waar stamt de quarter van af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 20:53

aangezien ik bezig ben met het kopen van een quarter ben ik ook op zoek naar allerlei info over quarters,
ik wil me graag verdiepen in het ras,
en ben nu dus ook benieuwd, naar wat voor bloed er nog meer in een quarter zit,
had al iets gelezen over thoroughbred, dat is toch gewoon volbloed?
of zit ik fout, en zit er ook mustang bloed in? of zit ik nu echt helemaal fout, haha
ja, jullie moeten me wel een beetje helpen hoor, dus als iemand verder nog leuke of nuttige info weet over quarters mag die het hier even melden, graag zelfs,

ben er al wel achter waarom het ras quarter heet:
omdat ze van alle paardenrassen op de hele wereld een kwart op een mijl sneller zouden zijn,
kwart is dus quarter, best grappig eigenlijk, maja wat wil je met zo'n sterke achterhand he,

alvast bedankt voor de reacties,
ben benieuwd of er nog meer leuke berichtjes over quarters komen

thanx

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:12

inheemse paarden uit amerika, spaanse paarden (die de soldaten meenamen) en volbloed

Geschiedenis

Het Quarter Horse werd ontwikkeld in de 17e eeuw, toen Britse en Europese kolonisten hun paarden meenamen naar het nieuwe land Amerika. De Iberische en oosterse paarden die in de 15e en 16e eeuw meegenomen waren door de conquistadores, hadden in de kolonies al een grote plaats ingenomen, in het wild en tam gemaakt.
Vanwege het gevarieerde Noord-Amerikaanse klimaat, kan elk ras wat er bestaat wel overleven. Vele kolonisten hadden hun intresse voor paardenrennen uit geboorteland meegenomen, en lieten hun paarden en pony's over de dorpstraten en paden tegen elkaar racen. Deze races duurden ongeveer een kwart mijl, vandaan ook de naam "Quarter Horse".
De paarden moesten aanvankelijk een aantal eigenschappen ontwikkelen, maar in de loop der tijd begon men meer een type te fokken (met de paarden van de kolonisten), die zo snel mogelijk vanuit start een korte afstand konden sprinten. De beste paarden die zo konden springen noemde men 'Quarter Pathers', en werden speciaal voor de fok van dergelijke paarden. Later liet men deze paarden op speciale korte renbanen sprinten.
De paarden werden bekend om hun cow sence; ze leken instinctief te weten hoe ze vee moesten hoeden. Daarom begon men steeds meer met de paarden veewerk te doen. Hoewel vroeger het paard veel voor dergelijk werk werd gebruikt, wordt hij tegenwoordig meestal voor de show gebruikt. Het echte veedrijven gebeurt al lang niet meer.
Geschiedkundigen houden trouwens vol dat het paard afstamt van Spaanse Paarden, Cayuses, Galloways, Hobbies, en ga zo maar door. Je kunt in elk geval wel stellen dat het paard onder invloed heeft gestaan van meerdere rassen.
http://www.paardentrefpunt.nl/rassen/

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 05:42

Monty Roberts eerste boek (ik geloof dat het het eerste boek was) 'de man die naar paarden luistert' verteld idd een klein stukje over de Quarterhorses. Het verteld ook dat de naar Quarterhorse afstamd nog voor de kolonisten. De mensen die paarden hadden gebruikten ze namelijk naast het dagelijkse werk in het weekend (op de vrije dagen) voor volksvermaakt, om biojvoorbeeld races te rijden. Deze races hadden de lengte van een kwart mijl... dus Quarterhorse... JHet boek is bijna in iedere bibliotheek verkijgbaar en ik geloof dat het in het begin van het boek ergens beschreven staat dus ik zou zeggen, pluk het eens uit de kast van de bieb, want ik weet niet precies wat er allemaal nog meer in stond.

Greetz Patricia

ps.zal nog eventjes voor je informeren wat voor bloed er allemaal in een Quarterhorse zit. Maar wat je zei over toroughbred klopt hoor (het betekend volbloed). Er is trouwens een mooie geschiedenis aan de beginselen van het Quarterhorsestamboek, wist je dat? Ik weet niet of het klopt met het hele stamboek maar ik zit nu in amerika en hier fokken ze Quarters en ze vertelden mij dat mensen op een gegevn moment dus gingen uitzoeken wat nou de ideale Quarterhengst was (omdat het stamboek wilde beginnen met registratie van paarden en het stamboek dus net opzgezet zou worden). Dus ze keurden wat hengsten en lieten de paarden racen en de winnaar werd nummer 1 op de lijst en zo zijn er dus heel wat beroemde hengsten (P13) die een nummer zijn en dat nummer lsaat dus weer terug op de hoeveelste hengst ze zijn in de ranglijst... Ik weet niet of ik het hele verhaal precie sgoed heb verteld (en dus precie sgoed heb onthouden), kan het voor je navragen, maar het was dus wel een interessante start van het stamboek als je het mij vraagt!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 09:26


zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:23

Ik ben nu bezig met mijn paard haar pedigree na te pluizen en kom vooral veel TB tegen. voor de rest zijn er ook paarden die helemaal geen naam hebben maar gewoon paard van pietje of merrie van jan heten.
Wel kan ik je zeggen dat b.v Impressive 75% Tb heeft en dat 5 generaties voor hem de grote Big red oftewel "man O war"in zijn bloedlijn zit.

En in sugar bars en poco pine zit ook redelijk veel TB in. De hengst Three bars vindt ik eigenlijk heel vaak terug en dit is ook een TB hengst.
Alleen leo valt wel mee met de hoeveelheidTB. Zijn vader joe reed 2 heeft van vaders en moeders kant TB in zitten.
Zelf ben ik nu 9 generaties terug gaan zoeken. Ik kan nog wel verder gaan maar dat worden mij er een beetje te veel.

Het is ontzettend leuk om dit alles uit te zoeken en volgende week ga ik beginnen aan haar moeders kant.

succes met jou uitzoek werk

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:44


zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:37

Ik weet dat in Leo TB zit maar in vergelijking met impressive is het minder vandaar dat ik zei dat het minder is. Mischien heb ik het een beetje verkeerd geformuleerd Bloos!
Nu ben ik bij leo ook maar 4 generaties terug gegaan.en van de 16 paarden vondt ik 5 x unknown, 5x TB.

Overigens vondt ik vanuit Ariel ook Manie Himyar. moest gelijk aan bokt denken. Heeft deze bokt naam ook met dit paard te maken?

Groetjes Haha!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:37

Ow, moet Mannie Himyar zijn. sorry Type foutje

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:39

Himyar was de vader van o.a. Domino en Plaudit, twee toppers die een enorme invloed hebben gehad op EN het TB ras EN de QH. Wel al een flinke tijd geleden, maar toch Haha! .

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:43

Vandaar!!!!!!! grappig om te weten hoe al die bokt namen ontstaan.

Overigens heeft plaudit niet alleen invloed gehad op TB, en QH. ook de appies hebben een legende "prince plaudit"van mijnheer Hank Wiescamp

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 14:01

ok, allemaal thanx voor de info, op die sites kijk ik later wel even,
want heb nu niet zoveel tijd, haha
maar echt bedankt hoor
(heb nu zelf ook een echte quarter, hihi sinds gisteren)

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:16

zomon schreef:
Vandaar!!!!!!! grappig om te weten hoe al die bokt namen ontstaan.

Overigens heeft plaudit niet alleen invloed gehad op TB, en QH. ook de appies hebben een legende "prince plaudit"van mijnheer Hank Wiescamp


prince plaudit zit in de stamboom van mij APPIEE Lachen

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:08

SuperRoos schreef:
(heb nu zelf ook een echte quarter, hihi sinds gisteren)

Leuk!! Gefeliciteerd. More please... Haha!

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:13

en ze stammen vanuit nog meer rassen: er waren ook twee geregistreerde Quarters wiens vader de Arabisch Volbloed Indraff (v.Raffles) is, daarnaast heeft ook de American Morgan Horse wel degelijk invloed gehad in het verleden.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:22

topic uit 2003...de quarter waar TS het over heeft is inmiddels een mooi sterretje hoog aan de heldere hemel....

De grote rode letters bij het bevestigen van de post waren blijkbaar toch niet opvallend genoeg...

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:24

Cheveyo schreef:
topic uit 2003...de quarter waar TS het over heeft is inmiddels een mooi sterretje hoog aan de heldere hemel....

De grote rode letters bij het bevestigen van de post waren blijkbaar toch niet opvallend genoeg...



OMG lekker blonT dus.... Haha!
geen rode letters gezien overigens!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:32

Die rode letters krijgt alleen de eerste te zien die op een bejaard topic reageert...

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:36

Cassidy schreef:
Die rode letters krijgt alleen de eerste te zien die op een bejaard topic reageert...



aaaaah na 7 jaar bokt toch nog wat geleerd Pling Haha! Haha!

it wasn't me!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 01:36

Idd alleen de eerste, maar das al 1 blonde aktie teveel, ware het niet dat het ook nog eens een oprakeling van een overleden paardje is....niet dat ze vergeten is maar toch.
Alleen maar om te melden dat die poster die naam in de stamboom heeft, wat ook per pb kan..

Heb na haar post al getemd maar hij is dus nog open..

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: waar stamt de quarter van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:34

Sja, soms liggen mods om half twaalf s-avonds te slapen... t is wat.

Bij deze gesloten Lachen