Vooroordelen, jonge kinderen met eigen pony.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 10:53

Om niet vreselijk off-topic te gaan bij Janna, in ponysport kaksport, start ik dit topic.

Wat mij opvalt is dat er veel meiden van 13, 14, 15 enz, zo verschrikkelijk afgeven op kinderen die jonger zijn en een eigen pony bezitten.
Ik vraag mij af waarom dat is. In alle takken van wedstrijdsport is haat en nijd onder kinderen en zo ook hier.
Wat maakt het uit dat en kind van 10 prestatiegericht aan het rijden is. Zolang zo een kind dat leuk vind heb ik daar geen problemen mee. Mijn dochter is 9 en heeft vorige week zondag drie pony`s uitgebracht en zolang zij dat leuk vind en het mijn geld is, vind ik niet dat een ander daar over kan oordelen. Zij is heel trots op een ander als die wint maar vind het zelf ook leuk om te winnen.
Als wij bij een NBVR wedstrijd zijn, wil zij contact maken met andere ruiters en vraagt zij bv om een paardje te aaien, dan wordt zij aangekeken alsof zij van mars komt. Ik kan me voorstellen dat ruiters dat liever niet hebben ivm evt besmetting, maar aan de andere kant, het blijven kinderen. Als zij iemand succes wenst gaat het idem dito. Zelf wordt zij wel eens aangekeken en vinden mensen dat zij verwent is, maar ik vind van niet. Zij heeft gewoon de mazzel dat ik zelf helemaal weg ben van paarden.
Ik weet ook wel dat er kinderen zijn die naast hun schoenen lopen als zij een eigen pony hebben, maar het gros dat ik ken, heeft daar geen last van. Daarom vind ik het jammer als jonge kinderen bij voorbaat al afgezeken worden.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 11:08

Zolang jouw dochter haar paardjes ziet als haar maatjes waar ze een heel eind mee kan komen, en niet als een wegwerpartikel dat wordt ingeruild zodra het niet meer voldoet, dan is er toch niets aan de hand? Wat ik belangrijk vind - ook en misschien wel vooral bij jonge kinderen die prestatiegericht zijn - is dat ze er bewust van zijn dat ze hun prestaties SAMEN MET hun pony bereiken, dat het geen machine is waar je mee bezig bent. De kinderen waar ik in mijn reactie op Janna's stukje over spreek, dat is een heel ander verhaal. Die kinderen krijgen de een na de andere dure pony van pa en ma, en die wordt even makkelijk weer ingeruild voor een volgende als ze eventjes in een dip zitten. En DAT stoort mij, NIET het feit dat jonge kinderen prestatiegericht bezig zijn. Zo te horen heeft jouw dochter er hartstikke veel plezier in om zo met haar paardjes bezig te zijn, en dat is toch alleen maar mooi? Houden zo!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 11:29

Kinderen die aan de lopende band 3 pony's die al een heel eind zijn, weer ff naar de Z rijden, en dan weer een ander nemen, daar kan ik niet tegen. Mijn zusje gaat ook op een andere pony over, omdat deze te groot voor haar is, en gewoon haar type niet (mijn oude pony). Ze wil dolgraag een welsh. Ik heb haar zelf aangeboden een betere welsh te nemen, en daar is ze dolgelukkig mee. Voordat ze een andere pony koopt, moeten we eerst onze eigen pony verkopen, dus het is nog niet zover.
Sorry, dat was maybe een beetje offtopic?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 11:52

Persoonlijk heb ik niks tegen (jonge) kinderen met een eigen pony, maar meer tegen de ouders die ik hier regelmatig zie. Ik zie veel kinderen die graag met hun ponies aanklooien (dus leuk) maar waarvan de ouders per se willen dat het kind presteert. Die staan dus te bleren langs de inrijbak en hun snotterende kinderen uit te kafferen. Zulke mensen zou ik graag eens stevig willen batsen *LOL*
Kinderen die zelf wedstrijden willen rijden, of gewoon lekker met hun ponies en vriendjes/vriendinnetjes bezig zijn: super! Ik gun het ze van harte. Ik vind alleen wel dat de ouders betrokken moeten zijn, en in de gaten moeten houden of hun kinderen niet naast hun schoentjes gaan lopen, of tirannetje gaan spelen over vriendinnetjes die geen eigen paardjes hebben en dus hun K**klusjes op kunnen knappen....

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 12:50

Gelukkig vind ik ook dat mijn dochter het goed doet, haar pony`s zijn haar grote vrienden. Het liefst zet ze haar bed neer op stal. Ik vind het ook niet normaal dat sommige, en let wel sommige, kinderen zomaar een pony krijgen omdat de ander niet meer voldoet aan de eisen. Wordt je te groot of te zwaar dan is het een ander verhaal. Ontario, ik heb je topics gelezen en die beslissing vind ik heel goed. Je zus zal niet lang plezier hebben van een pony die haar niet ligt, dus is het een verstandig besluit voor allebei. Sonja, bedoel je de ouders die hier op bokt zitten? Dat is mij nog niet zo opgevallen. En over die k**klusjes, ik moet toegeven dat als zij de kans krijgt iemand voor het karretje te spannen, zij dat absoluut niet zou laten. Maar dat is niet alleen bij de paarden, dat is bij alles }>

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 13:16

Iemand voor je karretje spannen doe ik nog steeds wel eens, vooral toen Gipsy nog op een manege stond, daar lopen altijd van die kinderen rond die dolgelukkig zijn als ze een paard mogen poetsen, helemaal als dat een pensionpaard is, dat mogen ze tenslotte niet allemaal. Tuurlijk mogen ze haar poetsen als ze net in de bagger heeft liggen rollen, vind ik geen probleem }> }> }>
Nu staat ze op een pensionstal, dus nu moet ik het zelf doen, maakt ook niet uit.
Maar waar je mee op moet passen is dat van die kinderen hun leeftijdgenootjes gaan commanderen. Bij mij op stal is ook zo'n meisje, heeft een duur paard gekregen van haar ouders, 4x per week privéles en de hele handel (kind is pas 10!) en die had laatst een vriendinnetje mee en die werd echt compleet afgebekt 'hou vast' 'neem mee' 'doe dit' 'doe dat', echt heel gemeen. Toevallig was ik in de zadelkamer en hoorde ik dat aan op de gang (ze wisten niet dat ik er was) en toen heb ik er toch wat van gezegd tegen dat meisje (ze schrok zich wild dat ik het gehoord had!), geen idee of het helpt, maar dat vriendinnetje was me in ieder geval dankbaar!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 14:14

Citaat:
Op 2001-11-01 11:50, schreef chrico:
Sonja, bedoel je de ouders die hier op bokt zitten?


Hihi, nee hoor, ik heb geen idee wie hier kinderen hebben en wie niet (kom zelfs erachter dat mensen die ik op een jaar of vijftien schat net zo oud zijn als ikzelf en andersom *LOL* ) Dus effe duidelijker: met "hier" bedoel ik echt fysiek "hier", regio A'dam zeg maar!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 14:25

Ik ben zelf dus niet 12, 13, 14 of 15 maar 25. Ik heb nog geen kinderen, maar zou het enorm leuk vinden als ik een kind had, wat ook nog veel van paarden hield. Ook zou ik er veel voor over hebben. Juist omdat ik het zelf zo leuk vind... Maar arrogant gedrag, chanteren en pesten accepteer ik niet! Ook niet van mijn verzorgsters die ik tot nu toe gehad heb... (Die zijn wel die leeftijd) Maar het negatieve sfeertje in de paardenwereld vind ik wel opvallend. Soms moeten ze je eerst even kennen, en dan is het goed, maar meestal... Gelukkig niet hier op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 14:41

Het staat als een paal boven water dat er plenty verwende ponymeisje rondlopen met ouders die er alles aan doen dat hun kind het beste is, dat is ook het circuit waar de goede ponies van hand tot hand gaan. Zelf heb ik het ook zien gebeuren hoor, fantastische pony, dure instructeur, dure spullen en wedstrijden rijden maar, meer voor het gerief van de ouders dan die van het kind in kwestie. De ratrace in paardenland is geen verzinsel.

Chrico, jouw dochter pakt het denk ik goed aan en gelukkig heeft ze een moeder die achter haar staat en begrijpt waar ze mee bezig is.

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:43

ik heb ook een dochter van nu net 9 jaar die dus ook een eigen pony heeft en ook best wedstrijd gericht oefend,op zijn tijd gaat ze ook lekker de bossen in met haar pony,ik durf met trots te zeggen en misschien ben ik daar niet de enigste in ik zie liever een kind dat wat wij noemen wedstrijd gericht zodat ze eerlijk met de pony omgaan als dat ze maar wat aanmodderen met hun pony.
jolanda weet heel goed dat ze haar pony netjes moet uitstappen en rustig het rijden moet opbouwen en niet zomaar de bak moet rond crossen,want daar steek ik dan wel weer een stokje voor ,ze weet ook dat ze goed voor haar pony,maar ook voor hqaar spullen moet zorgen en van haar zakgeld daar koopt ze meestal spulletjes voor haar pony ik denk dat de fout dus niet echt biju de kinderen ligt maar meer bij de ouders

Goede raad is zeldzaam; dankbaarheid ervoor nog zeldzamer.
Ikaris B+24 L+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:23

De fout ligt NOOIT bij een kind, waar het ook om gaat. De ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding, het gedrag en weet ik wat je allemaal nog meer kunt verzinnen! Ouders grijpen tegenwoordig veel te makkelijk naar externe factoren als oorzaak van ontspoorgedrag, ipv eens eerlijk in de spiegel te kijken Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:24

Verleden jaar ben ik wezen kijken bij de selecties voor het EK pony's. Ik vond het echt niet gezond meer zoals sommige ouder hun eigen kinderen aan het drillen waren aan de kant van de ring. Ik ben daar toen volledig op afgeknapt.

Ik denk dat het voornamelijk de schuld van de ouders is, dat kinderen zich verwend gaan gedragen en vervolgens zo bestempeld worden.

Die ouders vergeten dat het hier om kinderen gaat die vooral veel tijd moeten doorbrengen met leeftijdsgenootjes om later uit te kunnen groeien als sociaal evenwichtege volwassenen.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:40

nou dat heb je op de manege waar ik rijdt ook wel hoor!!!
bij ons is er echt zo'n groepje en als je dan nieuw bent op de manege dan moet je maar zorgen er een beetje bij te horen.
Toen ik net op mijn manege reedt en lyrik verzorgde werd ik ook achter mijn rug om afgezeikt, maar ik vond dat nooit heel erg erg omdat ik lyrik toch had!!
maar heefd je dochter er ook problemen mee ofzo dat ze verdrietig is enzo?
ik vond het ook niet leuk toen, ik wou toen ook gaan stoppen met lyrik te doen, omdat ik allemaal verhalen van een vriendin hoorde dat mensen over me zeiden dat ik lyrik helemaal niet goed verzorgde enzo, maar gelukkig is het later allemaal een beetje weggezakt dus doe ik lyrik nog steeds met heeeeel veel plezier!!! Haha!
maar er zijn bijna op elke manege wel van die figuuren!!!!!!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:30

Het probleem ligt inderdaad voor 100% bij de ouders. Kinderen worden niet brutaal en verwend geboren. Ik weet niet wat dat is bij ouders, dat ze hun kinderen pushen. Waarschijnlijk zijn ze zelf ooit iets tekort gekomen. Ik vind dit echt heel sneu voor de kinderen.
Verder is er niets mis mee als een jonger kind een pony heeft, had ik zelf ook. Het is alleen belangrijk dat de ouders hun kinderen goed begeleiden. Ik walg van ouders die meer prestatiegericht zijn dan de kinderen zelf.
Chrico zoals ik het zo lees heb jij een ontzettend lief kind die zeker niet onder de naam verwend kreng valt. En daarbij begrijp ik dat zij zich prima kan redden op wedstrijden, gelukkig maar!
Ik vind het alleen zorgwekkend dat veel kinderen wel onder verwend kreng vallen en een ander deel gebukt gaat onder vernederingen van andere kinderen. Dat haat en nijd, wat voor voorbeeld is dat voor een kind? Ik zou er als ouder eens diep over na moeten denken of ik mijn kind mee zou laten doen aan wedstrijden.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 21:34

Gelukkig heeft mijn dochter er niet echt problemen mee als ruiters raar doen tegen haar (in haar ogen dan he). Ze vind het alleen jammer dat dat soort dingen gebeuren. Zij heeft een vriendinnetje die wel zo is. Zij heeft een pony en rijdt op hetzelfde niveau als mijn dochter. Dat meisje praat over manegekinderen en dat soort dingen. Toen ik dat hoorde heb ik haar daarop aangesproken, maar ik kom niet zo vaak daar op stal dus dat zal wel niet geholpen hebben.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:50

Wel goed dat je die kinderen wat probeert bij te brengen! Go chrico, dat soort ouders heeft het wedstrijdwereldje heel erg nodig!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:07

ik vind het heel knap van jou dochter dat zij dat aankan, 3 paarden op een dag en het lijkt me een leif meisje omdat ze zoveel respect heeft voor anderen.

Ik ben zelf niet zoiemand die neit tegen z'n verlies kan en ik bewonder de mensjes die het elke keer weer flikken om veel winstpunten te halen.
Zoals mijn vriendin, die is in 2 wedstrijden van de B naar de L1 gegaan.

Ik heb er echt nix op tegen dat kinderen van 13, 14, 15 een eigen pony hebben, ik ben zelf ook 15, heb geen eigen pony maar dat komt nog wel maar heb plezier met Jellie.

Ik zeg dit neit omdat ik denk dat je me aanvalt ofsu en voel me ook neit bepaald aangesproken over jou uitspraak.
Maar ikz eg egwoon hoe ik een beetje in elkaar zit...

-Maaike-

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:36

Ik erger me dus ook aan die mensen die een heeel kop[pel ponies kopen voor hun kinderen. De kinderen kijken helemaal niet naar de pony om, en in het weekend worden ze dan van stal gerukt. Dan ineens moet er wat gebeuren. En inderdaad: Als het even niet wil, gaat de pony weg, en komt er weer een andere.
Heeft niets met kleine kinderen te maken, maar wel met hun ouders.
Ik ken dus mensen die 3 ponies hebben staan.. Het kind heeft amper oog voor een pony. Ze heeft namelijk ook een kudde vriendinnetjes..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:40

Dit is trouwens niet iets wat alleen bij ponies voorkomt hoor.
Ga maar op een willekeurige zaterdagochtend op het voetbalveld kijken als de kleintjes voetballen.
Goh hoe komen die kinderen toch zo agressief??
Pa langs de zijlijn tegen 6-jarige zoon: SCHOP HEM NEER DIE...... naar eigen fantasie in te vullen.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:01

Ik denk dat de verwende kinderen zoals hierboven beschreven gewoon ernstig door hun ouders verpest zijn. Het feit dat sommige kids gewoon een nieuwe pony krijgen van hun ouders als het oude beestje in een dip zat maakt dat ze over de pony`s gaan denken als zijnde het een soort van wedstrijdmachines. Als de pouders het kind een pony geven, het helpen en stimuleren, ook als het even fout gaat, dan zal het kind volgensmij gewoon veel lol hebben aan de pony en leren doorzetten. Met wedstrijden en ook als de pony gewoon misschien een keer erg vervelend is, gewoon omdat het geen andere pony krijgt. Zo heb ik ook met schade en schande met beau leren omgaan. Volgensmij komen die vervelende kleine draakjes dus alleen zo door hun ouders. Ze worden gewoon verpest terwijl er ook genoeg kids zijn van rond de tien die gewoon hartstikke leuk met hun (enige echte!) eigen pony omgaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:02

Doet me denken aan die uitspraak van een trainer van een van de EK-ponyteams, jaaaaren geleden (ik weet z'n naam niet meer). Volgens hem zouden alle ponykinderen beter wezen kunnen zijn. Met andere woorden: de ouders zijn vaak bloedfanatiek, nog fanatieker dan het kind, en daardoor gaat een groot deel van het enthousiasme en de spontaniteit van het kind verloren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 01:08

nou karin, dat vind ik wel een goede uitspraak van die trainer.
Maaike, ik val niemand aan hoor, iedereen mag zijn zeggie zeggen. Daarom maakte ik er ook een apart topic van.
Ik kan me wel voorstellen, dat als je het tegendeel gezien heb in je omgeving, dat je er anders tegen over staat. Wat ik probeer is om niet alle kinderen over een kam te halen. En natuurlijk ook hun ouders.
Mellien: een kind van tien kan ook meerdere ponies hebben, maar zij hebben daar wel begeleiding in nodig. Mijn dochter heeft 1 favoriet en drie lievelingen. Met 1 kan zij alles doen wat ze wil en de pony vind het schitterend. Met haar kan ze lezen en schrijven, terwijl zij heel hard moet werken met die 5 jarige. Het ligt ook helemaal aan het kind zelf.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 08:56

Ik weet zeker dat lang niet alle kinderen zo zijn maar zo worden gemaakt.
Een voorbeeld. Pappa rijdt paard op manege, kinderen komen mee, krijgen na aantal jaar eigen pony (allebei een) . Gaat hartstikke leuk, tot "op stand zijnde' moeder zich er mee gaat bemoeien, die niks van paarden weet. "mmm die manege is toch niks, kunnen beter bij Caroline Uphoff op stal gaan" En daar gingen de pony's, de kinderen moesten wel mee. Nu lopen de kinderen bij ons op de manege te spelen en de pony's staan daar op stal Frusty . Leuk hoor mama.

:evaw:

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:43

In mijn ogen zijn kinderen die op hun 9/10e een pony krijgen, sowiezo verwend eigenlijk Haha!
Waarderen ze zo'n beestje dan wel? Ik heb jaaaarem gesmeekt voor een pony, en uiteindelijk heb ik verzorgpony's gehad. Voor kinderen die toen een pony kregen, was het allemaal zo vanzelfsprekend...
Maar mijn ervaring is toch wel dat alle jonge kinderen die ik ken, gepusht woden door hun ouders. De grenslijn tussen 'begeleiding'en 'pushen'is nogal onduidelijk vind ik...

Nee ik ben van mening dat een kind van 9 echt niks te zoeken heeft bij een eigen pony, laat staan bij 3.
En dan al helemaal niet prestatiegericht... kijk, eens een wedstrijdje is leuk, maar het blijft een kind hoor! Maar dat vind ik eigenlijk bij alle sporten.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 13:34

Dit is dus zo een reactie, die ik niet begrijp. Wat is er mis mee, dat mijn dochter drie pony`s heeft. Zij is absoluut nier verwent, weet nog steeds de kleine dingen te waarderen. Is erg sportief voor haar leeftijd. Het feit dat degene die zo reageert, jaren heeft moeten zeuren voor een pony, wil niet zeggen dat een ander die dat wel heeft verwent is.
Ook een kind van die leeftijd kan prestatiegericht zijn, waarom niet. Zolang een kind dat zelf wil is ook daar niets op tegen. Van mij hoeft zij niets maar mag. Het ene kind van 9 is het andere niet. Ik durf te zeggen dat mijn dochter meer verantwoordelijkheidsgevoel heeft naar haar pony`s toe, dan menig 15/16 jarige.
Jimmy, het voorbeeld dat je geeft is heel treurig. Zo een moeder zou eens een spiegel voorgehouden moeten worden, zodat zij kan zien wat ze haar kinderen aandoet.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers