder uitbouwen tot een breed kader.
Westernmaneges: Er wordt onderzoek gedaan naar een systeem voor herkenning van een goede maneges voor de westernsport. (sterrensysteem)

Internet:
Voor de communicatie met de leden, en alle geïnteresseerden is er een website in ontwikkeling. U kunt alvast een kijkje nemen op www.westernsport.nl
Je kunt ons mailen info@westernsport.nl
Er is een infonummer: 06.54.75.75.74 voor al uw vragen.

Het bestuur bestaat uit één of meerdere afgevaardigden van de aangesloten verenigingen.
Het dagelijkse bestuur bestaat uit: Secretariaat Natascha de Heer, Penningmeester Gerard van den Heuvel en Voorzitter Bert Wiekema.


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:20

Mooi dat het van de grond is, maar ik mis een club Verward

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:42

Sugarmiss schreef:
Mooi dat het van de grond is, maar ik mis een club Verward


NQHA??? Die zie ik niet in het rijtje staan...... Verward

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:45

Ik dus ook niet, misschien dat NdeH er iets over kan/wil vertellen waarom die er niet bijzitten. Lijkt me gezien het aantal shows c.q. paarden die meedoen geen onbelangrijke deelnemer in het geheel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:14

Ik zie wat staan over startnummer registratie. Komen er nu dus ook startkaarten met alle bijbehorende kosten etc? Of is dit wat anders? Wie weet er nu al wat over Lachen


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:49

cornelie schreef:
Ik zie wat staan over startnummer registratie. Komen er nu dus ook startkaarten met alle bijbehorende kosten etc? Of is dit wat anders? Wie weet er nu al wat over Lachen


Ik dacht, kom, meld me vast aan voor een startnummer, misschien ben ik wel nummertje 13! Maar nee, het werkt blijkbaar niet, er gebeurd niets als ik op 'verzenden' duw, Verward .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:52

OpSTART moeilijkheden Lachen

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 22:22

Het is naar ik gehoord heb inderdaad de bedoeling dat je als ruiter-paard combinatie een vast startnummer krijgt, maar dit zou niet gepaard gaan met hoge kosten, maar daar zullen we binnen kort vast wel het een en ander over te horen krijgen via de verschillende verenigingen

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:29

En als je als ruiter nu meerdere c.q. veel wisselende paarden rijdt, krijg je dan ook meerdere startnummers ?
Mogen ze voor trainingsstallen wel 'groene nummers' gaan uitgeven Lachen

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:19

Startnummer/kaart per combinatie bestaat in Duitsland toch ook bij de W.R.R.

Zo kan een ruiter met meerdere paarden ook meer startkaarten hebben

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 01:30

Sugarmiss schreef:
Ik dus ook niet, misschien dat NdeH er iets over kan/wil vertellen waarom die er niet bijzitten. Lijkt me gezien het aantal shows c.q. paarden die meedoen geen onbelangrijke deelnemer in het geheel.


Wat ik nog weet van die vergaderingen van de Federatie dus de stemdag. Ging een groot deel van de NQHA niet akkord met het gebeuren en sluiten zich dus niet aan bij de federatie

Euh,...?? Tsjah,...

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:29

Ik ben wel even benieuwd waar op Internet je dit bericht hebt gelezen?

One moment can change everything.

United Stables That's US

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:58


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:33

Ik vrees dat ze dan een groot aantal westernmensen mislopen. Overgrote deel rijdt quarter volgens mij. Maar goed.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:44

Lijkt mij een gemiste kans voor de NQHA.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:23

Citaat:
Naast genoemde activiteiten willen we naar één Nederlands Kampioenschap voor alle rassen.


Dit lijkt zelfs onmogelijk zonder aansluiting van de NQHA.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:28

Misschien zit hier wel de crux voor de NQHA, die zullen altijd een specifiek Quarter-NK willen blijven houden.
En alle rassen (per ras en samen) in één show wordt veels te veel, dat heeft het laatste NK wel laten zien, of je moet er een week voor uittrekken.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:30

Precies, een week er voor uittrekken. En/of strengere selectiecriteria (maar dat is een discussie op zich).

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:31

Tenfold schreef:
of strengere selectiecriteria (maar dat is een discussie op zich).

Precies! dat zou ik wel zeggen ja.
Niet iedereen kan altijd mee blijven doen aan een EK toch?
op een gegeven moment wordt het niveau hoger en het aaltal westerneres in nl groeit ook. Dus zal men zich moeten gaan kwalificeren.
anders zit je straks met een maand lang NK.
Maar das misschien beetje off-topic.
Op zich een erg goed initiatief, nu maar hopen dat de AQHA zich ook aan gaat sluiten, zonder Quarters is een landelijke western federatie toch een beetje.... ja, niks eigenlijk. ook al heb ik zelf geen quarter.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:43

Bonnigje schreef:
nu maar hopen dat de AQHA zich ook aan gaat sluiten, zonder Quarters is een landelijke western federatie toch een beetje.... ja, niks eigenlijk. .

De Aqha zal zich nooit aansluiten Clown , die leven in hun eigen wereldje Lachen

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:05

Sugarmiss"]
[quote="Bonnigje schreef:
nu maar hopen dat de AQHA zich ook aan gaat sluiten, zonder Quarters is een landelijke western federatie toch een beetje.... ja, niks eigenlijk. .

De Aqha zal zich nooit aansluiten Clown , die leven in hun eigen wereldje Lachen
[/quote]

Hahaha inderdaad.

Maar er was voor elke vereniging een bedrag vast gesteld dus ik noem maar op 100 euro voor elke vereniging en 1 euro per lid dat moeten ze steken in de federatie! Ik geloof dat de NQHA Tong uitsteken daar niet mee akkoord ging. Maar moet nu weer zo diep in mijn geheugen graven en dat werkt op dit moment niet bij mij Schijnheilig

Euh,...?? Tsjah,...

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:09

Dat betekent dan ook vast dat je niet een apart lidmaatschap hoeft te betalen voor het verkrijgen van een startkaart (als lid van een van de deelnemende verenigingen), er betaalt immers al een bedrag(je) via die vereniging.
Of moet er wéér een lidmaatschap betaald worden?

Blijkbaar leeft de NQHA ook in een eigen wereldje.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:11

Chantalleke schreef:
Maar moet nu weer zo diep in mijn geheugen graven en dat werkt op dit moment niet bij mij Schijnheilig

Kan ik me iets bij indenken. Sterkte iig.

Ik kan me indenken dat dit voor de NQHA een behoorlijke aderlating zou kunnen zijn. Aan de andere kant denk ik dat de WRAN meer leden heeft dan de NQHA.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:11

Ik dacht dat je dan inderdaad automatisch lid was. Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen! Maar de federatie heeft toch ook een eigen site?

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:18

Niemand is verplicht om waar dan ook van lid te zijn, behalve bij de AQHA bij een transfer het eerste jaar.
Wil je Quarter-wedstrijden starten dan is lidmaatschap bij de AQHA wel verplicht. Met andere rassen is lidmaatschap niet verplicht, maar wel gunstiger omdat de in te schrijven onderdelen dan 'goedkoper' worden.

Ik kan nergens op de site terugvinden dat men nu ook verplicht lid moet worden van de nieuwe FNW.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers