iemand dit ook meegemaakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

iemand dit ook meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 18:21

ben ik wel nieuwsgierig naar of iemand zijn paard dit ook wel eens heeft gehad.. Mijn verzorgpony Lana (een fjord) heeft last gehad van een chronische ziekte (iets met haar darmen ofzo) daardoor werd zij heel mager enzo... Ze mocht een paar maanden niks doen. Nu word ze weer bereden en mag zxe zelfs ook weer galopperen! Ze mag alleen geen kleine wendingen rijden, dan valt ze echt nog gewoon om! Ik zal nog wel aan de eigenaar vragen wat het nou precies is, want het is chronisch, dus het kan weer terugkomen! Maar zijn er mensen waarvan het paard ook zoiets heeft?!

groetjes marjon

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23


Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:06

kleine wendingen en het paard valt om?
Dat is in mijn ogen gewoon ataxie, maar wel een vrij pittige vorm! Idd, ook 'chronisch'
Zoek maar een op Ataxie, zijn heel veel topics over geweest, en kijk maar of er meer overeenkomsten zijn...

Ik snap ook niet wat een chronische darmontsteking met wendingen te maken heeft Verward denk dat dit paard 2 verschillende dingen heeft (mijn 1e gedacht hoor) en dat is zowel ataxie, als iets met haar darmen...


_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 19:13

ik geloof dat het omvallen komt omdat ze absoluut geen bespiering meer heeft of iets in die richting Scheve mond

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:57

Ben wel benieuwd naar wat dit paardje dan precies heeft...

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:57

Ben wel benieuwd naar wat dit paardje dan precies heeft...

* To Belg, or not to Belg *

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:27

ben het helemaal met machie eens, dat omvallen komt doordat ze geen goede controle over de achterhand heeft, wat dus weer wijst op een vorm van ataxie

mijn paard is een krampentrekker, valt ook onder de naam ataxie

als hij net uit stal komt en ik ga dan korte wendingen rijden, valt ie volgens mij ook bijna om!

ik zou er toch ee DA naar laten kijken wat het nou precies is

maar ataxie hoeft niet te betekenen dat je er helemala niet meer mee kan rijden ofzo hoor!alleen sommige dingen gaan dan net wat moeilijker!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 22:09

en toch denk ik niet dat dat het is hoor... ze heeft gewoon een paar maanden helemaal niks mogen doen! Ze heeft een paar maanden alleen maar mogen wandelen en that's it. Nu word ze gewoon weer bereden gisteren voor het eerst gegaloppeerd. Stelling gaat wel, maar stelling inzetten in een kleine volte niet!

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 02:17

Ehm, mijn paard heeft 1.5jaar niets gedaan maar hij valt niet om bij wendingen hoor.
Als je paard al geen volte kan lopen zou ik toch zeker eens verder kijken dan zijn darmen alleen........

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 03:03

Mischien handig om en een recente foto te plaatsen en te vragen wat het paardje precies heeft/had..

een jaar niets doen (bereden worden) maar wel op de weide staan of enkele maanden op stal staan heeft een heel ander effect op een paard.

Deze kan weldusdanig armbespierd zijn dat het geen evenwicht meer kan vinden met een ruiter icm volte/eerder korte wending...

Ik heb ook ooit eens eentje gehad die zo vermagerd was en eeuwen op stal had gestaan dat je aan het halster niet eens een korte draai kon maken zonder dat het paard in de problemen kwam qua evenwicht...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:53

mijn andere paard heb ik nu 7 jaar, waarvan ze de laatste 3 jaar ivm ernstige blessures niets meer heeft gedaan, en die valt echt niet om, hoe erg ik haar ook probeer om te trekken in een kleine wending

het 19 jarige paard van mn moeder als die een week niets heeft gedaan en je haalt die uit stal is ze een beetje stijf, trek je haar opzij, dan valt ze echt niet om

als ik Quentin uit de stal pak en hem opzij trek(beetje het idee van een wending om de achterhand, zo kort opzij trekken) dan heeft ie toch duidelijk moeite om zn achterbenen goed neer te zetten, en raakt ie wat 'in de knoop'

verschil is alleen dat hij omdat hij dus een kramptrekker is, als ie wat 'opgewarmd' is, hij 10x soepeler is.
en hij heeft het in zo'n lichte vorm dat er door de verzekering en de DA niet de naam ataxie aan is gehangen.

maar ik ken een heel aanta paarden met 1 of andere vorm van ataxie die hoog in de dressuursport meedoen, ook springen kan gewoon

het verschilt alleen per paard hoe erg de ataxie is en wat je er dus mee kan doen
sommige paarden kunnen helaas geen korte wendingen meer maken en zullen dus nooit een moeilijk parcours kunnen springen of een hogere dressuurproef rijden ivm de korte wendingen

maar omvallen in een korte wending wijst toch echt op ataxie

er zijn een paar 'testjes' waardoor je kan kijken of het ataxie is, maar die kloppen niet altijd en ze moeten correct worden uitgevoerd

1tje is het achterbeen oppakken en gekruist over het andere been neerzetten, een 'normaal' paard zet zn been gelijk weer terug, een ataxie-paard laat hem staan(al ken ik gevallen waar dat niet zo is)

2e is: je pakt hem aan de hand en trekt hem kleine rondjes opzij, echt zo klein als een keertwendig, die hou je een paar rondjes vol, aan de manier waarop hij zn achterbenen neerzet kan je zien of hij wel/geen ataxie heeft

maargoed, dit kan een DA 100x beter beoordelen dan wij via de computer, of jijzelf wanneer je dit zelf probeert

maar wat voor blessure heeft dit paard gehad en heeft ze wel in de wei gestaan of alleen boxrust gehad?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 16:05

Renske20 schreef:

maar wat voor blessure heeft dit paard gehad en heeft ze wel in de wei gestaan of alleen boxrust gehad?


ik zal aan de eigenaar vragen wat het nou precies is, is voor jullie ook wat duidelijker Scheve mond ze heeft gewoon ent als de andere pensionpaarden op de wei en op stal gestaan!

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers