Paardenfotografie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 15:28

Okay, 'ns kijken of dit uit de verf wil komen. Ik wil van dit topic graag een plek maken waar mensen fotografie-tips uit kunnen wisselen, technische informatie kunnen krijgen en met bijzondere paardenfotografie bezig kunnen zijn. Hoofd-over-de-staldeur kennen we er zo veel van, maar wat is nou die ene bijzondere foto waar de atmosfeer van het moment helemaal in gevangen word?

Vertel je eerst wat over jezelf, en over hoe je met fotografie bezig bent?

Graag als je een foto neerzet erbij zetten waar, wanneer, wie er opstaat (alleen zelfgemaakte foto's graag, dus je kan er niet zelf opstaan!) en met welke camera je het genomen hebt, verdere technieken en bedoelingen, etc.

Ik ben al vanaf m'n 10de ofzo bezig met fotograferen, een beetje aagestoken door m'n vader die mij in een vakantie toen uitlegde hoe zijn oude Canon werkte. Ik heb een tijdje zelf afgedrukt - we hebben nog steeds een doka, maar ik heb er geen tijd meer voor helaas. Hoewel ik toch maar geen fotografie-opleiding ben gaan doen, ben ik nog wel steeds op zoek naar 'dat ene perfecte beeld' en de laatste tijd kan je in bepaalde paardenbladen zelfs een foto van mij terugvinden...

Ik zal beginnen met 1 van mijn favoriete foto's.

Afbeelding

Deze foto heb ik eind Juni gemaakt op de zandverstuiving bij Otterlo. Op de foto staan Nynke en Bliksem - stalgenootjes. We reden altijd vast op dinsdagavond en ik had deze camera (digitaal, een Pentax 430RS) pas net, dus ik nam hem mee. Eenmaal op het zand was het contrast van de lage zon op het zand, en die hele lange schaduwen zo mooi dat ik - vanaf een stuiterend paard - wat foto's heb gemaakt. Deze foto is twee of drie stoppen onderbelicht; daar komt dat mooie late licht vandaan. In werkelijkheid was het nog geen schemering, maar ik vind dat de foto zo veel meer sfeer heeft. Ik vind de driehoeks-compositie mooi, en Nynke die omkijkt naar de schaduw geefs zo best een hele mooie atmosfeer.

Deze foto is ook leuk omdat het nou eens niet alleen om dat paard gaat. Als paardenliefhebbers hebben we nog wel eens de neiging om veel te veel op dat dier te focussen, en geen gebruik te maken van de mooie dingen eromheen. Ik fotografeer wel eens langs de kant van de route op Endurance-wedstrijden, en omdat er naderhand niet een rij ruiters staat die een perfecte rijfoto van z'n combinatie wil, kan ik fotograferen om de *sfeer*, niet om iedereen er perfect op te krijgen. Want sfeerfoto's gaan nou eenmaal wel eens (nogal vaak) mis... (en ik heb een paar geweldige endurance-sfeerfoto's. Misschien zet ik er nog wel wat neer later in dit topic).


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:51

Ik heb hem op het moment niet in het groot maar mijn user icon.

Het is Dennis, zomer 2001, op het fietspad aan de Oosterterpweg in Wieringerwerf. Ik heb onze digitale camera gebruikt(merk en type weet ik niet uit m'n hoofd, zit nu op school dus kan het niet op zoeken). Ik vond het gewoon zo'n leuk plaatje. Het uitzicht wat ik altijd heb als we samen aan het fietsen zijn. Maar deze 'techniek' was haast gedoomt om te mislukken, ik hem die foto nl fietsende voort gemaakt.

Meestal maar ik foto's al liggen op de grond. Een shet op de foto zetten is een vak appart omdat ze zo klein zijn. Je moet, vind ik, op oog hoogte of iets lager(zodat de pony wat meer lijkt) zitten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:05

Ik heb weinig verstand van techniek etc. maar deze foto heb ik vorige week gemaakt, en ik vind 'm persoonlijk best mooi geworden, als je goed kijkt zie je m'n paardjes staan:

Afbeelding

deze heeft ook wel wat, alleen heb ik die lichter moeten maken, wat helaas ten koste gaat van de kwaliteit van de foto:

Afbeelding


[edit: ff foto's verkleint]
Laatst bijgewerkt door Kytha op 15-12-03 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:07

Leuk topic dit!

Zelf vind ik het ook heerlijk om te fotograferen. Helaas kom ik meestal niet verder dan de standaard, rij-en standfoto's..Maar soms komt er weleens iets aparts uit.

Ik heb een heel simpel toestelletje,kan niet in of uitzomen,snel overbelicht etc.

Toch heb ik een paar foto's,die voor mij zelf best bijzonder zijn.

Zoals deze,vanaf bovenaf, met mijn vader en paard,waar ik vooral dat licht apart vind
Afbeelding
Echt een foto met een bijzondere waarde voor mij

Zo is ook deze zwaar overbelicht,maar ik vind het wel een aparte foto
Afbeelding

Deze met mijn paard en nichtje,zelf heb ik bij deze foto altijd het idee,dat ze samen 'de toekomst'inkijken
Afbeelding

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:08

Wow! Erg mooie foto ArwenLune! Ik zou hem denk ik ietsjes lichter hebben gedaan (max 1 stop) en ook wat breder hebben uitgesneden (als dat mogelijk was). Daardoor komt denk ik het wijdse van de verstuiving wat beter uit. Maar knap stukje werk (wel jammer dat hij niet scherp is, volgende keer paard maar wat valium geven voor het fotograferen? Tong uitsteken)!

Heb zelf fotograferen altijd erg leuk en interessant gevonden, al helemaal met spiegelreflex camera's. Leuke aan die dingen is dat je er echt _veel_ meer mee kan, je hebt zoveel meer vrijheid en extra mogelijkheden om de foto helemaal te krijgen zoals je deze wilt hebben. Heb zelf een inmiddels antieke compact digicam, leuk voor vakanties e.d. maar verder is er niet echt veel mee te beginnen. Ding heeft een enorme sloot licht nodig (binnen fotograferen terwijl je niet kan flitsen is niet te doen), zoom is redelijk beperkt, scherptediepte heeft het ding nog nooit van gehoord en je kan zo goed als niets instellen. Willemijn heeft twee spiegelreflexen waar ik mee kan spelen maar met die dingen heb ik een soort van 'afdrukvrees' Haha! "Is dit beeld nou goed genoeg? Is het die 50 cent waard? Nah, ik wacht wel op iets beters" Knipoog En aan het eind van de dag heb je dus 3 foto's die toch niet helemaal zijn zoals je ze wilde hebben Lachen

Ben nu dus druk aan het sparen voor een Canon 300D, eindelijk een digitale spiegelreflex die soort van betaalbaar is. Voordeel is dat Willemijn ook 2 EOS-en heeft en dus ook objectieven die op de 300D kunnen Lachen Altijd handig. Maar ja, ook al is die 300D officieel een 'budget D-SLR', het is nog steeds een enorme sloot geld. Zeker als je dan ook nog wat leuke lichtsterke objectieven wilt Geld, geld! Dat laatste daar gaan we dan ook nog maar even mee wachten. Doe denk ik de 300D met de standaard 18-55 en koop daar een 70-300 bij. Leuk bereik wat zoom betreft alleen niet super lichtsterk. Maar ja, om ook nog iets van 1000 euro neer te leggen voor een leuk zoomobjectief? Neuh. Iig nog niet Knipoog

Overigens leuk om je te vermaken als er even weinig te beleven is op Bokt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71
http://www.dutchphotozone.nl/

En een site met echt geweldige tutorials en achtergrond info:
http://www.luminous-landscape.com/

De 'National Geographic: Field Photography Guide (35mm)' schijnt trouwens ook erg goed te zijn. Staat iig op m'n kerst verlanglijstje.

Erg benieuwd of er meer mensen op Bokt meer doen met fotografie dat point and shoot Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:16

Een van mijn favoriete eigen foto's is toch wel deze.

Hij is gemaakt met een Canon Spiegelreflexcamera op de portretstand, in het avondzonnetje. Geeft vaak het mooiste licht (wat zachter dan overdag) en de achtergrond vervaagt mooier.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cody op 15-12-03 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:16

Ik vind fotografie erg leuk, hobby, sja zo zou je het bijna kunnen noemen, maar dat doe ik niet want ik heb er te weinig tijd voor, én geen goede camera.
Van technische begrippen weet ik erg weinig.

Ik zal vanavond eens wat foto's opzoeken die ik zelf errug_mooi vind.
(In zweden heb ik een paar mooie foto's geschoten).

Bart, heb jij nog een voorbeeld van een foto die je zelf gemaakt hebt en erg mooi vind?

:evaw:

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 16:17

Ik ben echt verliefd op die oude Canon, als ik echt op pad ga voor goede foto's gaat die mee. Heerlijk ding. We hebben nu zelfs een nog oudere Pentax ge-erft (ik gok zo'n 40, 45 jaar oud) en die gaan we binnenkort eens testen. Moet het licht een keertje meewerken.

Mijn schaduwfoto is trouwens wel bijna helemaal scherp hoor, word alleen wat vaag door het vele verkleinen. Helemaal 100% is het niet, maar ik zat dan ook op mijn eigen stuiterende Rowan Knipoog

Verlanglijstje wat camera's betreft heb ik niet. Heb nu een fijne digitale voor het snelle werk en de spiegelreflex voor serieus fotograferen, da's mooi zo. Ooit komt er wel wat luxers, voor nu heb ik reuzelol met de mogelijkheden van dat ouderwetse alles-zelf-instellen apparaat.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:31

Foto's die ik zelf gemaakt heb en erg mooi vind? Hmm. Ben zelf extreem snel niet tevreden Lachen Kan zo niets bedenken. Zal dadelijk eens gaan bladeren.

Da's overigens wel het nadeel van een digitale camera Knipoog Voor je het weet heb je 4000 foto's staan Scheve mond We hebben overigens een keer een weekend met een Canon D30 (wat oudere digitale SLR) gespeeld. Dat was heel erg leuk Lachen Maar toen vooral zitten experimenteren. Heb het idee dat ik (nog?) vooral een behoorlijk technische fotograaf ben. Maar het is iig een erg leuke hobby. Hoop dat ik m'n foto's in de komende tijd naar een wat hoger nivo kan tillen Haha!

BTW door verkleinen zou je foto alleen maar scherper moeten worden, als je een beetje leuk programma gebruikt voor het verkleinen iig. Heb trouwens wel wat fotos' van Willemijn die ik erg mooi vind, mag dat ook? Tong uitsteken Zijn geen paardenfoto's overigens.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:46

Ik ben pas sinds een paar jaartjes me wat meer bezig gaan houden met fotografie. Vond het altijd wel leuk om plaatjes te schieten, maar wil me er nu wat serieuzer mee bezig gaan houden.

Ben nog niet in het bezit van een SLR, die komt volgend jaar. Heb nu net een nieuwe digi aangeschaft, een FujiFilm S304. En die maakt tnt ook zeer leuke dingen!

Foto's gemaakt met desbetreffende camera: (Heb hem nu net anderhalve week denk ik, foto's zijn vorige week gemaakt Lachen )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Geen paard, mijn kat is fotogenieker Knipoog )

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:06

Deze foto vind ik heel speciaal. We hadden de hele dag meegeleefd en als ze dan die 160 km erop hebben zitten en dan nog even sprinten over de finishlijn..... geweldig om mee te maken.
De foto is met een digicam van HP gemaakt, type weet ik zo niet. We hadden hem net.
Ik heb de foto ietsje lichter moeten maken, wat de kwaliteit niet helemaal ten goede komt.
En hij komt echt van mijn camera..... de lucht was werkelijk zo oranje.
Anita Lamsma en Djinti finish EK endurance Punchestown, Ierland 2003

Afbeelding

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:08

Overigens is het doel van dit topic (IMO) vooral het uitwisselen van ervaringen en hints en tips Haha! Het is niet de bedoeling dat het een 'dit is mijn mooiste foto' topic wordt, mooie foto's zien we dagelijks voorbij komen op ITP en HAW. Op ITP/HAW ligt het accent op het verhaal, hier op de techniek achter de foto.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:10

Als eerste post in dit topic mag het toch wel? Een beetje je werk voorstellen Schijnheilig

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:14

Ik vind ze wel heel mooi Tequila die foto's van je kat. Zo krijg ik mijn kat er vast niet op.
De foto van Arwen vind ik overigens ook prachtig!!
Mijn ervaring is dat je de mooiste foto's maakt, op het moment dat je er niet naar op zoek bent. Min of meer toevallig dus.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:18

Ik fotografeer voor de lol Haha!. Vind het leuk om foto's te maken, en eens een keer wat anders uit te proberen. Ik heb geen superdigi, maar je kunt er best leuke foto's mee maken. 'Tis trouwens een Kodak CX4230.

Twee hele aparte, behoren zeker tot mijn favorieten Knipoog
Afbeelding

(deze was eigenlijk toeval Haha!)
Afbeelding

Onze kat, ook erg fotogeniek
Afbeelding

En nog een favoriet van mij, misschien niet helemaal ideaal wat belichting e.d. betreft, maar toch een leuke Lachen
Afbeelding

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:19

Deze foto's vind ik ook wel mooi!
Afbeelding
Afbeelding

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:23

BartVB schreef:
Overigens is het doel van dit topic (IMO) vooral het uitwisselen van ervaringen en hints en tips Haha! Het is niet de bedoeling dat het een 'dit is mijn mooiste foto' topic wordt, mooie foto's zien we dagelijks voorbij komen op ITP en HAW. Op ITP/HAW ligt het accent op het verhaal, hier op de techniek achter de foto.

Met wat voor camera zijn die van jou gemaakt, enz enz, beetje achtergrondinformatie graag Knipoog

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:24

Afbeelding

deze vind ik heel mooi.
maar ik heb nog mooiere foto's.

wat ik meestal wil is dat een paard wegkijkt, niet doorhebbend dat er iemand bij is die een foto maakt.
dat ze wegkijken.
zoiets
Afbeelding

alleen dan alerter.
ik moet zeggen dat de foto's die ik gemaakt heb ook echt zijn geworden zoals ik ze mooi vind.
zo heb ik van een vriendin een foto gemaakt met haar op de pony en die is zo mooi geworden.
ik kan hem mischien wel scannen.
deze foto's zijn gemaakt met de trust 350 fs.
1,3 mexapixel Bloos niet zo'n supercameratje dus.
(ik hoop dat mijn foto's het doen Scheve mond)

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:28

Mijn foto's van mijn kat waren ook een beetje gelukstreffers hoor Lachen Ik was een beetje de nieuwe cam aan het uitproberen en m'n katten waren erg leuk bezig, ben toen ook maar plat op de grond gaan liggen en heb een hele serie geklikt. Licht was ontzettend mooi, maar ook puur toeval!

Heb de camera nu al iets beter door, helaas kan ik niet zelf de sluitertijden of het diafragma veranderen, maar de verschillende standen schelen ook een boel.
Ik maak het liefst foto's buiten, of macro foto's. Ook weer een ontzettend leuk iets Lachen

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:30

Nog een mooie:
Afbeelding

Ook al zo'n toevalstreffer Haha!. Paard ziet iets interessants en ik ga erachter staan Lachen.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 17:36

De kat van Tequila vind ik prachtig, de scherpte-diepte is daar precies fijn. Erg mooi. Alleen de laatste foto zou ik weglaten; de eerste spreekt het meest.

Foto van Symbeami is weer van een heel ander soort, maar als je het over sfeer hebt begrijp ik precies wat je bedoelt. Mooi die lucht erachter. Alleen het paardenoog ziet er een beetje eng uit!

Het Oor van Yoline vind ik erg mooi. Details zijn vaak mooier als het geheel, en de compositie werkt daar heel goed.

Paardjuhsgek: om Bart even te herhalen, dit is geen 'post je mooiste foto-topic'. Als je wat neer wilt zetten, graag wat informatie, wat je dacht te doen met de foto, wat voor camera en instellingen je gebruikte, etc. Ik wil graag dat dit een serieus fotografie topic word, geen lijstje plaatjes.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:42

Hoi, leuk topic!
Haha! Als eerste, met de zelfonstpanknop kan je wel degelijk fotos van jezelf maken, als is het dat je vrijwel zeker onthoofd wordt, lol.
Voor het algemeen ben ik wel geintresseerd in paarden en fotografie, dus dat is leuk. Ik heb vorig jaar voor mijn eindwerk gewerkt rond paardenfotografie, maar ik geen pics daarvan op mijn pc, zal daar eens vo kijken of vragen aan surfieman42. Ik vind trouwens dat met een analoge camera veel mooiere fotos worden gemaakt dan met een digi, artistieke wel te verstaan.
En voor mijn kerstvakantie opdracht van foto dit jaar, dan zet ik hem eronder! ga ik een close up maken met mijn spiegelreflex camera, groot diafragma, in zwart wit (vind ik mooier!) die heel sterk moet lijken op dit beeld:
Afbeelding
iemand nog tips? Knipoog

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:47

Probleem is nu dat er vooral foto's verschijnen die mooi zijn omdat er jouw paard op staat Tong uitsteken Harstikke leuk maar daar is ITP voor bedoeld Knipoog Misschien moeten we het maar zo afspreken dat er alleen links naar foto's geplaatst mogen worden en dan ook alleen als de foto iets verduidelijkt aan je verhaal, niet omdat het gewoon 'een mooie foto' is Haha!

Ben een beetje bang dat dit topic een soort ITP in het klein wordt en dat het meer om de foto's zelf gaat dan over het maken van de foto's.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 17:52

Criteria voor jezelf: "zou deze foto ook nog zo mooi zijn als het een wildvreemd paard was dat erop stond?"

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:56

Ik ben ook al van kinds af aan dol op fotografie. Niet altijd even veel gedaan, omdat ik niet altijd de gelegenheid had, maar de interesse was er altijd.
Mijn eerste toestel was een Canon ....... Echt een goed toestel, met flinke zoom, goede lens en erg scherp. Geen digitaal, maar daar heb ik de meeste echt mooie foto's mee gemaakt.

Sinds een half jaar heb ik een nikon coolpix 885. Echt een prima toestel wat hele scherpe foto's geeft, maar mijn droom blijft om ooit een digitale spiegelreflex camera te kopen, maar die dingen zijn zoooo duur!

Belichting en achtergrond vind ik erg belangrijk bij foto's. Je kan een foto maken van een paard in een perfecte pose, maar de foto is niet perfect wanneer de achtergrond en licht niet goed is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, OmgiliBot, Redford, scoebje, Snorlex en 41 bezoekers